1
Vraag
2
Reacties
alkhabar

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

2 stereosets aansluiten op mediabox

Ik heb een Bose stereo installatie met een optische aansluiting en daarnaast een Phillips stereo met een tulp-aansluiting.

Voor beide installaties heb ik aansluitmogelijkheden op mijn mediabox (Pace model DCR7111/03.

Vragen:

1) Kan ik beide stereo installaties probleemloos aansluiten/gebruiken?

2) De coaxkabel in de mediabox moet blijven zitten, maar kan ik de coaxkabels in de stereo installaties verwijderen/weghalen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@alkhabar schreef:

"Op de Phillips stereoset zit alleen een ingang voor de coaxkabel en AUX IN (= tulp ingang). Weinig keus dus om dat toch maar te doen????"


Kan prima, tenzij die AUX ingang al in gebruik is*. Maar AUX kan overal voor worden gebruikt, alleen dan weer niet voor een platenspeler zonder voorversterker/Phonotrap. Maar verder is het geen enkel probleem. In principe zijn alle analoge ingangen (Line in) gelijk. Alleen vaak voorzien van bronnamen om het aansluiten, en het kiezen van de bronnen wat te vergemakkelijken.

(*)Zou je al meerdere analoge ingangen nodig hebben op die set, zijn er ook nog analoge audio switches te verkrijgen, dus als je meer bronnen hebt is ook dat geen issue. 

 

-->Het gaat om de PHONO ingang op een set welke je absoluut NIET moet gebruiken voor andere apparatuur dan de JUISTE platenspeler. Want ook daarin zit verschil (MC en MM)<-- 

En als de Bose set een optische ingang heeft is ook dat geen probleem. Je kan beide uitgangen van je mediabox namelijk zonder problemen samen/gelijktijdig gebruiken. 

Dus ik zeg: Doen.

Als de coax kabels nu naar de RADIO uitgang van het AOP/de splitter daarop lopen, kunnen deze gewoon komen te vervallen. Dan zijn deze voor analoge radio en dat is er (straks) niet meer. 

Uiteraard moet de coax kabel op de mediabox blijven zitten, maar die zit in de Tv aansluiting, of in de splitter waarop ook het modem zit (tegenwoordig vaak een POA01). 

Moet gaan lukken. Pak wel een beetje nette cinch/tulpkabel, liefst dubbel afgeschermd, zoals deze: 

WillemA1_0-1642121729148.jpeg

Of, als je dat te duur vindt (ongeveer 15-20 euro) minimaal deze:

WillemA1_1-1642121785939.jpeg

Deze zijn voor een dergelijk setje prima. De keuze is aan jou. Beide te vinden op www.allekabels.nl in allerlei lengtes.

Een optische kabel heb je wellicht al, maar hoeft ook niet zoveel te kosten.

 

Zie: https://www.allekabels.nl/audio_kabels/optische_kabels.html




Bekijk in context

8 Reacties 8
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

 

 


@alkhabar  schreef:

 

2) De coaxkabel in de mediabox moet blijven zitten, maar kan ik de coaxkabels in de stereo installaties verwijderen/weghalen?


Zonder het FM signaal op de kabel zijn deze coaxkabels in de stereo installaties nutteloos .

alkhabar
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor deze bevestiging/antwoord op vraag 2.

Ben wel benieuwd naar het antwoord op vraag 1 voordat ik kosten maak.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Audio in en uitgangen van dit soort apparatuur zijn gestandaardiseerd.

Dat moet gewoon werken.

Alleen de phono tulp ingang noot gebruiken. Die is alleen voor platenspelers. 

alkhabar
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Op de Phillips stereoset zit alleen een ingang voor de coaxkabel en AUX IN (= tulp ingang). Weinig keus dus om dat toch maar te doen????

fred6

Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Het begrip stereo installatie is wat kort ? Als er een radio in zit is de coax voor de antenne.

De aux in is misschien voor cd speler?  Een foto zou  duidelijker zijn.?

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@alkhabar schreef:

"Op de Phillips stereoset zit alleen een ingang voor de coaxkabel en AUX IN (= tulp ingang). Weinig keus dus om dat toch maar te doen????"


Kan prima, tenzij die AUX ingang al in gebruik is*. Maar AUX kan overal voor worden gebruikt, alleen dan weer niet voor een platenspeler zonder voorversterker/Phonotrap. Maar verder is het geen enkel probleem. In principe zijn alle analoge ingangen (Line in) gelijk. Alleen vaak voorzien van bronnamen om het aansluiten, en het kiezen van de bronnen wat te vergemakkelijken.

(*)Zou je al meerdere analoge ingangen nodig hebben op die set, zijn er ook nog analoge audio switches te verkrijgen, dus als je meer bronnen hebt is ook dat geen issue. 

 

-->Het gaat om de PHONO ingang op een set welke je absoluut NIET moet gebruiken voor andere apparatuur dan de JUISTE platenspeler. Want ook daarin zit verschil (MC en MM)<-- 

En als de Bose set een optische ingang heeft is ook dat geen probleem. Je kan beide uitgangen van je mediabox namelijk zonder problemen samen/gelijktijdig gebruiken. 

Dus ik zeg: Doen.

Als de coax kabels nu naar de RADIO uitgang van het AOP/de splitter daarop lopen, kunnen deze gewoon komen te vervallen. Dan zijn deze voor analoge radio en dat is er (straks) niet meer. 

Uiteraard moet de coax kabel op de mediabox blijven zitten, maar die zit in de Tv aansluiting, of in de splitter waarop ook het modem zit (tegenwoordig vaak een POA01). 

Moet gaan lukken. Pak wel een beetje nette cinch/tulpkabel, liefst dubbel afgeschermd, zoals deze: 

WillemA1_0-1642121729148.jpeg

Of, als je dat te duur vindt (ongeveer 15-20 euro) minimaal deze:

WillemA1_1-1642121785939.jpeg

Deze zijn voor een dergelijk setje prima. De keuze is aan jou. Beide te vinden op www.allekabels.nl in allerlei lengtes.

Een optische kabel heb je wellicht al, maar hoeft ook niet zoveel te kosten.

 

Zie: https://www.allekabels.nl/audio_kabels/optische_kabels.html




alkhabar
Topicstarter
Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Dank voor jullie reacties. Dit gaat vast lukken. Vr. gr.Bert

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Graag gedaan @alkhabar /Bert

ik weet zo niet of het volume op je mediabox regelbaar is (uitgangssterkte0 maar kijk daar wel even naar. Is dat het geval is het raadzaam deze voluit te zetten, en het volume verder te regelen op de beide sets. 

Groet, Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic