Aansluiten Mediabox Xl

Deze week heb ik een nieuwe mediabox XL ontvangen.

Bij de levering zat geen instructie en dus ben ik aan de slag gegaan. Dat leek te werken, maar het programma bleef steken in verwerken. Daarover klantenservice gebeld en die hebben aangegeven dat de box aangesloten moet zijn op het internet modem. Na deze verbinding is de installatie goed verlopen. De medewerker vertelde dat voor goede werking de internetkabel altijd aan gesloten moet zijn op het modem.

Vandaag heb ik de installatie instructies opgezocht en of ik nu  aangeef of ik wel of geen internet van Ziggo heb maak niet uit, er wordt nergens in de instructie aangegeven dat er een verbinding met het modem  gemaakt moet worden.

Wat is dit?

Ontevreden2
Gedreven Meedenker
  • 20Reacties
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
43 Reacties 43

De mediabox XL heeft een eigen kabelmodem ingebouwd, de instructie om deze op een aparte modem/router aan te sluiten is juist fout. 

Waarom het met die verbinding aan de Connectbox(?) wel goed ging durf ik niet te zeggen.

 

RoWi.
Expert
Expert
  • 4650Reacties
  • 198Oplossingen
  • 1132Likes

RoWi. wrote:

De mediabox XL heeft een eigen kabelmodem ingebouwd, de instructie om deze op een aparte modem/router aan te sluiten is juist fout. 

Waarom het met die verbinding aan de Connectbox(?) wel goed ging durf ik niet te zeggen.

Het netwerk gedeelte van de XL was nou niet zijn sterkste punt. Krijg je niet automatisch bij de vernieuwde XL een apart modem?
Edit: ik leest net van niet…..

MaxH
Expert
Expert
  • 2171Reacties
  • 73Oplossingen
  • 665Likes

Ontevreden2 wrote:

Deze week heb ik een nieuwe mediabox XL ontvangen.

Bij de levering zat geen instructie en dus ben ik aan de slag gegaan. Dat leek te werken, maar het programma bleef steken in verwerken. Daarover klantenservice gebeld en die hebben aangegeven dat de box aangesloten moet zijn op het internet modem. Na deze verbinding is de installatie goed verlopen. De medewerker vertelde dat voor goede werking de internetkabel altijd aan gesloten moet zijn op het modem.

Vandaag heb ik de installatie instructies opgezocht en of ik nu  aangeef of ik wel of geen internet van Ziggo heb maak niet uit, er wordt nergens in de instructie aangegeven dat er een verbinding met het modem  gemaakt moet worden.

Wat is dit?

weet je zeker dat het om de mediabox xl gaat en niet om de next ? maak er eens een foto van

het is niet aanbevolen om de mediabox xl via utp te verbinden met je modem/connectbox wegens storingen die dan kunnen ontstaan door een dubbele dhcp

maar ook eens een foto van de hoofdaansluiting het aop (abonnee overname punt) en splitter versterker 

 

anoniemforum
Expert
Expert
  • 3757Reacties
  • 258Oplossingen
  • 535Likes

Geen idee hoe ik foto upload naar hier.

Ontevreden2
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 20Reacties
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Ontevreden2 

Dat kan via deze icoontjes met de paperclip optie is het een bijlage met de andere optie die ik heb gebruikt komt het in het bericht zelf.

 

 

RoWi.
Expert
Expert
  • 4650Reacties
  • 198Oplossingen
  • 1132Likes

 

Ontevreden2
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 20Reacties
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Dat is zeker geen Next.

Het oorspronkelijke probleem 

....het programma bleef steken in verwerken....l

 

komt mogelijk door het ontbreken van een goed retour signaal. De tweede foto lijkt verouderd materiaal.

RoWi.
Expert
Expert
  • 4650Reacties
  • 198Oplossingen
  • 1132Likes

Hoe kom ik er achter of het verouderd materiaal is?

Ontevreden2
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 20Reacties
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

De foto zegt genoeg denk ik@Be rt @anoniemforum 

RoWi.
Expert
Expert
  • 4650Reacties
  • 198Oplossingen
  • 1132Likes

Ontevreden2 wrote:

 

RoWi. wrote:

De foto zegt genoeg denk ik@Be rt @anoniemforum 

is idd een verouderde  versterker die niet retour geschikt is

deze dient vervangen te woorden door een poa-01-b en nieuwe versterker op de poa-01-b het modem en de nieuwe versterker 

een moderator kan je kosteloos een poa-01-b  + modemkabel opsturen 

zet wel even je postcode en huisnummer in je profielinstellingen 

een versterker kun je via de ziggo webshop bestellen https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/29734

maak ook even een foto van het aop zonder de tratec versterker erop

anoniemforum
Expert
Expert
  • 3757Reacties
  • 258Oplossingen
  • 535Likes

Postcode en huisnummer toegevoegd aan profiel.

Ontevreden2
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 20Reacties
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hi @Ontevreden2 
Een warm welkom hier op de Ziggo Community. 

Wat bijzonder dat de installatie van jouw Mediabox XL (nieuwe software) juist wel voltooid kon worden nadat je deze hebt verbonden met je modem. Zoals je zelf ook aangeeft wordt er nergens in een instructie aangegeven dat je de Mediabox XL moet verbinden. En dat klopt, want we adviseren ook om deze twee juist niet met elkaar te verbinden. Dit is weer een ander verhaal bij de Mediabox Next. Daar is het wel noodzakelijk. Je hebt een Mediabox XL met daarop de nieuwe software upgrade. De software upgrade zorgt voor een vergelijkbare ervaring als met de Mediabox Next. Mogelijk dat mijn collega door deze nieuwe software dacht dat de Mediabox XL aangesloten moest worden op het Ziggo modem. In ieder geval is dit dus niet het geval. 

Wat betreft de aansluiting sluit ik mij volledig aan bij de berichten hierboven. In de aansluiting zit een verouderde versterker en dit is hoogstwaarschijnlijk ook de reden geweest waardoor de installatie in eerste instantie bleef hangen. Ik heb je dan ook gelijk een POA-01 splitter toegestuurd met een nieuwe kabel voor je Ziggo modem. Deze ontvang je binnen enkele dagen gratis in de bus. 

Cecilia Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 4244Reacties
  • 859Oplossingen
  • 1133Likes

Hallo Cecilia

Dank je wel voor de reactie.

Het installeren van de splitter lijkt mij geen probleem maar de kabel is een ander verhaal.

De modemkabel is meer dan 15 meter lang (volgens mij heb ik die ooit zelf aangeschaft) en is vrij dik.

Vanaf de splitter naar het modem is de modemkabel via de Spouwmuur en over het dak gelegd (onder de pannen), en dat was niet eenvoudig.

Vraag is dan ook hoe belangrijk het is en of ik iets kan meten/controleren.

Verder heb ik vragen bij de versterker.

Die is indertijd (voor mijn gevoel niet eens lang geleden) aanbevolen vanwege de afstand van de splitter naar het modem en problemen met Wifi, en dus niet vanwege Mediabox en TV.

De mediabox en TV staan binnen een meter van de splitter en de plaats waar de Ziggokabel binnen komt. Heeft de investering zin.

Met vriendelijke groet,

 

Huub

Ontevreden2
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 20Reacties
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ontevreden2 wrote:

De modemkabel is meer dan 15 meter lang (volgens mij heb ik die ooit zelf aangeschaft) en is vrij dik.

Vanaf de splitter naar het modem is de modemkabel via de Spouwmuur en over het dak gelegd (onder de pannen), en dat was niet eenvoudig.

Vraag is dan ook hoe belangrijk het is en of ik iets kan meten/controleren.

Verder heb ik vragen bij de versterker.

Die is indertijd (voor mijn gevoel niet eens lang geleden) aanbevolen vanwege de afstand van de splitter naar het modem en problemen met Wifi, en dus niet vanwege Mediabox en TV.

De mediabox en TV staan binnen een meter van de splitter en de plaats waar de Ziggokabel binnen komt. Heeft de investering zin.

Met vriendelijke groet,

 

Huub

dat is verkeerd aangesloten 

het modem moet zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting rechtstreeks op de poa-01-b met een kabel niet lang dan 1,5 meter 

anoniemforum
Expert
Expert
  • 3757Reacties
  • 258Oplossingen
  • 535Likes

Dat de aansluiting niet optimaal is, is mij bekend. Met een Ziggo monteur is daarom in het verleden gekozen voor de versterker en is in de Ziggo "centrale” het signaal voor onze woning geoptimaliseerd. Met deze ingrepen is Wifi redelijk en zijn er geen problemen met het modem.

Een verbetering is altijd wenselijk maar in feite niet haalbaar als daarvoor het modem verplaatst moet worden omdat op de huidige locaties de verbinding wordt gemaakt met een aantal apparaten en die kunnen om esthetische redenen niet verplaatst worden.

Wel een probleem was de installatie van de Mediabox en daarvoor is dit onderwerp gestart.

Op dit moment werkt alles, maar in het eerste telefoongesprek is aangegeven dat er altijd een internetkabel moet zijn vanwege updates waarvan ik begrijp dat dat niet waar is.

Aanpassing lijkt mij alleen nodig als de installatie niet in orde is voor toekomstige updates.

Ontevreden2
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 20Reacties
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Op dit moment werkt alles, maar in het eerste telefoongesprek is aangegeven dat er altijd een internetkabel moet zijn vanwege updates waarvan ik begrijp dat dat niet waar is.

Dat gaat alleen op voor de Next. Door de Moca functie  van de MBXLis een goed signaal heen en terug van belang.

RoWi.
Expert
Expert
  • 4650Reacties
  • 198Oplossingen
  • 1132Likes

Ontevreden2 wrote:

Dat de aansluiting niet optimaal is, is mij bekend. Met een Ziggo monteur is daarom in het verleden gekozen voor de versterker en is in de Ziggo "centrale” het signaal voor onze woning geoptimaliseerd. Met deze ingrepen is Wifi redelijk en zijn er geen problemen met het modem.

Een verbetering is altijd wenselijk maar in feite niet haalbaar als daarvoor het modem verplaatst moet worden omdat op de huidige locaties de verbinding wordt gemaakt met een aantal apparaten en die kunnen om esthetische redenen niet verplaatst worden.

Wel een probleem was de installatie van de Mediabox en daarvoor is dit onderwerp gestart.

Op dit moment werkt alles, maar in het eerste telefoongesprek is aangegeven dat er altijd een internetkabel moet zijn vanwege updates waarvan ik begrijp dat dat niet waar is.

Aanpassing lijkt mij alleen nodig als de installatie niet in orde is voor toekomstige updates.

het modem als het zo goed werk mooi zo laten

zoals @RoWi.  ook al aangeef bij de mediabox xl is het niet nodig om een utp kabel maar het modem te leggen

anoniemforum
Expert
Expert
  • 3757Reacties
  • 258Oplossingen
  • 535Likes

Goedemiddag @Ontevreden2  

Hoe staat het er momenteel voor? De splitter heb je ontvangen? Ik begrijp dat het aansluiten van de splitter geen mogelijkheid is vanwege de huidige installatie. 
De splitter welke nu is aangesloten is niet geschikt voor het retour signaal en dat is wel noodzakelijk voor de Mediabox XL. Het aansluiten van een UTP kabel niet. 
Het aanschaffen van een nieuwe retour geschikte versterker zou als ik het allemaal goed heb begrepen de oplossing moeten wezen.

Gianna Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 2362Reacties
  • 154Oplossingen
  • 314Likes

Bij mij prima, maar ik denk dat je @Ontevreden2 moet hebben

MaxH
Expert
Expert
  • 2171Reacties
  • 73Oplossingen
  • 665Likes

Klopt @MaxH , ik had mij vergist en heb het ook gelijk weer aangepast jammer genoeg is de melding dan al verzonden. Sorry voor het ongemak. 

Gianna Z
Community Moderator
Community Moderator
  • 2362Reacties
  • 154Oplossingen
  • 314Likes

Bij mij is de wandcontactdoos met 2 aansluitingen. 

Bij een nieuwe versterker weet ik niet hoe het werkt, komt de splitter dan op de wandcontactdoos of na de versterker. indien op de contactdoos dan wordt het een zootje.

Overigens heb ik, als ik de werking goed begrijp wel retoursignaal.

Ben naar bewaard gegaan en heb daar een van de programma's aangeklikt en gestart, daarvoor wordt toch retoursignaal gebruikt?

Ontevreden2
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 20Reacties
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ontevreden2 wrote:

Bij mij is de wandcontactdoos met 2 aansluitingen. 

Bij een nieuwe versterker weet ik niet hoe het werkt, komt de splitter dan op de wandcontactdoos of na de versterker. indien op de contactdoos dan wordt het een zootje.

Overigens heb ik, als ik de werking goed begrijp wel retoursignaal.

Ben naar bewaard gegaan en heb daar een van de programma's aangeklikt en gestart, daarvoor wordt toch retoursignaal gebruikt?

2 gats aop (wandcontactdoos) is verouderd en dient vervangen te woorden door een ziggo monteur

een moderator kan kosteloos een monteur voor je inplannen

zet even je postcode en huisnummer in je profielinstellingen

dat kun je doen door op je profielfoto te klikken daarna profielinstellingen

anoniemforum
Expert
Expert
  • 3757Reacties
  • 258Oplossingen
  • 535Likes

De gevraagde gegevens heb ik 5 dagen geleden in de profielinstellingen gezet.

Ontevreden2
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 20Reacties
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Ontevreden2 Ik heb in december ook een mediabox xl ontvangen en heb het als volgt aangesloten op de AOP in de woonkamer met 2 splitters zonder witte kapjes met 1 gat in de AOP. heb de foto meegestuurd. ontvangst is perfect

 

 

joma1966
Gedreven Raadgever
  • 426Reacties
  • 7Oplossingen
  • 64Likes

joma1966 wrote:

@Ontevreden2 Ik heb in december ook een mediabox xl ontvangen en heb het als volgt aangesloten op de AOP in de woonkamer met 2 splitters zonder witte kapjes met 1 gat in de AOP. heb de foto meegestuurd. ontvangst is perfect

 

 

bij @Ontevreden2  moet het aop vervangen woorden door een ziggo monteur

anoniemforum
Expert
Expert
  • 3757Reacties
  • 258Oplossingen
  • 535Likes

hoe nu verder?

Ontevreden2
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 20Reacties
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hoewel de mediabox nieuw is heb ik alweer het probleem dat het apparaat zoemt.

Ontevreden2
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 20Reacties
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ontevreden2 wrote:

Hoewel de mediabox nieuw is heb ik alweer het probleem dat het apparaat zoemt.

dat is de ventilator ?

kun je eens een foto van de onderkant maken 

 

anoniemforum
Expert
Expert
  • 3757Reacties
  • 258Oplossingen
  • 535Likes

 

Ontevreden2
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 20Reacties
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ontevreden2 wrote:

 

hoopte op de achterkant een ventilator te zien maar niet dus

zou je eens aan de zijkant kunnen kijken of je een ventilator met 4 schroefjes zie

anoniemforum
Expert
Expert
  • 3757Reacties
  • 258Oplossingen
  • 535Likes

 

Geen 4 schroefjes, maar dit lijkt mij wel de ventilator.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ontevreden2
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 20Reacties
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

kun je die twee schroefje eens een tikje draaien met een schroevendraaier zodat die minder strak zit

niet helemaal los maken maar gewoon een beetje losser

anoniemforum
Expert
Expert
  • 3757Reacties
  • 258Oplossingen
  • 535Likes

De schroefjes enigszins los gedraaid, vraag me wel af of dit de oorzaak is, het geluid lijkt niet op resonantie maar meer op dat van een draaiende schijf.

Het geluid is niet echt hard. We horen het niet als de TV aan staat maar juist als de TV en Box niet in gebruik zijn.

Ontevreden2
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 20Reacties
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ontevreden2 wrote:

De schroefjes enigszins los gedraaid, vraag me wel af of dit de oorzaak is, het geluid lijkt niet op resonantie maar meer op dat van een draaiende schijf.

Het geluid is niet echt hard. We horen het niet als de TV aan staat maar juist als de TV en Box niet in gebruik zijn.

schroefjes kunnen te strak zitten waardoor het een geluidje maakt 

maar zoals je het nu beschrijft klinkt het als een defecte harde schijf

weet je zeker dat de box helemaal nieuwe was en niet een gebruikte ?

anoniemforum
Expert
Expert
  • 3757Reacties
  • 258Oplossingen
  • 535Likes

anoniemforum wrote:
Ontevreden2 wrote:

 

....Knip...

weet je zeker dat de box helemaal nieuwe was en niet een gebruikte ?

Wat denk je zelf? Komen deze uberhaupt nog nieuw uit de fabriek? Als dat zo is dan verwacht je toch een model zonder modem en hard disk, want deze zijn niet meer relevant. Met de nieuwe software.

RoWi.
Expert
Expert
  • 4650Reacties
  • 198Oplossingen
  • 1132Likes

De TV is nu uit, en ik heb het apparaat (dat hoorbaar was) tegen mijn oor gehouden, en daarbij hoorde ik de ventilator.

Bij al deze discussies weet ik niet meer of ik met andere gebruikers te maken heb of met Ziggo medewerkers.

Bij ontvangst van de box was ik wel verbaasd dat die precies hetzelfde was als de vorige en dat er dus in jaren geen enkele voorruitgang is geweest wat in de wereld van elektronica wel extreem bijzonder is.

Ergens in deze hele discussie is ook aangegeven dat ik qua aansluiting met verouderde toestanden werk, nogal apart.

Als je al jaren klant bent dan verwacht je toch een pro actieve provider,

Ook lang geleden heb ik bij de klantenservice al eens aangegeven dat de apparatuur middeleeuws is.

Ontevreden2
topicstarter
Gedreven Meedenker
  • 20Reacties
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

@Ontevreden2

De Ziggo moderatoren zijn gelukkig goed te herkennen. Wie geen Ziggo logo en Moderator achter zijn of haar naam heeft is gewoon medeklant.

 

Ergens in deze hele discussie is ook aangegeven dat ik qua aansluiting met verouderde toestanden werk, nogal apart.

Als je al jaren klant bent dan verwacht je toch een pro actieve provider

Het vervelende is apparatuur verouderd terwijl de techniek doorgaat, sommige technieken doorstaan de tand destijds en sommige veranderen.

Het nadeel van de ontwikkelingen is dat de signalen steeds gevoeliger worden voor storingen, waar eerst twee electra draden voor nood dienst konden doen als tijdelijke coax is dat nu bijna uit den boze.

De provider(s), harken genoeg omzet bij elkaar uit de abonnements gelden en andere inkomsten, maar moet toch ook op de centen letten, alles moet worden betaald. En vandaag de dag ook winst voor investeerders of aandeelhouders maken, kortom met zo min mogelijk kosten de klanten zo lang mogelijk tevreden houden. Apparatuur en aansluit materiaal wordt pas vervangen als het echt niet anders kan. Door links de prijs te verhogen kan er rechts een korting vanaf.

Op zich kost het aardig wat om een isp te zijn kijk hoe het met Freedom Internet is gegaan. Die hebben voor alle kosten graag klanten die in één keer hun jaar abonnement voldoen, waardoor ze middelen krijgen om het bedrijf verder op te bouwen. Binnen korte tijd met wat hulp een isp worden is toch respect waard in dit land die voornamelijk oranje/groen is ingekleurd. 

RoWi.
Expert
Expert
  • 4650Reacties
  • 198Oplossingen
  • 1132Likes

RoWi. wrote:
anoniemforum wrote:
Ontevreden2 wrote:

 

....Knip...

weet je zeker dat de box helemaal nieuwe was en niet een gebruikte ?

Wat denk je zelf? Komen deze uberhaupt nog nieuw uit de fabriek? Als dat zo is dan verwacht je toch een model zonder modem en hard disk, want deze zijn niet meer relevant. Met de nieuwe software.

dit is de reden waarom ik dat vraag

anoniemforum
Expert
Expert
  • 3757Reacties
  • 258Oplossingen
  • 535Likes

Tja "nieuw" voor de klant.

Neem dan meteen de openings zinnen

.Deze week heb ik een nieuwe mediabox XL ontvangen.

Bij de levering zat geen instructie en dus ben ik aan de slag gegaan. 

 

Geen instructie, dat schreeuwt bij mij niet nieuw, bij mijn Humax zat netjes een mooi boekje, het kan uiteraard vergeten zijn bij het verzendklaar maken wat ook zeer slordig is.

Off topic

Er zal een behoorlijke voorraad MBXL's zijn met de ogenschijnlijke run op de Next, ga ik er niet vanuit dat ik een nooit eerder gebruikt exemplaar krijgt als ik mijn abonnement verander. Doordat de MBXL nu bij TV Start  wordt geleverd komen er weer een aantal Humax en Pace ontvangers retour die ingezet kunnen worden als 2e ontvanger, zonder grote aanschaf kosten.

RoWi.
Expert
Expert
  • 4650Reacties
  • 198Oplossingen
  • 1132Likes

Uitgelicht topic