1
Vraag
2
Reacties
J_eroen

Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Alleen geluid mini scart naar ssd recorder

Hallo, 

Wij hebben sinds kort een media box next. Bij de vorige media box altijd zonder problemen via de scart een sony hdd recorder aangesloten gehad.

Met de nieuwe media box via de 9 pins scart uitgang weer de hdd recorder aangesloten maar daar krijg ik nu alleen een audio signaal.

Van alles geprobeerd maar ik krijg geen beeld.

Iemand een idee?

De scart kabel komt bij ziggo vandaan. 

37 Reacties 37
J_eroen
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Als toelichting, ik kreeg een nieuwe mediabox aangeboden en toen ik die kreeg bleek het een next mini te zijn waar geen scart opzit.

Gebeld en zonder problemen kreeg ik de next aangeboden waar ie wel opzit.

Alleen, vraag me niet waarom, die kon alleen omgeruild worden door een monteur.

Die heeft 'm toen ook maar aangesloten met een 9pin naar scart uit zijn busje omdat ik die zelf niet had.

Er kon alleen niks getest worden omdat ziggo een storing had waardoor de next z'n update niet kon ophalen.

Hij zou nog terug bellen of alles werkte maar niks meer van gehoord.

Dus maar weer contact met ziggo opgenomen en de monteur kan weer langskomen zolang het maar niet over de Sony hdd gaat want dat is niet ondersteund dus dan moet je de monteur gaan betalen.

Vandaar dat ik hier de oplossing zoek.

 

Oh ja, die usb aan je iPhone zit niet in je telefoon maar aan de andere kant van je draadje 😉

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@J_eroen schreef: “Oh ja, die usb aan je iPhone zit niet in je telefoon maar aan de andere kant van je draadje 😉

Ik wilde het niet tè ingewikkeld maken. 🤓

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

@J_eroen het wordt wel steeds verwarrender zo. Blijkbaar komt alles uit de bus van een monteur. Daar zou ik de status niet van durven vertrouwen. 

Ik verwacht dat de Next en het kabeltje door een monteur gecheckt worden en werkend achter gelaten worden. Beide zijn alleen leverbaar door Ziggo. Dat je de verbinding test via een Sony recorder maakt voor mij geen verschil. Als je de kabel in een tv zou stoppen is dat hetzelfde. Als de monteur zijn eigen apparatuur gebruikt om het signaal uit de scart kabel te testen is ook goed.

 

Kan dit niet dan zou ik een nieuwe verloopkabel aanvragen bij Ziggo.

 

Meld even hoe dit afloopt. Indien nodig leg ik het bij een moderator neer die eventueel een kabel kan laten opsturen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@bloemen64 hoe zou die monteur dat kabeltje moeten testen, hebben ze daar een slim/duur meet apparaat voor? Als er geen TV met scart aanwezig is blijft het lastig. 

 

Wel schappelijk dat om deze reden het apparaat is gewisseld en niet werdt gezegd u neemt maar op in de cloud. Deze methode wordt inderdaad niet meer ondersteund.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

@RoWi. Om tv signalen te bekijken is er niet veel nodig.

Ik verwacht een kleine monitor met een aantal ingangen om even snel te checken of een eventueel zwart beeld thuis door de tv/kabel/mediabox wordt veroorzaakt.

Dit kabeltje is een grijs gebied. Je kunt het alleen bij Ziggo bestellen en is speciaal gemaakt voor de Next.

Daarom zie ik beide als 1 geheel en zou ook de functie door Ziggo werkend geleverd moeten werken.

 

Net als de Wifi garantie. Om de Wifi te checken kunnen ze zelf laptop meenemen of mobiele telefoon. Maar daar wordt ook gecheckt of je eigen apparatuur goed werkt met de Ziggo Wifi. Als je eigen laptop geen Wifi ziet dan moet iemand aantonen dat het er wel is en ook werkt. 

J_eroen
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Zowel de next als het draadje zijn niet in een doos ons huis binnen gekomen, dus misschien al eens gebruikt?

Ik was zelf niet thuis dus hoor dit nu van mijn vrouw. 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Het doormeten van een scartkabel welke pin op welke ader zit is niet de grootste moeite.
Als de Mediabox Next niet in Europa is ontwikkeld maar wèl is uitgerold voor de Europese markt dan kun je jezelf afvragen waarom de pinaansluiting van de scartaansluiting Amerikaans-Japans is gebleven en niet Europees. Een speciaal bij Ziggo te bestellen scart-kabel met de aansluitingen volgens de Europese pinverdeling, lijkt mij een een lapmiddel; de Next hadden ze natuurlijk ook Europees kunnen maken.

Het verschil zit volgens mij in pin 1: daar hoort in de Europese modellen 9 volt DC te zitten en in de Amerikaans/Japanse uitvoering zit daar de Sync.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Voor de goede orde DIN staat oorspronkelijk voor Deutsches Institut fur Normung. Wezenlijk heeft iedereen zich daar aan te houden. Daar komt het vervelende deze aansluiting wordt in mijn ogen foutief mini scart genoemd. De aansluiting is niks meer en niks minder dan Arris proprietary. Er bestaan legio apparaten met een ronde aansluiting die ieder hun eigen pinout hebben. Daar is verder weinig Amerikaans of Japans aan.

 

Scart of eigenlijk Euroscart is inderdaad Europees, de Japanse variant heet JP21 niet scart wat weer een van oorsprong Franse vinding is.

 

Ik vermoed zelf dat er geen beeld is op het moment dat er een HDMI signaal is, wat op zich niet strookt dat er wel audio is.

 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

De connector is inderdaad een din-9. De indeling hebben ze voor video gemaakt en is mini-scart genoemd. Die indeling is natuurlijk vrij te kiezen. 

In America zie je op de Arris box dat de naam IEC is. Daar zal het een en ander botsen met de Europese Mini-scart.

Bewust of onbewust is er 1 verbinding verschillend gemaakt.

 

Wat nu speelt is dat je een mediabox had met scart uitgang. Gewoon zo'n 21 pins ding. Je krijgt een andere mediabox met verloop kabel. Beide hadden aan de uitgang een normale 21 pins scartplug. Na het omwisselen heb je geen beeld op je recorder.

Dan verdenk je niet je recorder maar de mediabox en kabel. Die zijn nieuw in de ketting.

 

De scart uitgang geeft ook beeld als je via hdmi kijkt. Tenminste dat was in het begin zo toen je nog kon kiezen tussen hdmi of scart uitgang op de Next.

 

Ik heb een hoop kabels voor video/audio maar geen din-9 kabeltje naar cinch of scartplug. Anders zou ik hier even checken of de Next op mijn tv met scart ingang werkt.

Opnemen vanaf de Next doe ik via de hdmi uitgang. Of ik neem het op op de Humax en haal het daar vanaf.

 

J_eroen
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

Nou ziggo stuurt weer een monteur.

3 oktober schijnen ze pas plek te hebben.

Lekker snel.... 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Ben benieuwd. Voor nu even rust in dit topic. 3 okt komt monteur met nieuw kabeltje. Aansluiten. Werken. Klaar.

 

Misschien te positief maar zo zou het kunnen gaan.

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Soms maak je dingen ingewikkelder door ze (te) simpel voor te stellen. 
Ik weet heus wel dat een iPhone met een lighting naar usb-kabel verbonden wordt. Dat kan usb-c of usb-A zijn. Er is nog geen iPhone op de markt met zelf een USB-c aansluiting. Dat is alles wat ik probeerde te zeggen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@iMark  schreef:

Er is nog geen iPhone op de markt met zelf een USB-c aansluiting.


En dat was exact wat ik bedoelde. 

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedemiddag @J_eroen, we zijn inmiddels de datum gepasseerd. Er is in dit topic het nodige besproken. Hoe gaat het na het bezoek van onze monteur? Ik hoop op goed nieuws! 

J_eroen
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

We zijn drie oktober nog niet gepasseerd, maar dat terzijde @Lotte 

 

De monteur is langsgeweest en er is geen oplossing voor.

Kabel is goed en ook de mediabox is in orde.

Er kan slechts gekeken worden of door hdmi of door scart, dat signaal wordt door de nieuwe mediaboxen niet meer tegelijk doorgegeven.

Trek ik bv de hdmi uit de mediabox dan krijg ik wel beeld op de hdd recorder.

De reden hierachter is dat ziggo wil dat mensen een duurder pakket kopen waarbij ze kunnen opnemen.

Ze verdienen er niks aan als ik dat via een externe recorder doe vandaar dat ze blokkeren dat de twee signalen tegelijk kunnen.

Dit is nu helemaal makkelijk gemaakt voor ziggo doordat de analoge tv verdwenen is en je afhankelijk bent van je leverancier. 

Dus dat het tegenwoordig niet meer kan heeft te maken met de verdienstructuur van ziggo.

 

Iedereen bedankt voor het meedenken! 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Zo simpel dus, echt de werking van het apparaat, dat zat er wel een beetje in.

Het is niet enkel Ziggo dat hele principe van het cloudopnemen komt ook vanuit de industrie de content leveranciers willen gewoon  niet dat we opnames op eigen appatuur maken. Heel erg veel verdient Ziggo niet aan de duurder abonnementen het ons laten opnemen in de cloud kost Ziggo vermoedelijk extra licentie afdracht naar de diverse content leveranciers.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Wel vreemd. Dit lijkt echt klantje pesten. Het is scart. Kwaliteit VHS. Als het nu HD was dan kan ik het me voorstellen. Het hele verhaal rammelt een beetje. Als de uitgang wel werkt als je scart kiest dan kun je alsnog opnemen.

 

In het begin van de Next werkte de scart uitgang alleen als je hdmi als uitgang koos. Koos je scart dan deed de uitgang niets. Ook de hdmi niet.

Dat foutje lijkt opgelost nu.

 

In ieder geval mooi dat het nu duidelijk is hoe de uitgang werkt.

J_eroen
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 2Likes

@bloemen64, de scart zit er nu puur en alleen op voor de mensen die nog een oude tv hebben.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic