Be rt : ik denk niet dat ik nog iets kan doen om de storing op te lossen, maar je weet maar nooit en wellicht is het interessant voor anderen met vergelijkbare problemen, dus post ik hier toch maar de gegevens.
We hadden al enige tijd last van internet storingen (vooral tussen 17:00 en 18:00, maar ook wel op andere tijden), in de log van het modem zag ik dan deze foutmelding:
critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=18:35:d1:56:39:53;CMTS-MAC=00:17:10:93:e0:82;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Er zijn daartoe diverse monteurs geweest en uiteindelijk zijn o.a. het AOP en modem vervangen. Deze storingen treden nu minder vaak op, of in ieder geval gebeurt het nu meestal tussen 's nachts 1:00 en 7:00, waardoor we er minder last van hebben). Er is geopperd door één van de monteurs dat deze storing waarschijnlijk veroorzaakt wordt door een apparaat of kabel welke stoort in de retourband. Aangezien, behalve het nieuwe modem zelf, het enige andere apparaat wat op de kabel is aangesloten de Horizon box is, is deze wat mij betreft verdacht. Alle overige bekabeling is nu ook al enige tijd afgesloten om storingen door eigen bekabeling uit te sluiten (dit heeft overigens geen merkbare invloed gehad op welke storing dan ook).
Helaas heb ik pas later gemerkt dat ook diverse zenders storen via de Horizon. Gedeeltelijk omdat we niet vaak naar deze zenders keken en gedeeltelijk omdat we voorheen deze zenders dan meestal via de tuner van de TV bekeken en nu gedwongen alles via de mediabox bekijken (aangezien de andere bekabeling afgesloten is). De storingen treden op op Haarlem 105 en/of NDR, RTL7 en RTL-Z en/of 1HD, ZDF en BBC one. Af en toe lijkt alles storingvrij (vooral op dagen dat er een monteur langskomt ;-)).

Hoe is één en ander nu aangesloten?
Kun je hier een foto plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers erop

De zwarte kabel met groene markering (geleverd door Ziggo) gaat direct naar de Horizon. Er is, behalve het nieuwe Arris modem, verder niets aangesloten op dit moment. Zowel AOP als de aansluiting op de groene kabel zijn recent door Ziggo vernieuwd.
Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Op NPO1 is de signaalsterkte ruimschoots "goed" en de kwaliteit "uitmuntend" (steeds 100%).
Op de zenders die storen is de signaalsterkte ook "goed" en de kwaliteit ook 100% "uitmuntend", maar hier schiet de kwaliteit, tijdens storingen, met tussenpozen van ongeveer 30 seconden kortstondig steeds terug naar 0.
Overigens meten de Ziggo monteurs ook steeds goed signaal met perfecte kwaliteit, op zowel AOP als op de kabel die de box ingaat, ook wanneer er op dat moment een storing optreedt op de Horizon.
Heb je de Mediabox XL of Horizon box opgenomen in een thuisnetwerk met je afstandsbediening?
En/of de Mediabox XL met een UTP kabel aangesloten aan je modem?
Nee en nee.