Beste,
In de kamer die ik huur zit een pakket van Ziggo inbegrepen waar internet en televisie bij horen. Ik ben pas hierheen verhuist en in het begin zat hier nog geen Ziggo modem en splitter. Dit was echter wel nodig voor internet dus heb ik contact opgenomen met ITT Desk (werkt volgens mij voor Ziggo speciaal voor studentenhuisvesting). Zij hebben een monteur laten langskomen die een nieuwe splitter erop heeft gezet zodat er een aansluiting is voor TV en internet. Ook heeft hij een modem aangesloten. De monteur heeft mij direct op de hoogte gebracht over de ziggo certified COAX kabels en daarom heb ik gelijk een Ziggo certified 10m Hirschmann kabel aangeschaft. Los van het feit dat het internet iets langzamer is en de ping iets hoger dan in mijn vorige kamer, werkt dat verder allemaal gewoon prima.
Er zijn echter wel wat kleine probleempjes bij het TV kijken. De standaard HD zenders die in het pakket zitten (ned 1, 2 en 3 + Ziggo sport) lijken wat kwaliteit verlies te hebben. Dit was dan met name terug te zien bij formule 1. Hierbij leken de auto's redelijke kwaliteit te hebben totdat ze ver uitzoomde waarbij ze plotseling blokkerig werden. Ik heb een foto gestuurd als bijlage. Dit is natuurlijk niet dramatisch, en op een 4k televisie verwacht ik natuurlijk dat 720p/1080i content niet zo scherp is als een 4k Netflix serie, maar het lijkt meer op een verstoring dan dat het upscaling kwaliteitverlies is.
Ik heb een LG CX Oled televisie die ook de signaalkwaliteit kan meten. Dit leek op ongeveer alle frequenties onder de 100 te zitten en eigenlijk overal tussen de 75% en 90% te schommelen. Na een snelle Google Search kwam ik tot de conclusie dat de signaalsterkte (95% hier ongeveer geloof ik) wel onder de 100% mag zijn maar de kwaliteit eigenlijk niet. Ik heb de foto in de bijlage ook naar een bekende in mijn omgeving gestuurd die monteur is geweest bij Ziggo en hij vermoedde dat het inderdaad om signaalverlies gaat. Om uit te sluiten dat het aan de kabel ligt heb ik ook gelijk een andere COAX aangesloten van ongeveer 5 meter (dan wel niet Ziggo certified) en hier leek de kwaliteit precies hetzelfde en de signaalkwaliteit leek ook precies hetzelfde. Ook heb ik alle upscaling, AI, ruisreductie etc. opties op de televisie uitgezet om te kijken of het blokkerige beeld mogelijk hier door kwam maar tevergeefs.
Aldus flink wat onderzoek zelf te doen kwam ik tot de conclusie dat mijn kennis om oplossingen te verzinnen niet veel verder strekt dan dit en dat ik in eerste instantie met ITT Desk weer contact op zou moeten nemen om te vragen of zij wisten waar het aan kan liggen. Zij hebben een ticket voor mij aangemaakt en met Ziggo contact opgenomen om te kijken of de waardes in de straat goed waren (dit heb ik begrepen via de telefoon, ik ben niet beken met de monteursjargon dus misschien klopt dit niet maar er is iig iets gechecked) en dit leek allemaal prima te zijn. Aangezien ITT Desk zelf niet heel veel met het gedeelte televisie doet maar meer met het internet wisten zij ook niet meer hoe ze me verder zouden kunnen helpen en daarom ben ik samen met degene aan de telefoon tot de conclusie gekomen dat een topic starten op Ziggo Community met de bijbehorende foto de volgende stap is.
Dus bij deze waar ik momenteel ben gebleven. Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen en even zelf oordelen of het blokkerige beeld er daadwerkelijk "bij hoort" of niet. Ik heb dit zelf nog niet eerder meegemaakt bij mijn ouders hun Ziggo sport HD kanaal dus ik ben benieuwd of er correlatie tussen de signaalkwaliteit en het blokkerige beeld bestaat.
Alvast bedankt!