1
Vraag
2
Reageer en help mee
FJWH

Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

AOP verplaatsen vanuit meterkast naar andere lokatie

Beste lezers,

 

Ik heb eerder een vraag gesteld over het verplaatsen van het AOP maar ik kan die niet meer vinden en ik meen dat dat topic gesloten was? 

Hoe dan ook, inmiddels meer informatie maar wel een concrete vraag die overblijft.

Ik betrek eind januari een nieuwbouw woning. Het AOP van ziggo (en glasvezel) zijn afgemonteerd in de meterkast. Ik heb een verdieping hoger echter een technische ruimte waar vanuit allerlei loze leidingen het hele huis doorgaan (tv, internet, camera’s enz.). Hier wil ik dan ook het AOP afgemonteerd hebben aan de wand. Mijn aannemer zou zijn uiterste best doen dit te regelen en toen wist ik al dat dat niet ging lukken (sorry, maar het is op een aantal gebieden een onbetrouwbaar iemand). Hoe dan ook, mijn aannemer zei dat je gewoon een kabel door één van de loze leidingen van meterkast naar technische ruimte kan trekken (heb er vijf) en dan de modem/router gewoon daar plaatsen en vanuit daar zoals gewenst de kabels trekken voor t.v., internet enz.

Ik meen gelezen hebben dat dat dus niet zo maar kan. Men raadt aan 1.5 meter tussen AOP en modem/router zo meen ik?! Mijn vraag is dan ook, wat is wijsheid? Via mijn aansluiting.nl “ officieel “ het AOP naar de meterkast laten verplaatsen, of inderdaad een kabel trekken van meterkast naar technische ruimte, een verlengkabel zullen we maar zeggen. De afstand is ongeveer een meter of 7 gok ik tussen meterkast en technische ruimte. Is er dan signaalverlies of? Kan dit? Mag dit? Kortom, help mij a.u.b.!

Indien je toch een “verlengkabel” kan gebruiken dan wil ik wel voor goed spul gaan, wat voor type raden jullie aan om te gebruiken tussen AOP en de modem/router (aangezien de standaard geleverde zeker niet lang genoeg is 😉 )

 

Merci!

 

Groeten, Frederik

 

 

7 Reacties 7
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Los van het feit dat het vorige topic is gesloten.

 

Vanaf de AOP ( die laat je netjes zitten ) een goede coax kabel door je loze buis naar de technische ruimte en als dat 7 meter is dan verlies je ongeveer 3,5 dBµV op 860 Mhz ( Hoge UHF band ).

Je kan dan een wcd op monteren Ziggo gecertificeerd en dan een splitter gebruiken POA-01 voor je modem en je TV kant.

Zou dat niet werken wat ik betwijfel kan je ook nog kiezen om een Ziggo gecertificeerde versterker op de AOP aan te sluiten en dan op de + 8 dBµV uitgang de kabel aan te sluiten die door de buis gaat naar de door jou aangeschafte wcd ( zelfde verhaal als hierboven )  

De overige 3 aansluitingen van de versterker afsluiten met een afsluitweerstand.

Een modem aansluiten op een versterker in huis wordt afgeraden maar het is zeker niet zo dat het niet kan werken, bij mij thuis heeft dit 10 jaar + prima gewerkt zonder problemen.

Als er al te veel signaal op het modem zou komen te staan kan je altijd op de versterker nog een uitgang kiezen die minder versterkt , in het modem zelf kan je de signaal niveau's aflezen.

 

Even als voorbeeld :

https://www.3dkabel.nl/Antenne-coax-materiaal/Versterkers/Teleste-OV-8420-1218-MHz-kabelkeur-Ziggo-g...

 

https://www.3dkabel.nl/Antenne-coax-materiaal/Wandcontactdozen/Braun-BTV-1-IEC-SSignaal-overname-pun...

 

https://www.3dkabel.nl/Antenne-coax-materiaal/Per-meter/Hirschmann-KOKA-9-TS-20-mtr-kabelkeur/

 

 

 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9762Posts
  • 581Oplossingen
  • 2657Likes

het aop zelf mag je niet aan sleutelen

aanbevelen woord idd om het modem zo dicht mogelijk bij het aop te plaatsen maar 7 meter zou ook prima kunnen werken is gewoon een kwestie van uitproberen wel is het zo dat als het modem op een andere plek dan bij het aop staat er bij een storing als een monteur moet komen het modem aangesloten dient te zijn bij het aop in de meterkast

Vincent
Community Moderator
Community Moderator
  • 4352Posts
  • 574Oplossingen
  • 2127Likes

@FJWH Welkom terug! En top om te zien dat je al zo goed bent geïnformeerd door @Ronihd en @anoniemforum met mogelijke oplossingen. Mocht je het op 'safe’ willen spelen, dien dan via Mijn Aansluiting een officiële aanvraag in om de groene kabel / hoofdaansluiting te verplaatsen. Dan zit je altijd goed. 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Vincent Ziggo wrote:

@FJWH Welkom terug! En top om te zien dat je al zo goed bent geïnformeerd door @Ronihd en @anoniemforum met mogelijke oplossingen. Mocht je het op 'safe’ willen spelen, dien dan via Mijn Aansluiting een officiële aanvraag in om de groene kabel / hoofdaansluiting te verplaatsen. Dan zit je altijd goed. 

 

LOL , kan ook 😉 

FJWH
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank allen voor de reacties. Probeer het maar op safe te spelen en laat een mannetje komen. Tot zover: merci!!

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19178Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7279Likes

@FJWH Hartstikke goed! Laat het gerust weten onder dit topic als je onze hulp nog nodig hebt. 
Nog een prettige avond gewenst!

Groeten,

Paul

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic