mijndert

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 21Likes

Sony Bravia TV's, CI+ en storingen tegelijk met internet gebruik? Schakel LNA uit

Recent hebben wij een nieuwe TV gekocht, een 49 inch Sony Bravia met 4k, Android TV, alles erop en eraan. Het installeren van de CI+ module was wederom makkelijk en we konden tv kijken.

Al snel bleek dat we storing op het tv signaal kregen zodra het internet ook gebruikt werd.

Even onze situatie schetsen: oud appartement met een woonkamersplitter naar de tv en het modem.

Dit probleem hebben we al eerder gehad waarna de wandcontactdoos is vervangen; die was veel te oud om HD zenders te kunnen bekijken. Ik verdacht daarom of de kabels of de splitter. Na alles vervangen te hebben was het probleem nog steeds aanwezig. Het moest dus iets in de tv zijn. Nu las ik wel op internet dat Sony Bravia's een wat gevoelige tuner hebben. Gevoelig voor storingen in het signaal dus blijkbaar.

Ik ben dus op zoek gegaan naar een oplossing in de instellingen van de tv zelf en kwam op den duur op "LNA" of "Low Noise Amplifier". Dat leek mij helemaal geen goed idee, om een signaal met kleine storingen op te blazen naar meer signaal. Mijn vermoeden werd inderdaad bevestigt via de Wikipedia pagina voor LNA. LNA is namelijk helemaal niet handig met DVB-C; het is meer uitgevonden voor DVB-T.

LNA is te vinden in de Sony Bravia in het menu waar je zoekt naar nieuwe zenders: http://www.sony-asia.com/support/attachments/445365/1.jpg

Na LNA uitgeschakeld te hebben is het tv beeld kristalhelder. De storingen zijn weg!

Wellicht is dit nuttig voor anderen die ook storingen ondervinden met hun Sony Bravia en dit wellicht oplossen via versterkers en andere troep tussen het signaal.
130 Reacties 130
M. Irtes

Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Reactie van N.N.
Het filter M-HPF-85 werkt goed om blokjes van Sony tv's te laten verdwijnen, echter zo gauw als je van interactieve diensten via dezelfde tv gebruik wilt maken moet je het filter er tussenuit halen, want het filter houdt dan wel de blokjes tegen maar ook het retour-signaal en dat is jammer.
M. Irtes

Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Bij mij werkt goed met de filter tussen vanaf de muur contact naar de tv. Ik woon in oude upc gebied dus geen interactieve tv mogelijk .
rawhide

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik ben nieuw hier en ik ondervind hetzelfde probleem al maanden op mijn Sony tv van de zichtbare blokjes in het beeld en dat het beeld schokt icm de C+ module kaart. Dit gebeurt voornamelijk op de tv kanalen 4 en hoger. Op Ned 1, 2, en 3 komt het probleem nauwelijks voor). Mijn internet op de tv is via een netwerkkabel aangesloten. (dus ik gebruik geen wifi op mijn tv.)

De Ziggo helpdesk kwam met totaal onzin oorzaken, zoals het komt door de Toon thermostaat in mijn huis tot een slechte de antenne kabel.
Ik heb tot twee keer aantoe spikslinternieuwe ziggo antennekabels gekregen, maar het probleem bleef.
Als ik de Ziggo mediabox xl aansluit om mijn tv dan heb ik geen problemen.

Nu heb ik ook de aangedragen mogelijke oplossing van Mijndert toegepast en getest, waarbij ik geen computer heb aanstaan die ook verbonden is op het internet zijn aangesloten via hetzelfde lokale netwerk als de tv. In deze hierboven geschetste situatie, werkt Mijndert zijn oplossing (uitschakelen LNA) prima, heel af en toe zie je toch wel enkele kortstondige blokjes.

Maar nu komt het:
Zodra ik mijn laptop aanzet en ik verbind mijn laptop via wifi op hetzelfde lokale netwerk als mijn tv en ik start een grote download of ik open een website die veel data, of multimedia bevat op mijn laptop, dan komen constant weer die vervelende blokjes op mijn tv tevoorschijn. Als ik de download pauzeer of wanneer de download beeindigd is dan nemen de hoeveelheid blokjes op de tv af, maar zijn zeker nog sporadisch zichtbaar.

Zoals ik het getest heb ligt het dus aan de kwaiteit van het tv signaal wat Ziggo doorgeeft naar de tv. Wellicht kan Ziggo hier wat mee met deze informatie om toch verder onderzoek te plegen op het Ziggo tv signaal en het probleem vanuit Ziggo zsm te verhelpen.
M. Irtes

Level 1
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik had dezelfde problemen. Opgelost met een M-HPF-85 vanaf splitter naar de tv gemonteerd .
https://www.google.nl/search?q=M-HPF-85&oq=M-HPF-85&aqs=chrome..69i57j0l2.1418j0j7&client=ms-android-sonymobile&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8&gfe_rd=mr
rawhide

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
M. Irtes wrote:
Ik had dezelfde problemen. Opgelost met een M-HPF-85 vanaf splitter naar de tv gemonteerd .
https://www.google.nl/search?q=M-HPF-85&oq=M-HPF-85&aqs=chrome..69i57j0l2.1418j0j7&client=ms-android-sonymobile&sourceid=chrome-mobile&ie=UTF-8&gfe_rd=mr


Dank voor jouw reactie. Wat doet dat ding dan precies?
Maus1975

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank voor het delen! Heeft mij ook weer geholpen.
Ik heb nog een andere vraag voor onze sony tv bezitters. Recent een sony bravia kd-55af8 gekocht. CI+ module erbij en tv kijken. Ik kan alleen met geen mogelijkheid vinden waar je gebruik kan maken van het on demand deel. Ik wil graag programma's terug kijken en films kijken. Mensen hebben het over de rode knop inschakelen. Ik kan die optie in het ca-module menu niet terug vinden.
Wat is jullie ervaring?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes
Maus1975
Rode knop = on-demand = Interactieve TV met een CI+ met een smartcard.
Dit kan alleen in oud-Ziggo gebied als de TV hiervoor geschikt is en aangesloten is op het modem via Wifi of een UTP kabel.

Interactieve TV: Weet je niet zeker of je mediabox of CI+ Module wel interactief is? Dit zijn de interactieve mediaboxen en CI+ modules van Ziggo.
Wesley123

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ook ik had dit probleem met mijn sony kd-43XF8599. En ik heb het niet als ik tv kijk op het pace ziggo kastje via de hdmi aansluiting en ook niet met een andere tv, maar alleen als ik op de tv met de ci+ module keek. Omdat ik ook problemen met mijn internet verbinding had is de ziggo monteur meerdere keren langs geweest. Die had een te weinig/zwak signaal gemeten. En als het probleem met het signaal opgelost is dan zou het probleem met de tv met blokjes bij internetgebruik ook opgelost zijn. maar ik had de info hier op het forum al gelezen en wist dat het ziggo kastje geen probleem gaf dus mijn verdenking ging richting de tv. Uiteindelijk is de kabel vervangen en zijn de problemen van het internet wat telkens uitviel en te langzaam was opgelost. Maar dit loste het probleem met de storingen op de TV niet op. Ook LNA uitschakelen wat sony zelf ook aanbeveel loste het niet op (https://www.sony.nl/electronics/support/articles/00198413). Wat het wel oploste is een sper/HPF filter. Dit loste het probleem ook al op voordat de kabel in de straat vervangen was. En wat ook voor vrijwel 100% het probleem oplost is de recentste update van de tv: https://www.sony.nl/electronics/support/lcd-tvs-android-xf85xx_x85xxf_xf87xx-series/kd-43xf8599/down.... Ik hoop dat iemand wat heeft aan dit bericht.
Wesley123

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
beetje off topic maar om dan toch even te reageren op Maus1975. Ik heb sinds een tijdje, maar zeker niet sinds november toen ik mijn sony kd-43xf8599 tv in gebruik nam dat die bij npo 1,2 en 3 zegt dat ik op de rode knop kan drukken. Ik heb dit sinds iets van 1 a 2 maanden. Ik denk dat de rode knop beschikbaar is gekomen door de https://www.sony.nl/electronics/support/lcd-tvs-android-xf85xx_x85xxf_xf87xx-series/kd-43xf8599/down... update die ik heb gedaan maar het kan ook zijn dat net rond dezelfde tijd ziggo iets heeft gedaan. maar als ik op de rode knop druk dan krijg ik de npo start app. Wel werkt het wat erg langzaam. Maar aangezien helaas de sony android tv geen ondersteuning heeft voor de npo start app, daarom vind ik het toch wel fijn dat je op deze wijze wel gebruik kan maken van de npo start app.

Ik woon trouwens in het voormalige upc gebied in zuidholland.
sander_Z

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik kan bevestigen wat Wesley123 zegt en dat het updaten van mijn Sony Bravia TV naar de nieuwste firmware het probleem met de blokjes (vooralsnog) heeft opgelost!

Mijn TV gaf aan dat ik de meest recente software update geinstalleerd had, maar de firmware bleek al ruim een half jaar verouderd. Van https://www.sony.nl/electronics/support/televisions-projectors/downloads heb ik de laatste firmware update gedownload en de stappen gevolgd om deze op mijn TV te installeren via een USB stick. Deze update bevat tevens de update naar Android 8.

Sinds het updaten van de firmware ondervind ik geen enkel probleem meer met een storend TV-signaal. Of ik nu internet via Wifi of bekabeld. Ook grote downloads leveren geen problemen op. Blij!

PS. Bij mij staat de LNA-optie gewoon aan en dit levert me een verbetering van het signaal-level op van 71 naar 84-86. Signaalkwaliteit blijft op 100. Het kan dus sowieso geen kwaad om met deze optie te experimenteren.
Rvdwal1991

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@mijndert bijna 4 jaar geleden. Maar je hebt weer iemand een gelukkig persoon gemaakt. Mijn haren begonnen al overeind te staan bij het standaard antwoord “het ligt aan uw kabel”. Maar dit was dus het probleem. 
 

ik snap dat de helpdesk niet alle opties op alle tv’s kent maar dit is toch wel vervelend. En als je ziet hoeveel mensen hier baat bij hebben… misschien even een belscript aanpassen?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.