1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
hiendjack

Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Aardlusprobleem

Ik weet niet onder welk bord en label  ik deze vraag moet aankaarten. Ik heb een Cambridge Audio streamer aangesloten staan  op mijn  versterker die normaal geaard is. Ik ondervond een hinderlijke brom in de luidsprekers. Mijn streamer zit met de ethernetkabel aangesloten op mijn modem ik zou graag de aarde van de coaxkabel, die in het modem gaat, willen "loskoppelen"  Bestaat er een componentje om de aarde van de coaxkabel electronisch los te maken ? Ik heb nu de aarde van de versterker afgehaald maar dat wil ik niet continu zo laten.

Bij voorbaat dank voor een reactie.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hiendjack
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hi De versterker is niet met het modem aangesloten middels een ethernetkabel. Maar er is netwerkkabel tussen modem en streamer. De streamer zit met een analoge signaalkabel aan de versterker : ik heb de aarde van de versterker losgemaakt en toen was de brom weg.

Bekijk in context

16 Reacties 16
Meldingen
Aan Uit
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78229Posts
  • 5291Oplossingen
  • 23304Likes

Het is beter om het AOP = de eerste plaats waar Ziggo je woning binnenkomt, juist te aarden, dan is je aardlus weg.

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters, versterkers en het modem op de foto?

puppie

Level 17
  • 2946Posts
  • 75Oplossingen
  • 1210Likes

Je zou een next mini kunnen gebruiken die heeft geen coax meer nodig.

je komt dan wel voor de uitdaging te staan om je streamer weer aangesloten te krijgen.

Ik weet niet hoe dat nu aangesloten is maar op de mini heb je alleen maar een hdmi aansluiting.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6550Posts
  • 239Oplossingen
  • 5144Likes

@hiendjack uw versterker zit aangesloten op een wandcontactdoos met randaarde? Wat u kunt proberen is de versterker aan te sluiten op een stekkerdoos zonder randaarde. 

hiendjack
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hallo Wim,   Bedankt voor je reactie. Ik heb thans de versterker aangesloten zonder randaarde maar dat vind ik juist een risico voor de versterker. Daarom wil ik graag aan de kant waar het signaal binnenkomt via de coax iets aanpassen. Ik heb nog een paar andere reacties ontvangen wellicht kan ik daar iets mee. Nogmaals mijn dank

hiendjack
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hallo Bedankt voor je reactie ik heb nog wat andere suggesties binnengekregen om het probleem op te lossen. Nogmaals dank.

hiendjack
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hallo Bert , Bedankt voor je reactie ik heb wat foto's bijgesloten .  Het modem( Connect) krijgt stroom via een adapter zonder aarde dus je zou zeggen dat de stroomvoorziening van het modem ongeaard  blijft ondanks het feit  dat de adapter  geprikt wordt in een  stekkerblok met randaarde die op een geaarde WCD is aangesloten. De coax naar het modem komt uit het Ziggo kastje op de muur.  Dus ik vraag me af of de coaxkabel naar het modem  op een of andere manier aardevrij te maken is ? Bij voorbaat dank

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78229Posts
  • 5291Oplossingen
  • 23304Likes

@hiendjack Net zoals je liever je versterker op de aarde aangesloten wilt hebben, wil Ziggo zijn apparatuur ook graag geaard hebben en het liefst modem en het AOP aan de aarde aangesloten hebben, mits er aarde in de buurt is van het AOP.

De aarde aansluiting van het modem is de buitenmantel van de coax kabel / de buitenkant van de coax stekkers, die weer verbinding heeft met het metalen deel van het AOP, wat het liefst aan de aarde verbonden moet zijn.

Voor zover ik weet werkt een modem zelfs niet zonder mantel verbinding, als ik me enkele topics goed herinner.

hiendjack
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hallo Bert,   Bedankt voor je reactie. Het betekent dan dat ik aan de coaxkant niks kan aanpassen wat de aarding betreft; dat is jammer . Ik heb van een kennis  een mogelijke oplossing gekregen: hij stelt voor een  coax mantelstroomfilter/ aardlus isolater aan te schaffen waarmee het probleem zou zijn opgelost. Ik zal je  laten weten of het werkt.

hiendjack
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78229Posts
  • 5291Oplossingen
  • 23304Likes

Ai, ik was vergeten dat die bestonden @hiendjack en ben benieuwd of die werken.

rdhaan

Level 4
  • 35Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Wat ik niet snap, de versteker zit met een NETWERK kabel op het modem aangesloten.

Dat is er toch geen aarde koppeling (want die zit niet in een netwerkkabel op zo'n manier) tussen het modem en de versterker?

Dus is die niet verantwoordelijk voor je aarde brom?

DennyW

Level 17
  • 3180Posts
  • 251Oplossingen
  • 937Likes

@hiendjack 

Test eens of het 180° draaien van de randaarde netstekker van (alleen) de versterker effect heeft.

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Ik had in een vorige woning last van brom en heb dat toen kunnen oplossen door zowel voor de tv als de radiotuner een mantelstroomfilter te gebruiken. (De tv was aangeloten op de stereo-receiver, dus 2 antennekabels die problemen gaven.)
Dat was rond 2000, in het analoge tijdperk bij UPC. 
Het maakte echt een groot verschil.

Ik heb nooit getest of een mantelstroomfilter effect heeft op digitale signalen. In onze huidige woning nooit enig probleem gehad met brom.

Het waren filters als op bijgevoegd plaatje.
MantelstroomfilterMantelstroomfilter

hiendjack
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hi De versterker is niet met het modem aangesloten middels een ethernetkabel. Maar er is netwerkkabel tussen modem en streamer. De streamer zit met een analoge signaalkabel aan de versterker : ik heb de aarde van de versterker losgemaakt en toen was de brom weg.

hiendjack
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hi Denny,  Bedankt voor de tip ,maar dat heb ik meteen al getest de brom bleef echter.

hiendjack
Topicstarter
Level 2
  • 9Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hi Mark,  Bedankt voor je bijdrage. Ik heb toevallig zo'n filter onlangs aangeschaft maar kan die niet zomaar gebruiken om daar de coaxkabel die tussen het AOP en het modem zit mee te verbinden. Die coaxkabel heeft zogenoemde F-connectoren. Daar zitten dunnere pinnetjes aan de pluggen dan aan de pluggen van het mantelstroomfilter.