1
Vraag
2
Reacties
Giron

Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

5.1 werkt in geen van alle gevallen

Beste audio freaks.

Wat betreft audio en video sta ik mijn mannetje wel.

Ben namelijk zelf cameraman, video editor en audio nabewerker. Ook in 5.1

Bij mijn oude horizon box had ik 5.1 coaxiaal uit.

Dit werkt na wat instellingen op de horizon box perfect.

De Maxbox heeft alleen tochelink (optische) uit. Het glasvezel kabeltje met het rode lichtje.

Welke instelling ik ook gebruik (het zijn er 3) te weten,

1 zet altijd om (wanneer iets stereo is hoor je niks)

2 volg aanbod. (meest voor de hand liggende omdat je dan binnen krijgt wat aangeboden wordt)

3 uitgeschakeld. (je hoort geen 5.1 wanneer dit alleen in 5.1 uitgezonden wordt.

Tevens heb ik de nieuwe tochlink kabel gebrobeerd op mijn blu-ray speler en dat werk prima in 5.1

Echter op de maxbox niet. Ik wil graag weten of het er voor de fun en de lol op zit of dat 5.1 ook echt werkt op de maxbox. Netflix welke altijd in 5.1 uitzend is stereo via de maxbox en via mijn smart tv app netjes 5.1

Graag een duidelijke terugkoppeling.

Alvast dank voor het meedenken.

Met vriendelijke groet, Giron

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Giron
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Aan allen.

Hoe raar kan iets lopen.

Hier een uitleg van mijn kant.

Zoals ik al eerder aangaf had ik de tochlink achter uit de Next gehaald en in andere componenten gestopt welke allemaal 5.1 uit sturen.

Hier had ik bij alle componenten 5.1 uit. Je zou zeggen dat de kabel dan gewoon in orde is.

Toch heb ik een andere kabel gepakt en deze getest. Deze geeft WEL 5.1 uit.

Kan het soms zo zijn dat net als met een HDMI kabel belangrijk is dat de tochlink kabel een bepaalde hoeveelheid data moet kunnen overdragen/verwerken?

In ieder geval werkt het nu naar behoren.

Erg vaag allemaal.

Bekijk in context

49 Reacties 49
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

Dit is een openbaar Ziggo forum, waar Ziggo klanten elkaar proberen te helpen. Tevens komen Ziggo moderators ( zij hebben “Ziggo” achter hun naam staan ) om de zoveel tijd langs in ieder topic. Zij hebben t.o.v. de helpdesk meer kennis, mogelijkheden & rechten en kunnen 'dieper' het Ziggo-systeem inkijken.

Bedoeld u met de Maxbox de Next? Zo ja, dan …… de Next is vergeleken met de andere ( nog oudere ) mediaboxen misschien een vooruitgang, maar de Next is o.a. behept met allerlei ‘eigenaardigheden’. De ene noemt dit bugs en een andere wuift het gewoon weg als een ‘tijdelijk puntje’. Beide zouden 100% waar kunnen zijn, maar Ziggo blijkt deze fouten niet weg te kunnen werken.

Nu ben ik geen Next expert ( waarom ze niet reageren snap ik ook niet ), maar volgens mij heeft de Next een probleem met geluid, zodra dat beter is dan stereo. Dat tegenwoordig 5.1 niet speciaal meer is, betekent niet dat Ziggo dit op haar nieuwste box werkend heeft geïmplementeerd.

Iedereen wacht op de volgende software update voor de Next en hoopt dat zijn/haar probleem met deze box daarmee wordt opgelost. Echter de laatste update is al 3 maanden geleden en bij Ziggo blijft het angstaanjagend stil. Zie ook Alles over de software update van de Mediabox Next voor alle officiële mededelingen.

Conforto

Level 10
  • 401Posts
  • 11Oplossingen
  • 228Likes

Mag ik vragen waarom je het geluid niet via HDMI laat lopen? Ik heb zelf geen Next maar het kan goed zijn dat de Next geen 5.1 doorstuurt via de tosslink (wellicht omdat tosslink geen DD+ kan doorsturen en Ziggo dit eerst als standaard Dolby geluid hanteerde voordat deze optie werd verwijderd).

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Dolby Digital plus is niet standaard bij elke zender. Volgens mij is dat er alleen bij Netflix?

Conforto

Level 10
  • 401Posts
  • 11Oplossingen
  • 228Likes

Als ik mijn bericht zo lees kan ik begrijpen dat het verwarrend overkomt. Ik heb zelf geen Next dus ik hoop gauw dat iemand hier inspringt en kan bevestigen of een tosslink-kabel wel of geen gewoon Dolby Digital5.1 geluid doorgeeft op de Next.

 

Wellicht dat @Giron even kan uitleggen hoe hij zijn kabels heeft aangesloten voordat ik verder ga speculeren. Gaat de tosslink-kabel naar de receiver?

 

Ik kan wel zeggen dat Netflix veel DD+ gebruikt waardoor de tosslink kabel zal terugschakelen naar stereo omdat hij dit formaat niet kan doorgeven.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@Giron

Mijn Next loopt via HDMI naar de HDMI ingang op mijn TV 4K/ARC ingang.

Vanuit mijn TV een glasvezel kabeltje mijn bose soundbar 700 in.

De next staat op volg aanbod.

5.1 audio werkt prima op de NL zenders vooral het audio tijdens de reclame klinkt super goed 😉 

Uiteraard werkt 5.1 op alle andere zenders ook goed maar er zijn er een paar die geen 5.1 uitzenden en dat verschil hoor je duidelijk.

Netflix en de apps op de next gebruik ik niet omdat ik dat beter vind werken via mijn apple 4 k tv. Gaat net ff soepeler

mathhein

Level 16
  • 1919Posts
  • 11Oplossingen
  • 1065Likes

Mijn Next aangesloten via > HDMI >AV Receiver Denon>HDMI> LG Oled ARC...ik kan alleen maar zeggen heel slecht geluid en hier staat DD5.1+ dus uit en mijn AV receiver zet het PCM stereo geluid om in surround DD en dat werkt hier prima.Ik ben klaar met dat slechte geluid van de Next en ben het met @Pasi 100% eens….

Knip:

 Bedoeld u met de Maxbox de Next? Zo ja, dan …… de Next is vergeleken met de andere ( nog oudere ) mediaboxen misschien een vooruitgang, maar de Next is o.a. behept met allerlei ‘eigenaardigheden’. De ene noemt dit bugs en een andere wuift het gewoon weg als een ‘tijdelijk puntje’. Beide zouden 100% waar kunnen zijn, maar Ziggo blijkt deze fouten niet weg te kunnen werken.

Nu ben ik geen Next expert ( waarom ze niet reageren snap ik ook niet ), maar volgens mij heeft de Next een probleem met geluid, zodra dat beter is dan stereo. Dat tegenwoordig 5.1 niet speciaal meer is, betekent niet dat Ziggo dit op haar nieuwste box werkend heeft geïmplementeerd.

enzv….

Giron
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes
Pasi wrote:

Hallo,

Dit is een openbaar Ziggo forum, waar Ziggo klanten elkaar proberen te helpen. Tevens komen Ziggo moderators ( zij hebben “Ziggo” achter hun naam staan ) om de zoveel tijd langs in ieder topic. Zij hebben t.o.v. de helpdesk meer kennis, mogelijkheden & rechten en kunnen 'dieper' het Ziggo-systeem inkijken.

Bedoeld u met de Maxbox de Next? Zo ja, dan …… de Next is vergeleken met de andere ( nog oudere ) mediaboxen misschien een vooruitgang, maar de Next is o.a. behept met allerlei ‘eigenaardigheden’. De ene noemt dit bugs en een andere wuift het gewoon weg als een ‘tijdelijk puntje’. Beide zouden 100% waar kunnen zijn, maar Ziggo blijkt deze fouten niet weg te kunnen werken.

Nu ben ik geen Next expert ( waarom ze niet reageren snap ik ook niet ), maar volgens mij heeft de Next een probleem met geluid, zodra dat beter is dan stereo. Dat tegenwoordig 5.1 niet speciaal meer is, betekent niet dat Ziggo dit op haar nieuwste box werkend heeft geïmplementeerd.

Iedereen wacht op de volgende software update voor de Next en hoopt dat zijn/haar probleem met deze box daarmee wordt opgelost. Echter de laatste update is al 3 maanden geleden en bij Ziggo blijft het angstaanjagend stil. Zie ook Alles over de software update van de Mediabox Next voor alle officiële mededelingen.

Hoi Pasi. Ja sorry. Het is idd de Nextbox

Giron
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes
Conforto wrote:

Mag ik vragen waarom je het geluid niet via HDMI laat lopen? Ik heb zelf geen Next maar het kan goed zijn dat de Next geen 5.1 doorstuurt via de tosslink (wellicht omdat tosslink geen DD+ kan doorsturen en Ziggo dit eerst als standaard Dolby geluid hanteerde voordat deze optie werd verwijderd).

Hoi Conforto.

Ik laat het niet via HDMI lopen omdat ik geen ingangen meet over heb op mijn versterker.

En als je in het menu van de Next box de instelling '’Volg aanbod'’ kiest, zie je ook dat het rode lampje gaat branden in de tochelink kabel.

Ik heb het vermoeden zoals Pasi al schreef de dit stukje 5.1 audio gruwelijk wappie is bij Ziggo.

Ben ik mooi klaar mee. Van 5.1 op de Horizon box naar de duurdere Nextbox stereo 

Giron
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes
Willem-A wrote:

Dolby Digital plus is niet standaard bij elke zender. Volgens mij is dat er alleen bij Netflix?

Dat is niet waar Willem. Want via de Horizon box was zo i zo npo 1,2,3, en rtl 4, sbs6, veronica, animal planet, love nature allemaal 5.1

Giron
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes
Conforto wrote:

Wellicht dat @Giron even kan uitleggen hoe hij zijn kabels heeft aangesloten voordat ik verder ga speculeren. Gaat de tosslink-kabel naar de receiver?

 

Hoi Conforto. Rechtstreeks met Tochlink naar de versterker.

En in het menu van de versterker dat kanaal van coaxiaal naar optisch gezet.

Ik heb dus wel audio, en in de display van de versterker zie je ook dat het een optich signaal is.

Alleen het icoontje FSL en FSR branden op de display. Wat staat voor Front Speaker Left en Front Speaker Right.

Bij 5.1 branden namelijk FSL, FSR, LS (Left suround), RS (Right suround), CS (Center Speaker) en LFE (Low Frequency Effects, of te wel Subwoofer)

Giron
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes
Ronihd wrote:

@Giron

Mijn Next loopt via HDMI naar de HDMI ingang op mijn TV 4K/ARC ingang.

Vanuit mijn TV een glasvezel kabeltje mijn bose soundbar 700 in.

De next staat op volg aanbod.

5.1 audio werkt prima op de NL zenders vooral het audio tijdens de reclame klinkt super goed 😉 

Uiteraard werkt 5.1 op alle andere zenders ook goed maar er zijn er een paar die geen 5.1 uitzenden en dat verschil hoor je duidelijk.

Netflix en de apps op de next gebruik ik niet omdat ik dat beter vind werken via mijn apple 4 k tv. Gaat net ff soepeler

Dat zou ik ook gedaan hebben als ik de mogelijkheid had om met glasvezel vanuit mijn tv naar de versterker te gaan. Echter heb ik dat niet.

Giron
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Aan allen. Tijd om Ziggo te gaan bellen en korting te gaan vragen want zij bieden iets aan wat niet werkt. Het is duurder en je gaat er qua audio sterk op achteruit.

Ik hou jullie op de hoogte hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Hopelijk komt er idd nog een verlossend antwoord dat 5.1 op de Next box gewoon NIET werkt.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Giron wrote:

...Hopelijk komt er idd nog een verlossend antwoord dat 5.1 op de Next box gewoon NIET werkt.

Nee, dat gaat er ( verwacht ik ) niet komen.

Grote kans dat het antwoord is: "...in de volgende update...".

Afwachten is dan wanneer en of het dan is opgelost.

Giron
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Aan allemaal.

Er is duidelijkheid.

Er is GEEN 5.1 audio via de NEXT Box.

Althans bij veel mensen nog niet.

Dit is bekend bij Ziggo en wordt binnen afzienbare tijd mogelijk verholpen is mij verteld.

Waarom mogelijk?

Omdat in de vorig software update het bij veel mensen wel is gaan werken en bij andere mensen nog NIET werkt.

Zij zoeken uit waar dit door komt. Helaas ben ik een van de personen waar het dus nog NIET werkt.

Hier heb ik het volgende voor kunnen regelen.

Mijn maandbedrag van €79,45 is voor de periode april, mei en juni 2020 terug gebracht naar €34,95.

Blijkt dat het software probleem dan nog niet is opgelost, dan moet ik bellen voor een vervolg korting. Net zo lang tot het werkt.

Allemaal hier heel veel dank voor het mee denken en reageren

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Giron wrote:
Willem-A wrote:

Dolby Digital plus is niet standaard bij elke zender. Volgens mij is dat er alleen bij Netflix?

Dat is niet waar Willem. Want via de Horizon box was zo i zo npo 1,2,3, en rtl 4, sbs6, veronica, animal planet, love nature allemaal 5.1

Ja, 5.1, maar dat is dus Dolby Digital. Dolby Digital plus is iets anders en kan (kon?) niet via een digitale verbinding worden uitgestuurd. Dat loopt dus normaal via HDMI. Nu schijnt het bij de Next op een of andere manier anders te zijn gegaan in het begin, maar daarover kan ik geen uitspraken doen. Ik lees er veel over, maar heb er zelf geen en meng me dus ook zelden in topics over die box. 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Mijn maandbedrag van €79,45 is voor de periode april, mei en juni 2020 terug gebracht naar €34,95.

Blijkt dat het software probleem dan nog niet is opgelost, dan moet ik bellen voor een vervolg korting. Net zo lang tot het werkt.

 

 

Zo wil ik ook wel een tijdje stereo ! 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5191Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Dit duidelijke verhaal is behoorlijk verwarrend. Via hdmi werkt alles zoals beschreven. Via optisch zal ik vanmiddag proberen. Moet even kabeltje inpluggen.

Alleen Fox zendt eigenwijs alleen in stereo uit. De rest van NL in DD5.1. Netflix wordt omgezet van DD+ naar DD5.1.

Ik kan niet geloven dat het via optisch niet werkt en dat Ziggo daar zo'n korting voor geeft. Duidelijk geval van onkunde bij helpdesk.

@Giron je hebt de receiver niet toevallig op stereo gezet voor de optische ingang. Dan komt er ook nooit DD naar buiten. Ik zie op mijn Denon dat de input 5.1 is en dat de uitgang 5.1 of stereo is. Afhankelijk van wat ik voor geluidsmode kies. Het gaat om de input signalering niet de output.

 

Giron
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes
bloemen64 wrote:

 

@Giron je hebt de receiver niet toevallig op stereo gezet voor de optische ingang. Dan komt er ook nooit DD naar buiten. Ik zie op mijn Denon dat de input 5.1 is en dat de uitgang 5.1 of stereo is. Afhankelijk van wat ik voor geluidsmode kies. Het gaat om de input signalering niet de output.

 

Beste bloemen64.

Als ik de tochlink uit de Next trek en stop hem achterin de DVD. Blu-ray, beeldplaatspeler of mediabox, is alles 5.1

Alle speaker icoontjes branden dan op de display van de versterker en bij Dolby Digital staat Optisch en niet Coaxiaal. Dus alles werkt, behalve de Nextbox.

Bij de nextbox staat alleen het linker voor en rechter voor speaker icoontje aan.

Hier zie je wel dat het via optisch is aangesloten, echter staat PCM te flikkeren wat aangeeft dat er een slecht optisch signaal binnen komt.

Jammer dat je hier geen foto's of een kort filmpje in de comunitie kan plaatsen.

Maar probeer het idd zelf maar. en let wel op wat ik eerder schreef. Bij de laatste update is het bij veel mensen wel gaan werken, en bij heel veel mensen nog niet. waar ik er dus 1 van ben.

Giron
Topicstarter
Level 3
  • 23Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes
Willem-A wrote:

Mijn maandbedrag van €79,45 is voor de periode april, mei en juni 2020 terug gebracht naar €34,95.

Blijkt dat het software probleem dan nog niet is opgelost, dan moet ik bellen voor een vervolg korting. Net zo lang tot het werkt.

 

 

Zo wil ik ook wel een tijdje stereo ! 

Dat is toch begrijpelijk als je iets koopt wat niet werkt dat er een regel getroffen moet worden.

Begrijp mij niet verkeerd. ik betaal graag het normale bedrag. Maar dan moet het WEL werken!

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic