Stefankl1997

Level 5
  • 58Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

4K CI+ Module

Deze Sportzomer zal in ieder geval NPO 1 In 4K door gegeven worden. Echter, kun je dit alleen maar bekijken als je de veel te dure mediabox next hebt. Ik heb een goede 4K TV met CI+ module, zit niet te wachten op onnodige randapparatuur. Dus waarom stelt  Ziggo NPO 1 UHD niet gewoon open voor mensen die via CI+ module kijken. Kunnen jullie gelijk 4K op grotere schaal testen. Ooit zullen jullie toch meer zenders in 4K aan moeten gaan bieden. 

66 Reacties 66
Hatolex

Level 16
  • 1376Posts
  • 47Oplossingen
  • 889Likes

Helemaal gelijk.👍

Hatolex

Level 16
  • 1376Posts
  • 47Oplossingen
  • 889Likes

Helemaal gelijk👍

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Het is zeker heel vreemd en klantonvriendelijk.

Ik vraag me trouwens af of dit mag wat de NPO doet. De NPO mag zich niet dienstbaar stellen aan winst door derden, maar doet dit wel door toe te staan dan alleen klanten met een Mediabox Next NPO1 in UHD kunnen zien. 

 

Een heleboel klanten die wel de geschikte televisie hebben en een CI+ module met smartcard worden om commerciële redenen nu buitengesloten door Ziggo.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Welkom in de wondere wereld van Ziggo, waar maar één regel belangrijk is, namelijk zoveel mogelijk geld verdienen !

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Volgens mij mag een aanbieder zelf bepalen in welke kwaliteit de programmering wordt aangeboden. Ziggo heeft behoorlijk wat zenders in het pakket die in HD beschikbaar zijn en alleen in SD worden aangeboden. Onder andere de regionale zenders.

 

Technisch zou het moeten kunnen om 4K ook via DVB-C te distribueren. Geen idee of er voldoende bandbreedte voor is. En het zou dan onder een derde kanaalnummer moeten. Voor NPO1 zijn er twee kanaalnummers: kanaal 1 in HD en 925 in SD. 

 

Ziggo is qua techniek nu eenmaal anders dan de aanbieders die alles via IPTV aanleveren. Ziggo levert een zeer beperkt aantal kanalen alleen via IPTV, waaronder de 4K-beelden en de Franse en Italiaanse pakketten. 

 

 

 

 

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Beste iMark, NPO1 UHD wordt in DVB-C doorgegeven door Ziggo. Alleen heeft Ziggo ervoor gezorgd dat het kanaal op slot blijft voor klanten die kijken met een CI+ plus module.

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Weet je dat zeker? Ik dacht dat NPO1 en Ziggo Sport in 4K worden doorgegeven via IPTV en daarom niet op andere apparaten dan de Next kunnen worden bekeken.

De Next is het enige hybride apparaat dat DVB-C en IPTV kan weergeven. Zo heb ik dat tenminste in 2019 begrepen: https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-brengt-ultra-hd-niet-lineair-maar-online-in-huiskamer/ 

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Ik lees het net ook.

Jammer voor de mensen met een 4K tv maar zonder een duur abonnement inclusief Next. 

Stefankl1997
Topicstarter
Level 5
  • 58Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Ik heb de vraag als volgt bij de NPO neergelegd. Want volgens mij is het op het Randje wat Ziggo hier doet. Het is in ieder geval niet helemaal netjes. 

Deze sport zomer zullen jullie NPO 1 UHD gaan aanbieden via Ziggo en KPN. Echter doet Ziggo naar mijn mening iets wat niet correct is. Zij geven het signaal alleen door aan klanten met een ziggo media Box next. Terwijl klanten met een CI+ module en 4K tv dit signaal ook zouden moeten kunnen ontvangen. Echter houdt ziggo de zender op slot tbv van het verkopen van het duurste abonnement. Volgens mij mag de NPO niet mee werken aan winst van derden. Daarom vind ik dat jullie enige druk uit moeten oefenen om Ziggo om NPO 1 UHD verder open te stellen naar alle klanten met geschikte apparatuur. Hetzij de Ziggo mediabox Next of 4K TV met Ziggo Ci+ module.

 

Stefankl1997
Topicstarter
Level 5
  • 58Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Het zou ook wel Tof zijn als Ziggo officieel reageert. Maar dat zal wel niet gebeuren. KPN levert het namelijk wel aan alle klanten met geschikte apparatuur. 

Ook gaan zij voor alle klanten NPO 1 in 1080P doorgeven. 

RoWi.

Level 20
  • 18189Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@iMark  ja dat weten we zeker, zowel voor Ziggo Sport als voor NPO 1 zijn er UHD  DVB-C streams in het leven geroepen alleen voor Love Nature 4K en de cloud opname's en ondemand aanbod gebruikt Ziggo IPTV.

Voor de liefhebber het UHD signaal van Ziggo Sport en NPO 1 zitten in mux 53    dat NPO1UHD niet ongecodeerd wordt doorgegeven, lijkt deels een afspraak tussen Ziggo en NPO te zijn. Bij KPN daarentegen krijgen alle klanten met hun UHD/4K ontvanger NPO1 in UHD, wat ik ervan begrijp zelfs zonder het 4K abonnement.

https://nederlandsmedianieuws.nl/TV-en-Video/tv-en-video-nieuws/NPO-1-4K-bij-VodafoneZiggo-met-EK-Vo...

 

Stefankl1997
Topicstarter
Level 5
  • 58Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Ziggo heeft desgevraagd aan Totaal TVverkondigd dat het kabelbedrijf een dergelijke Full HD HDR variant niet aan klanten gaat aanbieden. Een reden geeft het kabelbedrijf niet. Maar eigenlijk is een dergelijke variant bij Ziggo ook niet nodig omdat voor het kijken naar Full HD met HDR ook een Mediabox Next nodig is. En met Mediabox Next kan immers NPO 1 4Kontvangen en bekeken worden. NPO 1 4K wordt in volwaardige Ultra HD-beeldresolutie uitgezonden met 3840 x 2160 pixels. 
bron: totaaltv. 

Ik vind dit een enorme drogreden. Mijn Tv is gewoon geschikt voor 4K en HDR en volgens mij is de Mediabox XL ook geschikt voor 1080P. Dus Ziggo gewoon open zetten!! en reageer gewoon eens!

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Kabel Veendam geeft het ook gewoon door op de kabel. Geen extra kastje nodig. Het is dus duidelijk onwil van Ziggo. 

Stefankl1997
Topicstarter
Level 5
  • 58Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

Ja maar een reactie hierop geven? Dat doen ze niet. Echt een veel te groot en arrogant bedrijf. 

PAC-MAN

Level 4
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

100% mee eens heel veel abonnees, met een geschikte TV, worden nu "buiten gesloten" en het is niet gezegd dat iedereen met een Next een 4K TV heeft.

 

Heel Jammer.

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Misschien bedenkt Ziggo zich nu andere kabelaars zoals Pijnacker en Veendam laten zien dat het prima kan met de ingebouwde DVB-C tuner van een 4K televisie die HEVC en HDR aankan. ( De meeste 4K toestellen van de afgelopen jaren.) 

 

Het tij kan nog keren.

Stefankl1997
Topicstarter
Level 5
  • 58Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

ik ben bang van niet. Ik denk dat Ziggo het weinig kan schelen. Sowieso luistert Ziggo nauwelijks naar haar klanten. 

Hatolex

Level 16
  • 1376Posts
  • 47Oplossingen
  • 889Likes

Opvallend is wel dat je helemaal geen ziggo medewerkers aantreft in dit topic. 😏

Uitgelicht topic