imars

Level 1
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes

Keuze modem: losse compacte modem

Ziggo, is het niet mogelijk (een idee) om een losse modem te leveren? Gewoon een simpele "domme" modem, klein en compact. Alle modems die jullie leveren hebben standaard router en wifi functionaliteit geïntegreerd. Maar voor alle gebruikers die hun modem/router in bridge hebben laten zetten, zou een kleinere, compactere en vooral zuinigere modem een veel betere optie zijn.

En router welke in bridge staat, verbruikt nog steeds meer stroom dan een losse modem. Ook al maak je geen gebruik van de wifi, nat, pat, etc mogelijkheden, echt 100% uit staat het nooit, het is immers in de hardware geïntegreerd.

Daarnaast zijn alle modem/routers die jullie leveren aan de grote kant. Het neemt nog al wat ruime in beslag. Bij mij is de kabelaansluiting helaas niet in de meterkast, maar in de woonkamer. En zo'n router in een tv-meubel neemt gewoon veel ruimte in.

Last, but not least: merendeels van jullie routers hebben allemaal de Puma 6 chipset. Jullie kunnen wel zeggen dat merendeels van de "gewone" gebruikers hier geen last van hebben. Maar dat hebben ze wel, terwijl ze het misschien niet door hebben. Zodra ze het verschil zouden zien/ervaren, zouden ze niets anders meer willen.

En ja, het kan:

De Arris SB8200 bijvoorbeeld. Mooi compact (13,3x13,3x4,1cm), Geen Puma chipset, en klaar voor de toekomst...
20 Reacties 20
Mess89

Level 1
  • 226Posts
  • 28Oplossingen
  • 22Likes
Ik begrijp dat het voor klanten die gebruik maken van een eigen router het een stuk makkelijker is om een 'dom modem' te sturen. Het probleem is echter dat het meerendeel van de klanten van Ziggo geen gebruik maken van een router. Voor hen is het belangrijk dat zij een modem met routerfunctie en goede wifi aanwezig is (of de cb dat is is vraag 2). Het is prijstechnisch voor Ziggo dus beter om een modem met routerfunctie te sturen, aangezien je anders klanten zonder router of kennis van routers nogal op een kostenpost zet. Daarnaast is dat ook geen ideale situatie, aangezien monteurs dan geacht wordt om elke router te ondersteunen bij monteursinstallatie, terwijl ze nu kennis hoeven te hebben van 1 modem.

Daarom kan je de CB in bridge zetten.

Zoveel klanten, zoveel wensen.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo imars,
nog even geduld en je kunt nog dit jaar je eigen modem kopen en aansluiten op het Ziggo-netwerk.
Ziggo heeft de voorwaarden er al op aangepast. Er moeten alleen nog een paar wettelijke hobbels genomen.
Als die hobbels glad gestreken zijn heb je vrije keus.
imars
Topicstarter
Level 1
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Mess89 wrote:
Ik begrijp dat het voor klanten die gebruik maken van een eigen router het een stuk makkelijker is om een 'dom modem' te sturen. Het probleem is echter dat het meerendeel van de klanten van Ziggo geen gebruik maken van een router. Voor hen is het belangrijk dat zij een modem met routerfunctie en goede wifi aanwezig is (of de cb dat is is vraag 2). Het is prijstechnisch voor Ziggo dus beter om een modem met routerfunctie te sturen, aangezien je anders klanten zonder router of kennis van routers nogal op een kostenpost zet. Daarnaast is dat ook geen ideale situatie, aangezien monteurs dan geacht wordt om elke router te ondersteunen bij monteursinstallatie, terwijl ze nu kennis hoeven te hebben van 1 modem.

Daarom kan je de CB in bridge zetten.

Zoveel klanten, zoveel wensen.

Dit is natuurlijk onzin... als ik als klant kies voor een domme modem (als die keuze er was), dan krijg ik ook alleen support daarop. Wat ik daarachter aansluit is mijn eigen verantwoordelijkheid. Als ik de router in bridge mode zet, en mijn router werkt niet daarachter, geeft de monteur mij echt geen garantie dat hij mijn router aan het werk krijgt.

Je bied support op wat je aanbied. Kies je als gebruiker voor een domme modem, dan bied de monteur alleen service daarop, en niet wat daar achter hangt. Monteur hangt een apparaat (computer/laptop/whatever) aan de modem, krijgt ie een publiekelijk ip-adres, dan werkt het. Einde service.

:nerd:

N.N. wrote:
Hallo imars,
nog even geduld en je kunt nog dit jaar je eigen modem kopen en aansluiten op het Ziggo-netwerk.
Ziggo heeft de voorwaarden er al op aangepast. Er moeten alleen nog een paar wettelijke hobbels genomen.
Als die hobbels glad gestreken zijn heb je vrije keus.

Dat kan voor mij niet snel genoeg :nerd:
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Las wel dat er een nadeel kleeft aan deze modem, de prijs is vrij hoog.
$180 is voor “dom” modem inderdaad pittig.
Moet dat wel erg goed zijn.
Mr_Fire

Level 6
  • 92Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes
RobertKoopman wrote:
Las wel dat er een nadeel kleeft aan deze modem, de prijs is vrij hoog.
$180 is voor “dom” modem inderdaad pittig.
Moet dat wel erg goed zijn.


Voor low latency? Dat wordt interesting... :thinking:
imars
Topicstarter
Level 1
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
RobertKoopman wrote:
Las wel dat er een nadeel kleeft aan deze modem, de prijs is vrij hoog.
$180 is voor “dom” modem inderdaad pittig.
Moet dat wel erg goed zijn.

Heb je gezien wat voor snelheden deze modem kan?
10.000Mbit down
2.000Mbit up

De vraag is of Ziggo met een mooie 500/500 komt als concurrent voor glas :nerd:
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
imars
While this modem supports the DOCSIS 3.1 specifications and is backward-compatible to DOCSIS 3.0, it does not support the maximum possible DOCSIS 3.1 speeds. The SB8200 has two 1 Gigabit Ethernet ports, each supporting up to 1 Gbps transfer rate per port (2 Gbps total) to your home network, thereby limiting the throughput from the cable operator network. Your total throughput from your cable operator using this modem will not exceed 2 Gbps.

Mooi genoeg, toch?

Liberty Global/Ziggo is al bezig met Docsis 3.1, waarbij b.v. jouw 500/500 in beeld zou kunnen komen, als besloten wordt symmetrische verbindingen aan te gaan bieden.
Wanneer? Tsja.
https://www.totaaltv.nl/nieuws/gigabit-internet-uiterlijk-in-2020-voor-alle-ziggoklanten/

Gr Han
imars
Topicstarter
Level 1
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
hanh
Dit kabelbedrijf wil in het voorjaar beginnen met het leveren van Gigabit internet. Voordeel van glasvezel is wel dat een symmetrische up- en downloadsnelheid geleverd kan worden. Via de kabel is de uploadsnelheid in veel gevallen een factor tien lager dan de downloadsnelheid. Dit heeft met bandbreedte-issues te maken.


Persoonlijk heb ik liever dat Ziggo de upstream verhoogd. 1000/100 is leuk, maar heb liever 500/500, of 400/400. En excuus van decbandbreedte issues is onzin. Bandbreedte is er, maar ze willen met de downloadsnelheid concurreren/adverteren. En dan nog zeggen: net zo snel als glasvezel!

Iedereen die zegt: upload is niet belangrijk! Vandaag de dag is bijna alles cloud. Backups als dropbox iCloud stack Microsoft etc. Upload wordt vandaag de dag belangrijker dan de download.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo imars,
met de huidige docsis3.0-standaard is het technisch nog niet mogelijke synchrone snelheden aan te bieden.
Met docsis3.1 in het vooruitzicht is dat theoretisch wèl mogelijk, maar of Ziggo daar in meegaat is nog koffiedik kijken.
Ziggo stond en staat nog steeds op het standpunt dat de meeste klanten vragen om hogere downloadsnelheden en niet om hogere uploadsnelheden.
Je hebt gelijk als je zegt dat er steeds meer in 'the cloud' gebeurt, maar hoger dan 200/200 Mbps vind ik meer voor bedrijfsmatige toepassingen en heeft een particulier echt (nog) niet nodig.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Eens. Was wel blij met mijn laatste snelheidsverhoging naar 400/40, maar
had bv liever 300/100 gekregen. Niet zeuren. Een gegeven paard......

Denk wel dat Ziggo weet heeft van het steeds grotere belang van Upload speed en bij DOCSIS 3.1
op zijn minst de gebruikelijke verhouding tussen Down en Up gaat wijzigen ten gunste van Up.
Technisch kan het allemaal, tot symmetrisch aan toe.

Genoeg bandbreedte? In principe wel.
Twijfel wel of dit per 'wijk' over het Coax-deel zo is voor alle wijken in NL.
Dat moet dan eerst worden opgelost, anders hier en daar volksopstand.

Gr Han
imars
Topicstarter
Level 1
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
N.N. wrote:
Hallo imars,
met de huidige docsis3.0-standaard is het technisch nog niet mogelijke synchrone snelheden aan te bieden.
Met docsis3.1 in het vooruitzicht is dat theoretisch wèl mogelijk, maar of Ziggo daar in meegaat is nog koffiedik kijken.
Ziggo stond en staat nog steeds op het standpunt dat de meeste klanten vragen om hogere downloadsnelheden en niet om hogere uploadsnelheden.
Je hebt gelijk als je zegt dat er steeds meer in 'the cloud' gebeurt, maar hoger dan 200/200 Mbps vind ik meer voor bedrijfsmatige toepassingen en heeft een particulier echt (nog) niet nodig.

True, en ik denk serieus dat merendeels van de gebruikers het niet eens door hebben over het verschil. Als ze 200MBit nemen, denken ze dat ze dat ook hebben. En als het traag uploaden dan traag gaat, hoor je ze zeggen: misschien moet ik dan maar 400MBit nemen... En als ik mensen om me heen dan uitleg dat de upload niet gelijk is, vinden ze dat raar.
hanh wrote:
Eens. Was wel blij met mijn laatste snelheidsverhoging naar 400/40, maar
had bv liever 300/100 gekregen. Niet zeuren. Een gegeven paard......

Denk wel dat Ziggo weet heeft van het steeds grotere belang van Upload speed en bij DOCSIS 3.1
op zijn minst de gebruikelijke verhouding tussen Down en Up gaat wijzigen ten gunste van Up.
Technisch kan het allemaal, tot symmetrisch aan toe.

Genoeg bandbreedte? In principe wel.
Twijfel wel of dit per 'wijk' over het Coax-deel zo is voor alle wijken in NL.
Dat moet dan eerst worden opgelost, anders hier en daar volksopstand.

Gr Han

Tja volksopstand? Ik baal als een stekker dat ik in mijn wijk geen glas kan krijgen,... daar krijg je ook geen "volksopstand" van :rofl:
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Om hogere upload te creeren zullen eerst de analoge zenders weg moeten om ruimte op de band te maken. Ziggo is daar inmiddels mee begonnen dus zal DOCSIS 3.1 binnen nu en een paar jaar wel worden uitgerold.
imars
Topicstarter
Level 1
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Nick999
Maar de snelheid is niet de reden voor dit/mijn topic :wink: Ik zou graag de optie hebben om voor een domme modem te kiezen ipv die grotere routers.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Zoals eerder aangegeven door N.N.
is de los Modem-optie veel eerder te verwachten dan het Docsis3.1 snelheidsgedoe.
En ach een beetje off-topic doorzeuren, kan soms best aardig zijn....
Gr Han
imars
Topicstarter
Level 1
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Waar ik nu aan denk,... als dadelijk een eigen losse modem gekozen mag worden (als dat überhaupt komt), dan hebben de monteurs nog meer modems te supporter dan dat ze nu doen/kunnen :thinking:
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
imars wrote:
Waar ik nu aan denk,... als dadelijk een eigen losse modem gekozen mag worden (als dat überhaupt komt), dan hebben de monteurs nog meer modems te supporter dan dat ze nu doen/kunnen :thinking:

Waarom denkt u dat? Ziggo behoeft natuurlijk alleen maar support te leveren voor de "eigen" modems. Indien de klant voor een modem kiest van een andere leverancier, dan zal hij/zij daar ook de support moeten zoeken.
imars
Topicstarter
Level 1
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
Jan F. wrote:
imars wrote:
Waar ik nu aan denk,... als dadelijk een eigen losse modem gekozen mag worden (als dat überhaupt komt), dan hebben de monteurs nog meer modems te supporter dan dat ze nu doen/kunnen :thinking:

Waarom denkt u dat? Ziggo behoeft natuurlijk alleen maar support te leveren voor de "eigen" modems. Indien de klant voor een modem kiest van een andere leverancier, dan zal hij/zij daar ook de support moeten zoeken.

Nou, ik denk dat niet, maar dat is wat Mess89 in de eerste reactie noemt...
De een zegt "doen ze niet want ze kunnen het anders niet supporten"
De ander zegt "wacht maar tot er dadelijk vrije keuze komt"

De eerste vind ik persoonlijk onzin. Ja iemand die weinig verstand van netwerken heeft, maar een netwerk engineer of field engineer heeft echt wel de nodige kennis van netwerken om het te kunnen instellen (basis idee blijft gelijk).
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Nou, zelf je eigen modem kunnen kiezen is toch wel prettig.
Mijn Ziggo aansluiting is nu mijn failover verbinding.
Heb nu T-Mobile glasvezel en het bijgeleverde Draytek modem gebruik ik niet meer.
Glasvezelmodule kan rechtstreeks in mijn UniFi USG Pro4 router en dat werkt uitstekend.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Ik denk dat de meeste 'gewone' klanten geen eigen modem aan zullen gaan schaffen i.v.m. de kosten en het beheer waar ze geen verstand van hebben.
Ik denk dat de eigen modems grotendeels gekocht zullen worden door mensen die meer eisen aan hun verbinding en thuisnetwerk stellen, die mensen hebben meestal hun modem/router van Ziggo al in de bridgestand staan en gebruiken er een geavanceerde router achter.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic