ShelLuser

Level 8
  • 228Posts
  • 10Oplossingen
  • 82Likes

[Suggestie] Blokkeer niet de 'paste' functie voor een nieuw wachtwoord

Beste community,

Ik ben momenteel wat meer actiever bezig met Ziggo (o.a. hier) en het leek mij daarom niet onhandig mijn wachtwoord weer eens aan te passen. Weliswaar heb ik een redelijk goed wachtwoord, het kan beter 😉 Dit gaat dus over de website zelf ("Mijn Ziggo") en niet de community.

Wel, het valt me ronduit tegen dat ik geen copy/paste ofwel 'kopieer & plakken' toe kan passen: de site weigert dit gewoon. Nou weet ik waar deze blokkade vandaan komt en ik kan dit met een trucje omzeilen maar handig is het niet.

Mijn suggestie: hef deze blokkade op, het creëert alleen maar problemen!

Ten eerste maakt het de opgaaf om je wachtwoord te wijzigen een stuk lastiger, hetgeen mij ervan overtuigd dat mensen dit eerder zullen overslaan omdat het zoveel moeite kost. Temeer omdat je het uiteindelijke resultaat niet kunt zien: weet je zeker dat je het wachtwoord zoals je dat hebt opgeschreven ook goed ingetikt hebt?

Ten tweede, veel ernstiger naar mijn mening, belemmert dit ook het gebruik van zogenaamde wachtwoord generatoren of wachtwoord 'managers' (ikzelf ben een fervent gebruiker van het open source programma PWGen). Normaal gesproken genereer je een wachtwoord, kopieert dit en gebruikt dit dan als nieuw wachtwoord. Nu moet je het proberen goed over te tikken hetgeen heel erg lastig kan worden (helemaal op een smartphone!).

Nog erger... ik ben er ook van overtuigd dat o.a. vanwege punt 2 mensen ook meer geneigd zullen zijn een 'makkelijk' of 'algemeen gebruikt' wachtwoord te kiezen. Immers: als je iets uit het hoofd in moet tikken dan kies je meestal voor iets (relatief) gemakkelijks. Helemaal als je je wachtwoord manager ineens niet meer kunt gebruiken.


Opsommend: Gebruikers forceren om een (moeilijk) wachtwoord zelf in te tikken maakt het alleen maar onveiliger. Mensen zullen minder vaak hun wachtwoord aan willen passen, zullen eerder overgaan op 'makkelijke' wachtwoorden omdat het overtikken lastig is en je frustreert ook mensen die hun zaakjes wel op orde hebben middels een wachtwoord manager.

Bedankt voor het lezen!
3 Reacties 3
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo ShelLuser bedankt voor je uitgebreide feedback. In het verleden is dit uitgezet weet ik nog. Het bleek dat het vaak voorkwam dat er een space of enter mee werd gekopieerd. En dus ging het verkeerd. Op de manier zoals het nu is krijgen wij de minste meldingen dat het invoeren misgaat blijkt uit de praktijk. Wanneer je wachtwoord onthouden aanklikt moet het te overzien zijn dat je het 1-malig in moet voeren. Wanneer er hier veel mensen gaan aangeven dat zij je idee ook graag gerealiseerd zouden zien dan maken wij daar wel werk van natuurlijk 🙂
ShelLuser
Topicstarter
Level 8
  • 228Posts
  • 10Oplossingen
  • 82Likes
Anne H Ziggo wrote:
Wanneer er hier veel mensen gaan aangeven dat zij je idee ook graag gerealiseerd zouden zien dan maken wij daar wel werk van natuurlijk 🙂

Aha, tijd om een opstand te organiseren! :imp:

(naah, sorry, ik loop een beetje te geinen 😉 Bedankt voor je antwoord, ik kan me helemaal in de redenatie vinden ook al ben ik het er persoonlijk niet mee eens).
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
ShelLuser wrote:

Anne H Ziggo wrote:
Wanneer er hier veel mensen gaan aangeven dat zij je idee ook graag gerealiseerd zouden zien dan maken wij daar wel werk van natuurlijk 🙂
Aha, tijd om een opstand te organiseren! :imp:

(naah, sorry, ik loop een beetje te geinen 😉 Bedankt voor je antwoord, ik kan me helemaal in de redenatie vinden ook al ben ik het er persoonlijk niet mee eens).

Kijk, en voor die gezonde houding heb ik bijzonder veel respect. Hoop nog leuke onderwerpen en bijdragen van je te zien hier op de Community 🙂
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic