Zartos

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

ARC geluid verstoord --> antenneaansluiting geaard --> geen verbinding meer met Ziggo service

Nadat ik een nieuwe Ziggo afstandsbediening had gekregen, viel opeens het geluid van sommige Smart-TV apps weg, alleen diegene die 5.1/Dolby sound hebben. Die videosignalen gaan via ARC naar een versterker.

 

Na een tijdje debuggen bleek dat probleem opgelost te worden door het antennesignaal in de mediabox (die wel direct op de tv is ingeplugd met HDMI) te aarden. Dit heb ik vervolgens in de meterkast gedaan. Daarmee leek alles weer te werken.

 

Echter blijkt dat door die aarding het retoursignaal van de mediabox niet meer werkt, waardoor ik de interactieve diensten niet meer kan gebruiken.

 

Het liefst los ik het geluidsprobleem op, maar wat veroorzaakt nu het wegvallen van het geluid door een potentiaalverschil op de HDMI-aansluiting?

26 Reacties 26
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

En eventueel ook een foto van een andere coax wandcontactdoos waar de mediabox op aangesloten zit?

Zartos
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

20211007_170347.jpg

20211007_170417.jpg

 

Hoi Bert,

 

Bedankt voor de reactie!

 

Zie hierbij de foto's.

Je ziet hoe ik de antennekabel professorisch heb geaard met een elektriciteitskabel. Er loopt verder ook een aardekabel vanuit de Braun doos naar de aarde in de meterkast, dat is de groengele in de afbeelding. Maar ik weet niet hoe die is aangesloten in de doos.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

In 1 systeem is 1 aardeaansluiting aanbevolen, anders krijg je weer potentiaalverschil tussen de 2 aarde draden.

 

"Echter blijkt dat door die aarding het retoursignaal van de mediabox niet meer werkt, waardoor ik de interactieve diensten niet meer kan gebruiken."

Aarding kan het retour signaal niet tegenhouden, het signaal gaat heen en retour via de koperkern en niet via de buitenkant.

Haal het witte kapje er eens vanaf, ik vermoed dat daar de oorzaak zit.

 

Zartos
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

20211007_233214.jpg

Met het witte kapje eraf blijft het probleem bestaan. Ik heb de doos ook nog open gemaakt, zie foto. Heel vreemd: de aarde aansluiting die je hier ziet zou toch hetzelfde effect moeten hebben als mijn professorische oplossing? 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Een retoursignaalprobleem moet je toch zien als apart verhaal, ben ik bang.

Heb je tussen het modem en de Mediabox XL een netwerkkabel?

Zo nee, ook niet doen, dat geeft allerlei netwerkproblemen.

 

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je Mediabox XL de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

Zartos
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb daar geen netwerkkabel, alleen de antennekabel gaat naar de Mediabox XL.

Wil je de netwerk historie van de Mediabox XL zien? Want ik gebruik die niet als modem, hè. Ik heb gewoon een technicolor modem van Ziggo, die in bridge modus staat.

Ik heb eerder al een foto gemaakt van de binnenkomende kabel en de splitters. Mis je daarop nog iets?

Ik hoor het graag, dan zal ik straks de info verzamelen.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

De Mediabox XL heeft zijn eigen modem voor alles behalve live TV.

Graag de informatie uit de Mediabox XL, dan kan mogelijk een oorzaak gevonden worden.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Zartos 

De reden waarom het geluid steeds wegvalt is voor mij (nog) een raadsel. Maar,.......dat dubbel aarden is absoluut geen goed idee. Zoals @Bert hierboven al aangaf, creëer je hier meer een z.g. "aardlus". Bij audio(-signalen) is dit echt een probleem. Hier is de dubbele aarding aan de buitenmantel van de coax-kabel-aansluiting. Deze aardlus zal dan niet direct het audio-signaal verstoren, maar wel de karakteristiek van de coax-verbinding. Je hebt nu een soort antenne gemaakt welke hoogfrequent omgevingssignalen geïnjecteerd wordt op de buitenmantel van de coax.

-Het z.g. "aarden" in de meterkast heeft als functie om te zorgen dat er geen potentiaalverschillen zijn. Dit dient dient maar op één plek gedaan te worden.


-Dat de buitenmantel van de coax aan aardpotentiaal ligt betekent echter niet dat de z.g. "afscherming" c.q. buitenmantel geen rol zou spelen in de signaal overdracht! De opbouw van zo'n coax-kabel ("co" in de betekenis van twee en "ax" betekent hier dat de twee geleiders dezelfde as hebben) ziet er tamelijk eenvoudig uit. Een geleider is de kern en daaromheen (gescheiden door isolatie / het z.g. diëlektricum) de buitenmantel. De afstand tussen de buitenkant van de kern en de binnenkant de tweede geleider n.l. de z.g. afscherming, in combinatie met de (elektrische / isolerende ) eigenschappen van het diëlekrtricum , bepalen de impedantie van de kabel. Die afstand moet constant blijven om de kabel-eigenschappen niet te verstoren.

Heel oneerbiedig gezegd is zo'n coaxkabel een langgerekte condensator en zijn de geleiders (voor hoogfrequente signalen)  "spoelen". Zo'n eenvoudige coax is een complex systeem!

 

Verstoren van de eigenschappen van coax maakt dat deze zich niet (meer) neutraal gedraagt voor de doorgifte van de signalen; je krijgt frequentie-afhankelijke verschijnselen.

 

Zelfs een breukje in de kern of (zeer korte) onderbreking in de afscherming heeft niet voor elke frequentie dezelfde effecten. Zeer hoogfrequente signalen kunnen b.v. capacitief een kernbreukje "overbruggen". Dus een slecht contact bij de splitter (vandaar het advies voor verwijdering van het witte kapje) geeft dit soort rare effecten.

 

Een storing zou ook kunnen zitten in de WCD in de huiskamer. Dit kan je niet uitsluiten. (Heb ik zelf "last" van gehad.)

Zartos
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Zou dit dan ook betekenen dat juist het feit dat ik dubbel geaard heb het audioprobleem oplost?

Kan ik testen of het verwijderen van de aarde die in de doos zit en het alleen aarden met mijn professorische oplossing het probleem ook oplost? Misschien maakt de aarding in de doos geen contact meer?

 

Ik heb nu 2 oplossingen om mijn smart tv apps te blijven gebruiken: de professorische aarding of de coax van de settopbox telkens verwijderen als ik dat wil doen.

gschmidt

Level 5
  • 70Posts
  • 2Oplossingen
  • 39Likes

Ik heb het in een ander topic ook al vermeld, ziggo kan nog zo'n krachtige settopbox bestellen, maar de herschreven firmware zorgt voor problemen en dan vooral het HDMI-CEC en ARC gedeelte.

Deze is niet zo universeel als je denkt, vooral de HDMI extended features die geprogrammeerd zijn voor het specifieke ziggo apparaat geeft problemen met de HDMI handshake

tussen de andere verbonden AV apparatuur en er dus AV problemen kunnen ontstaan.

Allereerst mist de firmware een totale uitschakeling van HDMI-CEC, wat bij elke mediaspeler standaard is ingebouwd.

En de mogelijkheid om volledige AV passthrough in te schakelen, waardoor de afhandeling van het AV signaal op de TV/Receiver/Soundbar wordt afgehandeld...deze apparaten die al gauw 500 euro kosten, zijn veel beter in staat om realtime het video signaal te upscalen en audio te converteren indien nodig.

 

Helaas is HDMI-CEC bij TV en Audio apparatuur ook niet altijd goed geschreven zodat het lastig is het probleem te tracen.

 

 

Zartos
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb je andere posts hierover gezien toen ik naar een oplossing zocht, en natuurlijk heb je gelijk. Feit is nu wel dat ik daar niet mee geholpen ben, en dat ik een lead heb naar een mogelijke oplossing door de coax aansluiting (opnieuw) te aarden. Ik hoop dat ik met de hulp hier het echte probleem kan traceren zodat het geheel weer goed gaat werken zoals het voorheen ook deed.

gschmidt

Level 5
  • 70Posts
  • 2Oplossingen
  • 39Likes

Allemaal workarounds natuurlijk...maar we moeten het ermee doen.

Heb je ook geprobeerd een CEC killer tussen de Next of Mediabox XL teplaatsen? 

gschmidt

Level 5
  • 70Posts
  • 2Oplossingen
  • 39Likes

Heb je ook geprobeerd om de Ziggobox op de receiver aan te sluiten?...ik ervaar die TV app audio problemen namelijk niet.

 

Ik gebruik een Logitech Harmony om de apparaten aan te zetten en te bedienen...de volgorde van aanzetten is nl. Ook belangrijk...

B.v. Bij samsung TV'S is Anynet+ (HDMI-CEC en ARC) ook slecht geprogrammeerd. Maar ik las ergens dat als je TV als laatste aanzet er veel minder problemen zijn...ik heb zelfs geen problemen.

 

En bij de ziggobox wel de originele HDMI kabel gebruiken...of gelijk aan HDMI 2.0a versie

 

Ook de "Alles met 1 knop aanzetten" optie UIT zetten in de ziggo box

 

Al deze instellingen zorgen er bij mij voor dat ik nu eindelijk geen problemen meer 

Zartos
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Is dit de info die je zoekt?

DS.pngUS.png

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

OK duidelijk, hier zie ik geen problemen.

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1327Posts
  • 203Oplossingen
  • 665Likes

@Zartos ik zie dat je al flink wat hulp hebt gekregen van @gschmidt @DennyW en @gschmidt Dat ziet er goed uit. 
Is het probleem met de interactieve diensten opgelost? Wat werkt er niet? 
Met de signaalwaardes die te zien zijn is de box online en zie ik dit ook hier terug. 

 

Zartos
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoi Jos,

Nee, het probleem is nog niet opgelost. Met de professorische aarding is het geluidsprobleem opgelost, maar treedt het wegvallen van de interactieve diensten op. En de fatsoenlijke werking van de Smart TV apps heeft bij mij voorkeur boven de interactieve diensten, dus vooralsnog kan ik daar geen gebruik van maken op de Mediabox.

 

Voorheen werkte alles prima, dus er moet iets veranderd zijn. Het enige wat ik zelf kan bedenken is dat ik een nieuwe afstandbediening heb gekregen van Ziggo.

gschmidt

Level 5
  • 70Posts
  • 2Oplossingen
  • 39Likes

Hoi @Jos ,

 

Als je mijn reacties goed hebt gelezen (de Next heeft namelijk gelijksoortige problemen zoals je vast wel weet), zijn het niet alleen workarounds die ik aandraag, maar ook firmware opties waardoor dit probleem mogelijk kan worden opgelost voor mensen die deze problemen hebben.

 

De oplossing zit vermoedelijk in de firmware en niet in de hardware. Mediabox XL en Next zijn namelijk 2 settopboxen met verschillende hardware maar waar de zelfde audio/video storing gebeurd.

Daarom neigt dit probleem eerder naar een HDMI-CEC en/of ARC issue.

 

Elk modern AV apparaat heeft HDMI-CEC en ARC dus het is de bedoeling dat het aansluiten van AV apparatuur via enkel alleen HDMI kabels zou moeten werken. Maar omdat niet iedere fabrikant de Firmware v.w.b. HDMI-CEC en ARC universeel heeft geprogrammeerd, kunnen er HDMI handshake errors ontstaan, zoals @Zartos heeft.

 

Om er nu achter te komen welk apparaat(en) nu het probleem veroorzaakt of veroorzaken, moeten fabrikanten zorgen dat er opties in- en uit kunnen worden geschakeld, zodat je kunt afvinken wat het probleem NIET veroorzaakt.

Voor een Settopbox zijn dat 2 opties die Ziggo niet in haar firmware heeft geprogrammeerd:

 

1. HDMI-CEC volledig uitschakelen

2. Audio/Video passthrough

 

Elke moderne mediaspeler heeft deze opties.

Bij sommige kun je zelfs aangeven in de HDMI-CEC instellingen in welke volgorde de apparaten moeten worden ingeschakeld.

 

Helaas merk ik al maanden dat geen enkele ziggo moderator reageert als ik over deze 2 opties begin. Mag ik vragen waarom dit is?

 

 

 

 

 

gschmidt

Level 5
  • 70Posts
  • 2Oplossingen
  • 39Likes

@Zartos,

Toen je een andere ziggo AB hebt gekregen, is er toen ook een update van de firmware geïnstalleerd?

Uitgelicht topic