Zartos

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

ARC geluid verstoord --> antenneaansluiting geaard --> geen verbinding meer met Ziggo service

Nadat ik een nieuwe Ziggo afstandsbediening had gekregen, viel opeens het geluid van sommige Smart-TV apps weg, alleen diegene die 5.1/Dolby sound hebben. Die videosignalen gaan via ARC naar een versterker.

 

Na een tijdje debuggen bleek dat probleem opgelost te worden door het antennesignaal in de mediabox (die wel direct op de tv is ingeplugd met HDMI) te aarden. Dit heb ik vervolgens in de meterkast gedaan. Daarmee leek alles weer te werken.

 

Echter blijkt dat door die aarding het retoursignaal van de mediabox niet meer werkt, waardoor ik de interactieve diensten niet meer kan gebruiken.

 

Het liefst los ik het geluidsprobleem op, maar wat veroorzaakt nu het wegvallen van het geluid door een potentiaalverschil op de HDMI-aansluiting?

26 Reacties 26
Zartos
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dat weet ik niet. Ik heb dat niet actief gedaan iig. Kan ik dat ergens terugzien? 

gschmidt

Level 5
  • 70Posts
  • 2Oplossingen
  • 39Likes

Waarschijnlijk ergens bij instellingen/info kun je zien welke software versie is geinstalleerd.

Vaak staat er een nummer in de versie van de software dat bevat: jaartal/maand/dag b.v.20210804

Als dat op dezelfde datum is (of vlak erna) toen je AB arriveerde, weet je dat firmware=software ook is aangepast

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

@Zartos, heb je inmiddels nog kunnen kijken wanneer de laatste update is geweest? Viel het geluid alleen bij de SmartTV apps weg of ook bij diensten en apps op de mediabox? 

Zartos
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ja, het was inderdaad 20210804, dus geen recente update. Geluid viel alleen weg bij SmartTV apps, en dan ook nog alleen de apps die 5.1 geluid doorgeven. Youtube werkte wel naar behoren.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Aah oké! Dan kan het probleem eigenlijk niet te maken hebben met een software update, zou ook gek zijn als het met de afstandsbediening te maken heeft. Als je het nu eens terugdraait, zonder de geaarde antenneaansluiting? Is het probleem dan direct weer terug met het geluid? En werken je interactieve diensten dan weer? 

Krijg je een foutcode, bij het gebruik van de interactieve diensten? En is dit altijd het geval of werkt het af en toe wel?

Zartos
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Als ik de aarding eraf haal, is het probleem inderdaad meteen weer terug, en dan werken de interactieve diensten weer.

Geen foutcode, hij zegt dat de interactieve diensten momenteel niet beschikbaar zijn.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hmm alright! Heb je een geluidinstallatie aangesloten op de tv? Zo ja, wat gebeurt er als je deze afkoppelt? Je kunt eens met de instellingen spelen, van stereo naar dolby zetten of andersom. Hopelijk zijn er nog wat Community leden die hier verstand van hebben, want mijn kennis raakt op 😞 

Uitgelicht topic