1
Vraag
2
Reacties
Maxi_12

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

4K, Mediabox Next en Chromecast

Hi All,

 

Wellicht staat deze simpele vraag al ergens, maar na een aantal malen search doen kon ik nergens vinden, dan maar de vraag hier stellen.

 

Als ik een serie of film uitgezonden in 4K, bijv. HBO GoT, wil streamen via de app op mijn mobile, dan loopt dit toch via de wifi / Chromecast naar de UHD-TV? En NIET via de (nieuwe) media Next. Klopt mijn veronderstelling? Hoe kan ik zien dat deze inderdaad in 4K is afgebeeld op de TV? Is dit (qua kwaliteit) anders dan 4K uitzending bij netflix of prime die wel te streamen zijn via de mediabox next?

Dank alvast voor antwoord.

 

Max_Fly02

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Maxi_12 de Chromecast zal altijd de 4K resolutie laten zien via de info knop. Op mijn Samsung waar een UHD/4k Chromecast aan hangt is dit het geval. De Chromecast of de TV zelf zal alles upscalen  Of de bron daadwerkelijk 4k is dat de vraag, dat is behalve visueel bijna niet te achterhalen. 

In het geval van HBO Max wordt de resolutie en geluid bij de info weergegeven als u een titel kiest via de app op een smart TV. 

 

House of the Dragon is in 4k beschikbaar via de app op mijn TV, of dit via de cast methode ook in die resolutie wordt opgehaald vanaf de HBO servers durf ik niet te zeggen. Op een tablet zal bij de info HD staan afhankelijk van de specificaties. Als ik op een Samsung S7 kijk zie ik 4K staan.

Bekijk in context

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Aanvullend op mijn vorige reactie.

Lees ook eventueel hier https://help.hbomax.com/nl-nl/Answer/Detail/000001167

Blijkbaar wordt bij het casten naar de Chromecast Ultra of via de Chromecast met GoogleTV de 4K/UHD stream opgehaald als een titel in die resolutie beschikbaar is.

Bekijk in context

10 Reacties 10
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Maxi_12  schreef:

....Als ik een serie of film uitgezonden in 4K, bijv. HBO GoT, wil streamen via de app op mijn mobile, dan loopt dit toch via de wifi / Chromecast naar de UHD-TV? En NIET via de (nieuwe) media Next. Klopt mijn veronderstelling? Hoe kan ik zien dat deze inderdaad in 4K is afgebeeld op de TV? Is dit (qua kwaliteit) anders dan 4K uitzending bij netflix of prime die wel te streamen zijn via de mediabox next?...


Hallo,

Dit is een openbaar klant helpt klant forum, waar Ziggo Moderators ( die met [Z]iggo voor hun naam ) doordeweeks vaak binnen 3 werkdagen langskomen in ieder nieuw topic. Zij hebben t.o.v. de Helpdesk meer kennis, meer mogelijkheden, meer rechten en kunnen 'dieper' het Ziggo systeem inkijken, waardoor ze u beslist beter kunnen helpen dan de Helpdesk.
Als u wilt dat een Ziggo mod direct uw gegevens kan achterhalen, zet dan uw postcode en huisnummer in uw Ziggo profiel. Deze gegevens zijn alleen voor hun zichtbaar.


Als u streamt via de app op uw mobiel, dan loopt dat inderdaad via wifi naar uw Chromecast en dan naar de UHD-TV !

Of de Next betere beeld- en geluids-kwaliteit levert, dan streamen via uw mobiel ( of via de native app op uw tv ), kan alleen u bepalen, want dat is vaak ook afhankelijk aan de gebruikte apparatuur. Persoonlijk zou ik voor b.v. NetFlix altijd de tv-app gebruiken en niet een Ziggo box.

 

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Meestal is er een info knop op de afstandbediening van de TV, misschien dat na het indrukken van die knop informatie wordt weergegeven van gebruikte ingang/bron, beeldresolutie en geluid.

Maxi_12
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt @Pasi, voor de uitgebreide elaboratie n de bevestiging van mijn veronderstelling. 
Het is duidelijk dat ik een beginner ben in dit forum 🙂

Maxi_12
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Deze simpele oplossing had ik totaal niet er aan gedacht 🙈 😂  Dank Karel.

Ik ga zo uittesten op mijn TV (oudere Samsung Smart TV ), die had vier HDMI ingangen waarvan een is voor de STB aangegeven. Kom hierop terug.

Maxi_12
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Twee weken geleden had ik de volgende gevraagd:

1. Als ik een serie of film uitgezonden in 4K, bijv. HBO GoT, wil streamen via de app op mijn mobile, dan loopt dit toch via de wifi / Chromecast naar de UHD-TV? En NIET via de (nieuwe) media Next.

Antwoord van @Pasi : Als u streamt via de app op uw mobiel, dan loopt dat inderdaad via wifi naar uw Chromecast en dan naar de UHD-TV ! => OPGELOST 👌 Waarvoor dank.

 

Vervolgens vraag ik:

2. Hoe kan ik zien dat deze inderdaad in 4K is afgebeeld op de TV?

Antwoord van @Karel. :  Meestal is er een info knop op de afstandbediening van de TV, misschien dat na het indrukken van die knop informatie wordt weergegeven van gebruikte ingang/bron, beeldresolutie en geluid.
=> Dit klopt ten dele. bijv. bij uitzendingen van de TV. Echter, als ik, bijv. HBO House of the Dragon via Chromecast stream, dan heeft drukken van info knop geen resultaat. Ik kan dus niet zien of dat idd 4K is. Uiteraard kan ik visueel waarnemen dat die misschien meer resolutie heeft. Maar zeker weet ik niet.

 

Wat moet ik met deze vraag doen? Afsluiten?

 

Groet,
Maxi_12

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Als de HBO app op de TV draait zal de info knop misschien werken. Als je streamt via een chromecast zal dat binnen de app waarvan je streamt beschikbaar kunnen zijn. De info knop van je TV zal alleen maar iets kunnen vertellen over je HDMI ingang.

Als je wil weten of de HBO app informatie kan geven over de resolutie zal je daar bij de instellingen moeten zoeken of de vraag stellen aan HBO hoe je het zichtbaar kan maken.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Maxi_12 de Chromecast zal altijd de 4K resolutie laten zien via de info knop. Op mijn Samsung waar een UHD/4k Chromecast aan hangt is dit het geval. De Chromecast of de TV zelf zal alles upscalen  Of de bron daadwerkelijk 4k is dat de vraag, dat is behalve visueel bijna niet te achterhalen. 

In het geval van HBO Max wordt de resolutie en geluid bij de info weergegeven als u een titel kiest via de app op een smart TV. 

 

House of the Dragon is in 4k beschikbaar via de app op mijn TV, of dit via de cast methode ook in die resolutie wordt opgehaald vanaf de HBO servers durf ik niet te zeggen. Op een tablet zal bij de info HD staan afhankelijk van de specificaties. Als ik op een Samsung S7 kijk zie ik 4K staan.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Aanvullend op mijn vorige reactie.

Lees ook eventueel hier https://help.hbomax.com/nl-nl/Answer/Detail/000001167

Blijkbaar wordt bij het casten naar de Chromecast Ultra of via de Chromecast met GoogleTV de 4K/UHD stream opgehaald als een titel in die resolutie beschikbaar is.

Maxi_12
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

ja dat klopt. de info knop op de afstand bediening van de mediabox of Samsung gaf alleen de HDMI ingang van de TV aan.  Echter als ik bijv Prime op TV-app kiest, zie ik dat de uitzending type aangegeven (bijv. 4K UHD, of HDR). Niet als ik via mijn Chromecast deed (hij is nog versie 3, voor 2020), zie ik dat niet.

Antwoord van @RoWi. is ook duidelijk en verhelderend. Ik had niet geweten dat Chromecast op TV altijd upscalen naar de TV resolutie (de mijne is al UHD,4k). 

 

It het waard op Chromecast-TV 4K aan te schaffen, overigens, vraag ik mij af...

Maxi_12
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank je. @RoWi.  Het is verhelderend. Ligt ten dele ook aan mijn oude(re) Chromecast.

Ik zal proveren zoveel mogelijk via de tv app of de media Next. Helaas is bij mij HBO app, alleen via de mobile-app te vinden. Ik wacht tot die bij Ziggo beschikbaar is ...

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic