HJVB

Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Aansluiten digitale radio ontvanger

Probleem met aansluiten wat nog steeds niet is opgelost

 

Dit jaar stoppen de analoge radiozenders die via de Ziggokabel worden geleverd.

De oplossing zou zijn de digitaleradioontvanger van Ziggo. De beschrijving en de installatie procedure aandachtig bestudeert op de site van Ziggo. Deze site biedt de mogelijkheid om de digitaleradioontvanger aan te sluiten op de bestaande geluidsinstallatie. Ik besloot deze digitaleradioontvanger op 26 maart 2021 aanteschaffen.

 

De digitaleradioontvanger werd keurig de volgende dag geleverd. De installatie van de digitaleradioontvanger kon een aanvang nemen. En daar kwam de missrekening.

In onze huiskamer, vlakbij de TV, radio en het modem, bevindt zich de hoofdaansluiting van Ziggo. Deze aansluiting is enige tijd geleden omgezet van een aparte TV en radio aansluiting, naar een ééngats aansluiting. Het modem, de TV en de analoge radio werden door middel van een splitter van het type poa 3IEC-NL van Brown-Telecom aangesloten op de ééngats aansluiting. Alles werkte naar behoren.

 

Het aansluiten van de digitaleradioontvanger kan niet volgens de bijgeleverde omschrijving. Want dan moest ik de splitter verwijderen en had dan geen TV enof internet en dat kan niet de bedoeling zijn.

De kabel tussen de radio en de splitter is een hoogwaardige coaxkabel door Ziggo zelf geleverd en geïnstalleerd.

Maar de digitaleradioontvanger heeft als ingang een female aansluiting, evenals de spiltter, dus de kabel kon niet worden gebruikt. Een hoogwaardig koppelstuk (male/male) aangeschaft en aangesloten, helaas was de boodschap GEEN SIGNAAL. Bij een rechtstreekse aansluiting werkte de digitaleradioontvanger wel. Maar dan had ik, zoals eerder gemeld, geen internet en of TV.

 

Het probleem telefonisch op zondag gemeld bij Ziggo, mogelijk dat ik iets over het hoofd zag. Men besloot mij een nieuwe kabel te sturen met aan beide zijden een  male aansluiting. Helaas was de toegestuurde kabel geen coaxkabel, maar naar ik denk, een datakabel. Deze kabelpaste dus niet.

Wederom contact met Ziggo. Men besloot na veel geharrewar mij een splitter te sturen. Deze splitter was helaas met twee aansluitingen, dus of geen internet, of geen radio, of geen TV via de mediaboxXL. Opnieuw contact met Ziggo, men kon niets voor mij doen, moest zelf maar een drieweg splitter aanschaffen. Weer contact met Ziggo o.a. met Chat.

Het drama voltrok zich, ene Chanthal, kon niet voor mij doen ik moest het maar uitzoeken. Mijn voorstel om dan een monteur te sturen om dan is even naar de door Ziggo gerealiseerde aansluiting te kijken werd zonder meer van tafel geveegd, men adviseerde mij om de digitaleradioontvanger terug te sturen. De medewerking van Ziggo om dit probleem op telossen was ver te zoeken.

 

Op 1 april besloten de digitaleradioontvanger retour te sturen. Hier kon ik niets meer mee. En met Ziggo helemaal niet meer na deze behandeling en op eenstapeling van onkunde. Ik noem het geen fouten want men weet echt niet hoe een Ziggo aansluiting in elkaar steekt als je drie apparaten op één aansluiting moet zetten. Tenslotte heb ik daar een abonnement voor, waar ik dus ook voor betaal.

 

Omdat ik geen wegloper ben en Ziggo ook de kans te geven om e.e.a. alsnog op te lossen, op 1 april met een medewerker gebeld en het probleem uitgelegd en dat ik zeer teleurgesteld was in Ziggo. Deze medewerker stelde mij voor om op 26 april een monteur te sturen. Het kon dus toen ineens wel. Maar het apparaat moet je binnen 14 dagen retour sturen anders geen aanschafprijs retour. Dus dat ging niet werken. Tot mijn opperste verbazing kon deze medewerkster ineens een monteur op 2 april sturen!!!. Maar helaas had ik de digitaleradioontvanger al retour gestuurd. Dat had ik de medewerkster overigens meerdere keren verteld. Dus dit was een aanbod wat niet meer kon, dus wel heel gemakkelijk. Het voorstel kwam toen om opnieuw een digitaleradioontvanger te bestellen, dus weer 50 euro investeren, terwijl het helemaal niet zeker was of ik mijn geld retour zou krijgen. Als de digitaleradioontvanger dan was geleverd kon ik weer bellen en dan een monteur regelen voor de installatie.

 

U begrijpt wel dat ik er voor bedank om weer in dit telefonische en chat circus terecht te komen. Het heeft mij de afgelopen dagen heel wat ergernis en uurtjes gekost en ben geen steek verder ge komen.

 

Ik verwacht nu van Ziggo dat men op een behoorlijke manier op lost. De oplossing zou kunnen zijn om een monteur te sturen met een digitaleradioontvanger zodat die werkend kan worden geïnstalleerd. ook zou u kunnen kijken naar de installatie handleidingen van de digitaleradioontvanger. Als iemand meerder apparaten heeft klopt daar helemaal niets van.

 

Ik zie hoopvol uit naar de oplossing die u mij gaat bieden.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
HJVB
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Het probleem is opgelost. Een techneut heeft de splitter vervangen en de aansluiting inclusief doorlussen voor elkaar gebracht. Dank voor alle support het was uiteindelijk wel de oplossing. Ik had alweer een nieuwe ontvanger besteld en die is net geleverd. Nu de servicedienst van UPC en de handleiding aanpassen zodat het ook voor niet technische mensen begrijpelijk is . Eind goed al goed

Bekijk in context

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Die opstelling was mij onbekend. Op zich veranderd er weinig aan mijn antwoord, enkel dat je dan afhankelijk van de aanwezige mediabox een kabel naar de stereoset moet zien te krijgen, of overwegen die set en de speakers naar de " lange kant" links en rechts van de TV te plaatsen. 

 

Sonos en overige via wifi werkende luidspreker systemen ben ik persoonlijk geen liefhebber van.

 

Ik gebruik zelf geen spotify de niet meer leverbare philips set die ik gebruik heeft daar wel ondersteuning voor.

Als ik een tip mag geven, uiteraard afhankelijk van de financiele mogelijkheden en de wensen, ga voor 1 systeem die zowel voor TV als voor radio/Spotify bruikbaar is.

Of dat dan een nieuwe generatie soundbar is of een netwerk receiver dat laat ik in het midden.

 

Bekijk in context

bvisbeek

Level 4
  • 34Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Eerlijk zegt kan ik de 3 weg spitter - POA 03-UPC wel aanbevelen. 

 

Ik heb ook een QE317 (radio) besteld en deze aangesloten op mijn stereo installatie.  (Geluid is van prima kwaliteit).

 

Nu heb ik in de huiskamer een PAO 01-UPC aansluiting voor TV en router. 

 

Ziggo stelt voor de QE317 (radio) aan te sluiten op de POA 01-UPC via het TV out signaal en dan via  QE317 doorlussen (er is namelijk een in/out aansluiting) naar mijn TV (UPC media HD box). 

Ik heb gelijk nieuwe kabels gekocht van Ziggo. De radio werkt allemaal prima maar ik merk nu dat mijn TV af en toe blokjes geeft en hapert. Allemaal heel irritant aangezien ik nooit haperingen had met mijn 10 jaar oude kabels. 

 

Ik ben dat de conclusie gekomen door het doorlussen van de TV signaal via de QE317 heel veel signaal verlies oplevert. Wanneer ik het signaal test via kanaal 997 merk ik aanzienlijk verlies als ik doorlus via QE317.  Dit had ik toch verwacht wanneer Ziggo deze radio verkoopt en zelf voorstelt om het signaal zo door te lussen naar je TV. 

 

Om dit op te lossen heb ik 3 weg spitter - POA 03-UPC gekocht.

 

Ik heb de QE317 nu apart op de  3 weg spitter - POA 03-UPC aangesloten. De TV en router ook allemaal apart hierop aangesloten. De TV hapert niet meer en signaal test via 997 gaat goed. 

 

Mijn advies is om  je TV signaal NIET door te lussen via de QE317 (radio). Te veel signaal verlies. Gebruik de 3 weg spitter - POA 03-UPC voor TV, QE317 en je router.

 

Succes.

 

Let ook op dat je geen versterker gebruikt voor de POA 03-UPC omdat je je  DATA signaal niet mag versterken. Doe je dit wel dan kan je router/modem zo nu en dan uitvallen. Of zelfs helemaal geen verbinding maken. Wanneer je wel b.v. +6dB versterkt gebruik dan altijd weer een verzwakker voor je router van -6dB. Op deze manier heb je wel een versterkt TV signaal en valt je router/modem niet meer af en toe  uit. Deze truc werkt bij mij goed. 

Bekijk in context

23 Reacties 23
RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Mogelijk heb ik erover heen gelezen de TV kan verbonden worden aan de QE 317.

Anders was deze 3 weg splitter de oplossing die we zelf moeten aanschaffen.

 

Ik ga ervan uit dat er geen mediabox in gebruik is. Hoewel ik iets lees over de Mediabox XL dan is er geen extra apparaat nodig enkel een geschikte kabel van de XL naar geluidsinstallatie, het enige vervelende is de radio app om een zender te kiezen moet even de TV aan. Dan is de QE317 wel nuttig.

 

 

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Ik heb zo'n vermoeden dat de antennekabel op de verkeerde ingang van de radio-ontvanger is aangesloten. Het antennesignaal wordt doorgelust via de radio-ontvanger.

 

De volgorde is als volgt:

- kabel van splitter naar Antenne In (8) op de radio-ontvanger.

- kabel van Antenne Out (7) naar Mediabox.

 

Screenshot 2021-04-03 at 15.04.12.png

Als @HJVB het antennesignaal niet heeft doorgelust dan werkt het inderdaad niet. Maar dat ligt niet aan welke splitter dan ook.

HJVB
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Deze oplossing werkt dus niet, maar even goed bedankt.

HJVB
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

De splitter geeft het signaal niet door op wat voor een manier dan ook. Splitter eruit, prima radio maar geen internet en geen tv

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De poa 3IEC-NL filtert het radio signaal uit zover ik weet, dat zou de andere niet mogen doen, je hebt nu de 'normale' tv doorgifte nodig. Het TV signaal door lussen werkte niet?

HJVB
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

 

Met een andere splitter kan ik mijn modem niet aansluiten dat is een datakabel met een heel dun pennetje

 

 

image0.jpeg

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Vreemd hier zijn zover ik het kan zien beide pinnen gelijk.

Wat doet de splitter op de achtergrond? 

En zit deze poa 3iec weer op een andere splitter of lijkt dat maar zo?

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

De groene kabel naar de tv moet in de digitale radio-ontvanger. Vervolgens een andere kabel van de radio-ontvanger naar de ingang tv op de splitter. 

Als de tv het doet zal de radio het ook doen.

Ik zie erg veel kabels en de wandcontactdoos zit een beetje los. Het zal me niets verbazen wanneer er daardoor storingen zijn.

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@iMark helaas hebben onze tips weinig nut, de digitale radio ontvanger is terug gestuurd.

Wat @HJVB nog wel kan proberen is het geluid uit de Mediabox XL naar de audioset sturen. Dan is er niet speciaal een extra kastje noodzakelijk.

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Dat klopt. Maar het kan geen kwaad om de juiste manier van aansluiten en doorlussen nog een keer te vermelden.

 

Vooral het doorlussen via de digitale radio-ontvanger lijkt niet goed begrepen te worden.

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Daar lijkt het inderdaad op. Maar goed dat hele apparaat is niet nodig als er een media box aanwezig is.

HJVB
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Het probleem is opgelost. Een techneut heeft de splitter vervangen en de aansluiting inclusief doorlussen voor elkaar gebracht. Dank voor alle support het was uiteindelijk wel de oplossing. Ik had alweer een nieuwe ontvanger besteld en die is net geleverd. Nu de servicedienst van UPC en de handleiding aanpassen zodat het ook voor niet technische mensen begrijpelijk is . Eind goed al goed

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Mooi dat het is opgelost. 

 

De handleiding kan inderdaad wel een stuk duidelijker, zeker wat betreft het doorlussen van het signaal. Het zal bij lang niet bij iedereen duidelijk zijn dat digitale radio gebruikt maakt van exact hetzelfde signaal als de tv. 

HJVB
Topicstarter
Level 3
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

nu heb ik een haperend beeld op de tv hoe los ik dat op?

Marije
Community Moderator
Community Moderator
  • 4558Posts
  • 643Oplossingen
  • 1723Likes

Hey @HJVB

 

Verdarre! Net als je denkt dat je er helemaal bent, steekt het volgende probleem de kop op. Ik spring graag in om je daarbij te helpen. 

 

Haperend beeld is een probleem dat wordt veroorzaakt door een (licht) verstoord signaal. Hierdoor kan je Digitale Ontvanger het signaal niet foutloos vertalen naar beeld en geluid. Andere kwaliteitsproblemen die je daarvan kunt krijgen zijn blokken in beeld, strepen of wegvallend beeld. 

 

Lullig genoeg, zijn we er dus nog niet helemaal. Ik begrijp uit je eerdere berichtje dat de aansluiting er nu - na de komst van de monteur - anders uitziet dan op de foto's die je eerder stuurde. Heb je de mogelijkheid om foto's te maken van je hoofdaansluiting en de aansluitingen zoals deze nu zijn? Dan help ik je snel verder.

Willem1957

Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Zelfde probleem gehad, monteur laten komen. Hij heeft aan het einde van de televisie aansluiting een Braun Telecom POA-01-B splitter gemonteerd, en zowel signaal naar Next box als naar de digitale radio ontvanger gestuurd. Probleem is nu opgelost

delangeman

Level 2
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Beste @RoWi. die begrijp ik even niet.

Gaat u ervan uit dat de mediabox standaard is aansloten op een geluidsinstallatie dan? Op mijn tv zijn 2 boxjes aangesloten die naast de tv staan. Maar als ik radio wil luisteren, dan wil ik dat niet via die boxjes naast de tv maar via de geluidsboxen van de stereo installatie. 

 

Of kan ik  óók de media box op mijn versterker aansluiten.

 

Als ik dan radio of Spotify zou gebruiken (via de Mediabox) dan zou het geluid naar de versterker moeten gaan, zou ik tv kijken dan naar de boxjes aangesloten op de tv. 

 

Kan dat?

 

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@delangeman daar ga ik niet standaard vanuit. Ik ga er vanuit dat we via elke mediabox van Ziggo of dit nu een Humax, Pace de Horizon, XL of de Next is radio kunnen luisteren, bij de laatste twee op een andere manier.

 

Bijna elke mediabox heeft meerdere aansluit opties, ik heb zelf een Humax 5300C met een geluidsbalk gebruikte ik een optische kabel tussen beide apparaten om radio te kunnen luisteren zonder de noodzaak dat de TV aan moet.

 

Ik heb nu een AV installatie de Humax zit daar rechstreeks via HDMI op aangesloten, al het signaal audio en video gaat via deze installatie, voor beeld gaat er een HDMI kabel naar de TV, al het geluid wordt door de installatie afgehandeld. 

 

In de genoemde situatie hebben de twee boxjes op de TV aangesloten geen tot weinig meerwaarde al het geluid kan via de stereo installatie, wat wel of niet kan hangt van de aansluitingen op de apparaten af.

 

Het genoemde kastje, de QE 317 heeft het meeste nut voor klanten die via een CI module TV kijken.

 

delangeman

Level 2
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@RoWi. dank voor je antwoord.

 

Het tv geluid doen wij niet via de boxen van geluidinstallatie, die hangen namelijk op de "korte" kant van de kamer. De tv staat aan de "lange" kant en de bank daar tegenover. Zou ik het tv geluid via de geluidsboxen laten lopenz, dan hoor ik dat voornamelijk via de rechterbox (korte kant) naast de bank. 

 

Overigens een denkfout van mij, de spotify (heb ik nog niet zo lang) speelt via een Chromecast op de tv, dus dat kan helemaal niet via de versterker maar gaat via de boxen naast de tv. Ben nog op zoek naar andere oplossingen. Misschien iets met Sonos?

 

 

Uitgelicht topic