Limoncello

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Uitrol 4k in 2019

Ik heb nu nog een beeldbuis-TV en wil graag een 4k TV kopen, maar begrijp dat dit vandaag nog geen zin heeft, na het lezen van enkele oude posts hier over 4k.

Wat zijn de plannen voor uitrol van 4k in 2019?
43 Reacties 43
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Zoals ik al een maand geleden in wat andere woorden liet weten, staat de uitrol van een 4k capable MediaBox door Ziggo op stapel maar je kunt nog helemaal niet spreken over een uitrol van 4k Content door Ziggo.
Dat zal nog lang gaan duren en naar verwachting niet voor Broadcast Streams, die hun beste tijd wel achter de rug hebben. Wegens ander kijkgedrag. Dit nog afgezien van bandbreedte problemen die dit gaat geven. De traditionele SD en HD streams moeten blijven voor klanten die nog niet over 4k equipment beschikken. Denk ook aan traditionele decoders.
Uitrol door Ziggo van 4k Content zal via IP-Tv gaan gebeuren, te beginnen als optie bij On-Demand. En dan valt nog te bezien hoe goed die 4k zal zijn.
Moeder Liberty Global heeft de focus verzet naar IP-Tv. Dat zegt ook iets.

TS verwees naar het probleem dat een early adoptor van breedbeeld TV nog jaren moest wachten om van die zwarte balken aan weerszijden van het beeld af te komen.
Of iets dergelijks ook voor 4k het geval is, was de vraag. Mijn antwoord was en is simpelweg: ja.
4k is vooralsnog een hype veroorzaakt door producenten van TV's, omdat de schoorsteen moet blijven roken. En de consument trapt erin. Hij zit voor bijna 100% naar opgeschaalde beelden te kijken of de weinige 4k content van slechte kwaliteit, van bv Netflix.
Een goede Full HD TV is beslist nog steeds de beste keus. Naar 1080p geconverterde 1080i van de Ziggo HD Video streams ziet er daarop beter uit dan opgeschaald op een 4k TV- ook al worden daarvoor de beste algorithmen resp chips gebruikt.
Alleen met je neus op het scherm overigens. Op normale kijkafstand zie je het verschil in het voordeel van een Full-HD TV niet zo.

Als je aardig wat geld hebt neergeteld voor zo'n 4k TV dan zie je natuurlijk dat alles mooier is. Dat is psychologie. De hard onderbouwde waarheid toont iets heel anders aan.
Zelfs ook dit. In een normale huiskamer is bij een normale kijkafstand met topkwaliteit 4k Content pas vanaf een 60" 4k scherm een ietsie verbetering te zien tov een Full-HD TV.

De verdieping die dipswitch hier brengt is relevant voor dit Topic. Het geeft de benodigde extra nuance waarmee het huidige 4k landschap bekeken moet worden.
Een 4k TV kopen is voorlopig zinloos. Je kunt er vrijwel niets op bekijken dat bij uitstek geschikt is voor zo'n TV & dat zal nog lang zo blijven.

Gr Han

Bron over nut en noodzaak van een 4k TV vanaf de bank in de huiskamer:
https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-relationship
broekhua

Level 9
  • 240Posts
  • 4Oplossingen
  • 57Likes
dipswitch
4k betekend niets meer en niets minder dat het beeldscherm is opgebouwd uit 4x zoveel pixels dan een HD scherm.
Derhalve heeft een dergelijk scherm de potentie om een plaatje in een veel hogere resolutie weer te geven. Natuurlijk is dat niet de enige voorwaarde om een mooi, vloeiend, en contrastrijk plaatje weer te geven. De kwaliteit van de engine en toegepaste beeldscherm techniek speelt ook een grote rol. Hiervoor geldt natuurlijk dat kwaliteit zijn prijs heeft.
Type beeldschermen:
Tn, snel (1 msec) maar weinig kleurweergave. Voor spelfanaten.
Ips, langzaam maar met briljante kleuren. Minder geschikt voor spelletjes.
Va, (5 sec) goede kleurwagave maar minder snel dan een Tn scherm.
Bovengenoemde schermen worden veelal gebruikt als monitoren voor PC of Laptop doeleinden.
Amoled, speciaal voor toepassing in Smartphones. Briljante kleuren maar duur om te maken.
Oled, Organic led, iedere pixel wordt qua helderheid apart aangestuurd waardoor een zeer hoge contrast ratio wordt bereikt.
Qled, De Samsung vervander voor Oled.
Moet ik nog even doorgaan om aan te geven dat ik niet helemaal onbekend ben met deze materie.
Ik ben wel ervarings deskundig
In de loop van de jaren ervaring opgedaan met diverse TV's van Sony t.w.:
Een van de eerste 32 inch flatscreen als vervander van de beeldbuis.
40 inch HD ready beeldscherm
46 inch HD beeldscherm
En nu een 55 inch UHD (4k) beeldscherm
Deze laatste overtreft al mijn voorgaande ervaringen.
Ik moet erbij vertellen dat ik steexs voor Sony heb gekozen omdat dit mijn persoonlijke voorkeur heeft. Natuurlijk waren djt meestal niet de goedkoopste modellen maar beslist ook niet de duurste.
Voordat je nu weer gaat uitwijden dat b.v. LG, Panasonic of Philips beter zijn.
Daar ben ik niet in geinteresseerd. Ik wil alleen maar aangeven dat de voorschrijdende techniek mij zeer welgevallig is en daar een dankbare afnemer van ben
Gr, Arie
dipswitch

Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes
broekhua wrote:
dipswitch
4k betekend niets meer en niets minder dat het beeldscherm is opgebouwd uit 4x zoveel pixels dan een HD scherm.
Derhalve heeft een dergelijk scherm de potentie om een plaatje in een veel hogere resolutie weer te geven. Natuurlijk is dat niet de enige voorwaarde om een mooi, vloeiend, en contrastrijk plaatje weer te geven. De kwaliteit van de engine en toegepaste beeldscherm techniek speelt ook een grote rol. Hiervoor geldt natuurlijk dat kwaliteit zijn prijs heeft.
Type beeldschermen:
Tn, snel (1 msec) maar weinig kleurweergave. Voor spelfanaten.
Ips, langzaam maar met briljante kleuren. Minder geschikt voor spelletjes.
Va, (5 sec) goede kleurwagave maar minder snel dan een Tn scherm.
Bovengenoemde schermen worden veelal gebruikt als monitoren voor PC of Laptop doeleinden.
Amoled, speciaal voor toepassing in Smartphones. Briljante kleuren maar duur om te maken.
Oled, Organic led, iedere pixel wordt qua helderheid apart aangestuurd waardoor een zeer hoge contrast ratio wordt bereikt.
Qled, De Samsung vervander voor Oled.
Moet ik nog even doorgaan om aan te geven dat ik niet helemaal onbekend ben met deze materie.
Ik ben wel ervarings deskundig
In de loop van de jaren ervaring opgedaan met diverse TV's van Sony t.w.:
Een van de eerste 32 inch flatscreen als vervander van de beeldbuis.
40 inch HD ready beeldscherm
46 inch HD beeldscherm
En nu een 55 inch UHD (4k) beeldscherm
Deze laatste overtreft al mijn voorgaande ervaringen.
Ik moet erbij vertellen dat ik steexs voor Sony heb gekozen omdat dit mijn persoonlijke voorkeur heeft. Natuurlijk waren djt meestal niet de goedkoopste modellen maar beslist ook niet de duurste.
Voordat je nu weer gaat uitwijden dat b.v. LG, Panasonic of Philips beter zijn.
Daar ben ik niet in geinteresseerd. Ik wil alleen maar aangeven dat de voorschrijdende techniek mij zeer welgevallig is en daar een dankbare afnemer van ben
Gr, Arie


Het is, zoals hanh aangeeft, op dit moment redelijk zinloos om een 4k scherm neer te zetten. Er is nauwelijks aanbod, en het aanbod wat er is heeft een dermate lage bitrate dat je beter af bent met een goede kwaliteit bluray. Op dit moment is de enige manier om van "echte" UHD kwaliteit 4k te genieten die van uhd bluray. Zo simpel is het. En al die opgeschaalde rommel, met een hoop sharpening, is gemaakt om er flitsend uit te zien, maar is een heel onechte weergave en staat ver van een realistisch plaatje af.

Ik zou zelf nooit puur voor één merk gaan bij tv's, dit omdat per generatie tv's het gekozen tv zomaar kan verschillen. Dus zit je de ene generatie goed bij een ips paneel (die tegenwoordig overigens gewoon 100hz doen), kan het zomaar zijn dat je bij een volgende generatie naar een matig paneel (tn/pva achtig) zit te kijken.

Het is me onduidelijk waarom je zo ageert tegen hetgeen ik hier probeer uit te leggen. Zoals gezegd, zomaar roepen dat "4k" een goede keuze is, is zinloos. Het zegt nog steeds niets. Ik geef bij ieder punt waarom ik uitleg over geef een goede technische onderbouwing, maar daar hoor ik je niet over.

Wat je kennelijk ook niet wilt aannemen is dat qled helemaal geen oled techniek is, zelfs niets met led panelen te maken heeft. Het zijn simpelweg lcd panelen met quantum dots ervoor. En lcd panelen hebben nou eenmaal de eigenschap dat je per pixel de backlight niet volledig uit kunt zetten, zoals je bij oled een led wel helemaal uit kunt zetten. Dit betekend dat een qled "nep" scherm dus nooit het contrast van een LG oled scherm kan evenaren.

Je ziet eigenlijk bij iedere "nieuwe" generatie tv's, of dat nou hdready, fullhd of nu weer 4k schermen is, dat men de televisies volproppen met allerlei akelige digitale filtering om de weergave er kunstmatig "goed" uit te laten zien, zodat het plaatje van het beeld afknalt. Dit heeft niets met een natuurlijke weergave te maken, maar puur om de rommel verkocht te krijgen. Het eerste wat een kenner dan ook doet nadat z'n nieuwe tv is geleverd, is al die digitale filters uitzetten. Vervolgens om zoek gaan naar een goede bron, en dan is het genieten. Ik kijk zelf bijv. via een htpc naar legale fullhd bronnen, met hoge bitrate, processed via een nvidia gpu met Purevideo, op een ips scherm in een "schone" stand (alle filtering uit). Dit ziet er prachtig en heel "analoog" uit. En dat is wat je wilt.

Opgesomd, even uit m'n hoofd, wat is bepalend voor de uiteindelijke weergave:
-bronmateriaal master
-bronmateriaal encoding algoritme
-bronmateriaal bitrate
-bronmateriaal kleurdiepte
-bronmateriaal framerate
-tv/weergever 1:1 weergave zonder aan signaal te komen met processing
-1:1 pixelmapping, dus géén overscan!
-paneeltype tv/weergever
-bij interlaced content, gebruikt deinterlacing algoritme (yadif/bob/motion estimate/linear/X/etc)
-en natuurlijk: resolutie bronmateriaal en tv/weergever

Bedenk je als laatste dat we het hier uiteindelijk over consumenten elektronica hebben, dus de mate van processing, pure rekenkracht in tv's en kwaliteit vh materiaal is relatief matig vergeleken met pro- equipment zoals die bij de omroepen en broadcasting bedrijven gebruikt worden.
Limoncello
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik ben super blij met alle technische achtergrond info die belangrijk is voor de keuze voor mijn volgende TV.

Inmiddels weet ik al dat ik OLED 65" wil, bijvoorbeeld de Philips 903 met die B&W soundbar (mooi compact), of een LG met een losse Soundbar (meerdere speakers met misschien draden over de vloer).

Ik kijk nu regelmatig YT videos en gedownloade series (Modern Family doen de tijden van Married with Children op een iets subtielere manier weerkeren) op mijn 30" computerscherm. Als ik dit op de nieuw te kopen OLED wil tonen, is er dan een app voor Youtube en Popcorn (via VPN) of moet ik dan een miniPC achter het scherm plakken die ook weer apart aan en uit moet en onderhoud nodig heeft? Of kan ik het op mijn gewone PC downloaden en hoe krijg ik het dan op de OLED een ganfg en een kamer verderop?

Wat zijn jullie ervaringen met Soundbars bij een LG OLED? En heeft iemand de Philips 903?
dipswitch

Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes
Limoncello wrote:
Ik kijk nu regelmatig YT videos en gedownloade series (Modern Family doen de tijden van Married with Children op een iets subtielere manier weerkeren) op mijn 30" computerscherm. Als ik dit op de nieuw te kopen OLED wil tonen, is er dan een app voor Youtube en Popcorn (via VPN) of moet ik dan een miniPC achter het scherm plakken die ook weer apart aan en uit moet en onderhoud nodig heeft? Of kan ik het op mijn gewone PC downloaden en hoe krijg ik het dan op de OLED een ganfg en een kamer verderop

Uiteraard gaan we je niet helpen met het kijken naar illegaal verkregen content. Modern Family kan je prima via allerlei VOD diensten kijken , of je koopt de serie op dvd/bluray.

Wbt beschikbare apps, dit dien je per tv te bekijken. Verschillende televisies hebben verschillende besturingssystemen, die daarmee weer verschillend zijn in het aantal apps beschikbaar.

Ikzelf vind de ingebouwde "smart" functionaliteit van televisies verschrikkelijk. Vaak stopt de softwarematige ondersteuning na enkele jaren of de bediening is vreselijk traag. Daarom gebruik ik mijn televisie puur als "monitor", en gebruik ik een htpc/mediacenter als weergever, om bijv mijn blurays en dvd's af te spelen, youtube te kijken, etc. Ik gebruik hiervoor libreelec (een lichtgewicht besturingssysteem toegespitst op het gebruik van Kodi).

Let op: de laatste jaren zijn er veel illegale "kodi" streaming kastjes verkocht. Deze apparaten hebben geen enkele link met de ontwikkelaars van Kodi. Ze zijn gemaakt door kwaadwillenden die kodi "gekaapt" hebben, aangepast en volgepompt met eigen illegale plugins voor eigen financiele gewin. Kodi zelf is een volkomen legaal (en opensource) mediacenter programma wat niets met illegaal streaming te maken heeft. Je kunt het tegenwoordig zelfs op sommige smart tv's installeren.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Wat betreft de keuze kopen van HD of UHD TV, lijkt mij dat simpel.
Nu een HD TV kopen en over 2 jaar weer een 4K TV kopen, omdat er dan meer 4K TV is?
Mooi niet, dan nu een 4K die over 2 jaar ook geschikt is.
dipswitch

Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes
Be rt wrote:
Wat betreft de keuze kopen van HD of UHD TV, lijkt mij dat simpel.
Nu een HD TV kopen en over 2 jaar weer een 4K TV kopen, omdat er dan meer 4K TV is?
Mooi niet, dan nu een 4K die over 2 jaar ook geschikt is.

Zucht: op zich bijzonder, heb ik zoveel argumenten en informatie gegeven, en daar dan in één keer overheen stappen. Vraag me oprecht af waarom ik nog moeite doe.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
dipswitch Een andere mening kan een ander inzicht geven in een keuze of in het geheel geen toevoeging zijn voor de kiezer, dat is aan diegene die de keuze moet maken.

Meerdere meningen geven meerdere argumenten en lezers kunnen dan onderbouwd hun eigen keuze maken.
broekhua

Level 9
  • 240Posts
  • 4Oplossingen
  • 57Likes
hanh
Ik wil nog eenmaal reageren op jou schrijven.
Hierin adviseer je om voorlopig nog geen 4k toestel te kopen. Zie onderstaande quote

"De verdieping die @dipswitch hier brengt is relevant voor dit Topic. Het geeft de benodigde extra nuance waarmee het huidige 4k landschap bekeken moet worden.
Een 4k TV kopen is voorlopig zinloos. Je kunt er vrijwel niets op bekijken dat bij uitstekgeschikt is voor zo'n TV & dat zal nog lang zo blijven.

Gr Han

Bron over nut en noodzaak van een 4k TV vanaf de bank in de huiskamer:
https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-relationship "

Echter je verwijst hier naar een artikel waarin dit in de uiteindelijke conclusie wel wordt geadviseerd.
En wel om de zuivere reden dat dit veel meer speling geeft in de keuze tot de juiste kijkafstand. Zie de hieronder getoonde screenshot.
En hier wil ik het voorlopig bij houden.

Gr, Arie

dipswitch

Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes
broekhua wrote:
hanh
Ik wil nog eenmaal reageren op jou schrijven.
Hierin adviseer je om voorlopig nog geen 4k toestel te kopen. Zie onderstaande quote

"De verdieping die @dipswitch hier brengt is relevant voor dit Topic. Het geeft de benodigde extra nuance waarmee het huidige 4k landschap bekeken moet worden.
Een 4k TV kopen is voorlopig zinloos. Je kunt er vrijwel niets op bekijken dat bij uitstekgeschikt is voor zo'n TV & dat zal nog lang zo blijven.

Gr Han

Bron over nut en noodzaak van een 4k TV vanaf de bank in de huiskamer:https://www.rtings.com/tv/reviews/by-size/size-to-distance-relationship "

Echter je verwijst hier naar een artikel waarin dit in de uiteindelijke conclusie wel wordt geadviseerd.
En wel om de zuivere reden dat dit veel meer speling geeft in de keuze tot de juiste kijkafstand. Zie de hieronder getoonde screenshot.
En hier wil ik het voorlopig bij houden.

Gr, Arie

Arie, 4k schermen beginnen ergens bij 55" . Dit is VEEL te groot voor veel woonkamers. Ikzelf kijk naar een 42" scherm en dit is meer dan voldoende. Zo'n joekel van een scherm in een klein kamertje is geen porem.

Ik vraag me oprecht af: heb je uberhaupt weleens naar een goed ingesteld high-end ips fullhd scherm met high-bitrate content gekeken? Ik denk dat de meesten niet eens weten waartoe een goed scherm in staat is, simpelweg omdat de meeste content waar naar gekeken wordt van relatief slechte kwaliteit is (netflix, youtube, etc) , televisies 90% van de tijd niet goed staan ingesteld (alle digitale filtering nog aan), en er helemaal geen beschikking over een goede bron is.

Zo zijn jarenlang de Panasonic Viera Plasma schermen geroemd en geliefd geweest (tot einde productie), deze gaven zo'n fenomenaal plaatje weer, ronduit fantastisch. Iets wat ik oled nog moet zien evenaren. Inderdaad, ze hadden nogal wat nadelen, zoals inbranden, gewicht, energieverbruik en herrie (vd fans), maar het plaatje wat ze produceren, daar kan weinig tegenop.

Wbt dat artikel: het argument om een tv niet te kopen opmdat het geen HDR ondersteund is net zo'n zwak argument zoals men dat in het verleden voerde wanneer er werd aangeraden om een tv te kopen waarmee je perse 3d moest kunnen kijken. Zeg nou zelf, hoeveel mensen kijken uiteindelijk naar 3d content op hun lcd tv. Dit was meer een media hype, heeft men geprobeerd aan de man te brengen, niemand die het gebruikt. Dit is met HDR net zoiets, behalve dat het er er erg onnatuurlijk uitziet en je je best moet doen om de juiste apparatuur ervoor in huis te krijgen, gaat niemand langdurig naar hdr zitten kijken. Is simpelweg geen pretje; daar gaat de lol snel vanaf.
Haander

Level 9
  • 344Posts
  • 7Oplossingen
  • 96Likes
dipswitch Mooi verhaal. Ben het alleen niet eens met wat je zegt over de grootte. Maar dat is een kwestie van smaak.

Wat ik wilde zeggen: hier snort ook nog steeds een Panasonic plasma, de 50VT50, destijds (6 jaar geleden) de beste tv die ik kon betalen.

Want er waren toestellen die nóg een ietsiepietsie beter waren op enkele gebieden: de Pioneer Kuro televisies.
Tot nu zeer waarschijnlijk de beste televisies ooit gemaakt.
Al komen bepaalde Oleds (Panasonic, LG, Sony) zéér goed in de buurt.
dipswitch

Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes
Haander wrote:
dipswitch Mooi verhaal. Ben het alleen niet eens met wat je zegt over de grootte. Maar dat is een kwestie van smaak.

Wat ik wilde zeggen: hier snort ook nog steeds een Panasonic plasma, de 50VT50, destijds (6 jaar geleden) de beste tv die ik kon betalen.

Want er waren toestellen die nóg een ietsiepietsie beter waren op enkele gebieden: de Pioneer Kuro televisies.
Tot nu zeer waarschijnlijk de beste televisies ooit gemaakt.
Al komen bepaalde Oleds (Panasonic, LG, Sony) zéér goed in de buurt.

Haander Oef, ben ik stiekem toch een beetje jaloers op je 🙂 . Ik kocht destijds bij gebrek aan fondsen voor een plasma een viera ips. Zeg maar de "poor mans plasma" , maar nog altijd een stuk beter dan wat er gemiddeld in de woonkamers staat.

Zeer herkenbaar wat je zegt: ook mijn observatie was dat oleds heel veel moois kunnen, maar ik heb ze nog niet zien doen waartoe een high end plasma in staat is. Moet zeggen dat men gemiddeld ook niet gecharmeerd is van midden in een winkel aan een tv staan tweaken (je wilt toch alle filtering uit hebben staan, wat we eigenlijk willen is een "monitor", niet een tv).

De laatste lg oled die ik zag had de neiging om "tearing" artefacten te tonen, geen idee of dat de soc (system on chip, cpu in de tv), of aan de bron lag.

Evenwel, geniet van je plasma! Ik heb zelf in lang vervlogen dagen nog met een CRT barco beamer (in hd) gewerkt. Dat was toch ook wel erg mooi, meer veel werk om werkend te houden. Evenwel, we dwalen af...
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Voor diegene die klein behuisd zijn, 3 meter van je TV, is een 4K monitor op rec 709 voor HD TV en andere beelden met HDR ook een hele mooie optie aangesloten op een Mediabox en 4 K apparatuur.

Met 4 K beeld lijkt het of de voorgrond je beeld uitkomt.
Nieuwe TV of toch een monitor als je een Mediabox gebruikt.
dipswitch

Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes
Be rt wrote:
Voor diegene die klein behuisd zijn, 3 meter van je TV, is een 4K monitor op rec 709 voor HD TV en andere beelden met HDR ook een hele mooie optie aangesloten op een Mediabox en 4 K apparatuur.

Met 4 K beeld lijkt het of de voorgrond je beeld uitkomt.Nieuwe TV of toch een monitor als je een Mediabox gebruikt.

Volkomen zinloos; op 3 meter afstand op zo'n klein scherm is het verschil tussek (echt) 4k en een goede fullhd source (nee niet ziggo interlaced 12mbit tv, echte 40mbit hd progressive source) niet of nauwelijks te zien. Vervolgens is het scherm wat je in je link noemt één met een va paneel, één van de mindere panelen, en heeft deze maar een native contrast ratio van 3000:1, behoorlijk beroerd. Tuurlijk zal dat ding hdr weergeven, maar hetgeen je te zien krijgt heeft weinig te maken met de weergave van een high end plasma of oled paneel.

Dus voor wie even vooruit wil en niet teveel uit wil geven: gewoon een goede fullhd tv met ips paneel , voor de puristen een high end plasma zien te vinden, en je zit op rozen. Voor net over de vierhonderd euro koop je nu een keurig fullhd scherm van zo rond de 40". Meer waar voor je geld ga je niet gauw vinden.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
dipswitchschreef: "Volkomen zinloos"

Veel succes met je eigen wijze mening.:relaxed:

En diegene die een keuze moet maken, lees alles goed, vergelijk in een zaak waar je alles kunt vergelijken en kies zelf wat je het best lijkt voor jou situatie.:relaxed:
dipswitch

Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes
Be rt
Een typisch gevalletje van "de pot verwijt de ketel". Ik heb je maar zelden op inhoudelijke argumenten weten te betrappen, echter weet je je wel iedere keer te manifesteren als "ik wil het laatste woord-ik weet het beter" persoontje. Want "een hele mooie optie" zonder onderbouwing vind ik nou niet bepaald een argument. Sterker nog, 4k monitoren worden maar weinig verkocht; gezien de pixeldichtheid bij zulke kleine schermen zo groot wordt, dat de gebruiker in z'n GUI moet scalen om de boel leesbaar te houden. Ik werk zelf met een 30" profi scherm die 3/4 4k resolutie doet, en dat is al aardig opletten geblazen. Bij een 4k resolutie word een 30" monitor zonder scaling simpelweg onleesbaar. Totaal zinloos dus.

Dit is niet een mening, dit zijn FEITEN. Heel anders dan wat ik telkens van je moet vernemen, argumenten als "dat is beter" , "want het komt eraan" of "ja maar in de toekomst".

Ik zeg: zet een verrekijker op: wellicht dat je dan de details op je kleine 4k schermpje kunt zien. Succes ermee.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
dipswitch Ik heb het niet over een GUI.
Het gaat hier over 4K TV met een monitor aan een Mediabox..

Sluit een 4K monitor aan op je Mediabox XL, ga er 3 meter vanaf zitten en kijk naar het resultaat.
Sluit er een apparaat aan wat 4K levert en kijk naar het resultaat.
Of de voorgrond uit het scherm komt en dat zie ik niet bij Full HD.

Meer argument heb ik niet nodig als TV kijker.
dipswitch

Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes
Be rt wrote:
dipswitch Ik heb het niet over een GUI.
Het gaat hier over 4K TV met een monitor aan een Mediabox..

Sluit een 4K monitor aan op je Mediabox XL, ga er 3 meter vanaf zitten en kijk naar het resultaat.
Sluit er een apparaat aan wat 4K levert en kijk naar het resultaat.
Of de voorgrond uit het scherm komt en dat zie ik niet bij Full HD.

Meer argument heb ik niet nodig als TV kijker.

Precies dit bedoel ik nou; ik geef het GUI voorbeeld om aan te geven hoe groot de pixeldichtheid bij zo'n klein scherm is. Daarnaast wil je een MONITOR niet met een resolutie anders dan zijn native resolutie aansturen, daar zijn ze helemaal niet op gemaakt. Alleen vanwege compatibiliteit zal een monitor wellicht een aantal andere vesa resoluties accepteren, dit zodat bij gebruik zoals bedoelt, zoals bijv tijdens bios/uefi post screen, je ook in de firmware van een computer kunt komen. Het is een monitor, dus helemaal niet bedoelt om op hoge kwaliteit te scalen/ditheren. De scaling features die tv's hebben om nog "iets" van een afwijkende input resolutie te maken ontbreken geheel bij een monitor. Nogmaals, het is een monitor, bedoeld om altijd één en dezelfde resolutie aangestuurd te krijgen. Je hebt nu in je huidige setup nieteens 1:1 pixelmapping, je stuurt een 4k scherm aan met een lagere resolutie dan bedoelt en dit betekend niets meer dan dat er hooguit een heel simpele interpolatie in het scherm gebeurd, niet veel meer. Dus gewoon een heel slecht idee.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
"Dus gewoon een heel slecht idee. " Met een goed resultaat, kijk en vergelijk.

Vandaar mijn advies: En diegene die een keuze moet maken, lees alles goed, vergelijk in een zaak waar je alles goed kunt vergelijken en kies zelf wat je het best lijkt voor jou situatie.
dipswitch

Level 6
  • 133Posts
  • 0Oplossingen
  • 28Likes

Voor potentiele televisie kopers: laat je niet gek maken door de term "4k", je hebt er nu en in de nabije toekomst heel weinig aan. Laat je niet allerlei zaken aanpraten zonder dat er technische onderbouwing aan te pas komt.

Mijn advies: als je niet teveel wilt uitgeven en tevreden bent met een gewoon goede tv: koop een nette fullhd tv , bij voorkeur met ips scherm. Wil je high-end gaan en heb je genoeg uit te geven, wil je het beste van het beste: koop dan een televisie met een lg oled paneel. Dit kan een lg tv zijn, of bijvoorbeeld een panasonic met lg oled paneel. En koop er een UHD Bluray speler bij. Dit laatste is de enige manier om naar écht uhd 4k te kijken op een werkelijk hoge kwaliteit.

En trek je niets aan van rare adviezen mbt aankoop van kleine monitoren met 4k resolutie, dit is weggegooid geld. Niet doen!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic