1
Vraag
2
Reacties
Govinda

Level 4
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

4k geeft slecht beeld

Ik heb een 4k abbo maar als ik in 4k naar de EK of F1 kijk dan is het beeld flets, donker, grauw, onscherp. 

Ik zoek hier een oplossing voor en heb al gelezen over bt2020 en bt709 (geloof ik) maar daarmee is het niet opgelost. Kunt u ook mij helpen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Govinda
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

@Boris de Kat ga ik doen. Wel vraag ik mij af waarom het signaal in hlg moet zijn als dit bij veel mensen problemen opleverd. Wat is dan de meerwaarde van hlg? Dan "gewoon" maar in hdr. Is ook prachtig. 

Dankjewel voor de hulp Boris en ik ga de topic sluiten. Meer halen we er voor nu niet uit. 

Goeie groet, Gōvinda

Bekijk in context

37 Reacties 37
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Je zou in 1 van de andere topics over dit onderwerp kunnen rondstruinen. Dit is verschillend per TV.

 

Het EK voetbal beleef je bij Ziggo in 4K op NPO1 - Ziggo Community

 

NPO: onzeker of 4k-beeldkwaliteit van EK voetbal voor alle kijkers in orde komt - Beeld en geluid - ...

 

Er zijn onder meer de nodige klachten van kijkers dat de 4k-beelden te donker of flets zijn. Die klachten komen van klanten van meerdere providers. De NPO geeft aan dat het de kwaliteit van het signaal nog onderzoekt. "In onze eindregie ziet het er goed uit, maar het lijkt alsof niet alle settopboxen er even goed op reageren. Daarbij is belangrijk te melden dat KPN er ook nog een andere versie van maakt. En het is bovendien nog niet altijd duidelijk van welke gebruikersgroep de klachten komen. Ook is vaak niet duidelijk welke apparatuur mensen thuis hebben, dus de combinatie van een settopbox die het wel aankan, met een 4k-tv die bijvoorbeeld hdr niet 'snapt' en daardoor geen goed beeld laat zien. Daar is nader onderzoek voor nodig", meldt een woordvoerder. Verder wijst de NPO op het veel grotere aantal mensen dat nu bereikt wordt met de uhd-beelden, in vergelijking met het WK voetbal van 2018. Daardoor zou het aantal mensen met een combinatie van een settopbox en uhd-tv die 'wellicht te wensen over laat', ook veel groter zijn.

 

Govinda
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Het is niet alleen bij de NPO. Ook Ziggo sport F1 kijken in 4k heeft hetzelfde probleem. Er schijnt een oplossing in de kleurrijke te zijn maar daar kan ik niets mee. Dat moet voor mij worden aangepast. 

Govinda
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik bedoel kleurruimte. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Govinda Welke TV heb je precies?

 

kanaal 999 4K HDR is bij vrijwel iedereen flets en donkerder, maar F1 4K zonder HDR niet.

Ik heb een monitor waar automatisch HDR aan gaat, als er HDR meegestuurd wordt b.v. op Netflix, maar op 999 niet, mijn simpele conclusie is dan, het signaal is niet in orde.

 

F1 is alleen in 4K, dat zou goed moeten zijn, sommige TV's hebben bepaalde instellingen nodig of in een bepaalde HDMI ingang om de kleurruimte te laten zien.

Boris de Kat

Level 16
  • 1296Posts
  • 34Oplossingen
  • 296Likes

@Bert  schreef:

@Govinda Welke TV heb je precies?

 

kanaal 999 4K HDR is bij vrijwel iedereen flets en donkerder, maar F1 4K zonder HDR niet.

Ik heb een monitor waar automatisch HDR aan gaat, als er HDR meegestuurd wordt b.v. op Netflix, maar op 999 niet, mijn simpele conclusie is dan, het signaal is niet in orde.

 

F1 is alleen in 4K, dat zou goed moeten zijn, sommige TV's hebben bepaalde instellingen nodig of in een bepaalde HDMI ingang om de kleurruimte te laten zien.


Dat klopt inderdaad, bij mijn Samsung Qled moest ik bij "Beeld" de beeldmodus op "Standaard" zetten en bij "Algemeen/Beheer externe apparaten/invoersignaal extra"  het extra signaal aanzetten om op de juiste wijze HDR via de Nextbox te krijgen.

Govinda
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hallo Bert. Dankjewel voor je reactie.

Ik heb een Sony KD-55XD9305. Deze schakelt netjes over naar HDR als dat signaal wordt aangeboden. Ook bij Ziggo schakelt hij over maar met een belabberd beeld. De kleurruimte staat bij mij op auto maar ik heb ook de bt.2020 geprobeerd zonder positief resultaat.

Onscherp/flets/grauw.

Via mijn Nvidia shield pro krijg ik wel een prima resultaat als ik een film kijk met HDR aanbod. Ook via Netflix. Oke het beeld is dan een tint donkerder maar dat hoort bij dit signaal. De kleuren zijn dan nog altijd spetterend te noemen.

Ik ga zondag extra goed letten op de kleuren tijdens de F1. 

Micht je tips hebben dan ben je meer dan welkom alvast dank daarvoor.

Groetjes, Gōvinda

 

Boris de Kat

Level 16
  • 1296Posts
  • 34Oplossingen
  • 296Likes

@Govinda  schreef:

Hallo Bert. Dankjewel voor je reactie.

Ik heb een Sony KD-55XD9305. Deze schakelt netjes over naar HDR als dat signaal wordt aangeboden. Ook bij Ziggo schakelt hij over maar met een belabberd beeld. De kleurruimte staat bij mij op auto maar ik heb ook de bt.2020 geprobeerd zonder positief resultaat.

Onscherp/flets/grauw.

Via mijn Nvidia shield pro krijg ik wel een prima resultaat als ik een film kijk met HDR aanbod. Ook via Netflix. Oke het beeld is dan een tint donkerder maar dat hoort bij dit signaal. De kleuren zijn dan nog altijd spetterend te noemen.

Ik ga zondag extra goed letten op de kleuren tijdens de F1. 

Micht je tips hebben dan ben je meer dan welkom alvast dank daarvoor.

Groetjes, Gōvinda

 


@Govinda  Op wat voor beeldmodus staat je tv en zit de Nextbox rechtstreeks aangesloten op de tv of zit er nog een homecinema of soundbar tussen?

En hoe staan je instellingen als je naar kanaal 999 kijkt, staan je helderheid en contrast op 100%?

De F1 wordt niet in HDR uitgezonden, alleen NPO1 op kanaal 999.

Govinda
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

de nextbox is rechtstreeks op de tv aangesloten, HDMI 1. Hierop heb ik de extra beeldmogelijkhedennop aan gezet. 

Als ik naar 999 ga dan staat mijn tv ingesteld op uhd. Contrast maximaal. 

Boris de Kat

Level 16
  • 1296Posts
  • 34Oplossingen
  • 296Likes

@Govinda  schreef:

de nextbox is rechtstreeks op de tv aangesloten, HDMI 1. Hierop heb ik de extra beeldmogelijkhedennop aan gezet. 

Als ik naar 999 ga dan staat mijn tv ingesteld op uhd. Contrast maximaal. 


Wat voor beeldmodus staat je tv?

Ik heb de keuze uit Dynamisch, Standaard, Natural, Film of Filmmaker Mode, ik neem aan dat Sony die keuzes ook biedt?

Govinda
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hij staat bij mij normaal op standaard. 

Boris de Kat

Level 16
  • 1296Posts
  • 34Oplossingen
  • 296Likes

Ik heb je tv even opgezocht, je tv ondersteund geen HDR-HLG  alleen HDR10, gaat dus niet goed werken helaas.

Govinda
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik zie voor mijn tv dat hij bij streamen idd geen HLG ondersteund maar bij HDMI ondersteund de tv wel HLG. 

Dat lees ik toch goed? 

Screenshot_20210615_160827_com.android.chrome.jpg

Boris de Kat

Level 16
  • 1296Posts
  • 34Oplossingen
  • 296Likes

Er staat een *1 bij, wat staat er onderaan bij geschreven?

Ik lees net dat HDR-HLG via een software update is toegevoegd, heeft je tv de laatste update erop staan?

https://www.sony.nl/electronics/support/lcd-tvs-android-xd93xx_x93xxd_xd94xx_x94xxd-series/kd-55xd93... 

En heb je de HDMI kabel van de Next gebruikt?

Govinda
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

De laatste versie staat er nog niet op hoewel hij aangeeft dat ik up to date ben. Ik ga dat via USB maar doen. Werkt sneller. En morgen komt er een gloednieuwe kabel voor de decoder binnen. Gratis van Ziggo. Ik zal mijn bevindingen goed dan zsm melden. Heel fijn dat er in deze community echte meedenkend zijn!

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3333Likes

Hey @Govinda, fijn dat je blij bent met deze plek waar je ook je vragen kwijt kunt en zulke goede hulp krijgt, daar zijn we trots op 😄

Heb je al een update voor ons, wat zijn je bevindingen met de nieuwe kabel? 

Govinda
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Hallo Mariska,

De nieuwe kabel is nu rechtstreeks op mijn tv aangesloten en de software van de.tv is nu up to date. Helaas helaas.....geeft geen verbetering. Het blijft een vaag/mistig/flets beeld. Weinig kleur. Ik heb gelezen dat ik niet de enige ben. 

Groetjes, Gõvinda

 

 

Boris de Kat

Level 16
  • 1296Posts
  • 34Oplossingen
  • 296Likes

@Govinda  schreef:

Hallo Mariska,

De nieuwe kabel is nu rechtstreeks op mijn tv aangesloten en de software van de.tv is nu up to date. Helaas helaas.....geeft geen verbetering. Het blijft een vaag/mistig/flets beeld. Weinig kleur. Ik heb gelezen dat ik niet de enige ben. 

Groetjes, Gõvinda

 

 


@Govinda  Wat zijn de beeldinstellingen op je TV, kan je daar foto's van plaatsen?

Govinda
Topicstarter
Level 4
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Zal ik doen zodra ik thuis ben Boris

 

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 1334Posts
  • 203Oplossingen
  • 677Likes

@Govinda is het nog gelukt? 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic