shadowjonathan

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Wifi-Analyse doosje

Een beetje achtergrond; ik doe "studentenhulp" bij ouderen bij mij in de buurt, en heb nu onlangs zelf voor mijn ouders Ziggo aangeschaft, en elke keer als ik daar ben om wifi-problemen te analyseren, denk ik hieraan.

 

Als iemand wifiproblemen heeft, dan 75% elke keer is het snel op te lossen, of uit te zoeken. Maar, die andere 25% zit ik een uur te klungelen, met apparatuur die er niet voor gemaakt is om subtiele wifi-problemen te detecteren of op te lossen. Vaak ook is het zo dat problemen alleen voorkomen op een bepaald deel van de dag (s'avonds), en dat ik dan niet beschikbaar ben om hun te helpen, en dat ik niet 6 uur werk invul alleen omdat ik bezig ben het eens-in-de-zoveel-keer probleem uit te zoeken.

Ik denk dat ziggo min of meer een zelfde probleem heeft; het is duur om een monteur op te sturen om alleen maar naar een wifi probleem te kijken die moeilijk is op te lossen.

----

Ik denk dat dit makkelijk op te lossen is door ziggo een "analyse-kastje" te ontwerpen, misschien niet eens meer complex dan een voorgeprogrammeerde raspberry pi, die naar klanten kan worden opgestuurd, die ze thuis neerzetten (en koppellen met hun wifi via de ziggo-app) op een plek waar ze problemen hebben met wifi, en dan gewoon een weekje of zo laat staan.

Dat kastje kan de wifi-omgeving analyseren, en die analyses opsturen naar de klantenservice na een week of zo, waar iemand op afstand dan kan zien welke problemen er toedoen, het uitleggen aan de klant, of gericht een monteur sturen die wat meer informatie heeft om mee te werken, om het dan voor de klant op te lossen.

Op deze manier kan men vrij goedkoop (afgezien R&D en ontwikkelingskosten) een grondige analyse maken voor mensen die echt heel irritante wifi-omgevingen hebben, en misschien hun router daarna automatisch afstellen om met die omgeving te werken, zodat ze altijd goed wifi hebben. Dit kan klanten heel trouw aan ziggo maken, als geen andere provider zo grondig hun problemen kan oplossen, en zeker zo'n vaag probleem zoals wifi, vaak.

4 Reacties 4
Random

Level 16
  • 2161Posts
  • 101Oplossingen
  • 1125Likes

Een hackrf one die kan tot 6ghz ontvangen én zenden.

 

Wifi kan gestoord worden door andere wifi signalen (interferentie) maar ook andere signalen die ook op die (2.4 & 5 ghz) ISM banden uitzenden, denk aan bv magnetrons, die kan je hiermee zichtbaar maken m.b.v. van SDR (Software Defined Radio) software.

https://www.youtube.com/watch?v=ZEt1tV0Xzv4

 

Je hebt zelfs een klein display (Portapack) voor de HackRF wat hem nog handiger inzetbaar maakt.

https://www.youtube.com/watch?v=kZaEDCtASak

 

Hiermee kan je misschien zo'n volautomatisch doosje ontwikkelen en grote vriend worden van alle providers die hiermee worstelen 😉

 

shadowjonathan
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Zo'n kastje maken ligt helemaal buiten mijn expertise en tijd, maar ik weet dat zoiets handig zou kunnen zijn voor ziggo, daarom maak ik er een suggestie van, ipv het zelf te maken

Monteur_Kees

Level 5
  • 46Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes

om de wifi goed te kunnen analyzeren zou je eens een kijkje moeten nemen bij metageek ( chanalyzer) 

Danny_T

Level 3
  • 23Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Om te beginnen zullen alle kabelmodems voorzien moeten worden met een externe antenne aansluiting. De interne printplaat antennes... leuk bedacht maar hedendaags niet echt functioneel meer.  Dan het vermijden van Kabelmodems in meterkasten, dat is echt de slechte plek in huis om een modem met wifi daar in op te hangen. Hebben we de externe antenne mogelijkheid dan kan dat wel en kun je een antenne buiten de meterkast plaatsen.
WiFi heeft nou eenmaal een heel zwak signaal. Ik had liever gezien er een paar mW bij kwam in de NL wetgeving, dat lost 90% van de huidige problemen op.
Met een externe antenne aansluiting kun je gaan shoppen. Een antenne die bij je past kwa specificaties en vormgeving. Een rond gestraalde antenne, een richt antenne, keus in antenne versterking (dBi) etc etc.
Analyseren hoeft overigens geen dagen te duren. Ik gebruik veel wifi analyseer apps op mijn telefoon uit de appstore. Puur om de omgeving in de gaten te houden en plaatsing van AP's goed te benuttigen.
Ik heb goede ervaring in een gewoon 1 gezins woning om een AP op zolder in de nok te plaatsen met een externe antenne naar beneden gericht. Enigste nadeel kan zijn dat je een UTP kabel van beneden naar boven moet aanleggen. Buiten in de tuin prima signaal, de rest van het huis ook prima signaal. Ik hoor mijn 3 kinderen niet klagen. Op visite bij anderen... wat een drama soms die wifi's.

Ik zou echt geen analyzer kastjes inzetten, vooral niet met een raspberry er in.. die ziet Ziggo niet meer terug als er 1 bij mij word geplaatste voor een test haha Is een hele dure grap, ook zijn raspberry's niet goed leverbaar door nog steeds de chip te korten en de prijs is best hoog.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic