1
Vraag
2
Reageer en help mee
lopnafets

Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

4K HDR - Grijze gloed

Hi,

 

Ik ben hier al meerdere topics over tegengekomen, maar het verlossende antwoord heb ik helaas niet kunnen vinden. 

Bij UHD HDR zenders, krijg ik een grijze gloed over het beeld, waardoor het beeld wat flets lijkt. Hierdoor kijk ik liever naar de HD zenders, ipv UHD. Wat erg zonde is.

 

Bij 4K uitzendingen op Ziggo Sport heb ik dit niet, omdat dit niet wordt omgezet naar HDR signaal (?)

 

In mijn tv instellingen heb ik de mogelijkheid om HDMI Ultra HD op Optimaal of Standaard te zetten. Echter blijft de grijze gloed bij beide instellingen.

 

Ik heb een Philips The One (58PUS8505) Ambilight (2020) televisie.

 

Weet iemand hier een oplossing voor, of is er überhaupt een oplossing?

 

Alvast bedankt voor het meedenken 🙂

10 Reacties 10
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@lopnafets  schreef:

 

Bij UHD HDR zenders, krijg ik een grijze gloed over het beeld, waardoor het beeld wat flets lijkt. Hierdoor kijk ik liever naar de HD zenders, ipv UHD. Wat erg zonde is.

 

Bij 4K uitzendingen op Ziggo Sport heb ik dit niet, omdat dit niet wordt omgezet naar HDR signaal (?)

 

Over welke UHD HDR zenders spreek je ? bij mij weten worden die niet doorgegeven anders dan de proef met de EK voetbalwetstrijden en de Olympische spelen.

 

En op kan 205 Love Nature moet in je pakket zitten.

 

Het grijze beeld waarover je spreekt zou op te lossen moeten zijn met de beeldinstellingen van je toestel en die zijn voor UHD HDR uitzendingen alleen in te stellen als je TV een HDR uitzending ontvangt.

 

Ziggo kan 13 zend alleen 4 K UHD uit tijdens de F1 uitzendingen en daar wordt niet gebruik gemaakt van HDR. 

lopnafets
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Het was inderdaad het geval bij NPO 4K op kanaal 999, tijdens de Olympische Spelen en EK voetbal. Momenteel kan ik het reproduceren op ESPN UHD.

 

Kanaal 205 geeft wel goed beeld weer. Dit wordt ook niet omgezet in HDR.

 

Ik heb al gekeken in de instellingen van mijn tv, maar niets lijkt te helpen 😞 De grijze gloed blijft bij elke instelling die ik verander in UHD HDR.

 

 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Als het goed is even een aanvulling: @lopnafets * Hier even een memo zie mijn volgende reactie*  Lees dit even door. Hoewel dit over een Samsung gaat is het meeste wel idem qua Contrast/helderheid. Test na lezen eens ea uit op de beeldinstellingen van de philips. Het probleem is de UHD / HLG variant. Die meer contrast/helderheid nodig heeft. Verder hou er rekening mee dat de UHD zender van ESPN gewoon 1080p is met Toevoeging HLG die zowel inz 4k en full HD ingezet kan worden. 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Excuses @lopnafets verkeerde link geplaatst. Hier even de tekst die ik heb geschreven: bij een test die ik heb uitgevoerd:

 

Ik heb even een dag pas bij ESPN genomen om de UHD/ HLG toch nog eens uit te testen. 

 

Ik zal ook nog eens alle eerdere tips/oplossingen hier benoemen voor een complete overzicht van mijn bevindingen. 

 

Ik heb de test Om mijn Samsung 55 TU 7100 ( model 2020) ( tizen) uitgevoerd. Ik denk dat bij veel Samsung tv's en andere merken zo goed als idem zijn qua instellingen die ik heb gedaan. Er zijn natuurlijk uitzonderingen, Bv Q led etc. modellen die minder last hadden van flets beeld bij een selectie van een UHD/HLG content. En zal benamingen van menu wellicht iets anders zijn. Ik heb om alles uit te sluiten zowel met av receiver en zonder receiver getest. Dit maakte geen verschil.

 

Mijn tv pakt de HLG content op. Wat ik kon zien in het menu Beeld op mijn tv. Wat ik al aangaf in een andere topic hier en op de openbare Ziggo community Dat het fletse beeld inz HLG kon oplossen om met de beeldinstellingen Contrast/helderheid hoger te zetten.  Tijdens deze test ( wat ik elders ook al aangaf) had dit geen invloed op het bv zappen naar een andere zender, waar de persoonlijke voorkeur qua instellingen gewoon nog zichtbaar was. Echter ik ervaarde ( niet altijd) dat bv de Netflix app de instellingen van de HLG zender zichtbaar was. Dus te veel contrast/helderheid. Bij test eens een HLG filmpje op Youtube op de tv. Ik dacht he dat gaat goed! Echter even een correctie  per a buis een 4k filmpje gekozen, dus een UHD/HLG geselecteerd en eigenlijk idem flets beeld bij terug zetten van instellingen. Nadat ik weer met contrast/helderheid speelde weer ZEER MOOI BELLD. 

 

Deze bevindingen bracht mij op het idee: Het lijkt wel dat standaard bij een HLG content de contrast en Helderheid instellingen* uit of zeer laag zijn ingesteld* . Dat het lijkt of bij  een HLG content de tv reageert als een bron (aparte bron) Ik heb toen alle instellingen op de UHD/ HLG ( ESPN) bij de functie beeldinstelling "opnieuw bevestigd" >beeldinstellingen op huidige bron< gezet. Dit ook bij de "normale zenders, Netflix ,etc opnieuw gedaan gedaan. ( You tube pakte meteen de goede instelling) Tot nu toe kijk ik op alle zenders /apps op tv naar mijn eigen voorkeurs instellingen!! Dus ook zappende naar ESPN mooi beeld!. (Rekening houdend dat: dit een opgewaardeerd 1080p + HLG techniek is , dus niet vergelijkbaar met de voormalige kanaal 999 die echt 4K resolutie was.

 

Dus het probleem flets beeld hier zo goed als opgelost. Verder dus het vermoeden dat dit een tv instelling is en niet dus de Next. ( Met name ook dat de next zijn "zo geheten beeld verbeteraars" al een tijdje heeft uitgeschakeld.) Of dit ook van invloed is ??? laat ik even in het midden. 

 

Conclusie: Dit volgens mij een oplossing kan zijn voor diegene die dit probleem hebben. Selecteer bij Beeldinstellingen even opnieuw de huidige bron BIJ ELKE CONTENT , zenders apps etc opnieuw instellen. Voor die gene die hier minder last van hadden al hun contrast/helderheid al vrij hoog hadden staan, of hun tv beter ingesteld is qua standaard instellingen ea ander beter oppakt.

 

Het fenomeen TV uit en weer aanzetten: Dit is volgens mij  ( en ook al aangegeven) een Handshake gebeuren. Want HLG wordt een BT variant... en dus geen HLG.   

 

Hopende dat ESPN abonnees hier wat aan hebben. En in de toekomst iedereen al meer zenders de UHD/HLG techniek inzetten. Verder nog de link met leuke informatie: https://fwd.nl/beeld/alles-over-hdr-formaten/

 

 
 
 
Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes

@lopnafets ,

Kijk eens op: De optimale beeldinstelling voor je televisie (test-aankoop.be)

Buurman zegt dat zijn beeld beter is geworden, heeft een mediabox XL en geen Next. Maar nooit geschoten is altijd mis 😉

Succes.

 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

Ja maar de xl is natuurlijk geen 4k en niet UHD ondersteunend... Dat is wel een verschil.

Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes

@robbo ,

Daarom zeg ik ook "nooit geschoten is altijd mis" 

lopnafets
Topicstarter
Level 3
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

@robbo @Sparco1955 dank voor jullie reacties en het meedenken! Ik ga er vanavond mee aan de slag 👍

superaart

Level 14
  • 1016Posts
  • 7Oplossingen
  • 812Likes

je kan ook nog mijn truc proberen. Next aan op kanaal 425 en dan je tv uit en aan zetten zodat hij een nieuwe HDMI handshake laat plaatsvinden. Dan is op mijn samsung het beeld goed. 

Maar zo zou het natuurlijk niet moeten zijn.

Zie hier het filmpje wat onderussen bij ziggo ligt en waar het al lang stil over is:

https://www.youtube.com/watch?v=qV8xlBFq6MQ

 

 

 

Paul
Community Moderator
Community Moderator
  • 19170Posts
  • 1373Oplossingen
  • 7274Likes

Goedemorgen @lopnafets en een warm welkom op de Community,

Top dat je dit forum gevonden hebt voor het stellen van je vraag! Zo te zien heb je al de nodige tips & adviezen gekregen van de hier aanwezige experts waarmee je aan de slag kunt. Laat je weten of het daarmee gelukt is?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic