Knoppelateur

Level 7
  • 169Posts
  • 7Oplossingen
  • 31Likes

's Nachts stand-by laten beter voor milieu???

Hi Ziggo-Community,

Duurzaam omgaan met je spullen wordt door consumenten en milieu-organisaties aangeprezen. Tegengaan van sluipverbruik (het onnodig AAN laten staan van TV, computer en andere elektrische apparatuur) is goed voor het milieu en ook voor je portemonnee. Door te kijken wat ’s nachts je verbruik is krijg je er zicht op. Bij mij kwam sluipverbruik boven een tientje per maand. Ik besloot de boel ’s nachts echt uit te scakelen.

Een deskundige,die mijn aanpak hoorde tekende aan dat geheel uitschakelen van moderne elektronica minder duurzaak was dan op stand-by laten staan. De reden zou zijn dat er in stand-by minder temperatuurschommelingen in de IC’s en PCB’s (Integrated Circuits, Printed Circuit Boards) zouden optreden. Temperatuurschommelingen hebben uitzetting en krimp als gevolg. Contactspoortjes zouden daardoor sneller stuk kunnen gaan. Een apparaat moeten vervangen kost een hele zware milieubelasting. Stand-by stroomverbruik is ook milieubelastend. Algemeen voert men compagne tegen onnodig stand-by, of wel sluipverbruik.

Als dit geen broodje-aap verhaal is moet je de milieuschades tegen elkaar afwegen. Nep-verhalen bevatten vaak kernen van waaarheden. Maar dat maakt ze nog niet waar. Daarom leg ik dit dilemma voor aan de community.

Wie heeft goede connecties met de testwereld bij bijvoorbeeld TNO of wetenschappelijk onderzoek. Daar zou het antwoord moeten liggen.

Groet, Knoppelateur

64 Reacties 64
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Een deskundige,die mijn aanpak hoorde tekende aan dat geheel uitschakelen van moderne elektronica minder duurzaak was dan op stand-by laten staan. De reden zou zijn dat er in stand-by minder temperatuurschommelingen in de IC’s en PCB’s (Integrated Circuits, Printed Circuit Boards) zouden optreden. Temperatuurschommelingen hebben uitzetting en krimp als gevolg. Contactspoortjes zouden daardoor sneller stuk kunnen gaan. Een apparaat moeten vervangen kost een hele zware milieubelasting."

 

Ik en het helemaal eens met de deskundige.

Uit de ICT praktijk: kritische computers die snel beschikbaar moeten zijn, zoals noodservers, backup servers, daar werd/wordt de uit en aan knop afgehaald om dit te voorkomen.

Een computer / server, afhankelijk van de kwaliteit consumenten/business/pro, die altijd aanstaat, gaat de helft van de tijd langer mee, 3 wordt 4,5 jaar, 5 wordt 7,5 jaar en 7 wordt 10+ jaar, dan dezelfde computer / server die telkens aan en uit wordt gezet.

Zo is het ook met TV's, modems, mediaboxen waar de stroom vanaf gehaald wordt, die moeten ook telkens opnieuw opstarten en dan komen opstartfoutjes ook meer voor.

 

Er bestaat wel allerlei ICT elektronica die daar veel beter tegen kan, maar dan betaal je grofweg vanaf 3 maal zoveel en bijna geen consument wil dat betalen, dus die elektronica is alleen in de pro versies te vinden, zoals b.v. laptops die stof. vuil, vocht, kou, warmte en vallen kunnen verdragen.

 

Simpele rekensom, wat bespaar je aan stroom als je een apparaat op ECO uitrekent en een apparaat van de stroom af en wat kost 1/3 van de tijd eerder een nieuw apparaat kopen en wat kost het aan milieuschade, in hetzelfde tijdsbestek, 2 of 3 apparaten gebruiken.

Knoppelateur
Topicstarter
Level 7
  • 169Posts
  • 7Oplossingen
  • 31Likes

Hi Bert en andere geïnteresseerden van de Ziggo-Community,

Ondanks Berts vurig betoog is mijn twijfel over ’s nachts uitzetten van mijn AV-apparatuur nog niet over. Voor een deel gaat het bij Bert over professionele apparatuur. Daar ben ik mee bekend. Als het gaat over apparatuur voor beveiligingsnetwerken, marineschepen, vuurleiding, telefoniecentrales, booreilanden, baggerschepen. Deze apparatuur is meestal “ruggedized” om barre omstandigheden te kunnen doorstaan. Die werken meestal vol continu. Medische apparatuur is soms mobiel en staat niet constant aan.

Om het topic niet te breed te maken zou ik mij willen beperken tot AV- en thuisnetwerkapparatuur. Daarover hebben consumenten en milieu-arganisaties het als het gaat over het tegengaan van sluipverbruik. Bij mij slurpt de complete installatie ca. 300W als hij normaal aanstaat en 1/10 op stand-by. Bij de huidige energie prijzen reden te zoeken naar bespaarmogelijkheden. Ik heb geen zonnepanelen. Mijn dak vangt nauwelijks zon. KiloWatturen wegen hier zwaar.

Consumentenapparatuur wordt in klimaatkamers versneld aan een verouderingsproces onderworpen. In zo’n klimaatkamer schommelt de temperatuur overdreven ernstig. Voor zover ik weet zijn daarbij geen parallelonderzoeken gedaan naar de invloed op de levensduur het met niet-al-te-korte tussenpozen UIT/AAN-schakelen heeft.

Daar zit hem de kruks. Milieu Centraal en andere consumentenvoorlichters redeneren vanuit het verminderen van mileubelasting door gebruik. Alleen die ene technicus die ik sprak, gesteund door Bert, redeneren over duurzaamheid vanuit de elektronica en stemmen mij tot nadenken.

Wat denkt U daar nu van?

Groet, Knoppelateur

Marinus

Level 14
  • 917Posts
  • 30Oplossingen
  • 318Likes

@Knoppelateur 

Als het "sluipverbruik" 1/10e van 300W = 30W is, dan zou ik mijn installatie na gebruik uitzetten.

 

Is het 3W of minder, dan alleen uit als er meerdere dagen geen gebruik van gemaakt wordt.

 

Verder ben ik het met Bert eens, "als iets werkt, blijf er dan vanaf".

 

Mijn ervaring is dat PC's vaak kapot gaan nadat ze zijn verplaatst of uit en aan zijn gezet. Maar ook "uitzonderingen bevestigen de regel", een PC die ik regelmatig verplaats en aan en uit zet gaat al jaaaaaaaaren mee en een andere hield er 'gewoon" mee op......

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Een huis tuin en keuken televisie of computer zal eerder door de techniek zijn ingehaald en om die reden worden vervangen dan dat deze door het stroomloos maken problemen zal krijgen.

 

Ik heb helaas geen bronnen of onderzoeks gegevens om naar te verwijzen. 

 

Het milieu aspect is deels onzin, de electriciteit wordt toch wel opgewekt of een apparaat nu wel of niet aanblijft. Dan gaat het meer om de eigen kosten. Dat het vervangen om de genoemde redenen een hoger mileu impact heeft durf ik ook te betwijfelen.

 

Zit er iets in de uitspraak van uit de technische kant bekeken mogelijk wel.

Knoppelateur
Topicstarter
Level 7
  • 169Posts
  • 7Oplossingen
  • 31Likes

Beste RoWi en andere geïnteresseerden,
Dank voor uw reactie. Ik ga ’s nachts zeker uitschakelen

Tot nu toe staat alle apparatuur stand-by. Lekker makkelijk. Of daardoor mijn apparaten langer of juist korter leven weet ik niet. Zelfs dagelijks gebruikte apparaten leven respectabel lang: 2 Humax 5400c (hardeschijfvideorecorder)13 jr,  en 3 Humax 5200c 15 jr, Wasmachine 16 jr, C.V. 23 jr, Stofzuiger 35 jr, geluidsinstallatie (nu werkkamer) 43 jr, Universele voeding 75 jr. TV’s verhuizen om ca. 6 jr van woonkamer naar slaapkamers. Oudste is van 2006. Maar van onze combimagnetro (inbouwtype) ging binnen het 6e jaar de voeding, de magnetronbuis (die de microgolven opwekt) en het glas van de deur als een scherfgranaat kapot. Levensgevaarlijk.
Computers gaan steeds AAN/UIT en gaan zo’n 12 jaar mee. Verhuizen wel tussentijds naar een familielid.

Deze kwestie gaat dus puur over sluipverbruik van overwegend grijze stroom.

Overigens verdient “tientje in de maand” als sluipverbruik nadere toelichting.
Het gaat over een stevige “bioscoop”installatie die nu ’s nachts stand-nog in by staat. Totaal 12 apparaten gebruiken in stand-by zo’n 40 Watt. Maar daarbij zitten ook netwerkswitches en coaxversterkers die altijd AAN staan.
Langdurig ongebruikte groepen wil ik ook overdag uitgeschakeld laten. Moet daarvoor nog geschikte zuinige afstandschakelaars zien te vinden. Ik gebruik nu de zuinige KLIK-AAN/KLIK-UIT schakelaars. Maar die kunnen niet in serie worden gebruikt omdat na AAN-schakelen van de HOOFDKLIK/KLAK alle daaronder hangende KLIK/KLAKS de programmering van de hoofdklik/klak overnemen.
Voor opladers en soortgelijke, die niet continu hoeven te werken gebruik ik handschakelaars. Of van stand-by halen van wasmachine, droger, vaatwasser, kofiemachine (reeds in ECO-stand) de moeite loont bezie ik later door ze aan een echte kWh-meter te hangen.

Wat mij betreft lijkt onderzoek van vóór- en nadelen van ’s nachts uitschakelen de manier om de milieueffecten door bouw en gebruik per apparaatsoort te beslissen. Zo’n proef is in een klimaatkamer redelijk snel te doen met wel en niet geschakelde apparaten parallel.

Pas als ik een paar jaar heb AAN/UIT-geschakeld zal ik eigen ervaring hebben om te zien of de apparaten nog steeds leven bij het afdanken wegens nieuwe ontwikkelingen.
De opmerking dat elektriciteit TOCH wel wordt opgewekt vind ik jammer. Zonnepanelen produceren alleen als er (zon-)licht is en de stroom weg kan. ’s Nachts niet. Windmolens worden stilgezet als er geen vraag is. Zelfs waterkrachtcentrales en gascentrales zijn goed regelbaar. Kolencentrales zijn slecht regelbaar, maar vormen de basis. Het gaat dus niet alleen over geld, maar zeker ook over het milieu. Een apparaat komt tot stand door winning van grondstoffen. Daarna onderdelen maken. Dan het apparaat in elkaar. Dan transport via de winkel of magazijn tot de eindgebruiker. Dat wordt gerekend tot de milieubelasting van aanschaf of vervanging.

Groet, Knoppelateur

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Veel succes met je keuzes gewenst.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @Knoppelateur 

Dit interessante topic stemt tot nadenken. Wij hebben een P1 meter die real time ons energieverbruik weergeeft en wat we op een zonnige dag terugleveren aan energie. Rijk worden we er niet van, maar we weten wèl precies wanneer we de vaatwasser of wasmachine aanzetten.
Via die P1 meter houden we ook ons sluipverbruik in de gaten en is het een soort hobby geworden om uit te vogelen welke apparaten we ’s nachts wèl en niet uitschakelen. We gebruiken zoveel mogelijk geschakelde stekkerblokken en als ’s avonds de lichten uitgaan zie ik precies welke neon-lampjes er nog branden.
Ik maak ook gebruik van Klik-Aan-Klik-Uit in de woonkamer en apart in de keuken. Dit heeft als voordeel dat ik niet alle lampen in de woonkamer apart hoef aan of uit te schakelen en als ik niet thuis ben kan ik ze op afstand bedienen, zodat ons huis een bewoonde indruk geeft. Zowel Klik-Aan-Klik-Uit als de Nest-thermostaat en Philips Hue werken via Google Home.

Knoppelateur
Topicstarter
Level 7
  • 169Posts
  • 7Oplossingen
  • 31Likes

Hoi Wim C en andere geïnteresseerden,
Fijn dat zo enthousiast reageert. Als ik je verhaal lees krijg ik spijt van het weigeren van de slimme meter. het verbaasde me dat je daarop zelfs het momentane vermogen van een neonlampje kunt aflezen. Voor de LED-lampjes waren dat signaallampjes met een heel klein vermogen. In spanningzoekerschroevendraaiers zitten ze ook.  Die stroom gaat door je lijf en moet dus klein zijn.
Het gebruik van Wifi om te schakelen heb ik nog buiten de deur gehouden. Af en toe opstaan is gezond voor mij.
Ik ben dit topic begonnen omdat mijn oren klapperden van het advies van de Senior Technicus. Het gaat in tegen adviezen van Milieu Centraal etc. Inmiddels heeft ook de Consumentenbond er op gereageerd. Zij testen niet intensief genoeg om het detail van 's nachts uitschakelen te bewijzen, maar moedigen toch uitschakelen aan. Dank je voor je reactie

Groet, Knoppelateur

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Knoppelateur 

Even een misverstand wegwerken:

Ik schreef: “We gebruiken zoveel mogelijk geschakelde stekkerblokken en als ’s avonds de lichten uitgaan zie ik precies welke neon-lampjes er nog branden.

En ik bedoelde: Als ’s avonds de lichten uitgaan is het dus donker en zie ik precies welke neon-lampjes er nog branden.

Neonlampjes in stekkerblokken zijn denk ik de kleinste verbruikers in een huishouden. Snel uit m’n hoofd gerekend verbruikt zo’n schakelaar met neonlampje minder dan 1/10 eurocent per dag.

Een P1 meter is een prima hulpmiddel, maar dergelijke lage gebruikswaarden worden niet gemeten en zijn eigenlijk ook niet zo interessant. 

Hatolex

Level 16
  • 1376Posts
  • 47Oplossingen
  • 889Likes

Volgens mij kan de TS beter nieuwe apparatuur kopen, gezien de ouderdom van die apparatuur. Dat zijn de echte stroomvreters volgens mij. 😉

Knoppelateur
Topicstarter
Level 7
  • 169Posts
  • 7Oplossingen
  • 31Likes

Hoi @Wim C. 

Sorry dat ik je mooie stijlbloempje niet meteen doorhad. De letterlijke gedachte lag voor de hand omdat ik in mijn omgeving mensen heb die vanuit hun Smartphone alles thuis kunnen bedienen. Domotica is voor mij niets bijzonders. Ik heb er alleen zef niet zo’n behoefte aan. In het Huis van de Toekomst, van Chriet Titulaer, zag ik Domotica in de praktijk. Dat was zo’n 35 jaar geleden.
Nu over het neonlampje. In stekkerdozen zonder USB is een neon signaallampje inderdaad de voordeligste oplossing. Gebruikt 1-2 W. (<€0,02 p.d bij € 0,40 p kWh). Als er wel USB bij zit is LED voordeliger in gebruik. Gebruikt 0,001-0,05 W.
Tenslotte weer over het Topic. Ik zoek nog een variant op KLIK AAN/KLIK UIT die met dipswitches is in te stellen of in een andere frequentieband werkt.
Groet, Knoppelateur

Knoppelateur
Topicstarter
Level 7
  • 169Posts
  • 7Oplossingen
  • 31Likes

Beste @Hatolex en andere TF'en,

Helaas heb je je door mijn opsomming van langlevende apparatuur op het verkeerde been laten zetten. Mijn koelkast, magnetron, LED-verlichting, zijn van 2023. Mijn Computer, TV, Bioscoopinstallatie waren vorig jaar van de laatste generatie. Mijn overige apparatuur is geheel binnen de economische levensduur.

Toch was de opsomming 100% waar. Mijn CV-installatie zal zeer spoedig vervangen moeten worden. Ik volg de ontwikkelingen op de voet. En iedere week komt er nieuws. Betere warmtepompen, betere accu’s, betere isolatiematerialen, etc. Ik moet echer alle verduurzaming in heel korte tijd afschrijven. Ga namelijk binnen 3 jaar verhuizen. Ben benieuw wat je avies nu wordt.
Groet, Knoppelateur

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Terugkomend op de titel van dit topic: of ’s nachts de boel op stand-by laten staan beter is voor het milieu? Dan hebben we het natuurlijk over rustverbruik. En dat zijn die vaak vergeten kleine gebruikers die nutteloos in een stopcontact blijven zitten.

Maar er zijn ook gebruikers die 24/7 hun werk blijven doen. Bij ons blijven apparaten zoals de TV’s in de woon- en slaapkamer, Apple TV, modem, SmartWifi Pods, hubs, switches en receivers gewoon in het stopcontact zitten. Ook al staat een aantal op stand-by ze blijven stroom gebruiken en daardoor ook verbonden met het netwerk. 
Dan gaat het over milieu en geld versus gemak. En in een groot aantal gevallen kies ik voor gemak.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Knoppelateur "Ik ben dit topic begonnen omdat mijn oren klapperden van het advies van de Senior Technicus. Het gaat in tegen adviezen van Milieu Centraal etc."

 

Milieu Centraal geeft duurzame tips en adviezen, schrijven ze zelf en geven nergens informatie over het gebruik van apparatuur, ze houden het simpel en willen zo min mogelijk energie gebruiken en dat die keuze ten koste gaat van de levensduur van technische apparatuur, lijkt niet relevant, want hun doel is anders.

 

Het mooiste voorbeeld is de gloeilamp, die kun je snel kapot krijgen door hem snel een aantal keren uit en aan te doen.

 

Een senior technicus en ik en andere technische ICTers kijken naar de technische aspecten van apparatuur en als een apparaat eerder kapot gaat door steeds aan en uit te zetten, dan wordt de werking minder betrouwbaar van het apparaat en zal het eerder vervangen moeten worden en dat heeft zowel een betrouwbaarheid als financiële als een milieu impact.

 

Knoppelateur
Topicstarter
Level 7
  • 169Posts
  • 7Oplossingen
  • 31Likes

HET MILIEU VRAAGT ONZE MAXIMALE INZET.
Helaas is het woord milieu al zo vaak gebruikt dat de betekenis ervan vervaagd.
Als lid van een adviserend panel heb ik nog eens teruggehaald hoe de club van Ro-me in 1972 al waarschuwde tegen het opsouperen van de aarde. Als je het hebt over het bestrijden van broeikasgassen wordt onze opgave al concreter. De taak van mensen met inzicht hoe je dat aanpakt is zwaar. De regel zegt "verbeter de wereld, begin bij je zelf". LED-lampen toepassen, afval scheiden, niet met de auto naar de brievenbus, regenwater opvangen. Maar er zijn ook dingen waarvan ik mij afvraag of de aanpak goed is. TV ’s nachts helemaal uit was daar een voorbeeld van. Er is niet gedetailleerd naar dat antwoord gezocht. Of het is niet bekend ge-maakt. Buizen de grond in voor aardwarmte. Wat gebeurd er als dat over de hele wereld gebeurd? Nieuwe ijstijd?
Wat ik wel zeker weet gebeurd onvoldoend. Ga zoals vroeger de zendelingen naar minder ontwikkelde landen. Leer ze zonne-energie gebruiken i.p.v. bomen kappen en opstoken. De broeikasgassen zijn er gekomen na de uitvinding van de stoommachine. Dat hoeven ze niet overal opnieuw mee te maken.

 

Milieu Centraal kwam ik tegen na de uitspraak van de Senior Technicus.

https://www.milieucentraal.nl/energie-besparen/apparaten-in-huis/voorkom-sluipgebruik/

Ik heb daarna rechtstreeks met ze gecommuniceerd. Zij waren niet bekend met grotere veroudering door volledig uitschakelen. Zien met belangstelling uit naar eventuele resultaten van gericht onderzoek.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"Ik heb daarna rechtstreeks met ze gecommuniceerd. Zij waren niet bekend met grotere veroudering door volledig uitschakelen."

 

Dat bewijst hun eenzijdige kijk op de zaak.

Knoppelateur
Topicstarter
Level 7
  • 169Posts
  • 7Oplossingen
  • 31Likes

Inmiddels heeft de Consumentenbond laten weten bij een volgende test het AAN/UIT aspect te overwegen/
Wat kennis en doelstellingen van Milieu Centraal vind ik geen discussiepunt. Ik zet mij er voor in dat oppervlakkige gebruikers de juiste informatie krijgen. Jij toch ook!

edmondvs

Level 7
  • 157Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

@Knoppelateur 

'S nachts de boel helemaal uitzetten. Doe ik al (bijna) 40 jaar lang en nog nooit gelazer mee gehad.
Negeer het commentaar van die zogenaamde (super)experts (graag inzage in diploma's en CV, ja). Zo word er een vergelijking getrokken met het vaak aan- en uitzetten van een gloeilamp. Ja, dan gaat die eerde kapot. Logisch, want temperatuursprongen van een paar duizend graden.

Die vergelijking gaat echter volkomen mank, omdat bij een kabelmodem zijn die sprongen "iets" minder groot zijn: hooguit 30 graden. Ik sluit niet uit dat ook dat van enige invloed kan zijn op de levensduur, maar wat een veel grote impact  heeft is de bedrijfstemperatuur. Elco's bijvoorbeeld houden niet van hogere temperaturen. Voor elke 10 graden verhoging gaat de levensduur met een factor 2 a 3 achteruit, zie de wet van Arrhenius.  Dat tikt veel harder aan. Kortom, zet uit al die apparaten (m.u.v. de ijskast, want anders lauw bier).

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@edmondvs "Die vergelijking gaat echter volkomen mank, omdat bij een kabelmodem zijn die sprongen "iets" minder groot zijn: hooguit 30 graden"

Dit vergt enige bijscholing voor de hedendaagse modems: 50 graden verschil is niet buiten de normaal en gemeten waarden, zoals ook in PC's en laptops en als dit consumenten apparaten zijn, dan raken dit soort apparaten wel degelijk eerder defect, blijkt uit de praktijk.

Uitgelicht topic