mijndert

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 21Likes

Sony Bravia TV's, CI+ en storingen tegelijk met internet gebruik? Schakel LNA uit

Recent hebben wij een nieuwe TV gekocht, een 49 inch Sony Bravia met 4k, Android TV, alles erop en eraan. Het installeren van de CI+ module was wederom makkelijk en we konden tv kijken.

Al snel bleek dat we storing op het tv signaal kregen zodra het internet ook gebruikt werd.

Even onze situatie schetsen: oud appartement met een woonkamersplitter naar de tv en het modem.

Dit probleem hebben we al eerder gehad waarna de wandcontactdoos is vervangen; die was veel te oud om HD zenders te kunnen bekijken. Ik verdacht daarom of de kabels of de splitter. Na alles vervangen te hebben was het probleem nog steeds aanwezig. Het moest dus iets in de tv zijn. Nu las ik wel op internet dat Sony Bravia's een wat gevoelige tuner hebben. Gevoelig voor storingen in het signaal dus blijkbaar.

Ik ben dus op zoek gegaan naar een oplossing in de instellingen van de tv zelf en kwam op den duur op "LNA" of "Low Noise Amplifier". Dat leek mij helemaal geen goed idee, om een signaal met kleine storingen op te blazen naar meer signaal. Mijn vermoeden werd inderdaad bevestigt via de Wikipedia pagina voor LNA. LNA is namelijk helemaal niet handig met DVB-C; het is meer uitgevonden voor DVB-T.

LNA is te vinden in de Sony Bravia in het menu waar je zoekt naar nieuwe zenders: http://www.sony-asia.com/support/attachments/445365/1.jpg

Na LNA uitgeschakeld te hebben is het tv beeld kristalhelder. De storingen zijn weg!

Wellicht is dit nuttig voor anderen die ook storingen ondervinden met hun Sony Bravia en dit wellicht oplossen via versterkers en andere troep tussen het signaal.
130 Reacties 130
gusto_NL

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ik had ook storing op alle Digitale netten met Cl+ kaart in mijn Sony Bravia KD-49XE8099 terwijl het kabelmodem aan staat. Maar deze tv heeft de LNA functie niet beschikbaar bij de CL+ kanalen. Ik heb bij www.antennenland.net een M-HPF-85 sperfilter gekocht met extra connectoren om hem makkelijk tussen de tv en de rest van het coax circuit te plaatsen.

Het had best zo kunnen zijn dat een Ziggo monteur met een nieuwe wandaansluiting het probleem had opgelost maar ik heb zoveel "kastje naar de muur" verhalen gelezen dat ik mezelf de moeite en verlof nemen voor een monteur heb bespaard. Mijn oude en andere tv's in huis zijn niet gevoelig voor deze (upload) signalen op de lage frequenties.
Cabelcon IECF-FF HQ Adapter F-Buchse - IEC-Buchse (Kupplung , Antennenbuchse) (1963)
Cabelcon FM-IECM - Adapter F-Stecker auf IEC-Stecker / TV-Anschlussadapter (2770)
M-HPF-85 Hochpassfilter / Rückwegsperre 5-65 MHz; Durchlass 85-1000 MHz (2441)
Ik kreeg een kerstmansnoepje cadeau bij de levering :grin: . Ik moest wel even wat Duits vertalen en de bezorgkosten waren hoger dan de bestelling maar het geheel stukken voordeliger dan een paar uur verlof nemen en kosten voor een monteur. Het verlies aan tijd en frustratie was ik snel vergeten na verhelpen van het probleem. Dit is een oud topic, maar mijn oplossing is recent december 2017.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74991Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes
gusto_NL

Dank voor het delen van deze oplossing, daar kunnen andere klanten ook weer verder mee.
Dick Jonk

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Wat een super post. Dank je wel Mijndert.:heart_eyes:
Ben een week aan het klooien geweest met mijn nieuwe KD-65A1, toen maandag Ziggo gebeld.
Vandaag (woensdag, lekker snel dus) 2 monteurs die de 27 jaar oude ingangskast hebben vervangen en ook nog wat bekabeling. Eindelijk mooi beeld op alle zenders maar de blokjes bleven, heel duidelijk t.g.v. wifi (doe maar eens een stresstest met 4 devices op wifi tegelijk, bv. met een speedtest).
De service van Ziggo is goed maar ze weten niet alles, ze hadden voor morgen een monteur geregeld die externe invloeden zou gaat nameten om de storing te achterhalen. Maar ik heb hem afgezegd na het lezen van dit topic. Probleem opgelost, al een uur geen blokjes meer gezien.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Van de week een Sony Bravia KD-43XE8099 TV gekocht i.v.m. ons 45-jarig huwelijk vandaag en kreeg dezelfde problemen.
De TV achter de versterker FRA-752N geplaatst en probleem voor 99% opgelost.
Aangezien ik het probleem voor 100% opgelost wil hebben heb ik tevens een filter M-HPF-85 besteld en ga ik bij binnenkomst plaatsen.
Misschien kom ik wel voor een vergoeding van Ziggo in aanmerking voor het filter, want het probleem wordt veroorzaakt door de Ziggo-modems en het modemdeel van de decoder XL, voorheen Horizonbox.
omni2250

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor deze oplossing, zelfde verhaal eerst blokjes en na uitzetten LNA geen enkel probleem meer. Bedankt.

SONY 4 K tv 2017
grizzler

Level 3
  • 79Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Ik heb een Sony KD55A1 en LNA uitgezet maar heb helaas elk uur blokken in beeld. Probleem is al sinds augustus vorig jaar. 4 keer een ziggo monteur bij geweest maar helaas geen oplossing. Morgen de zaak bij de geschillencommissie omdat er toch een oplossing moet komen. Heb van alles al zelf geprobeerd maar niks werkt.
Als iemand nog tips heeft dan sta ik daar voor open. Sony zegt het ligt aan Ziggo en Ziggo zegt ik weet het niet meer. Begrip voor alle partijen maar ik heb nog steeds blokken in beeld.
Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Hallo

Er zijn ook issues met de connectbox (als je die hebt tenminste) en een fra versterker. er moet dan een sperfilter tussen. Dat zou het probleem ook oplossen.

Teun
grizzler

Level 3
  • 79Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Sperfilter zit er tussen. Heeft helaas ook niet geholpen. Die witte connectbox heb ik dat klopt. FRA versterker? dat weet ik niet wat dat precies is. Maar heb er wel een versterker tussen zitten
Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Waar heb je de sperfilter gemonteerd?? deze moet op de ingang van de versterker.

Teun
grizzler

Level 3
  • 79Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Deze is door een monteur geplaatst op de uitgang van de tv op de versterker. Hij zei als hij hem op de ingang zou doen dan zou de Horizonbox niet meer werken.
Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Hallo

wij hebben veel contact met de monteurs in onze regio (Emmen) en de filter moet op de ingang. Je zou het eens kunnen proberen.
Als je versterker retour geschikt is blijft de horizon het prima doen. bv technetix fra752

Teun
grizzler

Level 3
  • 79Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Ik zit in regio Groningen. Filter is geplaatst door een niet Ziggo monteur. Dit omdat deze zaak bij de geschillencommissie ligt en Ziggo niks meer doen wil.
Maar ik ga het filter morgen verplaatsen. Kan ik nog meer dingen doen? Versterker is retour geschikt.
Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Ik zou dit eerst eens proberen. Wie niet waagt, die niet wint.

Hoor graag hoe het afgelopen is.

vr gr Teun
grizzler

Level 3
  • 79Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Even wat extra informatie. Ik heb een FRA725 versterker. De connectbox staat in bridge mode en heb daar een Netgear Nighthawk R7000 router op aan gesloten. De AOP zit in de woonkamer. En alle kabels zijn vervangen door een Ziggo Monteur samen met het AOP en de versterker.
Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Hallo

duidelijke info. Goede versterker. Sperfiter dus even op de ingang zetten en afwachten.

we horen het wel.

Teun
Verwijderd account
Niet van toepassing
Teun wrote:
Hallo

duidelijke info. Goede versterker. Sperfiter dus even op de ingang zetten en afwachten.

we horen het wel.

Teun

Hallo Teun,
Ik heb zo'n filter vorige week besteld bij de lokale Expert winkel, hun leverancier kent het filter niet en zoekt nu verder.
Vorige week bij Expert een Sony tv gekocht en begon bij mij ook de ellende.
Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes
Hallo N.N.

Het filter heb ik via een andere weg. Ik heb nog wel een liggen. Deze kan ik wel even bekijken en de nummers noteren. Volgens mij heeft een leverancier van expert ze gewoon op voorraad.
Als je wilt wil ik dus wel even voor je kijken.

Teun
grizzler

Level 3
  • 79Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Teun Is er ook een manier om de storing op te wekken? Zo kan ik sneller testen wat wel werkt en wat niet werkt. Heeft het trouwens nog nut om hierover contact op te nemen met Sony?
Verwijderd account
Niet van toepassing
grizzler wrote:
Teun Is er ook een manier om de storing op te wekken? Zo kan ik sneller testen wat wel werkt en wat niet werkt. Heeft het trouwens nog nut om hierover contact op te nemen met Sony?

Hallo grizzler,
intensief gaan internetten, want dan treedt de storing het meest op omdat het door het modem veroorzaakt wordt. Geen of weinig internet, zo goed als geen storing.
Nu ik de FRA752N er tussen heb geplaatst is de storing grotendeels weg, maar zit nu nog op het bestelde filter te wachten, want ik wil het 100% weg hebben.
Ik ben wel niet Teun, maar heb ook met de problematiek te maken sinds een week nu ik een Sony TV heb, daarvoor nooit last gehad.
grizzler

Level 3
  • 79Posts
  • 0Oplossingen
  • 9Likes
Dat geeft niet N.N. Alle hulp is welkom. En als we mekaar kunnen helpen dan is dat super. https://www.bol.com/nl/p/braun-telecom-retourband-sperfilter-m-hpf-85/9200000079731211/ dat is de sperfilter die je moet hebben trouwens. Ik ga eens proberen die storing op te wekken. Maakt het nog uit of het WIFI verkeer is of LAN verkeer?
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.