Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Macro’s met mogelijkheden

Ik gebruik vaak macro’s, dat scheelt een boel tikwerk bij het regelmatig gebruiken van dezelfde tekst. Maar ik heb niet dezelfde opmaakmogelijkheden die ik in een bericht wèl heb, zoals bijvoorbeeld tekst vet of een embedded url. 
Ik weet niet of er meer mensen zijn die dit herkennen, maar ikzelf zou dit een handige aanvulling vinden.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Als de tekst in de macro zelf is weggeschreven als HTML (tekst inclusief opmaak code) dan zal bij het invoegen van de macro in een reactie de opmaak en URL's netjes verwerkt worden.

Dit is natuurlijk lastig. Als work-a-round kan je


1 tekst in een normaal reactieveld concipiëren en vervolgens
2 omschakelen naar HTML en de HTML-code kopiëren en dat desnoods /desgewenst even bufferen (kladblok)

3 reactie plaatsen of annuleren

4 Macro maken door de HTML-code te plakken.

Bekijk in context

20 Reacties 20
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Daar ben ik het wel mee eens !

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Als de tekst in de macro zelf is weggeschreven als HTML (tekst inclusief opmaak code) dan zal bij het invoegen van de macro in een reactie de opmaak en URL's netjes verwerkt worden.

Dit is natuurlijk lastig. Als work-a-round kan je


1 tekst in een normaal reactieveld concipiëren en vervolgens
2 omschakelen naar HTML en de HTML-code kopiëren en dat desnoods /desgewenst even bufferen (kladblok)

3 reactie plaatsen of annuleren

4 Macro maken door de HTML-code te plakken.

Wim C.
Topicstarter
Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@DennyW dank voor je bijdrage.

Ik gebruik voor een aantal opties die (nog) niet standaard op deze community zitten wel vaker omwegen. Maar ik ben eigenlijk niet op zoek naar omwegen, maar veel meer naar makkelijk te gebruiken mogelijkheden.

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

@Wim C.  schreef:

..ik ben eigenlijk niet op zoek naar omwegen, maar veel meer naar makkelijk te gebruiken mogelijkheden.


Dank voor het bedanken.


Het leuke van een forum is dat ook anderen hun voordeel kunnen doen met de gegeven tips of bijdragen.

 

Het groepje vaste reageerders die zich bedient van vaste reactieteksten / tekstbouwstenen is niet zo groot en bestaat hoofdzakelijk uit mensen die waarniet zo veel moeite zullen hebben met een beetje experimenteren en/of knippen en plakken.

Feit blijft dat dit geknutsel eigenlijk niet nodig zou moeten zijn.

 

Het zelfde probleem speelt ook bij de opmaak van de privéberichten.
Verder ontbreekt daar ook de mogelijkheid om bijlagen mee te sturen of afbeelding toe te voegen, maar dat laatste zal wel bewust onmogelijk gemaakt zijn om omdat het geen alternatief mag worden voor "gewone" email. Hier zou dan een "gecastreerde" opmaakt-werkbalk voor ontworpen moeten worden. 😁

Wim C.
Topicstarter
Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@DennyW en @Ronihd 

Ik denk dat met name de communityleden die regelmatig proberen om anderen uit de problemen te helpen deze macro’s gebruiken. En inderdaad dat zal een relatief kleine groep zijn.

Het fröbelen met HTML-omwegen heeft niet mijn passie en inderdaad: dit geknutsel zou eigenlijk niet nodig zou moeten zijn.
Maar ik realiseer me ook dat het voor de ontwikkelaars achter de schermen wellicht teveel moeite is om voor een relatief kleine groep dit aan te passen. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Het nadeel van de macro functie van het forum, is dat het ( zo ver ik weet ) alleen platte tekst betreft. Om de leesbaarheid  ( en b.v. klemtoon aan te geven ) zijn zaken zaals zoals kleuren, vet, onderstreept, cursief, maar ook hyperlinks belangrijk en handig.

Daarom heb ik een Word document, van waaruit ik eenvoudig knip & plak. 'Dicht' ik weer ( kuch ) eens een mooi stukje tekst, dan plak ik het in Word en kan het zo weer hergebruiken.


Ps. vooral ideaal als je dikke vingers hebt én/of dyslexie ( zoals ik ), waardoor je als je iets nieuws schrijft soms gewoon blijft blunderen. Standaard stukjes tekst in Word, kan je ongezien eindeloos blijven verbeteren.

Wim C.
Topicstarter
Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Pasi dit is natuurlijk ook een soort van omweg. Maar omdat ik niet verwacht dat Khoros dit op korte termijn gaat aanpassen, ga ik eens uittesten of dit voor mij ook werkt.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Wim C.  schreef:

@Pasi dit is natuurlijk ook een soort van omweg. Maar omdat ik niet verwacht dat Khoros dit op korte termijn gaat aanpassen, ga ik eens uittesten of dit voor mij ook werkt.


Je ( ik ) zou er eventueel een script omheen kunnen maken, zodat je met bepaalde toetsen combinaties ( functietoetsen ), bepaalde teksten uit een Word document kan kopiëren. Maar dat is allemaal veel ( onnodig ) werk én dan moet je weer gaan onthouden, wat er onder welke toets staat.

Nu gewoon Word document openen en m.b.v. Ctrl/F zoeken.

Wim C.
Topicstarter
Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Ik heb geen Word maar ik heb het al anders opgelost en ik heb vanuit een bericht HTML-tekst naar een macro gekopieerd. Inclusief vette tekst, kleur en een embedded link:

 

Dit is een klant-helpt-klant forum waar ikzelf óók klant ben. [Z]IGGO moderators die ’Ziggo’ voor hun naam hebben staan, komen meestal binnen een werkdag (tussen maandag en vrijdag) langs in elk topic.

 

Maar ik denk niet dat ik de eerste ben die dit wiel heeft uitgevonden.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes

Macro's zijn simpel te maken en je moet de kennis hebben om te gebruiken. Ik zal vragen of ik mijn gegevens hoe je een macro kan maken mag delen, omdat ik dit niet van mezelf heb gekregen. Als dat mag, laat ik het hier weten.

Wim C.
Topicstarter
Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Dave! 
Tsja, naar mijn idee is deze community opgezet met als voornamelijke reden dat elke bezoeker  informatie met elkaar kan delen én gebruiken. Voortdurend gebruik ik informatie van anderen en waar ik het kan pas die toe. Het verhaal van het klant-helpt-klant-forum heb zéker niet van mezelf. 

En als ik morgen weer een mooie vind dan gaat-ie ook in een van m'n macro’s. 😎

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes

@Wim C.  is ook een goed idee, maar voor de Community zijn huisregels, daarom vraag ik het gewoon even voor de zekerheid, voordat ik iets neerzet wat niet mag. Standaard zijn we er om vragen en antwoorden te geven, soms komt een antwoord of oplossing of doorverwijzing veelvoudig voort, dan is een Macro juist prima, maar de opmaak kan verschillend doen, en juist vraag ik na of dit kan of niet, om geen gezeur met de huisregels en moderators te krijgen. Je idee is super je gedachten zijn Super, daar ligt het niet aan 😉

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes

@Wim C.  en andere leden topic leden:

 

Even netjes nagevraagd en ik mag het met jullie delen, hoe kan je beste een Macro maken.

 

Macro maken:

 

Link

https://community.ziggo.nl/t5/Van-Nieuwkomer-tot-Expert/Leden-met-expertise/bc-p/953960#M191

 

Tekst

Leden met expertise

 

HTML code van een link

<a href="Link" target="_blank">Tekst</a>

 

Combineer je deze 3 dan heb je het volgende, wat je kan plakken in een Macro

<a href="https://community.ziggo.nl/t5/Van-Nieuwkomer-tot-Expert/Leden-met-expertise/bc-p/953960#M191" target="_blank">Leden met expertise</a>

 

Als je nog vet gedrukt wilt hebben kan je voor de <a nog een <b> zetten en sluit af met </b>

Als je een Zwarte Tekst link krijg dan kan je de <b> </b> beter weg laten

 

Dit is dan de Macro

 

Wil je weten welk lid waar goed in is, dan kan je de Expertise Topic gebruiken en deze geeft mooi overzicht.
Let op topic's wordt regelmatig ververst.
Leden met expertise

 

 

 

Wim C.
Topicstarter
Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

Dag @Dave! @Pasi @DennyW en @Ronihd 

Ik heb de volgende (werkbare) oplossing bedacht:

  1. Ga naar een willekeurig plek om een bericht aan te maken. (Bericht niet plaatsen)
  2. Tik een tekst zoals je die in een macro wilt bewaren met alle opmaakprofielen en de embedded link die je wilt gebruiken.
  3. Klik op ... en vervolgens op [HTML] en dan verschijnt er een pop-up met deze tekst in broncode.
  4. Kopieer deze brontekst en plak het in een makro en je wijzigingen opslaan.

Het lijkt wat omslachtig, maar ik zit niet non-stop macro's te maken.



Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes

@Wim C.  Ik en @Ronihd gebruiken die methode al 😉 voor de Leden is is jou optie hele goede.

 

 

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

 


@Wim C.  schreef:

Dag @Dave! @Pasi @DennyW en @Ronihd 

Ik heb de volgende (werkbare) oplossing bedacht:

  1. Ga naar een willekeurig plek om een bericht aan te maken. (Bericht niet plaatsen)
  2. Tik een tekst zoals je die in een macro wilt bewaren met alle opmaakprofielen en de embedded link die je wilt gebruiken.
  3. Klik op ... en vervolgens op [HTML] en dan verschijnt er een pop-up met deze tekst in broncode.
  4. Kopieer deze brontekst en plak het in een makro en je wijzigingen opslaan.

Het lijkt wat omslachtig, maar ik zit niet non-stop macro's te maken.




@Wim C. 

Toch grappig dat je nu hetzelfde bedacht hebt wat ik je in dit topic drie dagen geleden vertelde. Toen "bedankte" je ervoor.  😋

 

14-04-2022 11:08 PM:

 


@DennyW  schreef:

Als de tekst in de macro zelf is weggeschreven als HTML (tekst inclusief opmaak code) dan zal bij het invoegen van de macro in een reactie de opmaak en URL's netjes verwerkt worden.

Dit is natuurlijk lastig. Als work-a-round kan je


1 tekst in een normaal reactieveld concipiëren en vervolgens
2 omschakelen naar HTML en de HTML-code kopiëren en dat desnoods /desgewenst even bufferen (kladblok)

3 reactie plaatsen of annuleren

4 Macro maken door de HTML-code te plakken.


 

15-04-2022 09:40 AM:


@Wim C.  schreef:

@DennyW dank voor je bijdrage.

Ik gebruik voor een aantal opties die (nog) niet standaard op deze community zitten wel vaker omwegen. Maar ik ben eigenlijk niet op zoek naar omwegen, maar veel meer naar makkelijk te gebruiken mogelijkheden.


 

Wim C.
Topicstarter
Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@DennyW blijkbaar heb ik te snel gelezen, er overheen gelezen of begreep ik het pas toen ik het zelf uitprobeerde. Maar ere wie ere toekomt en heb ik je een gegeven. 😎

DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Het ge-/mis- bruiken van een reactieveld als HTML-editor is natuurlijk een beetje "gek", maar:

-je hoeft extra software te installeren en geen code te leren of op te zoeken;
-je weet zeker dat het juiste HTML-code "dialect" gebruikt wordt (binnen deze Khoros community-omgeving).

Wim C.
Topicstarter
Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@DennyW ik hou van korte en simpels lijntjes. Bijna alles doe ik op m'n iPad en als ik mijn tekst intik in een bericht, dan heb ik -zoals je al schreef- de goede <bb> of html-code en hoef ik niet om te schakelen naar een andere editor, Pages of Word.

Voor mij werkt dit en daar ging het om.

 

@Dave! schreef: “@Wim C.  Ik en @Ronihd gebruiken die methode al 😉 voor de Leden is is jou optie hele goede.”

Begrijp dat Super Experts wat dit aangaat meer (of andere) mogelijkheden hebben om macro’s aan te maken dan leden?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic