1
Vraag
2
Reacties
rene.munnikes

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Aanleg ondersteunig

Voor een veranda/schuur op 12 mtr. van de woning wil ik graag goede wifi en tv.
Wat te doen met kabels?
Extra COAX en of internetkabel/220v booster?
En kan deze in 1 doorvoerbuis samen met de 220v stroomdraad gelegd worden?

Huidige Ziggo, mediabox XL.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Conclusie uit alle berichten: kabels kunnen bij elkaar in een buis, als hij groot genoeg is.

Als je dan toch bezig bent, zou ik 3 aderig YVMKmb stroomkabel, dubbel afgeschermde coax kabel en harde kern Cat6 F/UTP (F staat voor folie afscherming) kabel door de buis leggen, dan kun je later alle kanten op.
Grofweg kosten al dit soort kabels tussen € 1,00 per meter tot € 1,50 per meter, afhankelijk van leverancier.
Let wel: de duurste leverancier hoeft niet de beste kabel te leveren en de goedkoopste kan de beste kabels leveren, let vooral op de specificaties van de kabel en de betrouwbaarheid van de leverancier en/of webwinkel.
Ik heb in heel het huis vergelijkbare kabels gelegd toen alles open lag bij een volledige renovatie en de beste kwaliteit kabels kwamen bij één van de goedkoopste leveranciers vandaan.

Bekijk in context

6 Reacties 6
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Het is niet verstandig de coaxkabel in dezelfde buis te leggen als de stroomvoorziening. De zal voor een aansluiting in de schuur/veranda moeten bestaan uit een fase-, nul- en aardedraad. U kunt voor de WiFi ten behoeve van uw smart tv gebruik maken van de WiFi-booster via het stopcontact. De coaxkabel kunt u eventueel laten vervallen; u kunt streamen via een Chromecast device vanaf uw telefoon of tablet.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Sorry maar coax en een Buitenkabel - XMVK voor stroomvoorziening kunnen makkelijk bij elkaar in een buis ( moet je wel een grotere diameter buis gebruiken dan normaal )

Coax kabels zijn afgeschermde kabels en kunnen daarom ook niet van buitenaf gestoord worden ( de goede dubbel afgeschermde kabels )

Het kan niet bij elkaar als je over hoogspanning kabels praat.

rene.munnikes voor je TV zou ik coax gebruiken en voor je internet een utp waarop je een wifi acces point kunt aansluiten , UTP https://www.allekabels.nl/grondkabel/7118/1097977/grondkabel-netwerk-cat5e.html?gclid=CjwKCAjw9-HZBRAwEiwAGw0QcYUJo5F1jyjaTjlJKoM-PCKHfyRdOuYIss-ucdUHpH0TGa4QJoP0jRoCVM0QAvD_BwE
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Als je een kabel opsluit in een buis, dan zou ik YMVKmb nemen, deze mag opgesloten lopen.
Een YMVKmb kabel kun je eveneens gebruiken in vochtige ruimten en/of ruimten waarin de temperatuur constant hoog is. De YMVKmb kabel kan ook gebruikt worden in kabelgoot en mag gebundeld worden.

XMvK-kabels mogen niet mechanisch belast worden en ook niet samen met andere kabels in een kabelgoot liggen, hiervoor zijn zij niet brandveilig genoeg volgens bouwbesluit.

En als er brand ontstaat is een verzekeringmaatschappij ook niet blij als er geen mb = moeilijk brandbaar is gebruikt en kan uitbetaling van schade ter discussie komen te staan.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo rene.munnikes,
Je zou een Ziggo wifi booster voor het stopcontact kunnen aansluiten en dan via Ziggo go tv draadloos tv kunnen kijken op laptop, tablet, smartphone of via chromecast op een tv.
Hoef je geen kabels te trekken.
Zie ook de nieuwste reclame van Ziggo op de camping inzake draadloos tv kijken.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey @rene.munnikes. Welkom op de Community. Super dat je deze plek gevonden hebt om je vraag te stellen. Zoals je ziet zijn hier een hoop knappe koppen aanwezig die jou van veel informatie kunnen voorzien.

Ook in het proces van dingen aanleggen of wanneer er later nog vragen/problemen ontstaan, ben je hier natuurlijk absoluut welkom. Heb je aan bovenstaande antwoorden en informatie genoeg om van start te kunnen gaan?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Conclusie uit alle berichten: kabels kunnen bij elkaar in een buis, als hij groot genoeg is.

Als je dan toch bezig bent, zou ik 3 aderig YVMKmb stroomkabel, dubbel afgeschermde coax kabel en harde kern Cat6 F/UTP (F staat voor folie afscherming) kabel door de buis leggen, dan kun je later alle kanten op.
Grofweg kosten al dit soort kabels tussen € 1,00 per meter tot € 1,50 per meter, afhankelijk van leverancier.
Let wel: de duurste leverancier hoeft niet de beste kabel te leveren en de goedkoopste kan de beste kabels leveren, let vooral op de specificaties van de kabel en de betrouwbaarheid van de leverancier en/of webwinkel.
Ik heb in heel het huis vergelijkbare kabels gelegd toen alles open lag bij een volledige renovatie en de beste kwaliteit kabels kwamen bij één van de goedkoopste leveranciers vandaan.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic