Sam van Wijk

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Mediabox XL afschrijven

Graag zou ik willen zien dat een apparaat zoals de Mediabox XL afgeschreven gaat worden. Deze technologie is al zo oud wat in dit apparaat zit. 

Veel te groot

Te veel stroom verbruik

Vele poorten die nooit gebruikt worden

Heel veel lawaai (zonder grappen kan hem horen als de tv zacht staat)

Sloom

 

Daarnaast vind ik dat je meer mag verwachten van een bedrijf dat zicht pretendeerd als de beste en graag zijn klanten voorop stelt maar zulke achterhaalde technologie aanbied bij hun abonnementen. En helaas een onderscheid maakt tussen wat je krijgt bij welk abonnement. Terwijl 65 euro en meer toch al een stevige prijs is voor een abandonment.  

 

Ziggo heeft dus de juiste apparatuur in huis alleen vanwege bijzonder omstandigheden wil men deze niet aan iedereen aanbieden…..

Voor de beste ervaring voor jullie klanten kan ik dit toch wel van harte aanraden. Aangezien jullie nu ruim onderdoen qua apparatuur vergeleken. 

 

Met vriendelijke groet

 

Sam van Wijk

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

De beschikbaarheid van alternatieven en het in gebruik houden van bestaande apparatuur zijn twee verschillende zaken. Er zijn meer dan 1,2 miljoen mediaboxen XL in gebruik. Die in een klap vervangen is een kostbare operatie. Ziggo heeft aangekondigd, en dat is ook in deze community gecommuniceerd, te werken aan een upgrade van de huidige mediabox XL, waardoor de gebruikersbeleving dichter bij het gebruik van de mediabox Next komt. In dit kader verwacht ik niet dat vervanging op korte termijn aan de orde is.

Bekijk in context

53 Reacties 53
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Waarom veronderstelt u dat Ziggo de gebruikte apparatuur niet zou afschrijven? Zelfs Ziggo weet dat technische apparaten niet een mensenleven lang meegaan. Ziggo zal ongetwijfeld plannen hebben of die gaan ontwikkelen om op termijn de mediabox XL te vervangen. Deze plannen worden echter nooit via deze community bekend gemaakt. Daarvoor gebruikt Ziggo andere communicatiekanalen.

Sam van Wijk
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Beste heer,

Ik veronderstel dit omdat dit apparaat nog steeds volop door Ziggo wordt gebruikt. Dat verbaasd mij.

Vandaar dat ik graag in de suggesties en tips dit voorstel doe. Omdat ik hoop dat ze naar d ze community luisteren omdat hier hun gebruikers zitten.

Wetende dat ze de juiste apparatuur eigenlijk in huis hebben. Dit maakt het voor mij nog frappanter eigenlijk dat het nog steeds niet is afgeschreven.

 Ik hoop via deze weg dit duidelijke te maken. Vandaar bij tips en suggesties. Ik neem aan dat dit de goeie topic hiervoor is? Zo niet hoor ik graag waar ik dit mag delen

 

Dank u

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

De beschikbaarheid van alternatieven en het in gebruik houden van bestaande apparatuur zijn twee verschillende zaken. Er zijn meer dan 1,2 miljoen mediaboxen XL in gebruik. Die in een klap vervangen is een kostbare operatie. Ziggo heeft aangekondigd, en dat is ook in deze community gecommuniceerd, te werken aan een upgrade van de huidige mediabox XL, waardoor de gebruikersbeleving dichter bij het gebruik van de mediabox Next komt. In dit kader verwacht ik niet dat vervanging op korte termijn aan de orde is.

hw31

Level 1
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

https://www.grc.com/default.htm

nmap mijn-IP -Pn -sU -p 161 --script=snmp-info

kunt u deze tests ook even proberen?

nmap vindt u hier: https://nmap.org/download.html

Als de mediabox XL ook een control poort open heeft staan, dan kan die beter afgeschreven worden.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes
Jan F. wrote:

Ziggo heeft aangekondigd, en dat is ook in deze community gecommuniceerd, te werken aan een upgrade van de huidige mediabox XL, waardoor de gebruikersbeleving dichter bij het gebruik van de mediabox Next komt. In dit kader verwacht ik niet dat vervanging op korte termijn aan de orde is.

Dag @Jan F. ik heb even geprobeerd te zoeken op deze community waar Ziggo precies gecommuniceerd heeft dat ze proberen te werken aan een upgrade van de Horizon XL, maar ik heb het niet kunnen vinden. Heb je ook een linkje van dat bericht?

Een quote uit tweakers.net:

Om de Mediabox XL min of meer op hetzelfde niveau als de Mediabox Next krijgen, komt Ziggo naar verwachting in de eerste helft van 2020 met een update voor de Mediabox XL. Deze update zit momenteel nog in een testfase. Volgens Den Heijer is die update bedoeld om klanten zoveel mogelijk de kijkervaring van de Mediabox Next te bieden. Daarbij noemt hij vooral de cloudfuncties en het eenvoudiger opnemen van programma's; die functies zouden na de update vergelijkbaar met deze functies van de Mediabox Next moeten zijn.”

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Sam van Wijk wrote:

Graag zou ik willen zien dat een apparaat zoals de Mediabox XL afgeschreven gaat worden. Deze technologie is al zo oud wat in dit apparaat zit. 

Veel te groot

Te veel stroom verbruik

Vele poorten die nooit gebruikt worden

Heel veel lawaai (zonder grappen kan hem horen als de tv zacht staat)

Sloom


 

Jan F. wrote:

De beschikbaarheid van alternatieven en het in gebruik houden van bestaande apparatuur zijn twee verschillende zaken. Er zijn meer dan 1,2 miljoen mediaboxen XL in gebruik. Die in een klap vervangen is een kostbare operatie. Ziggo heeft aangekondigd, en dat is ook in deze community gecommuniceerd, te werken aan een upgrade van de huidige mediabox XL, waardoor de gebruikersbeleving dichter bij het gebruik van de mediabox Next komt. In dit kader verwacht ik niet dat vervanging op korte termijn aan de orde is.

 

De vraag en het beste antwoord vergelijken.

Veel te groot → niet aan te passen met een software upgrade

Te veel stroom verbruik → iets aan te passen met een software upgrade

Vele poorten die nooit gebruikt worden →  aan te passen met een software upgrade

Heel veel lawaai… → niet aan te passen met een software upgrade

Sloom → misschien iets aan te passen met een software upgrade



Het enige wat Ziggo echt zou kunnen aanpassen aan de Mediabox XL m.b.v. een software upgrade, is de menu structuur en misschien het opslaan van opnames in de cloud ( = “...gebruikersbeleving...”  ).
Maar dan blijft u ‘zitten’ met een apparaat wat vergeleken met de huidige technieken erg veel stroom verbruikt, daardoor gauw te heet wordt, wat weer snel de ventilator activeert en in het geheel niet veel sneller zal reageren dan nu het geval is.

Eigenlijk is de vraag van de TS ( “... Graag zou ik willen zien dat een apparaat zoals de Mediabox XL afgeschreven gaat worden...” ) niet meer dan terecht. De Mediabox XL is járen oud en waarschijnlijk verwacht hij ( net als ik ) dat Ziggo geen wonderen kan verrichten.

Ziggo zegt continue te werken aan een zo best mogelijke internet en tv ervaring. Echter blijkt Ziggo vergeten te zijn, dat tegenwoordig met een DAF en/of een 2CV de race niet te winnen is. Ondanks dat beide misschien in hun tijd, best een overwinning waard was. Maar dat is al jaren geleden.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Ook ik heb weinig vertrouwen in de Uplift van de MBXL tot Cloud Box.
Maar ja, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.  

Hij zal bovendien ongetwijfeld gaan leunen tegen het Video Platform dat de Next gebruikt. Dan denk ik meteen aan de bekende problemen met Opnames/EPG en Ondertitels (gewoon en voor slechthorenden).
En zullen andere bekende Next akkefietjes als je pech hebt, je bespaard blijven? (Aan- en uitschakelen, koppelen Apparatuur, lip-sync problemen bij sommige manieren van aansluiten).

De ambities zijn hoog. Het waar kunnen maken, gaat bewezen wat minder.

Brrrr.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Wat @Pasi schrijft klopt ongeveer wel: een Mediabox XL upgraden in de mate zoals wordt gehoopt kan helemaal niet. Natuurlijk kun je dat ding wel verbinden met de Cloud en kun je de menustructuur wat aanpassen, maar hij zal stinkend traag blijven.
Een update heeft te maken met het besturingssysteem en als je een Mediabox XL een upgrade wil geven, dan zul je de hardware moeten vervangen.
Eigenlijk is het niet heel veel anders dan met een computer: op een gegeven moment is het uit met de pret en zul je een nieuwe computer moeten kopen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

“Cloud en kun je de menustructuur wat aanpassen, maar hij zal stinkend traag blijven.”

Dat is te bezien, ik ben ook benieuwd.

Als je nu een PC uit de tijd van en met Windows Vista vergelijkt met dezelfde PC met nu Linux erop, is het snelheidsverschil zeer aanzienlijk.

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Be rt wrote:

“Cloud en kun je de menustructuur wat aanpassen, maar hij zal stinkend traag blijven.”

Dat is te bezien, ik ben ook benieuwd.

Als je nu een PC uit de tijd van en met Windows Vista vergelijkt met dezelfde PC met nu Linux erop, is het snelheidsverschil zeer aanzienlijk.

Dat klopt, maar de mediabox draait al op een Linux-variant, dus daar is denk ik weinig te halen. Ik houd mijn hart vast, als dit ding een tweede leven moet gaan krijgen. En hoe langer het duurt, hoe meer verouderd de hardware wordt, en hoe minder zinvol het wordt om die software nu nog onder handen te nemen. Dat had al jaren eerder gemoeten, schrijf hem nu maar af wat mij betreft, en zie dat er een goede vervanger komt. Als ik alles hier lees is de Next dat nog net niet.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Be rt wrote:

“Cloud en kun je de menustructuur wat aanpassen, maar hij zal stinkend traag blijven.”

Dat is te bezien, ik ben ook benieuwd.

Als je nu een PC uit de tijd van en met Windows Vista vergelijkt met dezelfde PC met nu Linux erop, is het snelheidsverschil zeer aanzienlijk.


Maar zoals al vaker gezegd/geschreven, de Mediabox werkt niet op Windows. Dus gaat die vergelijking gewoon mank. De kans dat ze op de Mediabox een ander en/of sneller OS zetten is 0%.

Misschien kan men de huidige software wat stroomlijnen, waardoor het iets sneller gaat. Maar veel meer wordt het niet.

Edit: ik zie nu pas dat Efok ook al gereageerd heeft.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @Pasi,

Ik lees in je onderschrift dat je vooral geen Ziggo box wilt hebben; ook al is die gratis. De door Ziggo verstrekte mediaboxen zijn nooit gratis. Er is altijd iemand die opdraait voor gratis en in dit geval betaalt de Ziggo-klant gewoon alle kosten van welke mediabox dan ook.

  

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

“Maar zoals al vaker gezegd/geschreven, de Mediabox werkt niet op Windows. Dus gaat die vergelijking gewoon mank.”

Een vergelijking gaat nooit over exact dezelfde apparaten met dezelfde software, anders is het geen vergelijking.

“Dat is te bezien, ik ben ook benieuwd.”

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Wim C. wrote:

Dag @Pasi,

….De door Ziggo verstrekte mediaboxen zijn nooit gratis. Er is altijd iemand die opdraait voor gratis en in dit geval betaalt de Ziggo-klant gewoon alle kosten van welke mediabox dan ook.

Natuurlijk weet ik dat. Laat ik het dan anders formuleren: in dit geval betaal ik zelf graag wat extra, want dan heb ik een product dat zeker weten goed werkt.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Be rt wrote:

….Een vergelijking gaat nooit over exact dezelfde apparaten met dezelfde software, anders is het geen vergelijking...

Waarom deze vergelijking dan steeds weer gebruiken, terwijl we ( allebei ? ) weten dat deze geheel niet van toepassing is?

Eigenlijk is het valse hoop wekken bij diegene die niet technisch zijn en dat heeft altijd negatieve gevolgen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Pasi schreef: “Waarom deze vergelijking dan steeds weer gebruiken, terwijl we ( allebei ? ) weten dat deze geheel niet van toepassing is?”

Ik schrijf wat mijn mening is, met hieronder mijn onderbouwing en jij schrijft wat jou mening en ben benieuwd naar de onderbouwing.

“Eigenlijk is het valse hoop wekken bij diegene die niet technisch zijn en dat heeft altijd negatieve gevolgen.”

Die conclusie is geheel en al jou mening, ik heb een andere.

Ik ga uit van een aanzienlijke verbetering door nieuwe systeemsoftware met de look en feel van de Next ten opzichte van de huidige software en werkwijze van de Mediabox XL, zoals het uitschakeling van een deel van de Mediabox XL, onder andere de harde schijf en de processortijd die daar voor nodig is als er een aantal programma's tegelijk worden opgenomen en er ook nog wordt afgespeeld, hierdoor zal ook het stroomverbruik aanzienlijk gaan dalen en de reactiesnelheid verhoogd worden, doordat er veel minder gebruik gemaakt wordt van de processor.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Tussendoor even een vraagje.

Hoe oud is die Mediabox Horizon eigenlijk; een jaartje of acht? En sinds de naamsverandering van ‘Mediabox Horizon’ naar ‘Mediabox XL’ is het nog wel steeds hetzelfde apparaat gebleven en heeft alleen de naam een upgrade gekregen?
Eerlijk gezegd wordt ik wel razend nieuwsgierig hoe Ziggo deze oude doos wil oplappen en naar 2020 wil trekken. De garantie is in elk geval al een tijdje verlopen.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Er zijn best goede inhoudelijke argumenten dat je nog wel wat performance uit het beestje kunt persen, bij weglating van onnodige functies en uitschakeling/verwijdering van hardware die niet meer nodig is. Bedenk ook dat er naast een Hard disk, bv nog een Modem/Router/Wifi setje in zit voor gebruik van het kastje voor je Internetverbinding.
Dat gebeurt nog steeds in voormalig UPC gebied- nimmer in Ziggo gebied.
Verder is er nog Moca support (Ethernet via coax) en wat niet nog meer in deze bijzondere en daardoor (te?) complexe hardware (icm met de originele firmware).

Toch blijft mijn mening dat het een Mission impossible is. Ik ga dit niet onderbouwen omdat het vooral educated gut feeling is. Speculatie, dus.

Er zit bovendien een hele vreemde kant aan het op een lager pitje zetten van de Next en een oppoetsbeurt van de MBXL uit de hoge hoed. Daarover valt ook aardig wat te speculeren. Was het paniekvoetbal of een bewust geplande aktie? Wie het weet, mag het zeggen.

We kunnen speculeren wat we willen. Laten we het zo afspreken. We wachten tot de uitrol om samen te bekijken hoe de MBXL 2.0 in werkelijkheid zal zijn. Uiterlijk tot 31 dec- hij zou dit voorjaar op de markt moeten komen. Als het dit jaar niet lukt, geloof ik echt niet meer dat er nog iets fraais uit dit project kan komen.
Ziggo/Liberty Global krijgen van mij nog het voordeel van de (grote) twijfel.

 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Be rt wrote:

 

Ik ga uit van een aanzienlijke verbetering door nieuwe systeemsoftware met de look en feel van de Next ten opzichte van de huidige software en werkwijze van de Mediabox XL, zoals het uitschakeling van een deel van de Mediabox XL, onder andere de harde schijf en de processortijd die daar voor nodig is als er een aantal programma's tegelijk worden opgenomen en er ook nog wordt afgespeeld, hierdoor zal ook het stroomverbruik aanzienlijk gaan dalen en de reactiesnelheid verhoogd worden, doordat er veel minder gebruik gemaakt wordt van de processor.

Ik moet het nog zien eerlijk gezegd. Die horizonbox is dacht ik in 2012 geïntroduceerd. In 8 jaar tijd is er nooit een software-release geweest die de bekende problemen echt heeft aangepakt. En dan nu aan het einde van de levensduur van dit apparaat komt er opeens een totaal nieuwe software release die het allemaal wel fikst en verbetert? Ik denk er het mijne van.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic