1
Vraag
2
Reageer en help mee
Flitskikker

Level 10
  • 486Posts
  • 17Oplossingen
  • 549Likes

4K-films en -series niet in 4K

Hallo! Ik heb onlangs eindelijk de overstap gemaakt naar een 4K-tv.

De Mediabox ingesteld op 4K, en Ziggo Sport wordt netjes in 4K weergegeven.

 

Alleen de films en series die 4K zouden moeten ondersteunen, zoals The Handmaid's Tale en The Rook, krijg ik maar niet aan de praat in 4K. Bij "Meer info" staan pictogrammen voor HD, 4K en Dolby, maar ik kan daar zelf niet tussen wisselen. Maar ik krijg toch echt alleen een 1080p-stream.

 

De Mediabox is rechtstreeks aangesloten op de tv, die gewoon HDCP 2.2 ondersteunt.

 

Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Of zijn series als The Handmaid's Tale en The Rook stiekem toch niet beschikbaar in 4K?

 

Bedankt!

28 Reacties 28
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Flitskikker Ik heb het hier ook geprobeerd en ik zie hetzelfde gebeuren als jij.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Flitskikker waarop baseer je het dat het geen UHD/4K is? Zie je geen verschil of geeft de TV zelf aan dat het geen 2160 is?

Pineapple

Level 16
  • 1712Posts
  • 179Oplossingen
  • 681Likes

Om 4K bij Ziggo te kijken, heb je een 4K/UHD (Ultra HD) tv en de Mediabox Next nodig. De Mediabox Next ontvang je bij de Complete, Max en Giga pakketten van Alles-in-1 en Internet & TV. Lees meer hierover op https://www.ziggo.nl/televisie/4k-tv#nodig

Flitskikker
Topicstarter
Level 10
  • 486Posts
  • 17Oplossingen
  • 549Likes

@Bert 

Bedankt voor de bevestiging!

 

@RoWi. 

De tv geeft wel 2160p aan, omdat de Next daarop is ingesteld. Ziggo Sport is ook netjes in 2160p, alles is scherp.

Maar content op Movies & Series die 4K zou moeten zijn, is niet scherp. Dat vermoeden wordt bevestigd als ik de netwerklogs terugkijk. Daar zie ik dat er enkel een 1080p-stream wordt ingeladen. (Bij replay van Ziggo Sport is er wel een 2160p-stream.)

 

@Pineapple 

Is dit een bot? Heb je mijn bericht überhaupt gelezen?

Arthur1234

Level 5
  • 41Posts
  • 0Oplossingen
  • 17Likes

Ik hou dit topic ook in de gaten. Na het fiasco van het buitenlandse voetbal op Ziggo, waar ze hadden aangegeven een aantal Engelse  Premier League wedstrijden in 4K uit te gaan zenden, gebeurt dit óók niet. Nu lees ik hier weer dat een aantal series ook niet in 4K wordt uitgezonden, maar waar wél als zodanig mee geadverteerd wordt. Dat is regelrechte misleiding van de klant!

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ik ben wel benieuwd welke netwerklogs, het lijkt in ieder geval duidelijk genoeg ter bevestiging van wat je waarneemt. Hoewel de TV zelf of de Next het materiaal zou moeten upscalen naar 4K, met je huidige instelling. Dat neemt niet weg dat de juiste content opgehaald moet worden.

Flitskikker
Topicstarter
Level 10
  • 486Posts
  • 17Oplossingen
  • 549Likes

@RoWi. 

Die logs zou ik moeten terugzoeken. In ieder geval werd er een stream geladen met als maximale resolutie 1920x1080 en niet 3840x2160 zoals eigenlijk zou moeten (en wat bij replay van Ziggo Sport wel gebeurt).

 

Aangezien het dus aan Ziggo ligt, kan een medewerker hier onderzoek naar laten doen of het navragen bij de engineers? Voor de engineers zou het makkelijk te reproduceren moeten zijn, aangezien zij vast een Next met debug-mogelijkheden hebben. Start bijvoorbeeld The Handmaids Tale S03E01 en bekijk dan het ingeladen manifest. Daar komt geen 4K in terug.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Goedemiddag @Flitskikker! Hmm gek dat dit niet aangeboden wordt in 4K, terwijl wij dit wel aangeven. Goed dat Bert het ook even getest heeft. Ik heb het gelijk doorgezet naar de afdeling die hier over gaat en ze gaan dit nu uitzoeken! Het is nog even afwachten voor nu! 

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi allen,

 

We hebben de genoemde programma's hier getest en deze speelden in 4K (3840*2160px) af. Dit werd bevestigd door de logs en tooling. Er heeft enige tijd tussen gekeken, willen jullie testen of het nog steeds speelt? Wat betreft de pictogrammen: Deze zijn puur informatief om aan te geven dat het zowel in HD als 4K beschikbaar is. Wisselen is dus inderdaad niet mogelijk, hoeft ook niet en zal normaal gesproken altijd op de hoogst haalbare kwaliteit afspelen.

Flitskikker
Topicstarter
Level 10
  • 486Posts
  • 17Oplossingen
  • 549Likes

Hoi @Alex ,

 

Ik heb even gekeken, maar zo op het eerste oog lijkt het nog steeds 1080p. Het gaat me deze week niet lukken om mijn eigen logging-opstelling op te zetten, maar ik vermoed, als het op het oog nog onveranderd lijkt, dat daar dan ook hetzelfde uitkomt.

 

Kunnen jullie aan jullie kant kijken wat voor stream er bij mij wordt ingeladen?

Of, anders gezegd: hoe zouden jullie dit probleem verder debuggen?

Op de een of andere manier zal er dan door jullie gekeken moeten worden wat er bij mij wordt ingeladen, en waarom dat niet 4K is.

 

Maakt Movies & Series vs. Movies & Series XL nog iets uit? Ik heb alleen de normale, geen XL. Misschien dat het net zoals bij Netflix is dat alleen het duurste abonnement 4K biedt?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Flitskikker  schreef:

 

Maakt Movies & Series vs. Movies & Series XL nog iets uit? Ik heb alleen de normale, geen XL. Misschien dat het net zoals bij Netflix is dat alleen het duurste abonnement 4K biedt?


Dat zou geen verschil mogen maken.

Bron

Films, series en zenders

Films kijken in 4K? Dat doe je via Ziggo On Demand, onze videotheek waar je 4K-films huurt. En via Movies & Series stream je de mooiste films en series in 4K, waaronder de hitserie The Handmaid's Tale. Met Movies & Series XL heb je 40+ extra tv-zenders, waaronder de zender Love Nature die in 4K-kwaliteit wordt uitgezonden. En heb je een NetflixVideoland of YouTube-abonnement? Dan kijk je je favoriete serie, film of video vaak ook in 4K.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemorgen @Flitskikker

 

Zoals @RoWi. al heeft aangegeven is helaas niet al het aanbod op On Demand en Netflix in 4K. Content dat wel beschikbaar is in 4K wordt ook als 4K vermeld/weergegeven.
Als test zou je dus de film Love Nature eens kunnen testen of die in 4K wordt getoond. Gezien andere programma's zoals Ziggo Sport wel goed gaan, moet overige content ook goed worden doorgegeven.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Jamyla het gaat over het feit dat er bij b.v. The Rook zowel HD als 4K staat en niet in 4K weergegeven wordt op een Next die op 4K staat.

 

Bert_0-1634893763009.png

 

Flitskikker
Topicstarter
Level 10
  • 486Posts
  • 17Oplossingen
  • 549Likes

Sorry @Jamyla , maar heb je het gehele topic wel gelezen?

 

@Bert Dank voor je aanvulling. Zie jij ook nog hetzelfde gebeuren?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Flitskikker Voor zover ik kan zien met The Rook, is dit geen 4K, maar HD als ik hem afspeel.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

@Bert en @Flitskikker

 

Ik ben eerlijk gezegd het spoor even bijster.

Als ik The Rook zelf opzoek via onze catalogus op zowel de Mediabox Next als website, geeft deze alleen HD aan.

Bert, het lijkt erop dat jij op je foto zoekt op The Rook, maar Law&Order hebt geselecteerd. 

Heb je een screenshot van Ziggo GO of de Mediabox Next waar wel wordt aangegeven dat deze serie in 4K zou zijn?


KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

foto van de gegevens van Rook op mijn LG oledfoto van de gegevens van Rook op mijn LG oled

pvdh14

Level 6
  • 123Posts
  • 3Oplossingen
  • 49Likes

 

Ik zie hetzelfde bij mij staan. Als ik het af speel is dit naar mijn inzicht wel 4k. Het beeld is scherper en ook de ondertiteling is scherper dan bij hd. Bij hd zie ik onscherpe randen en waas rond de ondertiteling. Hdr of vision is het zeker niet. 

 

Ik snap überhaupt niet waarom nog niet alles van movies en serie (xl)  in 4k hdr, vision geleverd wordt op de next box. Maar dit terzijde.

@Jamyla 

- als ik de next op 1080p instel en dan de The Rook wil afspelen, dan krijg ik de melding 4k wordt niet ondersteund. Check de instelling van je mediabox of de 4k optie aanstaat.

 

Dus ga ik ervan uit dat de stream toch 4k is (bij mij in ieder geval).

 

 

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Dank allen voor jullie voorbeelden. Ik heb het neergelegd bij onze Content afdeling die dit nader gaat onderzoeken.

Wordt dus vervolgt 🙂

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic