Vraag
Reacties
Oplossing
roadkapje2023
Level 4

AOP aan vervanging toe?

Beste Moderators,

Sinds een tijdje krijg ik op mijn tv allemaal gekleurde blokjes en de melding E48-32. Kan het zijn dat de AOP het kastje is verouderd en aan vervanging toe is?

Wij wonen hier al 35 jaar en het is nog nooit veranderd, ik moet de aansluitingen zelfs ondersteunen met een steen eronder  😒

Zou een ziggo moderator mij hierbij kunnen helpen om dit te verbeteren?

Ik hoor graag van jullie

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De coaxinstallatie is gelukkig geen 35 jaar oud, maar wel een jaar of 10 en inderdaad aan een upgrade toe.

Het aftakelement (UMU-01) en beide splitters hierachter leveren in totaal een demping van maar liefst 18 dB op voor de TV's/decoders achter de tweede splitter (PTSX-02, welke overigens circa een jaar geleden is vervangen/geplaatst). De kans is dus groot dat het signaal te zwak is.

De Technetix-stekkers zijn prima, maar de stekker met plastic kapje is afgekeurd en moet worden vervangen. De twee splitters zouden vervangen moeten worden door een versterker (FRA-752X), de UMU-01 door een POA-254 met nieuwe F/F-kabel voor het modem.

Het AOP (vermoedelijk een TRAS-10/1000) voldoet nog voor de TG2492, maar moet wel worden vervangen door een monteur bij overstap naar een DOCSIS 3.1-modem, zoals de F3896.

Bekijk in context

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Fijn om te zien dat je de POA 03-UPC hebt ontvangen en geplaatst en dat de eerste ervaringen positief zijn. De huidige situatie is goed.

Alleen de stekker met plastic kapje moet nog worden vervangen, bijvoorbeeld door hetzelfde type stekker als de andere TV-kabels.

Bekijk in context

0 Kudos
14 Reacties 14
etol
Level 4

Oef, dat kan zeker. Niet alleen de AOP is verouderd, maar ook de splitters die daarop gedrukt zijn en de connectoren zijn wel aan vervanging toe. Dit is niet echt meer de juiste wijze van aansluiten en het lijkt me bijna een wonder dat het nog werkt.

Er zal binnenkort wel een moderator langskomen die een monteur voor u kan inplannen of neem anders even contact op met de klantenservice.

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De coaxinstallatie is gelukkig geen 35 jaar oud, maar wel een jaar of 10 en inderdaad aan een upgrade toe.

Het aftakelement (UMU-01) en beide splitters hierachter leveren in totaal een demping van maar liefst 18 dB op voor de TV's/decoders achter de tweede splitter (PTSX-02, welke overigens circa een jaar geleden is vervangen/geplaatst). De kans is dus groot dat het signaal te zwak is.

De Technetix-stekkers zijn prima, maar de stekker met plastic kapje is afgekeurd en moet worden vervangen. De twee splitters zouden vervangen moeten worden door een versterker (FRA-752X), de UMU-01 door een POA-254 met nieuwe F/F-kabel voor het modem.

Het AOP (vermoedelijk een TRAS-10/1000) voldoet nog voor de TG2492, maar moet wel worden vervangen door een monteur bij overstap naar een DOCSIS 3.1-modem, zoals de F3896.

Jacob
Community Moderator
Community Moderator

@roadkapje2023 welkom hier, goed dat je het aankaart. Blokjesbeeld en foutmeldingen, dat is altijd dodelijk voor een leuke filmavond. 

Zoals al terecht is aangekaart valt er als eerste al winst te behalen door een kleine update van je materiaal. Een splitter en kabel (beiden nieuw) zijn kosteloos voor je onderweg.

Check daarmee hoe het gaat en laat het ons aub weten. Geen verbetering? Dan pakken we ook je AOP aan!

0 Kudos
roadkapje2023
Level 4
Topicstarter

Dank je wel Jacob, ik zal het zo snel mogelijk laten weten🥰

roadkapje2023
Level 4
Topicstarter

dank je wel voor reactie

0 Kudos
roadkapje2023
Level 4
Topicstarter

dank je wel voor 🙏

0 Kudos
roadkapje2023
Level 4
Topicstarter

Hallo Jacob, heb de splitter en kabel ontvangen. De splitter nu rechtstreeks op de aop gezet, maar weet niet wat ik met de kabel moet doen, ik heb wel 3 tv's en dus 3 aansluitingen.

Weet niet hoe ik het nu verder moet doen.🤷‍♀️

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

De UMU-01 komt te vervallen. Je kunt de UMU verwijderen door deze tegen de klok in te draaien en vervolgens naar je toe te trekken. Daarna plaats je de POA-254 op het AOP. De F/F-kabel (met rood omrande stekkers) sluit je aan op de DATA-aansluiting, het andere uiteinde op het modem.

De twee overige splitters zouden vervangen moeten worden door een versterker (FRA-752X).

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik ben benieuwd of het inmiddels is gelukt. Als alternatief voor de twee 2-wegsplitters, kun je ook een 3-wegsplitter (POA 03-UPC) gebruiken voor de TV's, dat zorgt voor 2/3 TV's al voor minder demping.

0 Kudos
roadkapje2023
Level 4
Topicstarter

hoi, ik heb de UMU verwijderd en de POA-254 op het AOP gezet en de kabel met het modem verbonden, en tot nu toe gaat het goed, heb tv en internet. Even afwachten hoe het verder gaat, je stelt voor om een PAO-03-UPC 

te gebruiken?

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Fijn om te lezen dat het is gelukt. Ik zie wel dat de eerste TV-splitter niet goed aangedrukt is op de POA-254.

De twee TV-splitters kunnen het beste worden vervangen door een versterker (FRA-752X). Als goedkoper alternatief adviseer ik inderdaad de POA 03-UPC, daarmee kun je beide splitters combineren. Zie foto hieronder voor het resultaat. Omdat jouw AOP vlak boven de vloer is gemonteerd, kun je de POA-254 het beste 90 graden draaien, zoals je in de huidige situatie al gedeeltelijk gedaan hebt. De TV-kabels kun je net als de modemkabel naar rechts laten uitsteken.

20230120_211449.jpg

0 Kudos
roadkapje2023
Level 4
Topicstarter

hoi, ik heb de POA-254 links op de AOP moeten plaatsen omdat de PAO het rechts niet haalt. kan ik het zo laten zitten of moet de AOP omgedraaid worden? heb nu wel beter beeld, geen blokjes en geen melding E48-32😊

tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Fijn om te zien dat je de POA 03-UPC hebt ontvangen en geplaatst en dat de eerste ervaringen positief zijn. De huidige situatie is goed.

Alleen de stekker met plastic kapje moet nog worden vervangen, bijvoorbeeld door hetzelfde type stekker als de andere TV-kabels.

0 Kudos
roadkapje2023
Level 4
Topicstarter

dank je wel, het plastic kapje zal ik nog veranderen