1
Vraag
2
Reageer en help mee
Ontevreden2

Level 1
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Aansluiten Mediabox Xl

Deze week heb ik een nieuwe mediabox XL ontvangen.

Bij de levering zat geen instructie en dus ben ik aan de slag gegaan. Dat leek te werken, maar het programma bleef steken in verwerken. Daarover klantenservice gebeld en die hebben aangegeven dat de box aangesloten moet zijn op het internet modem. Na deze verbinding is de installatie goed verlopen. De medewerker vertelde dat voor goede werking de internetkabel altijd aan gesloten moet zijn op het modem.

Vandaag heb ik de installatie instructies opgezocht en of ik nu  aangeef of ik wel of geen internet van Ziggo heb maak niet uit, er wordt nergens in de instructie aangegeven dat er een verbinding met het modem  gemaakt moet worden.

Wat is dit?

43 Reacties 43
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De mediabox XL heeft een eigen kabelmodem ingebouwd, de instructie om deze op een aparte modem/router aan te sluiten is juist fout. 

Waarom het met die verbinding aan de Connectbox(?) wel goed ging durf ik niet te zeggen.

 

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
RoWi. wrote:

De mediabox XL heeft een eigen kabelmodem ingebouwd, de instructie om deze op een aparte modem/router aan te sluiten is juist fout. 

Waarom het met die verbinding aan de Connectbox(?) wel goed ging durf ik niet te zeggen.

Het netwerk gedeelte van de XL was nou niet zijn sterkste punt. Krijg je niet automatisch bij de vernieuwde XL een apart modem?
Edit: ik leest net van niet…..

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes
Ontevreden2 wrote:

Deze week heb ik een nieuwe mediabox XL ontvangen.

Bij de levering zat geen instructie en dus ben ik aan de slag gegaan. Dat leek te werken, maar het programma bleef steken in verwerken. Daarover klantenservice gebeld en die hebben aangegeven dat de box aangesloten moet zijn op het internet modem. Na deze verbinding is de installatie goed verlopen. De medewerker vertelde dat voor goede werking de internetkabel altijd aan gesloten moet zijn op het modem.

Vandaag heb ik de installatie instructies opgezocht en of ik nu  aangeef of ik wel of geen internet van Ziggo heb maak niet uit, er wordt nergens in de instructie aangegeven dat er een verbinding met het modem  gemaakt moet worden.

Wat is dit?

weet je zeker dat het om de mediabox xl gaat en niet om de next ? maak er eens een foto van

het is niet aanbevolen om de mediabox xl via utp te verbinden met je modem/connectbox wegens storingen die dan kunnen ontstaan door een dubbele dhcp

maar ook eens een foto van de hoofdaansluiting het aop (abonnee overname punt) en splitter versterker 

 

Ontevreden2
Topicstarter
Level 1
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Geen idee hoe ik foto upload naar hier.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Ontevreden2 

Dat kan via deze icoontjes met de paperclip optie is het een bijlage met de andere optie die ik heb gebruikt komt het in het bericht zelf.

 

 

Ontevreden2
Topicstarter
Level 1
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dat is zeker geen Next.

Het oorspronkelijke probleem 

....het programma bleef steken in verwerken....l

 

komt mogelijk door het ontbreken van een goed retour signaal. De tweede foto lijkt verouderd materiaal.

Ontevreden2
Topicstarter
Level 1
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hoe kom ik er achter of het verouderd materiaal is?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De foto zegt genoeg denk ik@Be rt @anoniemforum 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes
Ontevreden2 wrote:

 

RoWi. wrote:

De foto zegt genoeg denk ik@Be rt @anoniemforum 

is idd een verouderde  versterker die niet retour geschikt is

deze dient vervangen te woorden door een poa-01-b en nieuwe versterker op de poa-01-b het modem en de nieuwe versterker 

een moderator kan je kosteloos een poa-01-b  + modemkabel opsturen 

zet wel even je postcode en huisnummer in je profielinstellingen 

een versterker kun je via de ziggo webshop bestellen https://randapparatuur.ziggo.nl/randapparatuur/details/29734

maak ook even een foto van het aop zonder de tratec versterker erop

Ontevreden2
Topicstarter
Level 1
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Postcode en huisnummer toegevoegd aan profiel.

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @Ontevreden2 
Een warm welkom hier op de Ziggo Community. 

Wat bijzonder dat de installatie van jouw Mediabox XL (nieuwe software) juist wel voltooid kon worden nadat je deze hebt verbonden met je modem. Zoals je zelf ook aangeeft wordt er nergens in een instructie aangegeven dat je de Mediabox XL moet verbinden. En dat klopt, want we adviseren ook om deze twee juist niet met elkaar te verbinden. Dit is weer een ander verhaal bij de Mediabox Next. Daar is het wel noodzakelijk. Je hebt een Mediabox XL met daarop de nieuwe software upgrade. De software upgrade zorgt voor een vergelijkbare ervaring als met de Mediabox Next. Mogelijk dat mijn collega door deze nieuwe software dacht dat de Mediabox XL aangesloten moest worden op het Ziggo modem. In ieder geval is dit dus niet het geval. 

Wat betreft de aansluiting sluit ik mij volledig aan bij de berichten hierboven. In de aansluiting zit een verouderde versterker en dit is hoogstwaarschijnlijk ook de reden geweest waardoor de installatie in eerste instantie bleef hangen. Ik heb je dan ook gelijk een POA-01 splitter toegestuurd met een nieuwe kabel voor je Ziggo modem. Deze ontvang je binnen enkele dagen gratis in de bus. 

Ontevreden2
Topicstarter
Level 1
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hallo Cecilia

Dank je wel voor de reactie.

Het installeren van de splitter lijkt mij geen probleem maar de kabel is een ander verhaal.

De modemkabel is meer dan 15 meter lang (volgens mij heb ik die ooit zelf aangeschaft) en is vrij dik.

Vanaf de splitter naar het modem is de modemkabel via de Spouwmuur en over het dak gelegd (onder de pannen), en dat was niet eenvoudig.

Vraag is dan ook hoe belangrijk het is en of ik iets kan meten/controleren.

Verder heb ik vragen bij de versterker.

Die is indertijd (voor mijn gevoel niet eens lang geleden) aanbevolen vanwege de afstand van de splitter naar het modem en problemen met Wifi, en dus niet vanwege Mediabox en TV.

De mediabox en TV staan binnen een meter van de splitter en de plaats waar de Ziggokabel binnen komt. Heeft de investering zin.

Met vriendelijke groet,

 

Huub

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes
Ontevreden2 wrote:

De modemkabel is meer dan 15 meter lang (volgens mij heb ik die ooit zelf aangeschaft) en is vrij dik.

Vanaf de splitter naar het modem is de modemkabel via de Spouwmuur en over het dak gelegd (onder de pannen), en dat was niet eenvoudig.

Vraag is dan ook hoe belangrijk het is en of ik iets kan meten/controleren.

Verder heb ik vragen bij de versterker.

Die is indertijd (voor mijn gevoel niet eens lang geleden) aanbevolen vanwege de afstand van de splitter naar het modem en problemen met Wifi, en dus niet vanwege Mediabox en TV.

De mediabox en TV staan binnen een meter van de splitter en de plaats waar de Ziggokabel binnen komt. Heeft de investering zin.

Met vriendelijke groet,

 

Huub

dat is verkeerd aangesloten 

het modem moet zo dicht mogelijk bij de hoofdaansluiting rechtstreeks op de poa-01-b met een kabel niet lang dan 1,5 meter 

Ontevreden2
Topicstarter
Level 1
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Dat de aansluiting niet optimaal is, is mij bekend. Met een Ziggo monteur is daarom in het verleden gekozen voor de versterker en is in de Ziggo "centrale” het signaal voor onze woning geoptimaliseerd. Met deze ingrepen is Wifi redelijk en zijn er geen problemen met het modem.

Een verbetering is altijd wenselijk maar in feite niet haalbaar als daarvoor het modem verplaatst moet worden omdat op de huidige locaties de verbinding wordt gemaakt met een aantal apparaten en die kunnen om esthetische redenen niet verplaatst worden.

Wel een probleem was de installatie van de Mediabox en daarvoor is dit onderwerp gestart.

Op dit moment werkt alles, maar in het eerste telefoongesprek is aangegeven dat er altijd een internetkabel moet zijn vanwege updates waarvan ik begrijp dat dat niet waar is.

Aanpassing lijkt mij alleen nodig als de installatie niet in orde is voor toekomstige updates.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Op dit moment werkt alles, maar in het eerste telefoongesprek is aangegeven dat er altijd een internetkabel moet zijn vanwege updates waarvan ik begrijp dat dat niet waar is.

Dat gaat alleen op voor de Next. Door de Moca functie  van de MBXLis een goed signaal heen en terug van belang.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes
Ontevreden2 wrote:

Dat de aansluiting niet optimaal is, is mij bekend. Met een Ziggo monteur is daarom in het verleden gekozen voor de versterker en is in de Ziggo "centrale” het signaal voor onze woning geoptimaliseerd. Met deze ingrepen is Wifi redelijk en zijn er geen problemen met het modem.

Een verbetering is altijd wenselijk maar in feite niet haalbaar als daarvoor het modem verplaatst moet worden omdat op de huidige locaties de verbinding wordt gemaakt met een aantal apparaten en die kunnen om esthetische redenen niet verplaatst worden.

Wel een probleem was de installatie van de Mediabox en daarvoor is dit onderwerp gestart.

Op dit moment werkt alles, maar in het eerste telefoongesprek is aangegeven dat er altijd een internetkabel moet zijn vanwege updates waarvan ik begrijp dat dat niet waar is.

Aanpassing lijkt mij alleen nodig als de installatie niet in orde is voor toekomstige updates.

het modem als het zo goed werk mooi zo laten

zoals @RoWi.  ook al aangeef bij de mediabox xl is het niet nodig om een utp kabel maar het modem te leggen

Gianna
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2553Posts
  • 180Oplossingen
  • 346Likes

Goedemiddag @Ontevreden2  

Hoe staat het er momenteel voor? De splitter heb je ontvangen? Ik begrijp dat het aansluiten van de splitter geen mogelijkheid is vanwege de huidige installatie. 
De splitter welke nu is aangesloten is niet geschikt voor het retour signaal en dat is wel noodzakelijk voor de Mediabox XL. Het aansluiten van een UTP kabel niet. 
Het aanschaffen van een nieuwe retour geschikte versterker zou als ik het allemaal goed heb begrepen de oplossing moeten wezen.

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

Bij mij prima, maar ik denk dat je @Ontevreden2 moet hebben

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic