1
Vraag
2
Reacties
Hera27

Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Alleen coax aansluiting op tuner. En nu?

Ik heb alleen een coax aansluiting op mijn tuner. Hoe kan ik radio blijven luisteren?

Alvast bedankt!

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

De Quantis QE317 is inderdaad een radiotuner, gemaakt voor de ontvangst van de vrije zenders. Inderdaad mooi compact, en met een duidelijk display met RDS. 

https://quantiselectronics.com/quantis/qe317/

Willem

Ondersteuning Humax/Quantis electronics

Bekijk in context

47 Reacties 47
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Hera27
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Dank je Steefb.

Het probleem zit 'm in de tuner die alleen een coax aansluiting heeft. De losse fm antenne heb ik maar is gevoelig voor storing. Weet jij of er een verloopstekker of omvormer bestaat van coax naar HDMI?

 

fred6

Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

De antenne moet hoger en langer; neem een 5 meter coax en haal de vlecht en plastic coating van de laatste meter en hang die hoog en stop de coax andere kant als de FM anenne in de tuner en zoek FM stations.

Heeft u ook een media box humax next of xl of horizon ?

Wat wilt u omvormen?

Hera27
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Dank je fred6.

Wij hebben de mediabox van Ziggo. Ik zou graag ook de tuner daarop aansluiten.

 

fred6

Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Dat is makkelijk en werkt prima , ik heb het ook.

De hdmi is voor beeld en geluid .

Met een jack = aux snoer met aan 2 kanten een mini stekker van je media box achter aux naar je tuner aux of misschien rood/wit cd. Met de voice AB roep je de zender op bv radio 5. Media box aan en tuner, welke, aan en het speelt.

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

@Hera27Waarschijnlijk bedoel je het goed, maar je kan de Next niet op een tuner aansluiten(en andersom). Wel op de ingang van een tuner met versterker. En dan op een aux/line in/optische ingang. Zoals @fred6 schrijft, je kan de Next wel als tuner gebruiken en zo aansluiten.

Hera27
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

@MaxH en @fred6: we hebben idd een tuner met versterker en ik kan aux line (tulp kabel) aansluiten. Wat is Next? En hoe kan je dan de zender kiezen? Ik begrijp dat de tuner dan wegkan?

Harstikke bedankt voor jullie tijd en moeite om mij te helpen 🙂

 

fred6

Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

De next is een media box als humax en horizon of XL en zijn digitale tv en radio tuner van Ziggo.

Een tuner is een zenderzoeker en daar hoort een versterker bij .

Je kunt met hdmi het media box tv signaal op tv afspelen en met een jack =aux kabel het radio signaal op een versterker met luidsprekers.

Geef de namen van je box en versterker dat werkt sneller.

 

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

Begin hier; Alles over radio (ziggo.nl). Dan zal het e.e.a. wel duidelijker worden. Zo niet, blijf vragen.

Hera27
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
  1. @fred6 We hebben de ziggo digitale ontvanger en een Rotel amplifier RB980BX met stereo control amplifier RC-980BX uit 1992 🙂
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Gebruik 1 van deze ingangen om je mediabox op aan te sluiten.

Alle zijn goed, behalve de phono, deze niet gebruiken.

 

Steefb_0-1644425212848.jpeg

 

Hera27
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

En kan ik dan de zender kiezen via de TV of hoe gaat dat?

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Zenders kiezen gaat met de mediabox, op oudere modellen net als met tv zenders.

Op de mediabox xl en next met een app. of de stembesturing.

 

Lees dit door.

 

Zo luister je radio | Klantenservice | Ziggo

 

 

Hera27
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Dank je wel @Steefb

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Ik lees net dit:

"We hebben de ziggo digitale ontvanger"

Welke is dat precies? Is dat de Humax 5500c? Staat op de onderzijde vermeldt. Het zal waarschijnlijk niet om de Quantis digitale radio tuner gaan, maar laat het anders even weten. De Humax 5500c is wat lastiger aan te sluiten op je versterker, maar dit kan wel. Alleen is dan een Digitaal naar Analoog omzetter (D/A converter) nodig. En daar deze geen display heeft moet met het zoeken naar een zender de Tv aan. Dat is wel een nadeel. Dan zou je wellicht beter af zijn met de Quantis, daar deze een display heeft, eenvoudig kan worden aangesloten, en je oude tuner vervangt. 

 

Maar laat dus even weten welke je exact hebt, en/of maak wat foto's van het apparaat, ook van de achterzijde.

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

Hera27
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

@Willem-A1het is Humax IRHD-5500C/NL digitale ontvanger. Bijgevoegd een foto van de aansluitingen.

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @Hera27 dat dacht ik dus al. Ik kort alleen de typenummers af. Dan gaat dus op wat ik eerder al schreef:

-->Geen display, dus Tv aan bij zenders zoeken

->Geen analoge geluidsuitgang, en dus een Digitaal naar analoog omzetter nodig

 

En daar ook deze Humax alleen maar met de vrije zenders werkt, zijn dat er niet meer als op de Quantis QE317. Deze laatste kost 50 Euro bij Ziggo, maar dan heb je wel een duidelijk display met RDS, en een analoge uitgang (Tulp) zodat de Quantis rechtstreeks aangesloten kan worden op je versterker. Al met al evengoed iets duurder, maar zenders zoeken gaat natuurlijk veel beter en eenvoudiger met een apparaat met display, als wanneer steeds de Tv even aan moet. 

Laat maar weten wat je zou willen.

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics 

Hera27
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

@Willem-A1Bedankt. Ik had al zo'n idee dat het zender zoeken ingewikkeld ging worden. Daarnaast heeft de Humax 5500C geen tulip aansluiting en heb je verloopstekker oid nodig. Voor nu ga ik de FM-antenne proberen. Als dat teveel storing geeft, kom ik bij je terug 🙂

 

@Steefb@MaxH@fred6@Willem-A1  Nogmaals hartelijk dank voor jullie hulp en advies.

fred6

Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Je kunt bij ziggo proberen suggereren dat je humax ook stoort voor tv  dan sturen ze een nieuwe media box next of xl en voice afstandsbediening en dan kun je jack of opt box radio op amplifier en speakers gebruiken.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic