1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Operations

Level 7
  • 181Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

3x tv korte COAX heeft 752x zin?

Situatie is als volgt, poolbar (van mijn broer) hebben 3 TV's. 2x Next en 1 CI+ module.

AOP => POA 01-B

Dan Koka 9 kabel naar een POA 03-C. Kabel tussen de 2 splitters ongeveer 5 meter. 

De TV's vertonen wat blokkig beeld af en toe. Vanaf de POA 03 splitter naar de Next boxen en de TV zijn maar kleine stukjes. Max 1 meter. 

Heeft het zin om een 752x versterker te plaatsen ipv de POA 03 als de COAX kabels NA de splitter maar zo kort zijn?

Wanneer je gebruikt maakt van een versterker kan je ook beter een POA-254 op de AOP zetten ipv de POA 01 B toch?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Operations
Topicstarter
Level 7
  • 181Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

@Jamyla de 752x zit nu ongeveer 3 of 4 weken aangesloten en het is prima netjes opgelost. Zelf de kabels (Koka 9 TS met hirschmann connectoren) netjes gemaakt geen tussenstukjes gebruikt. Splitter POA-254 gebruikt.

Nogmaals dank iedereen! Special thanks to @tobiastheebe ! Hij komt vaker met goede tips/suggesties en er zijn er ongetwijfeld meer maar hij weet echt waar die over praat.

Bekijk in context

46 Reacties 46
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34948Posts
  • 2573Oplossingen
  • 17570Likes

De gecombineerde demping van de POA-01-B en POA 03-UPC is ongeveer 10 dB. Afhankelijk van het vermogen van het AOP kan dit te zwak signaal opleveren op de decoders/TV's. Uiteraard kan ook de kwaliteit van de kabels en connectors hieraan bijdragen.

Bij twee of meer TV's/decoders en/of meer 10+ meter kabel wordt een versterker aanbevolen. Inderdaad wordt in dit geval aanbevolen om een high-pass-/retourbandfilter te plaatsen vóór de versterker, om wederzijdse verstoring tussen modem en binnenhuisinstallatie te voorkomen. De POA-01-B kan worden vervangen door een POA-254, andere optie is een los filter (HPFX258-IECFM) plaatsen tussen splitter en versterker, dit heeft dezelfde werking.

Is de signaalsterkte en -kwaliteit al gecontroleerd op de TV's die blokvorming vertonen? Verbetert dit als de POA 03-UPC tijdelijk wordt omzeild en/of als het modem tijdelijk wordt ontkoppeld? Welk vermogen geeft het modem aan in de downstream?

Operations
Topicstarter
Level 7
  • 181Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Ah ook al bij 2 TV's of meer. Ik dacht dat versterkers voor om de COAX kabel lengtes i.c.m. TV's ging.

Maar goed meer dan 2 TV's dus dan is een versterker (752x) sowieso the way to go toch?

Kabels en connectors zijn allemaal Hirschman. En in het verleden doorgemeten door Ziggo.

Het lastige is dat het zich niet continue voordoet vooral bij veel bekeken voetbal wedstrijd. Morgen is Ajax weer op TV, ik heb nu de POA 03 er even tussen uit gehaald om te kijken of dat verschil maakt. Maar heb dus vanochtend even een half uur gekeken gewoon MET de POA 03 splitter en dan ziet het er ook prima uit.

Downstream modem moet ik even controleren. Welke waardes (tussen wat en wat) wordt als goed gezien?

Verhaal van die POA 254 klopt toch? Als ik mij niet vergis komt die tip van jou 🙂

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34948Posts
  • 2573Oplossingen
  • 17570Likes

Een versterker is in deze situatie inderdaad aanbevolen.

In de downstream moet het vermogen tenminste -8 dBmV zijn, idealiter 0~2 dBmV, maximaal 11 dBmV.

Naast te zwak signaal kan ook de retourband/upstream van het modem storen op de binnenhuisinstallatie, zeker wanneer het zendvermogen (vrij) hoog is en bij uploadverkeer kan dit voorkomen. Een filter gebruiken lost dergelijke storingen op.

Het advies om de retourband/upstream van het modem te scheiden/filteren van/naar de binnenhuisinstallatie komt oorspronkelijk bij Ziggo zelf vandaan. De POA-01-B wordt enkel nog geadviseerd als tweede splitter of wanneer een Mediabox XL in gebruik is.

Operations
Topicstarter
Level 7
  • 181Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Maar Ziggo levert die POA-01-B nog wel in het welkomstpakket toch?

Ik zal die downstream nog even checken maar dan gaan we voor die POA 254 splitter op het AOP en die Hirschmann 752x versterker ipv die POA 03 splitter.

Dank voor het meedenken en de genomen moeite!

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34948Posts
  • 2573Oplossingen
  • 17570Likes

Er zijn de laatste maanden diverse wijzigingen geweest in het geleverde aansluitmateriaal. Enkele maanden geleden is de POA-254 het standaardtype geworden i.v.m. de uitfasering van (oudere) decoders met ingebouwd modem, waaronder de Mediabox XL. Omdat de Next Mini echter de standaard is geworden, wordt (voor zover mij bekend is) met een nieuw modem alleen nog een IEC/F-kabel meegeleverd om het modem rechtstreeks op het AOP aan te sluiten. De POA-01-B kan nog wel besteld worden via Ziggo Randapparatuur.

Operations
Topicstarter
Level 7
  • 181Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Okee duidelijk verhaal. Er valt aan zo een 752x niks te stellen ofzo toch? Aansluiten en gaan is het motto toch?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34948Posts
  • 2573Oplossingen
  • 17570Likes

Inderdaad geen instellingsmogelijkheden zoals bij professionele versterkers. De aansluitingen hebben 0, 2, 4 en 8 dB versterking voor distributie (downstream) en 2 dB versterking voor retour (upstream). De laatste heeft in deze situatie geen functie.

S4R

Level 16
  • 2059Posts
  • 72Oplossingen
  • 1295Likes

De 752x is niet van Hirschmann maar van Technetix.

Ik gebruik zelf de HMV41 van Hirschmann met 5 TV's er aan.

Operations
Topicstarter
Level 7
  • 181Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Maar is er dan geen kans dat het signaal te veel versterkt wordt? De 8 dB kan ik ongebruikt laten maar 4dB is ook al best wat toch?

Operations
Topicstarter
Level 7
  • 181Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Is die HMV41 dan beter? Ik dacht toch veel te zien dat de 752x gebruikt werd. En voorheen dan de 752N

Excuus voor de merk vergissing 🙂

S4R

Level 16
  • 2059Posts
  • 72Oplossingen
  • 1295Likes

Beter geen idee. Ik gebruik alleen maar Hirschmann spul.

Ik heb wel zo de verdeling gemaakt dat de langste kabels op de aansluiting zitten waar de meeste versterking zit. En dan zo terug werken naar de kortste.

In principe is die maar voor 4 TV's, maar ik heb alles nog een keer gesplit naar 2. Althans 3 uitgangen van de 4

Zie dit

1.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34948Posts
  • 2573Oplossingen
  • 17570Likes

De FRA-752X wordt standaard door Ziggo geleverd en door monteurs geplaatst. In de EV's en GV's in het wijknet worden ook Technetix-versterkers gebruikt. De Tratec FRA-752N is de voorloper van de FRA-752X, daarvoor was er de FDU-44.

De HMV 41 is net als de FRA-752X van hoge kwaliteit. Bij de HMV 41 is de versterking 5, 5, 6 en 7 dB distributie en 1,5, 1,5, 1, 2 dB retour.

@S4R In jouw geval zou een versterker met één uitgang en losse multitap met 8 taps een nettere oplossing zijn geweest. Daarnaast verdienen compressieconnectors de voorkeur boven de huidige opdraaiconnectors.

Operations
Topicstarter
Level 7
  • 181Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Puur uit nieuwsgierigheid, waarom gebruik je niet de QFC plug van Hirschmann?

Operations
Topicstarter
Level 7
  • 181Posts
  • 5Oplossingen
  • 29Likes

Is de Hirschmann QFC een compressieconnector? Het is geen opdraai..

Karel.

Level 16
  • 2401Posts
  • 293Oplossingen
  • 1646Likes

Je kan ook de versterker plaatsen direct na de POA 01 splitter en dan slechts een van de versterker uitgangen verbinden met de POA 03C. De niet gebruikte uitgangen wel afdoppen met bijgeleverde afsluitweerstanden. Versterken doe je meestal aan het begin en niet aan het einde waar het signaal al slechter kan zijn. Overigens de 752X werkt tot 1200 MHz en de oudere 752N werkt tot 1000 MHz welke ook nog prima voor TV te gebruiken is.

De standaard DVB-C transponders zitten van 274 MHz - 538 MHz. Voor de Mediabox XL en overige interactieve mediaboxen zijn er ook nog een aantal On-demand DVB-C transponders tussen 538 MHz en 594 MHz.

Voor TV maakt het niet uit of je een POA 01 splitter of een POA 254 splitter gebruikt en heeft geen invloed op de DVB-C transponders.

S4R

Level 16
  • 2059Posts
  • 72Oplossingen
  • 1295Likes

@tobiastheebe Dat weet ik. In eerste instantie was 4 ook genoeg. Maar toen werden het er 5 en binnenkort 6.

Verder heb ik geen last van slechte signalen of blokken beeld. Dus laten we dit maar zo.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34948Posts
  • 2573Oplossingen
  • 17570Likes

QFC is ook opdraai/-druk, maar op een andere manier dan de connectors die S4R gebruikt. Hiermee wordt betere afscherming verkregen.

S4R

Level 16
  • 2059Posts
  • 72Oplossingen
  • 1295Likes

@Operations  omdat ik dit nog allemaal had liggen. En zoals gezegd, het werkt prima.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34948Posts
  • 2573Oplossingen
  • 17570Likes

@Karel. Het gebruik van een POA-254 of POA-01-B kan wel degelijk verschil uitmaken voor TV. Sommige tuners zijn gevoelig voor de retourband/upstream vanuit het modem, zeker bij een hoog zendvermogen, met storing in beeld en geluid als gevolg. Bij de QE317 komt met enige regelmaat voor. Een high-pass-/retourbandfilter, ofwel los of ingebouwd in een splitter, lost deze storingen op of voorkomt deze.

Het is inderdaad ook mogelijk om de POA 03-UPC achter de versterker te plaatsen, maar dan zou ik niet voor de FRA-752X kiezen, eerder voor een meer eenvoudige versterker met een uitgang. Het hoeft ook geen retourgeschikte versterker te zijn.