Jovw

Level 1
  • 53Posts
  • 3Oplossingen
  • 6Likes

Waarom Kabelkeur?

Overal op de website van Ziggo kom ik tips tegen om kabels van het Kabelkeurmerk te gebruiken. Waarom is dit zo belangrijk? Waarom kan ik niet gewoon een kabel bij een bouwmarkt kopen? Dat scheelt ook flink in de kosten.

MvG,
Ewoud
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
MHZC

Level 1
  • 36Posts
  • 7Oplossingen
  • 2Likes
Een goedkope kabel van de bouwmarkt kan voor jou best perfect functioneren, echter zit niet iedereen in hetzelfde schuitje.

Bij jou is wellicht weinig interferentie door draadloze signalen, terwijl ik thuis (spreekwoordelijk) omver geblazen wordt door de nieuwe 4G mast die op de flat naast mij is geplaatst en daardoor met diezelfde kabel van de bouwmarkt wel veel storing in beeld zie op enkele kanalen.

Met kabels (splitters/versterkers/wandcontactdozen) die goed zijn afgeschermd (aka: met keurmerk) blijft de kern van de coax kabel vrij van alle storende draadloze signalen en kan ook ik weer ongestoord TV kijken.

Niemand verplicht je om dure kabels met keurmerk aan te schaffen, het is slechts een advies, in mijn geval een goed advies.

Bekijk in context

35 Reacties 35
Jovw
Topicstarter
Level 1
  • 53Posts
  • 3Oplossingen
  • 6Likes
Deze kabels zijn beter beschermd dan normale kabels. Je hebt dus minder last van storingen.
Jovw
Topicstarter
Level 1
  • 53Posts
  • 3Oplossingen
  • 6Likes
Dat is wel een beetje kort door de bocht! Zelf heb ik maar één tv in huis. En gebruik gewoon kabels van de Praxis. Heb er nog nooit problemen mee gehad. Ik denk dat het vooral geldklopperij is een kabel is zeker 4x zo duur.
MHZC

Level 1
  • 36Posts
  • 7Oplossingen
  • 2Likes
Een goedkope kabel van de bouwmarkt kan voor jou best perfect functioneren, echter zit niet iedereen in hetzelfde schuitje.

Bij jou is wellicht weinig interferentie door draadloze signalen, terwijl ik thuis (spreekwoordelijk) omver geblazen wordt door de nieuwe 4G mast die op de flat naast mij is geplaatst en daardoor met diezelfde kabel van de bouwmarkt wel veel storing in beeld zie op enkele kanalen.

Met kabels (splitters/versterkers/wandcontactdozen) die goed zijn afgeschermd (aka: met keurmerk) blijft de kern van de coax kabel vrij van alle storende draadloze signalen en kan ook ik weer ongestoord TV kijken.

Niemand verplicht je om dure kabels met keurmerk aan te schaffen, het is slechts een advies, in mijn geval een goed advies.
FreeForce

Level 1
  • 25Posts
  • 6Oplossingen
  • 4Likes
het hangt ook heel erg ervan af waar je de kabels koopt. Wat ik dus probeer te zeggen is dat het keurmerk niet duur hoeft te zijn.
berend

Level 1
  • 51Posts
  • 3Oplossingen
  • 0Likes
Kan ik ook bij de Media Markt en zo kabels met Kabelkeur kopen? Met andere woorden hoe herken ik een goede kabel?
MHZC

Level 1
  • 36Posts
  • 7Oplossingen
  • 2Likes
berend wrote:
Kan ik ook bij de Media Markt en zo kabels met Kabelkeur kopen? Met andere woorden hoe herken ik een goede kabel?


Het Kabelkeur logo, zie ook de website kabelkeur.nl.
Rdbisok

Level 1
  • 20Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes
berend wrote:
Kan ik ook bij de Media Markt en zo kabels met Kabelkeur kopen? Met andere woorden hoe herken ik een goede kabel?


Die herken je aan het logo:
Rdbisok

Level 1
  • 20Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes
Overigens is het merk Hirschmann ook niet verkeerd en voldoet prima. Ik weet niet of die gecertificeerd is.... iemand?
elmastro

Level 2
  • 285Posts
  • 14Oplossingen
  • 3Likes
@Rdbisok

Zeker de kabels van Hirschmann dragen ook het kabelkeur keurmerk!
Rdbisok

Level 1
  • 20Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes
OK! Dank
berend

Level 1
  • 51Posts
  • 3Oplossingen
  • 0Likes
Rdbisok wrote:
berend wrote:
Kan ik ook bij de Media Markt en zo kabels met Kabelkeur kopen? Met andere woorden hoe herken ik een goede kabel?


Die herken je aan het logo:


thx! Ga ik op letten.
AlrikB

Level 1
  • 338Posts
  • 22Oplossingen
  • 0Likes
Mocht je een kabel zonder verpakking hebben en het na willen gaan. Op de kabels staat ook om de x cm "kabelkeur certified" afgedrukt op de issolatiemantel.
PaulD

Level 1
  • 13Posts
  • 3Oplossingen
  • 0Likes
EwoudvMarum wrote:
Dat is wel een beetje kort door de bocht! Zelf heb ik maar één tv in huis. En gebruik gewoon kabels van de Praxis. Heb er nog nooit problemen mee gehad. Ik denk dat het vooral geldklopperij is een kabel is zeker 4x zo duur.


Het ligt eraan waar je je kabels koopt.
Bij de praxis hebben ze een kabel van 7,5 mtr voor 19,95 en bij mijn lokale elektronica winkel heb ik 10 mtr Hirschman kabel met kabelkeur aangeschaft voor 20,95. Scheelt 1 euro maar de kwaliteit is vele malen hoger. Het is niet alleen beter ivm interferentie, maar ook de mantel is van harder en stugger materiaal waardoor interne schade aan de kabel minder snel zal voorkomen. Dus bijna net zo duur en gegarandeerd van kwaliteit.

http://www.baur.nl/audio-video/antennematerialen/antennekabel/

Daarnaast kan het zijn dat je al een kabel met kabelkeur hebt, want ook Praxis heeft het licht gezien 😉

http://www.praxis.nl/gereedschap-installatiemateriaal/elektra/televisie/coax-satelliet/kabels/kopp-coaxkabel-haaks-5m-kabelkeur/5281969
Tino

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Heb al tijden problemen met blokken in beeld en zo nu en dan ook code 48-32.Al een paar keer klantenservice aan de lijn gehad en ook is er een monteur langs geweest.
Heb toen besloten om een kabelkeur kabel aan te schaffen en wat blijkt niets geholpen.
Weet niet wat ik nu moet doen!
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Heb je ook nog evt. splitsers in gebruik? haal deze er eens tussen uit. En probeer de coax rechtstreeks in de ontvanger te plaatsen.
Tino

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
robbo wrote:
Heb je ook nog evt. splitsers in gebruik? haal deze er eens tussen uit. En probeer de coax rechtstreeks in de ontvanger te plaatsen.


De coax zit rechtstreeks op de ontvanger en op de hoofdaansluiting.
Dus dat kan het niet zijn.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Tino wrote:
robbo wrote:
Heb je ook nog evt. splitsers in gebruik? haal deze er eens tussen uit. En probeer de coax rechtstreeks in de ontvanger te plaatsen.


De coax zit rechtstreeks op de ontvanger en op de hoofdaansluiting.
Dus dat kan het niet zijn.


voldoen sop en aop nog? je kan dan een ziggo monteur bestellen en deze worden dan gratis vv.
Dit heeft men medegedeeld. Verder is van belang of deze kabelkeur kabels ook nog aan de huidige normen voldoen. (hoe oud zijn deze) Bij sommige is het certificaat zelfs terug getrokken omdat deze niet meer aan de huidige normen voldeden. Wat ik al zei ook de splitsers/versterkers etc kunnen ook gevoelig zijn van deze stralingsstoring. (oude versterkers kunnen deze storing juist versterken.) Ik neem aan dat jou kabels wellicht goed zijn maar heb zelf dan het idee dat verm. het idd de aop/sop aansl. zijn.
Tino

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
robbo wrote:
Tino wrote:
robbo wrote:
Heb je ook nog evt. splitsers in gebruik? haal deze er eens tussen uit. En probeer de coax rechtstreeks in de ontvanger te plaatsen.


De coax zit rechtstreeks op de ontvanger en op de hoofdaansluiting.
Dus dat kan het niet zijn.


voldoen sop en aop nog? je kan dan een ziggo monteur bestellen en deze worden dan gratis vv.
Dit heeft men medegedeeld. Verder is van belang of deze kabelkeur kabels ook nog aan de huidige normen voldoen. (hoe oud zijn deze) Bij sommige is het certificaat zelfs terug getrokken omdat deze niet meer aan de huidige normen voldeden. Wat ik al zei ook de splitsers/versterkers etc kunnen ook gevoelig zijn van deze stralingsstoring. (oude versterkers kunnen deze storing juist versterken.) Ik neem aan dat jou kabels wellicht goed zijn maar heb zelf dan het idee dat verm. het idd de aop/sop aansl. zijn.


De sop en aop zijn vorige week vervangen dus die zijn nieuw.
Wat betreft de kabel,die heb ik vorige week gekocht(hirsmann).
Thewessen

Level 12
  • 628Posts
  • 40Oplossingen
  • 77Likes
Het klopt wat robbo hier zegt. Het is niet zo dat alleen de kabel voorzien dient te zijn van het keurmerk. Ook de connectoren, evt. splitters, versterkers etc. dienen het keurmerk te hebben. Mocht je nog een AOP hebben van een ouder type, dan kan ook dit nog voor de nodige problemen zorgen. Dit kun je o.a. testen door je TV rechtstreeks aan te sluiten met een kabelkeur kabel op dit AOP. Mocht je op deze manier nog steeds last hebben van de storing, dan is in dit geval waarschijnlijk het AOP ook niet voldoende afgeschermd, en dan dien je even contact op te nemen met de klantenservice van Ziggo. Zij zullen je dan met de grootste waarschijnlijkheid een AOP toesturen van een nieuwer type, waardoor ook hier de afscherming deugdelijk zal zijn. Overigens lees ik vaak op het forum dat men geen gebruik moet maken van het zogenaamde "bouwmarktmateriaal". Dit is naar mijn mening niet altijd bij voorbaat waar. Wat men hier eigenlijk bedoeld is dat men geen gebruik moet maken van de goedkoopste soort van dit materiaal. Ook in de bouwmarkt is materiaal te koop dat voorzien is van het kabelkeur keurmerk. Ik maak zelf gebruik van een versterker (Elro an405k) en coaxkabel (Elro an750k) van Elro (voorzien van het kabelkeur keurmerk) welke ik gekocht heb in de Karwei bouwmarkt. Met deze versterker en coaxkabel heb ik, ook na de omzetting, een perfect beeld, zonder ook maar enige vorm van storing. Ook de signaalwaardes die ik vervolgens via mijn Humax kan bekijken zijn met deze versterker en kabel optimaal. Het is dus niet per definitie zo dat je geen kabels, connectoren of ander aansluitmateriaal moet kopen in de bouwmarkt. Let er wel goed op dat ze voorzien zijn van het kabelkeur keurmerk.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic