mijndert

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 21Likes

Sony Bravia TV's, CI+ en storingen tegelijk met internet gebruik? Schakel LNA uit

Recent hebben wij een nieuwe TV gekocht, een 49 inch Sony Bravia met 4k, Android TV, alles erop en eraan. Het installeren van de CI+ module was wederom makkelijk en we konden tv kijken.

Al snel bleek dat we storing op het tv signaal kregen zodra het internet ook gebruikt werd.

Even onze situatie schetsen: oud appartement met een woonkamersplitter naar de tv en het modem.

Dit probleem hebben we al eerder gehad waarna de wandcontactdoos is vervangen; die was veel te oud om HD zenders te kunnen bekijken. Ik verdacht daarom of de kabels of de splitter. Na alles vervangen te hebben was het probleem nog steeds aanwezig. Het moest dus iets in de tv zijn. Nu las ik wel op internet dat Sony Bravia's een wat gevoelige tuner hebben. Gevoelig voor storingen in het signaal dus blijkbaar.

Ik ben dus op zoek gegaan naar een oplossing in de instellingen van de tv zelf en kwam op den duur op "LNA" of "Low Noise Amplifier". Dat leek mij helemaal geen goed idee, om een signaal met kleine storingen op te blazen naar meer signaal. Mijn vermoeden werd inderdaad bevestigt via de Wikipedia pagina voor LNA. LNA is namelijk helemaal niet handig met DVB-C; het is meer uitgevonden voor DVB-T.

LNA is te vinden in de Sony Bravia in het menu waar je zoekt naar nieuwe zenders: http://www.sony-asia.com/support/attachments/445365/1.jpg

Na LNA uitgeschakeld te hebben is het tv beeld kristalhelder. De storingen zijn weg!

Wellicht is dit nuttig voor anderen die ook storingen ondervinden met hun Sony Bravia en dit wellicht oplossen via versterkers en andere troep tussen het signaal.
130 Reacties 130
Jan F.

Level 20
  • 17044Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Heel nuttig. Ik hoop dat deze tip makkelijk te vinden blijft in de toekomst. Is LNA een feature dat alleen in de Sony TV's voorkomt?
Verwijderd account
Niet van toepassing
Jan F. wrote:
Heel nuttig. Ik hoop dat deze tip makkelijk te vinden blijft in de toekomst. Is LNA een feature dat alleen in de Sony TV's voorkomt?

Alleen de nieuwere, in mijn type komt die keuze niet voor, model 2010, heb ik net gecontroleerd.
Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes
@Jan F.

nee komt ook bij andere merken voor.

@N.N.

mijn 2010 model Sony heeft die optie wel.

@mijndert,

Dat uitschakelen van LNA gaat niet op voor alle zenders. Als je het uitschakelt voordat je zenders gaat zoeken dan wordt alle zenders niet meegenomen. Indien LNA aanstond ten tijde van het zender zoeken dan kun je het later per kanaal uitzetten. Voor meer informatie zie: https://sony-paa-pa-en-web--paa.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/20402/~/what-is-the-purpose-of-lna-(ch---)-at-digital-set-up%3F

Jos
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Fijn dat mensen dit delen en meedenken. Ik ben hier wel content mee:D
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
Zeker! zeer waardevol 🙂 Bedankt Mijndert!

Gr,
Dannyvanloo

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Beste mijndert,

+1 voor jou!

Je wilt niet geloven wat ik de afgelopen 4 uur (klinkt niet lang, maar de frustratie begon al behoorlijk op te lopen) allemaal geprobeerd heb!

Vervangen van aansluitingen, kabels, fabrieksinstellingen, updates uitvoeren...

Wat kan de oplossing toch simpel zijn!

Zeer bedankt!

Mvg Danny
Bjornking79

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Maakt geen enkel verschil heb de nieuwste Sony 4k tv ,beeld word alleen slechter hoor ,
Hoord gewoon aan te blijven
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Bjornking79 wrote:
Maakt geen enkel verschil heb de nieuwste Sony 4k tv ,beeld word alleen slechter hoor ,
Hoord gewoon aan te blijven


Maar kennelijk zijn er dus ook mensen met andere ervaringen. Iets delen waar je bepaalde situaties positief gebruik van kan maken is natuurlijk alleen maar mooi. Maar het is natuurlijk spijtig als dat niet bij iedereen het geval is.
JoostZiggeau

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ja hoor, hier ook alle blokjes gefikst. Net een nieuwe gecertificeerd Sony Bravia aangeschaft en een CI 1.3 module smit...alleen maar blokjes. Terwijl de horizon box het perfect doet. Na een helpdesk ronde nieuwe kabels ontvangen..hielp niets. Ging maar eens alle opties langs en kwam toen lna tegen. Geen idee wat het was en na zoeken kwam ik gelukkig op deze pagina terecht. Na het uitzetten kraakhelder beeld!! Ongelooflijk..ook dat de helpdesk blijkbaar niet hiervan op de hoogte is. Kortom, bedankt voor de tip!!
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes
JoostZiggo
Hoi Joost, je hebt Ziggo :relaxed: in je naam staan, dat is voorbehouden aan Ziggo medewerkers volgens de community huisregels ter herkenning van Ziggo moderators en andere Ziggo medewerkers:
https://community.ziggo.nl/de-ziggo-community-147/huisregels-van-de-ziggo-community-295

Er zal een Ziggo moderator waarschijnlijk contact met je opnemen om je naam aan te passen, dit kun je niet zelf meer.
Xxxxx77

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wow! Dat is nog eens goed gevonden, bedankt, de storingen zijn weg!
the_doctor

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ook ik wil dit bevestigen!!!!!!!!
weken lang aan het ergeren dat mijn nieuwe 4k van sony last had van blokkerig beeld, beeld totaal niet vloeiend, ruis en noem maar op. (met ci module) zelf ziggo klanten hulp kon het niet oplossen....
door wat te google, deze gouden tip tegen gekomen

1000x dank om dit te delen.
Hopelijk gebruikt ziggo deze tip ook voor dit probleem op te lossen voor klanten met het zelfde probleem.
deelee

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Mijndert, je bent een held! Wij hebben net een super-de-luxe Sony tv gekocht en werden gek van de storingen in het beeld op bepaalde zenders. Dat is nu ik LNA heb uitgeschakeld heb helemaal weg! Ik was al van plan om een nieuwe coax-kabel te kopen en de plint er af te slopen...
Sjaak1410

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
SUPER GEVONDEN VAN JOU MIJNDERT!!!
Bedankt, net nieuwe Sony OLED en dan dit!!

Top ??
Verwijderd account
Niet van toepassing
Staat er over LNA in- of uitschakelen en de consequenties daarvan dan niets in de TV-handleiding van Sony?
Ik heb even gegoogeld en zie de LNA-functie gewoon in de handleiding staan.
Ronald Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5201Posts
  • 278Oplossingen
  • 357Likes
True, maar wie leest er nog (echt) een handleiding tegenwoordig.... Met alle technologie die elke dag verschijnt snappen alleen wij techies nog het verschil. En dan wil ik mijzelf nog niet eens tot de echte techies rekenen.

Gr,
Verwijderd account
Niet van toepassing
Ronald Ziggo wrote:
True, maar wie leest er nog (echt) een handleiding tegenwoordig.... Met alle technologie die elke dag verschijnt snappen alleen wij techies nog het verschil. En dan wil ik mijzelf nog niet eens tot de echte techies rekenen.

Gr,

Bescheidenheid siert je.
Sjaak1410

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb nu versterker van Hirschmann Multimedia HMV - Multimedia HMV-41
Er tussen gezet en alle problemen met lna opgelost.
Alle storingen van beeld weg.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes
Sjaak1410

Dank voor je tip, hier kunnen anderen ook weer verder mee.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.