1
Vraag
2
Reacties
Giron

Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

5.1 werkt in geen van alle gevallen

Beste audio freaks.

Wat betreft audio en video sta ik mijn mannetje wel.

Ben namelijk zelf cameraman, video editor en audio nabewerker. Ook in 5.1

Bij mijn oude horizon box had ik 5.1 coaxiaal uit.

Dit werkt na wat instellingen op de horizon box perfect.

De Maxbox heeft alleen tochelink (optische) uit. Het glasvezel kabeltje met het rode lichtje.

Welke instelling ik ook gebruik (het zijn er 3) te weten,

1 zet altijd om (wanneer iets stereo is hoor je niks)

2 volg aanbod. (meest voor de hand liggende omdat je dan binnen krijgt wat aangeboden wordt)

3 uitgeschakeld. (je hoort geen 5.1 wanneer dit alleen in 5.1 uitgezonden wordt.

Tevens heb ik de nieuwe tochlink kabel gebrobeerd op mijn blu-ray speler en dat werk prima in 5.1

Echter op de maxbox niet. Ik wil graag weten of het er voor de fun en de lol op zit of dat 5.1 ook echt werkt op de maxbox. Netflix welke altijd in 5.1 uitzend is stereo via de maxbox en via mijn smart tv app netjes 5.1

Graag een duidelijke terugkoppeling.

Alvast dank voor het meedenken.

Met vriendelijke groet, Giron

 

49 Reacties 49
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

@Giron je kunt plaatjes toevoegen door op het icon naast de link te klikken. Soort bergjes. Die icons staan boven het invoer veld. Video kan door een youtube link te plaatsen. Wel op prive zetten in youtube.

Een flakkerend pcm lijkt me niet goed. Moet gewoon altijd aan zijn. Het kan zijn dat de optische uitgang van de Next kapot is. Als een andere bron wel werkt staat de receiver goed ingedteld.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Giron wrote:

Aan allemaal.

Er is duidelijkheid.

Er is GEEN 5.1 audio via de NEXT Box.

Althans bij veel mensen nog niet.

Dit is bekend bij Ziggo en wordt binnen afzienbare tijd mogelijk verholpen is mij verteld.

Waarom mogelijk?

Omdat in de vorig software update het bij veel mensen wel is gaan werken en bij andere mensen nog NIET werkt.

Zij zoeken uit waar dit door komt. Helaas ben ik een van de personen waar het dus nog NIET werkt.

Hier heb ik het volgende voor kunnen regelen.

Mijn maandbedrag van €79,45 is voor de periode april, mei en juni 2020 terug gebracht naar €34,95.

Blijkt dat het software probleem dan nog niet is opgelost, dan moet ik bellen voor een vervolg korting. Net zo lang tot het werkt.

Allemaal hier heel veel dank voor het mee denken en reageren


Da’s duidelijk.
 

Willem-A wrote:

Mijn maandbedrag van €79,45 is voor de periode april, mei en juni 2020 terug gebracht naar €34,95.

Blijkt dat het software probleem dan nog niet is opgelost, dan moet ik bellen voor een vervolg korting. Net zo lang tot het werkt.
 

Zo wil ik ook wel een tijdje stereo ! 

 

Inderdaad.

Ik zou zeggen: IEDEREEN die dit probleem ( de Next én geen 5.1 geluid ) heeft, BELLEN maar, verwijzen naar dit draadje en korting eisen !!

Een commercieel bedrijf als Ziggo, is geld gestuurd en als zo’n bedrijf ergens een hekel aan heeft, dan is het wel ‘terugbetalen’.
Tevens is de kans minimaal ( zeg maar nul ) dat Ziggo zelf in actie komt en haar klanten ( die een Next hebben ) nu automatisch een korting geeft.

Als alle betrokkenen gaan bellen, is dat tevens een aansporing voor Ziggo om sneller actie te ondernemen en eindelijk die update uit te brengen ( dan wel hopende dat die update wat oplost, i.p.v. alleen wat cosmetische veranderingen ).


Ps. Het zou mij niets verbazen, als dit draadje snel ‘wegzakt’.

Giron
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes
Pasi wrote:
Giron wrote:

Aan allemaal.

Er is duidelijkheid.

Er is GEEN 5.1 audio via de NEXT Box.

Althans bij veel mensen nog niet.

Dit is bekend bij Ziggo en wordt binnen afzienbare tijd mogelijk verholpen is mij verteld.

Waarom mogelijk?

Omdat in de vorig software update het bij veel mensen wel is gaan werken en bij andere mensen nog NIET werkt.

Zij zoeken uit waar dit door komt. Helaas ben ik een van de personen waar het dus nog NIET werkt.

Hier heb ik het volgende voor kunnen regelen.

Mijn maandbedrag van €79,45 is voor de periode april, mei en juni 2020 terug gebracht naar €34,95.

Blijkt dat het software probleem dan nog niet is opgelost, dan moet ik bellen voor een vervolg korting. Net zo lang tot het werkt.

Allemaal hier heel veel dank voor het mee denken en reageren


Da’s duidelijk.
 

Willem-A wrote:

Mijn maandbedrag van €79,45 is voor de periode april, mei en juni 2020 terug gebracht naar €34,95.

Blijkt dat het software probleem dan nog niet is opgelost, dan moet ik bellen voor een vervolg korting. Net zo lang tot het werkt.
 

Zo wil ik ook wel een tijdje stereo ! 

 

Inderdaad.

Ik zou zeggen: IEDEREEN die dit probleem ( de Next én geen 5.1 geluid ) heeft, BELLEN maar, verwijzen naar dit draadje en korting eisen !!

Een commercieel bedrijf als Ziggo, is geld gestuurd en als zo’n bedrijf ergens een hekel aan heeft, dan is het wel ‘terugbetalen’.
Tevens is de kans minimaal ( zeg maar nul ) dat Ziggo zelf in actie komt en haar klanten ( die een Next hebben ) nu automatisch een korting geeft.

Als alle betrokkenen gaan bellen, is dat tevens een aansporing voor Ziggo om sneller actie te ondernemen en eindelijk die update uit te brengen ( dan wel hopende dat die update wat oplost, i.p.v. alleen wat cosmetische veranderingen ).


Ps. Het zou mij niets verbazen, als dit draadje snel ‘wegzakt’.

Inderdaad. Met druk vanuit de consument zal het eerder tot een oplossing moeten komen. Mag je tenminste vanuit gaan.

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

Soms wanneer een TV-zender aangeeft dat het DD 5.1 is, zullen ze alleen een stereosignaal uitzenden, maar doen ze het over een 5.1 audiotrack met lege kanalen, dus hoewel het display zal zeggen dat het Dolby Digital is, je alleen geluid uit je voorste L/R-luidsprekers zal horen. En omdat het wordt gedetecteerd als DD 5.1, kun je geen simulatiemodus (bijv. DD PLII of Dolby Surround) gebruiken om 5.1 audio te simuleren. Merk ook op dat niet alle HD-kanalen worden uitgezonden met DD 5.1-audio en zelfs die welke als DD 5.1 worden geadverteerd, mag het station alleen stereo 2.0 uitzenden. Daar kan de Next dus niets aan doen.
Ik heb net nog even voor test een paar stukjes Jurassic World gekeken van ‘Movies en Series’. Prima DD sound. @Giron, Wanneer dit niet uit al je 5/7(.1) speakers komt, moet je toch je installatie/settings nalopen.

Giron
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes
MaxH wrote:

Soms wanneer een TV-zender aangeeft dat het DD 5.1 is, zullen ze alleen een stereosignaal uitzenden, maar doen ze het over een 5.1 audiotrack met lege kanalen, dus hoewel het display zal zeggen dat het Dolby Digital is, je alleen geluid uit je voorste L/R-luidsprekers zal horen. En omdat het wordt gedetecteerd als DD 5.1, kun je geen simulatiemodus (bijv. DD PLII of Dolby Surround) gebruiken om 5.1 audio te simuleren. Merk ook op dat niet alle HD-kanalen worden uitgezonden met DD 5.1-audio en zelfs die welke als DD 5.1 worden geadverteerd, mag het station alleen stereo 2.0 uitzenden. Daar kan de Next dus niets aan doen.
Ik heb net nog even voor test een paar stukjes Jurassic World gekeken van ‘Movies en Series’. Prima DD sound. @Giron, Wanneer dit niet uit al je 5/7(.1) speakers komt, moet je toch je installatie/settings nalopen.

Lees ff tefug beste MaxH.

Ik schreef namelijk: 

Als ik de tochlink uit de Next trek en stop hem  achterin de DVD. Blu-ray, beeldplaatspeler of mediabox, is alles 5.1

Alle speaker icoontjes branden dan op de display van de versterker en bij Dolby Digital staat Optisch en niet Coaxiaal. Dus alles werkt, behalve de Nextbox.

Bij de nextbox staat alleen het linker voor en rechter voor speaker icoontje aan.

Hier zie je wel dat het via optisch is aangesloten, echter staat PCM te flikkeren wat aangeeft dat er een slecht optisch signaal binnen komt.

Jammer dat je hier geen foto's of een kort filmpje in de comunitie kan plaatsen.

Maar probeer het idd zelf maar. en let wel op wat ik eerder schreef. Bij de laatste update is het bij veel mensen wel gaan werken, en bij heel veel mensen nog niet. waar ik er dus 1 van ben.

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

Ja, dit zelfde schreef je aan boemen64. Ik leg toch uit wat een mogelijkheid/oorzaak kan zijn. Je schreef dat je geen HDMI ingangen meer heb op de versterker. Oké, maar kan je het niet even proberen? Wel wat meewerken graag, anders zoek je het maar uit.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Giron wrote:
bloemen64 wrote:

 

@Giron je hebt de receiver niet toevallig op stereo gezet voor de optische ingang. Dan komt er ook nooit DD naar buiten. Ik zie op mijn Denon dat de input 5.1 is en dat de uitgang 5.1 of stereo is. Afhankelijk van wat ik voor geluidsmode kies. Het gaat om de input signalering niet de output.

 

Beste bloemen64.

Als ik de tochlink uit de Next trek en stop hem achterin de DVD. Blu-ray, beeldplaatspeler of mediabox, is alles 5.1

Alle speaker icoontjes branden dan op de display van de versterker en bij Dolby Digital staat Optisch en niet Coaxiaal. Dus alles werkt, behalve de Nextbox.

Bij de nextbox staat alleen het linker voor en rechter voor speaker icoontje aan.

Hier zie je wel dat het via optisch is aangesloten, echter staat PCM te flikkeren wat aangeeft dat er een slecht optisch signaal binnen komt.

 

 

Zit je glasvezeltje er dan wel goed in ? 

Ik heb zelf even de proef op de som genomen en de optische ingang van mijn bose 700 op de optische uitgang van de Next aangesloten , wederom prima geluid goed hoorbaar 5.1 geluid.

Heb of hou je het probleem als je alles hebt doorgelopen dan is of de receiver stuk of de optische uitgang van de Next is stuk of dat glasvezelkabeltje is stuk.

Kan gebeuren…….  

 

Maar of dat met die genoemde software update te maken heeft vraag ik me af…..

 

Kunnen de posters hier die aangeven deze problemen te hebben hun software versie nakijken en hier posten ?   

 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Giron,

De problemen en gevolgen doen aardig wat stof opwaaien zie ik! Niet alles wat je aangeeft herken ik of kan ik bevestigen, dus daar ik wil toch even wat duidelijkheid in scheppen:

De Mediabox kan ‘gewoon’ 5.1 als output geven, daar is op dit moment niets mee aan de hand. Er kan soms wel wat verwarring ontstaan voor wat betreft de Dolby-instellingen, die ik dan ook even meeneem:

  • Uitgeschakeld: De vroege uit-optie. Je krijgt PCM Stereo L/R.
  • Zet altijd om = output is altijd 5.1. Maar als de bron stereo is, dan is de output 5.1. Het nadeel is dat een versterker, wanneer de bron stereo is, niet het geluid kan 'upmixen' naar 5.1 (geluid uit alle boxen) omdat de versterker nu denkt dat het al 5.1 is.
  • Volg aanbod =  Input Dolby is output Dolby 5.1, input (bron) stereo) is output Dolby Digital 2.0. Dan kan een versterker het dus wel upmixen. 

 

Op basis van verschillende berichten lijkt er toch iets raars aan de hand te zijn. Of er is iets niet goed aangesloten of er is ergens een defect. Ik ben eigenlijk net als @MaxH benieuwd naar je bevindingen via HDMI. Controleer uiteraard te allen tijde uiteraard of het programma ook 5.1 ondersteunt/uitzendt.

 

Aanvulling: Wat je dus telefonisch te horen hebt gekregen, vind ik dan ook erg gek. Ook omdat dit is niet hoe er met kortingen wordt omgegaan. Daarbij komt dat een korting op deze manier altijd in combinatie is met een jaarcontract en er in deze periode geen nieuwe korting gegeven kan worden. Ik ga dit terugkoppelen naar de betreffende collega.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Pasi wrote:
Giron wrote:

 moet ik bellen voor een vervolg korting. Net zo lang tot het werkt.

Allemaal hier heel veel dank voor het mee denken en reageren


Da’s duidelijk.


Ps. Het zou mij niets verbazen, als dit draadje snel ‘wegzakt’.

 

Ik denk dat het verhaal van @Alex Ziggo voldoende duidelijk is en dat het toch even anders in elkaar zit als vermeld...door TS.

mathhein

Level 16
  • 1919Posts
  • 11Oplossingen
  • 1065Likes

Yep @Ronihd  dat denk ik ook ?

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

@bloemen64 schreef:

“@Giron je hebt de receiver niet toevallig op stereo gezet voor de optische ingang. Dan komt er ook nooit DD naar buiten”.

Dat hangt ook af van de receiver. Mijn Marantz ziet in dat geval wat er binnenkomt en schakelt dan meteen over naar de juiste stand. In feite maakt het bij mij dus niet uit waar de receiver op staat. Doorgaans staat ie op ‘auto’ maar dat komt ook wel anders voor. Is geen enkel probleem.

Maar die korting… Ik weet het niet. Ik vind het een vreemd verhaal en nu het online staat zullen meer mensen dit gaan eisen. Dat zou Ziggo veel geld gaan kosten, zou het waar zijn. Maar dat betwijfel ik zeer. 

Giron
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Aan allen.

Hoe raar kan iets lopen.

Hier een uitleg van mijn kant.

Zoals ik al eerder aangaf had ik de tochlink achter uit de Next gehaald en in andere componenten gestopt welke allemaal 5.1 uit sturen.

Hier had ik bij alle componenten 5.1 uit. Je zou zeggen dat de kabel dan gewoon in orde is.

Toch heb ik een andere kabel gepakt en deze getest. Deze geeft WEL 5.1 uit.

Kan het soms zo zijn dat net als met een HDMI kabel belangrijk is dat de tochlink kabel een bepaalde hoeveelheid data moet kunnen overdragen/verwerken?

In ieder geval werkt het nu naar behoren.

Erg vaag allemaal.

Giron
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes
Alex Ziggo wrote:

Hi @Giron,

ik ga dit terugkoppelen naar de betreffende collega.

Terecht. Want alles werkt nu.?

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

@Alex Ziggo schreef:

“Maar als de bron stereo is, dan is de output 5.1. Het nadeel is dat een versterker, wanneer de bron stereo is, niet het geluid kan 'upmixen' naar 5.1 (geluid uit alle boxen) omdat de versterker nu denkt dat het al 5.1 is”.

 

Wat heerlijk dat ik nog een THX receiver heb. Ik kan in dergelijke gevallen wel gebruik maken van de 5.1 kanalen (bij mij 5.0/7.0, daar de front speakers al onder de 30 Hz komen en nog lichtjes ondersteund worden door een sub) of soms zelfs alle 7 kanalen. 

Maar ik kan op elke ingang ook zowel analoog als digitaal aansluiten en dat heeft als voordeel dat wanneer je dergelijke gevallen tegenkomt, je gebruik kan maken van de analoge uitgang van een bron, waarbij je het geluid dan ook kan omzetten naar 5.1/7.1 kanalen. En een THX receiver doet dit erg goed. Het is dan alleen even schakelen op de receiver van digitaal naar analoog. 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Giron wrote:

Aan allen.

Hoe raar kan iets lopen.

Hier een uitleg van mijn kant.

Zoals ik al eerder aangaf had ik de tochlink achter uit de Next gehaald en in andere componenten gestopt welke allemaal 5.1 uit sturen.

Hier had ik bij alle componenten 5.1 uit. Je zou zeggen dat de kabel dan gewoon in orde is.

Toch heb ik een andere kabel gepakt en deze getest. Deze geeft WEL 5.1 uit.

Kan het soms zo zijn dat net als met een HDMI kabel belangrijk is dat de tochlink kabel een bepaalde hoeveelheid data moet kunnen overdragen/verwerken?

In ieder geval werkt het nu naar behoren.

Erg vaag allemaal.

 

Dat is wel bijzonder. Maar nee, een toslink is niet gemaakt voor een bepaalde hoeveelheid data. Die doen het doorgaans ook prima. Ik heb hele goedkope, en heel fraaie duurdere, maar daarin is geen enkel verschil op te merken. Waarom het nu dus wel werkt is me een raadsel, maar het lijkt er toch op dat het eerder gebruikte kabeltje niet in orde was. Geen knikken etc? 

Is een toslink erg lang, dan moet het signaal worden versterkt. Maar doorgaans is niet aan de orde. Je kan er zo een paar meter tussen knopen…

Maar mooi dat het werkt. Zo zie je maar weer, Gods wegen zijn ondoorgrondelijk. 
 

Giron
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes
Willem-A wrote:
Giron wrote:

Aan allen.

Hoe raar kan iets lopen.

Hier een uitleg van mijn kant.

Zoals ik al eerder aangaf had ik de tochlink achter uit de Next gehaald en in andere componenten gestopt welke allemaal 5.1 uit sturen.

Hier had ik bij alle componenten 5.1 uit. Je zou zeggen dat de kabel dan gewoon in orde is.

Toch heb ik een andere kabel gepakt en deze getest. Deze geeft WEL 5.1 uit.

Kan het soms zo zijn dat net als met een HDMI kabel belangrijk is dat de tochlink kabel een bepaalde hoeveelheid data moet kunnen overdragen/verwerken?

In ieder geval werkt het nu naar behoren.

Erg vaag allemaal.

 

Dat is wel bijzonder. Maar nee, een toslink is niet gemaakt voor een bepaalde hoeveelheid data. Die doen het doorgaans ook prima. Ik heb hele goedkope, en heel fraaie duurdere, maar daarin is geen enkel verschik op te merken. Waarom het nu dus wel werkt is me een raadsel, maar het lijkt er toch op dat het eerder gebruikte kabeltje niet in orde was. Geen knikken etc? 

Is een toslink erg lang, dan moet het signaal worden versterkt. Maar doorgaans is niet aan de orde. Je kan er zo een paar meter tussen knopen…

Maar mooi dat het werkt. Zo zie je maar weer, Gods wegen zijn ondoorgrondelijk. 
 

 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Het wonder is geschiede. Er is DD 5.1 geluid! Wel jammer ook weer, want nu loop je wel die fraaie korting mis @Giron … 

Maar ik zie dat ook jij nog en fraaie THX receiver hebt. 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Te laat met proberen. Toch plaatjes gemaakt. Wel niet zo mooi als een foto maar toch.

Gewoon DD5.1 en Stereo gecheckt. Tevens gekeken of de audiodelay werkt op alle twee modes. En dat werkt. DIe emulatie modes zijn leuk voor even. Doe mij maar gewoon 1:1.

Kapot kabeltje bij @Giron  .
Had ik even genegeerd omdat er “omgeprikt”  was naar een andere bron. Dan verwacht ik dat je de ingang en kabel hetzelfde houdt. 

 

Audio stand “uit”

 

RTL4 via “volg” en altijd 5.1 stand.

 

Hoe het nu met de karting verder gaat wil ik graag weten. Ik wil ook wel korting. Wil ik best mijn audio kabeltje voor mishandelen.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Willem-A wrote:

Het wonder is geschiede. Er is DD 5.1 geluid! Wel jammer ook weer, want nu loop je wel die fraaie korting mis @Giron … 

Maar ik zie dat ook jij nog en fraaie THX receiver hebt. 

 

Het wonderlijke is dan wel dat er 1e enorm op Ziggo en de Next word afgegeven en uiteindelijk blijkt zijn kabeltje stuk te zijn……….

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic