caesar

Level 17
  • 4139Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Wat te doen als de Ziggo kabel er uit ligt, je wilt internetten, en je hebt een Fritz!box router?

Dat had ik vanochtend, de Ziggo kabel lag er uit door een grote storing.

Dus nam ik mijn mobiele telefoon, sloot die met een USB kabel aan op mijn Fritz!box router, stelde USB tethering in op de telefoon, stelde op de Fritz!box Failback over USB in, en toen hing mijn LAN weer aan het internet. En nog snel ook (5G telefoon)

 

Simpel niet waar?

15 Reacties 15
Jan F.

Level 20
  • 17044Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

@caesar Het is natuurlijk altijd handig als je een telefoonabonnement met voldoende dataverkeer en een Fritz!box als backup voorhanden hebt. Bedankt voor de tip.
Nu heb ik echter een IPhone die ik wel als persoonlijke hotspot kan instellen, maar of die ook geschikt is voor USB-tethering weet ik niet.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4139Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

De Fritz!box is mijn enige router, hij hangt achter een Connectbox in bridge mode. De Fritz!box kan worden opgezet met een netwerk verbinding over USB als failover. Op het moment dat de Ziggo kabel het weer doet, springt hij automatisch terug naar de normale situatie. je moet natuurlijk geen film van 12GB gaan downloaden als je over je telefoon aan het internet hangt, maar gewoon mail ophalen en verzenden, een beetje browsen etc. kan prima over de telefoon.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4139Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@Jan F. 

USB tethering kan ook met een iPhone volgens wat ik vind op het internet.

PJM v.d. Vooren

Level 9
  • 336Posts
  • 41Oplossingen
  • 92Likes

@caesar Is een interessante optie. Welke Fritz!Box heb je? Ik heb hier zelf een 7490 staan, maar daarop is volgens mij geen Failback over USB beschikbaar.

Piet.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4139Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@PJM van der Vooren 

Ik heb de 7590 (plus nog twee andere voor de kabel die ik nog niet kan gebruiken).

Kijk eens onder Internet > Mobiel Netwerk , en dan vind je daar 3 opties als het goed is. Je moet de middelste hebben.

PJM v.d. Vooren

Level 9
  • 336Posts
  • 41Oplossingen
  • 92Likes

@caesar Ik kom in de 7490 onder Internet geen Mobiel Internet tegen. Wel het volgende:

Account Information > Internet Connection > Internet service provider > Mobile network provider

Zou dat iets kunnen zijn?

Ik heb ook nog een 2G/3G-dongel hier liggen. Die zou ik volgens mij ook nog kunnen gebruiken met een simkaart van mijn mobiele provider.

Piet.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4139Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@PJM van der Vooren 

Bij mij staat het hier:

 

PJM v.d. Vooren

Level 9
  • 336Posts
  • 41Oplossingen
  • 92Likes

@caesar Die optie ontbreekt dus in de 7490. Misschien dat deze optie ook beschikbaar komt als binnenkort softwareversie 7.20 wordt uitgerold voor de 7490. Ik wacht het af!

Piet.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4139Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@PJM van der Vooren

Dat is heel vreemd. Volgens deze pagina moet die optie wel degelijk op de 7490 aanwezig zijn.  Dit is zeker geen nieuw feature van Fritz!OS 7.20.

Weet je zeker dat je de juiste versie van Fritz!OS op je 7490 hebt? Hier vind je de laatste Fritz!OS 7.12 versie. Die kun je ook via je PC laden.

PJM v.d. Vooren

Level 9
  • 336Posts
  • 41Oplossingen
  • 92Likes

@caesar Hij zit er echt niet in. Ik zal er eens een mailtje naar AVM aan wagen.

Piet.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4139Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
PJM van der Vooren wrote:

@caesar Hij zit er echt niet in. Ik zal er eens een mailtje naar AVM aan wagen.

Piet.


Ik heb net mijn vorige reactie nog aangevuld

PJM v.d. Vooren

Level 9
  • 336Posts
  • 41Oplossingen
  • 92Likes

@caesar Sterker nog: ik heb momenteel beta-versie 07.19-80827, in afwachting van de nieuwe officiële versie 7.20 voor de 7490.

Piet.

caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4139Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

@PJM van der Vooren 

Dan is het wel heel bizar. Je zult dan inderdaad een vraag aan AVM moeten stellen. Wellicht ten overvloede, maar dat kan alleen maar direct aan de LAB mensen, niet via de normale support kanalen, omdat je immers een beta release draait.

PJM v.d. Vooren

Level 9
  • 336Posts
  • 41Oplossingen
  • 92Likes

@caesar Komt prima voor elkaar!

Piet.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14024Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6121Likes

Grappige tip, @caesar . Dit kan iemand wellicht goed helpen ooit :-). Ik verplaats je topic naar de categorie “deel je tips en suggesties”, zodat het bij de tips komt te staan! 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.