Michael70

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Samen Modems kiezen

Nieuw op dit forum waar gelukkig ook kritisch naar Ziggo gekeken mag worden. Op zolder had ik nog een Ziggo Connectbox Compal liggen die ik vrijwel nieuw voor niks gekregen had van een kennis. Omdat mijn repeaters slecht werken sinds ik een Smart Meter voor de elektriciteit gekregen heb had ik met spoed behoefte aan betere Wifi. Connectbox  laten activeren wat binnen 40 minuten gelukt was. Goede prestatie van Ziggo!

Zoals hier en elders te lezen kan gesteld worden dat de huidige modems van Ziggo gewoon rommel zijn.  Chipsets waar de fabrikanten zich voor moeten schamen! Dit soort troep koop je voor 50~70$ op Internet en bij ons kost dat dan ergens rond de 70 euro met milieutoeslagen e.d. Ziggo moet maar eens het issue met IPv4 vs IPv6 met Bridging oplossen, maar alle ellende begint gewoon met het feit dat je een waardeloos modem geleverd krijgt en moet gaan klooien met een eigen router.

Mijn voorstel is om eens per 3 jaar de deelnemers van dit forum een drietal modems te laten kiezen uit een lijst die vooraf opgesteld is door 5 gekozen forumleden die niet voor Ziggo werken en 5 specialisten van Ziggo die goed weten hoe alles intern werkt. Kan zeer belangrijk zijn bij de keuze. Bij voorkeur bevat de lijst steeds apparaten van een aantal fabrikanten die langdurig goede apparaten leveren zodat het overstappen geen revolutie maar een evolutie is. Termijn van 3 jaar is omdat je dan wellicht een echt betere generatie modems hebt. De drie modems hebben de volgende eigenschappen:

  1. Betaalbaar (of gratis i.p.v. het standaard modem) en makkelijk te configureren
  2. Max. 150 euro bijbetalen, goede kwaliteit en veel configuratiemogelijkheden
  3. High end voor de veeleisende gebruiker, max 250 bijbetalen.

Voor elke beoogde doelgroep is wat te vinden op de onderstaande website:

https://www.lifewire.com/best-cable-modem-router-combos-to-buy-4082541

Ga er vanuit dat Ziggo grofweg 70 euro van de winkelprijs kan aftrekken als een dergelijk modem i.p.v. de Connectbox besteld wordt. Ik als klant van Ziggo zou hier de voorkeur aan geven boven een vrije keuze van modems wat terecht door Ziggo afgewezen wordt, maar wil wel uit een paar modems kunnen kiezen die objectief gezien goed zijn. Voor de veiligheid op het netwerk van Ziggo/UPC en de consument zelf is het goed als updates actief gepushed worden en de meest belangrijke zaken, zoals een goed initieel wachtwoord, bij aflevering geregeld worden.  Veel klanten hebben gewoon een helpdesk nodig en begrijp het argument dat je niet alles uit China kan of wil ondersteunen. 

Dat KPN een vrije keuze van modems ingevoerd heeft lijkt sympatiek, maar denk dat de consument beter geholpen kan worden als voorgaande ingevoerd wordt. Denk dat Ziggo dan wel met spoed aan de slag moet om het in te voeren en te laten zien dat ze het serieus menen.  Misschien gaat de ACM dan akkoord met uitstel van de vrije keuze in 2021 want je kan dat moeilijk opleggen als de klanten dat niet willen. Als ZIggo niks doet dan ben ik echter 100% voorstander van vrije keuze want van troep wordt niemand blij.

Als ICT-er al eens een voorstel mogen uitleggen aan de RvB van UPC in 2001, best bereid om ook dit toe te lichten als daar behoefte aan is. Zie hier een win-win en zonder actie krijg je een lose-lose eindresultaat.

16 Reacties 16
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Goed denkwerk, dat zou het ideale evenwicht zijn om een hoger kwaliteit modem te kunnen kiezen.

“Op zolder had ik nog een Ziggo Connectbox Compal liggen die ik vrijwel nieuw voor niks gekregen had van een kennis.”

Dan kan die kennis nog wel eens een rekening krijgen voor het niet terug sturen van het modem, als haar/zijn abonnement opgezegd wordt, mits dit modem uit een abonnement komt.

Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes

Persoonlijk verwacht ik helemaal niets van Ziggo voor het aanbieden van andere modems. Wat betreft de bedragen €150 tot €250 die je benoemd voor een goed of geavanceerd modem is fors.

 

Ik hoop, en verwacht, dat er een mogelijkheid komt om zelf een modem (modem-only) of een modem-router-combi aan te sluiten. Zelf wil ik graag een Netgear (modem-only). 

 

Daarbij moet ik zeggen dat ik nooit problemen ervaar met mijn Connectbox in bridge. Ik haal altijd de 250/25 en heb in de afgelopen jaren slechts één storing gehad (wijkniveau). 

 

 

Michael70
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

De vorige eigenaar van dat modem is tenminste 2 jaar geleden overleden en Ziggo hoefde het niet terug, dus dat was blijven liggen in het bejaardentehuis en iedereen daar zit verder op Brabant Glasnet en zo krijg je zo’n ding in je handen geduwd bij een straatbarbeque. Weggooien is ook zonde en dus aangegeven dat ik geen nieuwe hoefde, wat Ziggo wel netjes aanbood. Ben (soms) best milieubewust.

Kern van mijn idee is dat Ziggo met inspraak van klanten die de moeite nemen om te stemmen tenminste een drietal goede modems oplopend in prijs en mogelijkheden zou moeten aanbieden. Wat het bedrag is dat je eventueel moet bijbetalen beslissen de leden zelf want je stemt natuurlijk voor een model wat je zelf graag zou willen hebben voor het bedrag wat je zou moeten bijbetalen. Laatste moet natuurlijk al bekend zijn als de definitieve selectie bepaald wordt.

Denk dat het tijd is voor polderen en de klantbelangen en die van de ISP in balans te brengen. Ik heb geen inzicht in de marktwaarde van een Connectbox, maar weet wel dat je voor minder dan 70 euro een veel beter Motorola modem kan kopen met 1 Intranet aansluiting. Dat zou interessant zijn voor personen die een Router in Bridge opstelling gebruiken en dan wil je niet betalen (via abbo) voor een Connectbox met ingebouwde router met 4 aansluitingen. Liever 1 goede.

Hoop dat een moderator iets ziet in het concept en het bij Ziggo/UPC (Kabelweg Amsterdam?) onder aandacht wil brengen. Het is zo eind 2021 en dan is het nieuwe normaal dat je wellicht een eigen modem mag kiezen met alle ellende voor de meerderheid van de normale consumenten. Werk in de ICT en kom er zelf wel uit, maar acht het mogelijk dat goede modems aangeboden kunnen worden tegen een prijs die onder de winkelprijs ligt met voordelen als automatische updates etc.

Alex
Community Moderator
Community Moderator
  • 8992Posts
  • 1059Oplossingen
  • 4003Likes

Hi @Michael70, allereerst welkom op de Ziggo Community!

Voordat ik inga op je idee, wil ik toch even het één en ander ophelderen (ook voor eventuele meelezers): Het modem (en tegenwoordig ook de Mediaboxen) heb je te allen tijde in bruikleen van ons. Hoewel het milieubewust kan worden genoemd, is het niet  de bedoeling om deze via via te bemachtigen. Krijgen we een modem aan het eind van een abonnement niet terug, dan wordt normaal gesproken ook een restwaarde in rekening gebracht.

Dat gezegd hebbende, fijn dat je uiteindelijk een betere verbinding hebt gekregen. Wat betreft je idee: Allereerst complimenten voor het uitwerken ervan! Er valt zeker wat voor te zeggen, hoewel ik denk dat Bridge-modus toch ook een groot deel dekt voor deze situatie. Iedereen heeft z'n eigen eisen en wensen, dus is ook vrij om een eigen router erop aan te sluiten en het modem in te stellen als simpel doorgeefluik. Er zijn op dat gebied ook ontzettend veel opties natuurlijk. Maar wie weet wat de opzet op termijn wordt qua keuzes.

Ik heb het topic als suggestie gemarkeerd en laat het uiteraard open voor geïnteresseerden/meelezers 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Een eigen Modem of Modem/Router is nog geen optie.
Je zult het voorlopig nog moeten doen met de Connectbox of oudere standaard Ziggo kastjes. 
Desgewenst in Bridge Mode.

Bijzondere uitzondering https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/ubee-ubc1318zg.
Daar is lastig aan te komen bij niet zakelijke klanten.

Hoe het beleid zich zal gaan ontwikkelen is nog in nevelen gehuld.
KPN heeft z’n zaakjes voor elkaar. Er is ook een standaard Fritzbox optie naast de Experia Box. Alles vrij kan ook. Eigen risico. Evt backup met Experria Box

Verwachting. Het zal geen storm gaan lopen.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De slimme electrameter maakt van 4G gebruik wat uiteraard mogelijk tot problemen kan leiden. Een gasmeter is vaak weer via wifi verbonden met de unit van decelectrameter. De meter stoort dan op het electranet zelf, anders zouden repeaters(welke?) Daar geen hinder van mogen ondervinden.

Welk model had je voor de connectbox?

On topic

Voor de veiligheid op het netwerk van Ziggo/UPC en de consument zelf is het goed als updates actief gepushed worden en de meest belangrijke zaken, zoals een goed initieel wachtwoord, bij aflevering geregeld worden. 

Met jou idee in gedachte wie verzorgd dan de firmware en de update's komt er dan Ziggo's eigen firmware is of de mogelijk betere en uitgebreidere firmware van de fabrikant die daar dan ook de zorgplicht voor heeft. Het is een redelijk bekend gegeven dat providers doorgaans laks zijn ten aanzien van firmware.

@hanh het gaat @Michael70 als ik het goed begrijp om dat we een keuze lijstje krijgen van door Ziggo goedgekeurde kabelmodem/routers. Ziggo is dan de leverancier voor hun eigen klanten. En dan blijkbaar elke xx jaar een keuze lijstje waar uit meerdere modellen er 3 worden gekozen. Dan is er semi keuze vrijheid. Eigenlijk vergelijkbaar met TV afhankelijk van je wens en pakket ontvang je een andere Mediabox.

 

De klanten die nu hun Connectbox in bridge laten zetten zijn in mijn ogen beter af met een kaal kabelmodem. 

Michael70
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Begrijp dat een beperkt nadeel van de Bridge optie is dat IPv6 niet werkt. Dat zal de komende jaren nog geen echt issue zijn, maar vanaf 2025 wel. Zeker vanwege de ontwikkelingen rondom IOT (Internet of Things) zullen de IP adressen snel opraken en moet alles over naar IPv6. Hoop dat ZIggo daaraan werkt. 

Kern van mijn idee is dat dat een aantal GOEDE en betaalbare (korting t.o.v. winkelprijs als je geen standaard Ziggo box afneemt) modems aangeboden worden. Meeste klanten weten niet eens hoe ze een goed modem moeten selecteren. Duurste modem wordt gekozen door die de specialisten die voor het beste gaan. Denk bij nader inzien dat je wel op 4 modellen uitkomt omdat voor de Bridge mode een ingebouwde router nutteloos is maar je wel een heel goed modem wilt hebben. Denk dat Ziggo haar klanten echt blij kan maken als dit goed uitgewerkt wordt. Zou zelf het liefste een goed basismodem willen hebben en een eigen router met IPv6. Kijk nu gewoon de kat uit de boom met de Connectbox die ik heb en voeg nog een Wifi access point toe. 

Door een zeer dikke betonnen vloer met VEEL betonijzer (bouwjaar 1973) is de downloadsnelheid op mijn studeerkamer volgens speedtest.nl 230Mbit, maar zag bij het downloaden van grote bestanden 8~10Mb p/sec. Na wat tweaken zit ik nu op 25~30Mb via Internet en 30~80Mb op mijn eigen netwerk. Acces Point gaat dat laatste wel oplossen. Beneden haal ik soms 100~120Mb over de Wifi op mijn netwerk. Gemiddelde consument heeft daar wel hulp bij nodig.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Zolang we thuis met DHCP via 1 publieks IP adres werken zal IPv4 nog geen problemen geven ook niet vanaf 2025. Als wereldwijd nog maar ongeveer 30% dit gebruikt zal het meevallen. (Link) de problemen komen pas als devices of websites enkel met ipv6 werken, dat zal nog wel 10 jaar of meer duren. Ik heb al een paar jaar een eigen dualstack ipv4 ipv6 router in gebruik ook bij andere providers gebruikt deze heeft nu eindelijk nut,  Zijn de iot clients wel allemaal ipv6 klaar, mijn smart tv niet. Ik durf wel te stellen geen tot weinig TV modellen enkel de Telefoons en tablets.

De gemiddelde consument (wat is gemiddeld) doet wat surfen of een film streamen dan ligt het net aan de samenstelling van het gezin wat noodzakelijk is. Bij het downloaden van bestanden ben je ook afhankelijk van de andere kant. 

Het idee op zich keuze via de provider is niet verkeerd.

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Geen enkele vrije Modemkeuze is er nog niet.

Wat het verband is met IOT ontgaat me.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes
hanh wrote:

Geen enkele vrije Modemkeuze is er nog niet.

Wat het verband is met IOT ontgaat me.

Als je meer dan 20 devices hebt kan dat voor problemen zorgen met sommige provider modem/routers.

 

Michael70
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

IOT (Internet of Things) is een ontwikkeling dat in de toekomst bijna alles met het Internet verbonden is. Groot deel van de huidige bijna 8 miljard aardbewoners heeft niks wat met het net verbonden is, maar als de 3 miljard meer welvarende aardbewoners allemaal een thermostaat, slimme energiemeter, koelkast, verlichting etc. hebben en bedrijven miljarden sensoren toevoegen voor alle mogelijke doeleinden aan o.a. de infrastructuur dan heb je veel meer IP adressen nodig. Deze ontwikkelingen hebben IPv6 nodig want feitelijk is er al een tekort sinds 2008 aan IPv4 adressen ontstaan in diverse delen van de wereld.

https://en.wikipedia.org/wiki/IPv4_address_exhaustion

Wil zelf bij voorkeur issues met IPv6 vermijden en hoop dat alles gewoon 5~6 jaar werkt als ik een goed Wifi Access Point toevoeg. Zou wel mooi zijn als ik over een paar jaar echt een beter modem met een goede router voordelig zou kunnen aanschaffen via Ziggo. Bridge met goed basismodem ook prima als IPv6 gewoon werkt.

Wizard om gebruikers te helpen om op basis van de relevante eisen een juiste keuze te maken w.b.t. het modem lijkt mij ook geen probleem.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Veel, van dat soort zaken zijn simpelweg overbodige luxe die we ons aan laten praten heel simpel.  Als die 3 miljard verstandig zijn houden ze zich verre daarvan. 

Bridge kan nu al en je hebt nu al de vrijheid een eigen router te kopen. Enige minpunt blijft dan ipv6 maar vooralsnog is dat geen halszaak.

Michael70
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Dit topic moet niet verzanden in details over modems, wel/geen Bridge. Like op mijn eerste bijdrage is prima om kenbaar te maken dat je achter het idee staat. Ik geef niks om likes en een inhoudelijke reactie is nog beter. Laat bijvoorbeeld weten wat je maximaal zou willen betalen voor een modem met bepaalde specificaties, voor mijn part merk/type aanduideling.

UPC heb ik in 2001 van binnenuit leren kennen in Helmond en later Amsterdam, o.a. met het Derby project. Grap op de werkvloer was dat de klant de zekerheid heeft dat elke maand de factuur in de bus valt, maar UPC ook leren kennen als een bedrijf dat graag competatief wil zijn en mooie dingen kan realiseren. Ziggo lijkt mij groot genoeg om een experiment te doen met “samen modems kiezen”. 

Mijn mening mag duidelijk zijn en ben graag bereid om als een van de vijf klanten deel te nemen aan een selectiecommissie, maar hoe meer kandidaten hoe beter. Nu telt vooral de mening van anderen en of Ziggo wat met het idee wil doen. Hoe hoger de markwaarde is van een Connectbox hoe hoger de korting op alternatieven zou kunnen zijn...

 

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

@Michael70 Is het wel een zaak van Ziggo of is dit een zaak van Liberty Global?

En het gaat om het modem of vooral om de functies die in het router gedeelte van de huidige Ziggo modem/routercombinaties voorkomen?

Ik ben geen specialist op dat gebied, maar wat zijn de verschillen in de modemfuncties van de diverse apparaten die u eventueel  op het oog heeft?

Dat er bij de keuze van routerfuncties meer smaken zijn is me door het lezen van dit en andere fora wel duidelijk.

Ik heb als eenvoudige klant tot nu toe genoeg aan de functies die de Connectbox biedt. Natuurlijk zijn er de technische problemen, als die zouden worden opgelost, ben ik helemaal tevreden. 

Maar een open discussie zou mooi zijn. U kunt beginnen, want dat gaat mijn pet te boven, met het schrijven van een programma van eisen.

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Laat bijvoorbeeld weten wat je maximaal zou willen betalen voor een modem met bepaalde specificaties, voor mijn part merk/type aanduideling.

Een kaal kabelmodem €0,00 die mag Ziggo leveren. De router max € 150 na eventuele ziggo bulk korting. Ik zoek dan zelf wel de goede Wifi oplossing deze hoeft niet in de router deze zit hier op de slechst mogelijke plek voor Wifi bereik dat staat dan ook uit.

maar hoe meer kandidaten hoe beter. 

Eerder andersom  hoe meer des te meer onenigheid en geen besluit dat werkt overal zo. Het kan wel werken als Ziggo een aantal merken vooraf noemt waar een aantal gebruikers dan een plus of min bij zet.

Dit topic moet niet verzanden in details over modems, wel/geen Bridge.

Je noemt zelf bepaalde zaken daar komt een reactie op dan kan ik deze reactie niet goed plaatsen.

Details zoals Bridge of niet en functies zoals parental control en juist ook wie dan de firmware moet verzorgen hoort hier dan wel bij thuis.

Gaat dit nu specifiek over Kabelmodems over combinatie modem/router zoals de Connecbox en de Fritz!Box 6591 of enkel routers 3 hele verschillende apparaten.

Welke kabel modems of routers er eventueel geschikt worden geacht het komt neer op de Firmware. Zolang dit door Ziggo wordt bepaald heeft een topic als dit niet heel veel nut.

Neem ik geen telefonie van Ziggo af heb ik niet veel aan de Connect box firmware want hoe en waar kan je de gegevens van een voip provider ingeven?

Kortom goed idee gaf ik al aan zolang Ziggo enkel de speficaties bepaalt zodat de fabrikanten hun modellen geschikt kunnen maken, hoewel het lijkt mij dat de normen redelijk vast staan.

Dit soort topics zijn standaard geneigd te verzanden. En is het niet verstandig te wachten tot docsis 3.1 is uitgerold?

 

EdwinArthur

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het moment is nu aangebroken:https://tweakers.net/nieuws/181434/ziggo-moet-van-geschillencommissie-eind-deze-maand-vrije-modemkeu....

 

We zijn benieuwd naar de reactie van ZIGGO!

Uitgelicht topic