Situatie is als volgt, poolbar (van mijn broer) hebben 3 TV's. 2x Next en 1 CI+ module.
AOP => POA 01-B
Dan Koka 9 kabel naar een POA 03-C. Kabel tussen de 2 splitters ongeveer 5 meter.
De TV's vertonen wat blokkig beeld af en toe. Vanaf de POA 03 splitter naar de Next boxen en de TV zijn maar kleine stukjes. Max 1 meter.
Heeft het zin om een 752x versterker te plaatsen ipv de POA 03 als de COAX kabels NA de splitter maar zo kort zijn?
Wanneer je gebruikt maakt van een versterker kan je ook beter een POA-254 op de AOP zetten ipv de POA 01 B toch?
Opgelost! Ga naar oplossing.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Maar zou je het dan POA 254 + 752X doen? Of wat Karel zegt? En zo ja met welke versterker dan? Welke connector bedoelde je dan, als QFC ook niet is wat je bedoelde?
Bij mij geen problemen met de POA 254.
Gebruik TV's vanaf 2010 tot heden. Wel met Ci +
De FRA-752X kun je met klantkorting aanschaffen via Ziggo Randapparatuur, dus dit type zou ik in dit geval adviseren. Je ontvangt er F/IEC-verloopstekkers bij, zodat je geen nieuwe connectors op de TV-kabels hoeft te plaatsen. Je hebt alleen nog deze IEC/F-verloopstekker nodig om de versterker op de huidige IEC/IEC-kabel aan te sluiten.
De POA-254 is op dit moment wat lastig leverbaar via Ziggo. Je kunt ook een los filter (HPFX258-IECFM) plaatsen tussen POA-01-B en versterker, daarmee bereik je hetzelfde als met de POA-254, dit filter is tevens goedkoper in aanschaf.
POA 254 heb ik nog liggen. Verloopstukjes.... is het niet beter om gewoon nieuwe kabels te maken? Hirschmann pluggen en koka 9 kabel.
Alleen dan ben ik nog wel nieuwsgierig naar wat je nou dan aan zou raden als F connector plug. Als draaiop en QFC niet de aanbevolen standaard is.
@tobiastheebe schreef:Je kunt ook een los filter (HPFX258-IECFM) plaatsen tussen POA-01-B en versterker, daarmee bereik je hetzelfde als met de POA-254, dit filter is tevens goedkoper in aanschaf.
Het losse filter is een highpass voor 258 MHz - 1800 MHz
De POA-254 is een bandpass filter van 254 MHz - 862 MHz.
De POA-254 kan handig zijn als je kabel en satelliet over de zelfde coax laat gaan, dan kunnen de downstream docsis transponders niet storen op de satelliet frequenties 950-2150 MHz.
Dus zeg jij dan POA 254 of filter?
@Operations Uiteraard kun je ook nieuwe connectors op de kabels plaatsen. De QFC connectors zijn prima. Als je al een POA-254 hebt, dan kun je die natuurlijk gebruiken i.p.v. de HPFX258-IECFM.
@Karel. Beide filters hebben inderdaad andere specificaties, echter gaat het erom dat de retourband (5-65 MHz, later 5-204 MHz) wordt geblokkeerd.
Ik gebruik over het algemeen krimp F-connectoren, maar dan moet je ook een krimptang hebben.
@tobiastheebe schreef:
@S4RIn jouw geval zou een versterker met één uitgang en losse multitap met 8 taps een nettere oplossing zijn geweest. Daarnaast verdienen compressieconnectors de voorkeur boven de huidige opdraaiconnectors.
@tobiastheebe toch net nog maar 18 stuks Hirschmann F-connector QFC 5 gekocht 🤐
Wel flinke prijsverschillen.
@tobiastheebe maar even voor de zekerheid, het feit dat de 2x Next en 1x direct op TV vrij dicht op de 752x komen is dan geen probleem? Omdat er op die versterker toch staat 0-5 meter, 5-10 meter enzo.
Heb je nog kunnen (laten) controleren welk vermogen het modem aangeeft in de downstream?
Tenzij er teveel vermogen op het AOP aanwezig is (>12 dBmV), is de 0~4 dB versterking geen probleem bij korte afstanden tussen versterker en decoders + TV. Op zowel het modem als TV's en decoders dient het vermogen maximaal 11 dBmV te zijn. Een tweewegsplitter levert 4 dB demping op.
Ik ga er morgen heen. Het modem zit achter de 2 weg splitter. Dus de waarde die hij dan toont op het modem is dan toch gewoon +4 dB direct op het AOP? Of modem even aansluiten zonder splitter om de juiste downstream waarde uit te lezen?
Als het modem direct op het AOP zou worden aansluiten, dan zou het vermogen in de downstream (inderdaad) ~4 dBmV stijgen en in de upstream ~4 dBmV dalen. De upstream is bij TV's en de Mediabox Next overigens niet van belang. Het is niet nodig om tijdelijk de aansluitwijze van het modem aan te passen. Het vermogen dat voor het modem beschikbaar is, is ongeveer hetzelfde voor de versterker, het zal iets lager zijn i.v.m. de 5 meter kabel.
Okee helder! Zolang downstream waarde van modem + 4dB niet hoger is dan 12dB dan zou het allemaal in orde moeten komen. Wat is de minimaal waarde (puur uit nieuwsgierigheid)?
Dank!
Op het AOP -3,5 dBmV, op modem/TV/decoder -8 dBmV.
Tussen -8 dBmV en (+) 12 dBmV zit best flink wat. Of klopt mijn (noem je dat? )schaal Zo niet?
Dit maakt niet echt uit voor morgen maar vind het wel interessant om iets meer te weten 🙂
20 db om in te vallen met je apparatuur, moet genoeg zijn toch 😛
erboven of eronder krijg je blokken op je beeld (in ieder geval word die kans dan groter)
Hahaa ja klinkt wel als genoeg 🙂
Toont modem alleen downstream waardes van modem of van alles wat aangesloten is? Dus alle CI+ en Next boxen?
Het modem toont alleen de waarden van de eigen tuner.
Ah okee. Dus als ik echt de waardes vanuit kabel die in next box ga zou willen weten dan moet ik even modem daaraan koppelen.
Of demping berekenen aan de hand van meters kabels en splitters + versterker.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.