Geitenkaas123

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

75-90% signaal kwaliteit bij televisie;

Beste,

 

In de kamer die ik huur zit een pakket van Ziggo inbegrepen waar internet en televisie bij horen. Ik ben pas hierheen verhuist en in het begin zat hier nog geen Ziggo modem en splitter. Dit was echter wel nodig voor internet dus heb ik contact opgenomen met ITT Desk (werkt volgens mij voor Ziggo speciaal voor studentenhuisvesting). Zij hebben een monteur laten langskomen die een nieuwe splitter erop heeft gezet zodat er een aansluiting is voor TV en internet. Ook heeft hij een modem aangesloten. De monteur heeft mij direct op de hoogte gebracht over de ziggo certified COAX kabels en daarom heb ik gelijk een Ziggo certified 10m Hirschmann kabel aangeschaft.  Los van het feit dat het internet iets langzamer is en de ping iets hoger dan in mijn vorige kamer, werkt dat verder allemaal gewoon prima.

 

Er zijn echter wel wat kleine probleempjes bij het TV kijken. De standaard HD zenders die in het pakket zitten (ned 1, 2 en 3 + Ziggo sport) lijken wat kwaliteit verlies te hebben. Dit was dan met name terug te zien bij formule 1. Hierbij leken de auto's redelijke kwaliteit te hebben totdat ze ver uitzoomde waarbij ze plotseling blokkerig werden. Ik heb een foto gestuurd als bijlage. Dit is natuurlijk niet dramatisch, en op een 4k televisie verwacht ik natuurlijk dat 720p/1080i content niet zo scherp is als een 4k Netflix serie, maar het lijkt meer op een verstoring dan dat het upscaling kwaliteitverlies is.

 

Ik heb een LG CX Oled televisie die ook de signaalkwaliteit kan meten. Dit leek op ongeveer alle frequenties onder de 100 te zitten en eigenlijk overal tussen de 75% en 90% te schommelen. Na een snelle Google Search kwam ik tot de conclusie dat de signaalsterkte (95% hier ongeveer geloof ik) wel onder de 100% mag zijn maar de kwaliteit eigenlijk niet. Ik heb de foto in de bijlage ook naar een bekende in mijn omgeving gestuurd die monteur is geweest bij Ziggo en hij vermoedde dat het inderdaad om signaalverlies gaat. Om uit te sluiten dat het aan de kabel ligt heb ik ook gelijk een andere COAX aangesloten van ongeveer 5 meter (dan wel niet Ziggo certified) en hier leek de kwaliteit precies hetzelfde en de signaalkwaliteit leek ook precies hetzelfde. Ook heb ik alle upscaling, AI, ruisreductie etc. opties op de televisie uitgezet om te kijken of het blokkerige beeld mogelijk hier door kwam maar tevergeefs. 

 

Aldus flink wat onderzoek zelf te doen kwam ik tot de conclusie dat mijn kennis om oplossingen te verzinnen niet veel verder strekt dan dit en dat ik in eerste instantie met ITT Desk weer contact op zou moeten nemen om te vragen of zij wisten waar het aan kan liggen. Zij hebben een ticket voor mij aangemaakt en met Ziggo contact opgenomen om te kijken of de waardes in de straat goed waren (dit heb ik begrepen via de telefoon, ik ben niet beken met de monteursjargon dus misschien klopt dit niet maar er is iig iets gechecked) en dit leek allemaal prima te zijn. Aangezien ITT Desk zelf niet heel veel met het gedeelte televisie doet maar meer met het internet wisten zij ook niet meer hoe ze me verder zouden kunnen helpen en daarom ben ik samen met degene aan de telefoon tot de conclusie gekomen dat een topic starten op Ziggo Community met de bijbehorende foto de volgende stap is.

 

Dus bij deze waar ik momenteel ben gebleven. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen en even zelf oordelen of het blokkerige beeld er daadwerkelijk "bij hoort" of niet. Ik heb dit zelf nog niet eerder meegemaakt bij mijn ouders hun Ziggo sport HD kanaal dus ik ben benieuwd of er correlatie tussen de signaalkwaliteit en het blokkerige beeld bestaat.

 

Alvast bedankt!

10 Reacties 10
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Hi,

Als ik het zo zie op de foto dan zie ik licht blokjes in beeld en bij digitaal komt dit voor als idd het signaal minder sterk is.

Ik hecht geen grote waarde aan de ingebouwde signaal meting van LG , compleet niet gekalibreerd en het is niet meer als een soort van indicatie.

 

Kan je een paar foto's maken van de aansluitdoos ( abonnee overname punt ) AOP van Ziggo daar waar je modem en TV op aangesloten zitten en die foto's hier plaatsen ?

De signaalwaarden van je modem kan je die hier ook even posten.

 

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/...

 

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@Geitenkaas123, van harte welkom op de Ziggo Community. De tips van @Ronihd zijn altijd goed om te proberen. Want je hebt gelijk, als er wat winst te behalen valt met de kwaliteit van het beeld, dan moeten we daarmee aan de slag! 🙂 Ik doe de aanname dat je gebruik maakt van de Mediabox Next? 

Daarnaast heb ik ook even wat speurwerk gedaan. Heb je iets aan deze stappen misschien? 

Geitenkaas123
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beste,

 

Ik kon helaas pas vandaag op z'n vroegst foto's maken. In de bijlage zijn deze te zien. Er was hier eerst maar 1 aansluiting geloof ik en hier is door de monteur deze splitter opgezet. De linker (haaks, Hirschman 10m) is de coax die direct naar de TV gaat, de rechter gaat in het modem.

 

De signaalwaarden heb ik ook gevolgd volgens de stappen in je linkje en hier staat een geknipt screenshotje van in de bijlage.

 

Als je meer wilt weten of nodig hebt hoor ik het graag!

Geitenkaas123
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beste,

 

Ik heb geen Mediabox Next, de coax in de TV gaat uit de splitter direct in de achterkant van de TV. Ik weet niet of dat topic dan nog steeds van toepassing is? Zo wel zal ik die even doorspeuren naar wat tips.

 

Gr 

 

EDIT: Oops zie dat het reageren anders werkt dan ik dacht. Zal voortaan alles in 1 berichtje houden. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

zonder @Ronihd's werkt te verstoren ( hij is veel beter met dit soort problemen ), kan u alvast het kapje van de splitter verwijderen.


Overigens is de signaal sterkte vaak niet van belang. Ook met 60% sterkte is vaak nog goed beeld ter verkrijgen, maar dat verschilt wel per merk en type.
Signaal kwaliteit is wel erg belangrijk, die moet gewoon 100% zijn.

Geitenkaas123
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beste Pasi,

 

Het kapje van de splitter is verwijderd en de splitter is weer opnieuw erin geplaatst. Het lijkt erop dat de kwaliteit nagenoeg hetzelfde is gebleven. Is het verder geadviseerd het kapje voor nu er alsnog af te houden?

 

De sterkte van het signaal lijkt ook goed, die staat op 97% bij de laatste keer dat ik keek. Het gaat dan ook om de signaalkwaliteit die inconsistent schommelt tussen 75% en 90%. Die is dus niet 100% zoals je aangeeft.

 

Gr

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2658Likes

Los van het feit dat het internet iets langzamer is en de ping iets hoger dan in mijn vorige kamer,

 

het zou kunnen dat ze in jou vorige kamer een hoger pakket hadden bijvoorbeeld toen  internet compleet 300/30 mbps down/up en nu internet start 75/10 mbps down/up

Geitenkaas123
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Het internet is ook zeker niet iets waar ik me verder aan stoor, los van de oorzaak. Het beeld bij formule 1 is nu opnieuw weer behoorlijk blokkerig. Niet heel erg goed voor de ervaring. Zijn er verder nog suggesties? Ben een beetje ten einde raad. 

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9764Posts
  • 581Oplossingen
  • 2658Likes

kun je een foto maken van de hoofdaansluiting het aop (abonnee overname punt) en splitter versterker

 

en een printscreen van de down en upstream

https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van...

Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 796Posts
  • 91Oplossingen
  • 137Likes

@Geitenkaas123, we hebben helaas niks meer van je vernomen. Speelt het blokkerige beeld nog steeds of is het inmiddels verholpen? Had je het bericht van @anoniemforum ook nog gelezen? Mocht het niet verholpen zijn, kun je dan een foto maken van het AOP. splitter en versterker en kun je een printscreen hier toevoegen van de down- en upstream? We horen graag van je! 

Uitgelicht topic