Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

Mediabox XL allerlei storingen bij gebruik van een versterker.

Heb je storingen, zoals haperingen, replay werkt niet, gids vult niet aan of geen gids, on demand hapert en apps haperen en gebruik je een versterker, dan kan een te zwak signaal, maar ook een te hoog signaal door oversturing de oorzaak zijn.

Als je Mediabox XL gebruikt met een versterker om een goed signaal te krijgen, zijn er de volgende aandachtspunten.

De box is een gevoelig apparaat dat storingen gaat vertonen bij een te laag en een te hoog signaal.
Dus signaalsterkte ook in uitmuntend, geeft vrijwel altijd storingen door oversturing.

Na werkzaamheden in de wijk of de regio kan de signaalsterkte gewijzigd zijn, meestal is de sterkte verhoogd.
Op dat moment krijgt de Mediabox XL ook een verhoogd signaal en met een versterker wordt dit nog sterker doorgegeven met het resultaat dat de signaalsterkte te hoog wordt voor de Mediabox XL.
Hier tot 3 maal toe de aansluiting naar de Mediabox XL op een mindere versterking moeten zetten om weer storingsloos te kunnen kijken.

De genoemde signaalsterkten zijn gemeten op NPO1.
Na vele testen waar de grens ligt, is mijn conclusie: onder 75% in zwak en meer dan 25% uitmuntend is de kritieke grens.

Om risico's te vermijden met eventuele fluctueringen in het signaal, houdt ik de signaalsterkte nu ergens in - goed -
13 Reacties 13
Den78

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb een CI+module van UPC nog die na de overgang naar Ziggo geen enkel probleem gaf.
Echter heb ik een Movies en Series XL abo en wilde dus even interactief een serie of movie bekijken met dit abo. Dit werkte niet, en volgens de topics en klantenservice ligt dit aan het feit dat dit aan mijn oude UPC regio ligt??? Wat een onzin lijkt mij dit zeg. Schijnbaar heeft het ook geen nut om de Smardtv CI module te vervangen door de volgens Ziggo website gemelde Quantis of Smit????
Raar verhaal dit
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes
Interactieve TV werkt uitsluitend in oud Ziggo gebied met CI+.
In oud UPC gebeid is dit technisch niet mogelijk, ook nooit geweest en komt ook niet.
Misschien is er de mogelijkheid om met uw huidige abonnement een standaard mediabox in bruikleen te krijgen waar u wel on demand kan kijken.
Ziggo bellen lijkt me de beste optie om hier achter te komen.
Dan kan via 1200 Gratis vanaf je telefoonaansluiting van Ziggo, 0900-1884 (normaal tarief)
Sjerrelok Homme

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb sinds maanden al last van blokken, strepen, haperingen op de Mediabox XL in de huiskamer en als gevolg daarvan ook op de extra Mediabox in de slaapkamer.

Laatst heb ik in twee dagen twee monteurs van Ziggo op visite gehad. De eerste kon alleen constateren dat het niet lag aan de huisinstallatie: kabels waren goed en goed aangesloten. Hij constateerde wel dat de signaalsterkte dat bij het hoofdaansluitpunt binnen kwam aan de hoge kant was. Verder gaf hij niet aan dat een te sterk signaal ook een probleem zou kunnen zijn.

De tweede monteur heeft eerst buiten in de Ziggo-kast gekeken maar daar niks gevonden. Vervolgens heeft hij in mijn meterkast een signaaldemper gezet op de kabel die vanuit mijn versterker naar de Mediabox in de huiskamer gaat. Die kabel zit in port2 van de versterker, in port1 zit mijn modem, en in de port3 en port 4 aansluitingen die resp. naar onze slaapkamer en naar de slaapkamer van mijn zoon op zolder gaan. Volgens die monteur zou de demper moeten werken, en als ik dan nog problemen zou hebben, zou het aan de Mediabox moeten liggen.

De problemen bleven aanhouden, en via Ziggo hebben wij een andere Mediabox gekregen. Maar ook toen bleven de problemen aanhouden.

Na telefonisch contact met de helpdesk van Ziggo heb ik nu een splitter toegestuurd gekregen (model POA - 3IEC) . Volgens de helpdesk moet ik de kabel die naar de huiskamer gaat buiten de versterker om koppelen met de hoofdaansluiting, om zo de versterking van het al sterke signaal tegen te gaan.

Echter.... die splitter past totaal niet op de kabels, en ik heb geen zin om te gaan prutsen om allerlei andere eindstukjes op die kabels te gaan zetten voordat ik weet of dat het probleem oplost.

Wat nu gedaan? Maar weer een monteur laten komen, voor de derde keer?
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes
We kunnen eerst even meekijken op dit klanten helpen klanten forum, waar een aantal zeer technische en ervaren mensen meehelpen.

Graag voor je iets gaat veranderen:
Kun je een foto plaatsen van je signaalsterkte als de box op NPO1 staat, of in tekst hier weergeven. (menu - opties - diagnose naar boven tot diagnose - op OK klikken en even wachten tot er 2 witte balkjes komen.)
Kun je hier ook een foto plaatsen van je AOP met eventuele splitters en versterkers.

(Een onlogische stap, de box op versterking 2 en dan een demper.)

Eventuele vervolgstappen:

Een logische stap zou nu zijn: op het AOP de POA - 3IEC plaatsen.
Hieraan je modem op de data aansluiting en de versterker op de TV aansluiting.



Dan op je versterker de Mediabox XL op 0 db, dan heb je vrijwel geen versterking en heb je ook de demper niet nodig.
Sjerrelok Homme

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Be rt,

Dank voor je reactie. Ben blij met alle hulp die ik kan krijgen. Zelf ben ik nogal een noob op dit gebied, en ik heb dan snel de neiging om geirriteerd te raken als het niet gaat zoals ik wil. Vandaar misschien mijn wat harde bewoordingen in mijn eerste post, waarvoor excuses.

Ik heb een tweetal foto's gemaakt. Eentje van de signaalsterkte op NPO1 en eentje van de meterkast. Allereerst de signaalsterkte:


Je ziet dat de sterkte goed is, en de kwaliteit uitmuntend.

Dan de meterkast:


1 = hoofdaansluiting
2 = modem-kabel
3 = aansluiting TV huiskamer (Mediabox XL)
4 = aansluiting TV 1e verdieping
5 = aansluiting TV zolder

In het modem:
A = LAN-kabel AP huiskamer
B = LAN-kabel AP 1e verdieping
C = LAN-kabel zolder

Op de aansluiting van de TV van de huiskamer (de groene kabel dus, nr. 3 bij versterker) zit de demper.

We hebben zowel in de huiskamer als op de 1e verdieping Accespoints voor wifi geplaatst, omdat het wifi-sigaan dat uit het modem kwam erg onstabiel en zwak was, ook toen ik het modem buiten de meterkast had geplaatst. Wifi op het modem staat nu ook uit.

Als ik jou goed begrijp moet ik de splitter aansluiten op de hoofdaansluiting (nr. 1), en daar het modem rechtstreeks op aansluiten. En de kabel die nu in de hoofdaansluiting zit, op de TV-aansluiting van de splitter zetten. En ook zou ik de TV-aansluiting moeten verplaatsen van 3 naar 2 op de versterker.

Dat heb ik goed begrepen, toch?

Alvast bedankt voor je reactie.
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes
Dat is een duidelijk overzicht.
Mocht je één en ander wijzigen houdt dan de signaalsterkte op de Mediabox XL ergens in goed, zowel te hoog als te laag signaal geeft storingen.
Je hebt het uitstekend begrepen.

Garantie kan niemand geven dat de storing direct wordt opgelost, want je moet eerste een aantal zaken uitsluiten voor je weer verder kunt, de oorzaak vinden is de kunst.

Een mogelijke oorzaak voor blokken en strepen kan ook zijn de 2 witte stekkers op 4 en 5 van je versterker.
Dit zijn niet afgeschermde stekkers en deze vangen nu allerlei telefonie zenders en andere zendfrequenties op die er vroeger niet waren en geven deze signalen door naar je apparatuur.
Ik vind het heel vreemd als de monteurs hier niets over gezegd hebben en waarom zij dit niet aangepast hebben, dit is een bewezen oorzaak van veel problemen.
Als je in stappen wilt werken, dan zou ik eerst de 2 witte stekkers vervangen door afgeschermde stekkers, dan ben je allerlei binnenkomende signale alvast kwijt.

Mocht alles dan al goed werken heb je de storing al gevonden.
Zo niet, dan zou ik het modem op de splitter doen en de andere uitgang van de splitter naar de versterker en je Mediabox XL op 2 de eerste uitgang 0 db zonder de signaaldemper.
Hoe meer stappen ertussen zitten hoe meer storingen dit op kan leveren.
Mocht dit niet helpen, dan kunnen we weer verder kijken.

Er komen hier vast nog wel meer ervaren mensen met adviezen voorbij die ook een blik willen werpen op je situatie.
Laat horen wat je ervaart, dan kan een ander hier ook kennis van nemen.
Succes gewenst.
fam.wijdeveld

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik ben het eens met Be rt Wanneer ik je foto's bekijk dan vind ik het een rommeltje in je meterkast.
Apparatuur geplaatst in meterkasten heeft altijd last van storingen veroorzaakt door de stroomvoorzieningen.
Goede stekkers en goede kabels is in die zin een verrijste.
Wanneer ik kijk dan heb ik hier mijn twijfels over.
Zo, koop goede afgeschermde kabel en stekkers waardoor de invloed van buiten al voor het grootste deel wordt opgeheven.
plaats apparatuur zo ver mogelijk weg van de elektrische meterkast.
Hier is altijd veel inductie wat weer invloed heeft op de kabelvoorzieningen.
Zorg dat de aansluitingen op de apparatuur van goed kwaliteit is hierbij bedoel ik goed is gemaakt.
Een zwarte aansluitkabel daar heb ik al ??? bij.
Veel sukses
Gr.
Sjerrelok Homme

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Be rt wrote:
Een mogelijke oorzaak voor blokken en strepen kan ook zijn de 2 witte stekkers op 4 en 5 van je versterker.
Dit zijn niet afgeschermde stekkers en deze vangen nu allerlei telefonie zenders en andere zendfrequenties op die er vroeger niet waren en geven deze signalen door naar je apparatuur.
Ik vind het heel vreemd als de monteurs hier niets over gezegd hebben en waarom zij dit niet aangepast hebben, dit is een bewezen oorzaak van veel problemen.
Als je in stappen wilt werken, dan zou ik eerst de 2 witte stekkers vervangen door afgeschermde stekkers, dan ben je allerlei binnenkomende signale alvast kwijt.


Die tip ga ik zeker opvolgen, bedankt!

fam.wijdeveld wrote:
Ik ben het eens met Be rt Wanneer ik je foto's bekijk dan vind ik het een rommeltje in je meterkast.


Dat het een rommeltje is, ben ik met je eens. Ik had alles ook netjes bij elkaar gebonden via tie-wraps maar die heeft de eerste monteur weer losgehaald omdat hij vanalles moest controleren. Daarna heb ik niet de moeite meer genomen om alles vast te maken.

fam.wijdeveld wrote:
Apparatuur geplaatst in meterkasten heeft altijd last van storingen veroorzaakt door de stroomvoorzieningen.
Goede stekkers en goede kabels is in die zin een verrijste.
Wanneer ik kijk dan heb ik hier mijn twijfels over.
Zo, koop goede afgeschermde kabel en stekkers waardoor de invloed van buiten al voor het grootste deel wordt opgeheven.
plaats apparatuur zo ver mogelijk weg van de elektrische meterkast.
Hier is altijd veel inductie wat weer invloed heeft op de kabelvoorzieningen.
Zorg dat de aansluitingen op de apparatuur van goed kwaliteit is hierbij bedoel ik goed is gemaakt.


Dank voor de feedback. Dat ik afgeschermde stekkers moet installeren lijkt me inderdaad een goede tip. Maar die electrische apparatuur heeft altijd al zo gezeten en tot ver na de komst van de Mediabox was er niets aan de hand. Ik snap dat dit niet wil zeggen dat dit nu nog zo is, maar veel verder verplaatsen kan sowieso al niet.

fam.wijdeveld wrote:
Een zwarte aansluitkabel daar heb ik al ??? bij.
Veel sukses
Gr.


Ha, da's nou de enige kabel in de meterkast die de 2e monteur heeft geplaatst. Dat is een Ziggo-gecertificeerde kabel, dus die moet goed zijn.

Overigens heb ik nu een eerste poging tot het komen van een oplossing ondernomen. Ik heb de splitter op de hoofdaansluiting gezet, daar het modem rechtstreeks op aangesloten en de TV-aansluiting van 3 naar 2 verplaatst, zonder de demper. De signaalsterkte is nu iets beter, het is nog steeds goed maar schurkt tegen uitmuntend aan. Ben benieuwd of dat al enige verandering geeft.

Mocht de sterkte nu nog te hoog zijn, kan ik de demper er weer tussenzetten, of geeft dat dan juist problemen? Het is zo'n demper:

Volgende stap is aankomend weekend op zoek te gaan naar goede afgeschermde stekkers. Maar ik neem aan dat ik die wel bij MediaMarkt o.i.d. kan vinden, of kan ik die beter online bestellen?

Nogmaals iedereen dank voor het meedenken, wordt zeer gewaardeerd!!
Verwijderd account
Niet van toepassing
Je moet metalen stekkers hebben die het KabelKeur logo hebben en zijn bij iedere radiozaak of onderdelenshop te koop.
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes
En vergeet op de niet gebruikte uitgangen van de versterker niet de afsluitweerstanden te plaatsen.
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes
Vervolg van steeds hogere signaalsterkte, eerste bericht van dit topic: https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/mediabox-xl-allerlei-storingen-bij-gebruik-van-een-versterker-20753/index1.html#post200459

Door een steeds hogere signaalsterkte is de sterkte nu zo hoog dat de Fra 752/N niet meer nodig, de grens van oversturing werd bijna bereikt in de Mediabox XL.

Ik heb nu de volgende opbouw:

AOP met splitter POA 01-UPC (1)
Uitgang 1 met 3 meter kabel naar modem TC 7210
Uitgang 2 met 2 meter kabel naar POA 01-UPC (2)

POA 01-UPC (2)
Uitgang 1 met 10 meter kabel naar Samsung SMT-C7140.
Uitgang 2 met 15 meter kabel naar POA 01-UPC (3)

POA 01-UPC (3)
Uitgang 1 met 3 meter kabel naar Mediabox
Uitgang 2 met 3 meter kabel naar Mediabox

In totaal 36 meter coax kabel en 3 splitters na de AOP.

Signaalsterktes:
Modem TC 7210: downstream tussen 9.9 en 12.2 dBmV upstream 44.5 dBmV
(Geen enkele storing 405 Mbps download en 42 upload.)

Samsung SMT-C7140: 52%
(Geen enkele storing)

Mediaboxen 2 stuks beiden signaalsterkte op 3/4 in goed op NPO1.
(Geen enkele storing)

Alle bekabeling is KOKA 799 en Technetix COAX-IH (Class A+) 4G/LTE proof 1,2 GHz en 4K Ultra HD geschikt en KOKWI 3 stekkers.
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes
Ik ben nu de grens aan het opzoeken zonder versterker.

De hele boel moest toch gewijzigd worden voor ombouw van de woonkamer.

Ik heb nu de volgende opbouw:

AOP met POA 01-UPC (1)
Uitgang 1 met 3 meter kabel naar modem TC 7210
Uitgang 2 met 2 meter kabel naar POA 01-UPC (2)

POA 01-UPC (2)
Uitgang 1 met 6 meter kabel naar POA 01-UPC (3)
Uitgang 2 een PTS-02KK (Ik mis nog een POA 01-UPC)

POA 01-UPC (3)
Uitgang 1 met 3 meter kabel naar Mediabox
Uitgang 2 met 3 meter kabel naar Mediabox

PTS-02KK
Uitgang 1 met 10 meter kabel naar Samsung SMT-C7140 boven.
Uitgang 2 met 20 meter kabel naar Cisco 8485 DVB
(harde schijf eruit gehaald en audio out naar versterker voor de radio kanalen)
(versterker heeft nu 2 boxen in de kamer, 2 in de keuken en 2 in de badkamer)

Signaalsterktes:
Modem TC 7210: downstream tussen 10.2 en 12.7 dBmV upstream 44.5 dBmV
Samsung SMT-C7140: 52%
Mediaboxen beiden op 80% in goed.

Totaal 47 meter kabel.
Alle bekabeling is KOKA 799 en Technetix COAX-IH (Class A+) 4G/LTE proof 1,2 GHz en 4K Ultra HD geschikt en KOKWI 3 stekkers.
Ruudvliet

Level 2
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Om een stabiel beeld te krijgen m.n. op BBC zenders een regelbare verzwakker van max 20 dB voluit tussen moeten schakelen. Niveau is nu matig tot goed kwaliteit uitmuntend. Box staat op de 0dB uitgang van de versterker. Versterker nog ivm andere ontvangers in huis.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.