Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Pasi wrote:
efok wrote:
...Het gaat toch om een klant die inderdaad hardnekkig download?...
Kijk, dáár gaat het fout ! Kom op zeg: het is gewoon iemand, die gebruikt waarvoor hij betaald.
Als iedereen maar blijft roeptoeteren, dan geloven we er straks allemaal in. Maar blijkbaar is dat gemakkelijker, dan er wat van te zeggen. En dat is jammer, want het hele goede onderzoek sneeuwt nu geheel onder.
Zoals al geschreven :.. Ik had gehoopt dat @ArChie.DVB nog tijd ( en … ) had gehad om de titel aan te passen...
Roeptoeteren? Wie loopt hier nou te roeptoeteren? Kennelijk Interpreteer jij het woordje hardnekkig als een grote beschuldigende vinger. Dat staat er helemaal niet, dat lees jij alleen maar zo. Het onderzoek van @ArChie.DVB sneeuwt ook niet onder, het toont gewoon aan wat hij in de titel zegt. Mooi laten staan.
Hardnekkig: de betekenis en synoniemen bij het gebruik van dit woord in de zin:
“Het effect van hardnekkige downloaders”
Ik kan er ook niets negatiefs in vinden.
Be rt wrote:
...Ik kan er ook niets negatiefs in vinden.
Hardnekkig: aanhoudend, eigenzinnig, halsstarrig, koppig, mordicus, obstinaat, onbuigzaam, onverzettelijk, standvastig, star, stijfhoofdig, taai, vasthoudend, verbeten, verstard, verwoed, volhardend, volhoudend, weerspannig.
Als je de titel “Het effect van hardnekkige downloaders“, gezien de inhoud van het stuk van ArChie, niet negatief opvat, dan moet je toch wat beter lezen.
Ik ken ArChie niet, maar als ik zo die titel en zijn onderzoek lees, dan zo het mij niets verbazen dat hij ( zijn internet verbinding ) last heeft van de downloader. Vandaar ook de die titel.
@Pasi “Hardnekkig: aanhoudend, eigenzinnig, halsstarrig, koppig, mordicus, obstinaat, onbuigzaam, onverzettelijk, standvastig, star, stijfhoofdig, taai, vasthoudend, verbeten, verstard, verwoed, volhardend, volhoudend, weerspannig.”
Als je al deze woorden plaatst bij de mensen die ten onrechte gekort zijn op hun kinderopvangtoeslag en door hun volhardend gedrag nu hun gelijk hebben gekregen, dan staan ze in een positieve context en zijn het juist positieve gedragingen die geresulteerd hebben tot het feit dat zij hun geld terug krijgen en een schadevergoeding die nog verder uitgewerkt moet worden.
De betekenis van woorden kunnen niet vanuit het eigen denken ingevuld worden, het gaat om betekenis ten aanzien van de omliggende woorden, zijnde de context en dat maakt het Nederlands nu juist zo moeilijk, één woord kan een heel ander begrip worden in samenhang met de andere woorden eromheen.
Ook conclusies of eigen invullingen en bedoelingen kunnen volledig wijzigen als er een andere context is.
Pasi wrote:
Be rt wrote:
...Ik kan er ook niets negatiefs in vinden.
Hardnekkig: aanhoudend, eigenzinnig, halsstarrig, koppig, mordicus, obstinaat, onbuigzaam, onverzettelijk, standvastig, star, stijfhoofdig, taai, vasthoudend, verbeten, verstard, verwoed, volhardend, volhoudend, weerspannig.
Als je de titel “Het effect van hardnekkige downloaders“, gezien de inhoud van het stuk van ArChie, niet negatief opvat, dan moet je toch wat beter lezen.
Ik ken ArChie niet, maar als ik zo die titel en zijn onderzoek lees, dan zo het mij niets verbazen dat hij ( zijn internet verbinding ) last heeft van de downloader. Vandaar ook de die titel.
@Pasi Ik vind dat je maar aanhoudend, eigenzinnig, halsstarrig, koppig, mordicus, obstinaat, onbuigzaam, onverzettelijk, standvastig, star, stijfhoofdig, taai, vasthoudend, verbeten, verstard, verwoed, volhardend, volhoudend, weerspannig, blijft doordrammen op je negatieve interpretatie?
De meeste Ziggo klanten ontvangen van tijd tot tijd van die aankondigingsmails voor werkzaamheden aan het coaxsegment:
Helaas bevatten dergelijke mails van Ziggo nauwelijks informatie over wat men nu precies gaat doen. Veel verder dan “We vervangen dan bijvoorbeeld oude kabels” komt men niet. Meestal gebeuren er echter andere dingen zoals het vervangen of aanpassen van hardware componenten zoals versterkers, splitters, multitaps, aanpassingen in wijkcentrales of lokale centrums, node splitsingen en ga zo maar door. Ervaring leert ondertussen dat het na afloop van dergelijke aangekondigde werkzaamheden altijd weer spannend is of alles nog normaal functioneert. Storingen ontstaan in mijn coaxsegment namelijk altijd als gevolg van onderhoud door Ziggo.
Bovenstaande schermprint van het onderhoud op 13 december 2019 bleek na afloop toch wel om iets heel anders te gaan dan het vervangen van wat oude kabels. De Cisco CMTS met bijbehorende EdgeQAMs is toen namelijk vervangen door een Cadant (Arris) CMTS. Dit kon worden vastgesteld aan de hand van de source MAC adressen in de DOCSIS packets die in mijn coaxsegment worden verstuurd.
Voor de aanpassing waren de DOCSIS packets afkomstig van drie verschillende Cisco MAC adressen (OUI C8-4C-75):
En na de aanpassing zijn de DOCSIS packets afkomstig van één Cadant (Arris) MAC adres (OUI 00-01-5C):
Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met het aanpassen van de Ziggo infrastructuur voor DOCSIS 3.1. In tegenstelling tot hetgeen sommigen namelijk denken behelst het uitrollen van DOCSIS 3.1 namelijk iets meer dan alleen het uitgeven van DOCSIS 3.1 modems en het verwijderen van analoge RTV kanalen. Ook de CMTS en alle andere hardware infrastructuur componenten in het coaxsegment tussen CMTS en modem zullen geschikt gemaakt moeten worden voor DOCSIS 3.1.
De nieuwe Cadant CMTS moet uiteraard ook EuroDOCSIS 2.0 en 3.0 backwards compatible zijn aangezien alle klanten in mijn coaxsegment gewoon gebruik gebruik blijven maken van hun EuroDOCSIS 2.0 en 3.0 apparatuur. Ook zijn er als gevolg van deze aanpassing geen veranderingen gemaakt in het frequentieplan voor de EuroDOCSIS downstream en upstream kanalen. Nog steeds worden er 24 downstream kanalen en 4 upstream kanalen doorgegeven. Wel zijn de ID’s van de upstream kanalen aangepast. Voorheen waren dit kanaal ID's 73 - 102 en tegenwoordig kanaal ID’s 1 - 24:
Nu zal waarschijnlijk de verwachting zijn dat een nieuwe CMTS ook een verbetering is, maar dat blijkt niet het geval te zijn. Het viel me een aantal dagen na de aanpassing op dat de Cadant CMTS in tegenstelling de Cisco CMTS nogal slecht is in het verdelen van primary downstream kanalen van de EuroDOCSIS modems over de als primary downstream geschikte downstream kanalen. Bijna een kwart van de modems bleef twee dagen na de vervanging op 15 december namelijk downstream kanaal met ID 1 gebruiken als primary downstream:
Bij de Cisco CMTS was er sprake van een redelijk evenredige verdeling van modems over alle 24 downstream kanalen:
Vandaag 31 januari 2020, zo'n anderhalve maand later, blijkt de Cadant CMTS de verdeling nog steeds niet op orde te hebben:
De gevolgen zijn ook goed zichtbaar in bovenstaande schermprint van de kabelmodems die tegenwoordig downstream kanaal 1 op 274 MHz als primary downstream kanaal gebruiken. De update delta van de door ieder modem ontvangen ranging response berichten van de CMTS is niet meer een redelijk constante 20 seconden zoals bij de Cisco CMTS, maar zeer grillig. Ook treden er tegenwoordig veel vaker aanpassingen op aan de signaalsterkte die de modems van de CMTS moeten toepassen op de upstream kanalen waaruit af te leiden valt dat de stabiliteit van de kabelmodems in het coaxsegment is verslechterd na de vervanging van de Cisco CMTS. Nieuwer is in mijn coaxsegment dus niet beter.
Hmmm,
@ArChie.DVB Dat roept weer vragen op. De overgangsfase naar docsis 3.1 is bij nog niet klaar zo te zien. Je hebt het over een primary downstream frequentie van 274 MHz. Dat betekent dat de analoge TV er bij jou nog niet af is.
Denk je dat eerst gewoon de CMTS domweg is vervangen en men nog verder moet configureren zodra het frequentieplan definitief wordt aangepast? Of doet de Arris CMTS het in de basis minder goed?
efok wrote:
Dat roept weer vragen op. De overgangsfase naar docsis 3.1 is bij nog niet klaar zo te zien. Je hebt het over een primary downstream frequentie van 274 MHz. Dat betekent dat de analoge TV er bij jou nog niet af is.
Klopt, in mijn deel van het Ziggo kabelgebied (DVB regio Ziggo/Alkmaar) worden nog steeds alle analoge RTV kanalen doorgegeven. Het frequentieplan in mijn coaxsegment is dus nog steeds als volgt:
efok wrote:
Denk je dat eerst gewoon de CMTS domweg is vervangen en men nog verder moet configureren zodra het frequentieplan definitief wordt aangepast?
De heleboel zal in de loop der jaren gewoon stap voor stap aangepast gaan worden. Als er hier nu aan klanten een DOCSIS 3.1 modem gegeven zou worden dan wordt die vooralsnog gewoon alleen in backwards compatible EuroDOCSIS 3.0 modus gebruikt aangezien er vooralsnog alleen EuroDOCSIS 3.0 downstream en upstream kanalen aanwezig zijn in het coaxsegment. Die EuroDOCSIS 3.0 downstream en upstream kanalen zijn nu geconfigureerd in de nieuwe Cadant CMTS.
Voordat ze ook een DOCSIS 3.1 downstream kanaal kunnen configureren in die CMTS zullen ze waarschijnlijk eerst nog een aantal versterkers en andere coaxcomponenten in de wijkkasten in mijn regio moeten vervangen aangezien er nog oude Hirschmann versterkers aanwezig zijn die alleen geschikt zijn voor het huidige frequentieplan tot 862 MHz.
Overigens gebruikt Ziggo DOCSIS 3.1 als drogreden om analoge TV uit te schakelen. Zoals je in de schermprints van de Giga Connectboxen kan zien wordt er overal vooralsnog namelijk maar één DOCSIS 3.1 downstream kanaal geconfigureerd dat op de frequentieband het gebied van 879 tot 1009 MHz in beslag neemt. In dat frequentiegebied geen Ziggo helemaal geen analoge TV kanalen door. Dus het configureren van een DOCSIS 3.1 downstream kanaal in mijn regio wordt vooralsnog alleen maar in de weg gezeten door het ongeschikt zijn van andere componenten in het coaxsegment tussen CMTS en modems die niet DOCSIS 3.1 geschikt zijn.
Als ik het laatste frequentieplan van gemeente Delf even handmatig uitbreidt naar een frequentieplan met 32 EuroDOCSIS 3.0 downstream kanalen en 1 DOCSIS 3.1 downstream kanaal, dan wordt nu al weer duidelijk dat Ziggo de plaatsing van het eerste DOCSIS 3.1 downstream kanaal weer zeer ongelukkig gekozen heeft:
DOCSIS 3.1 OFDM downstream kanalen hebben een maximale bandbreedte van 192 MHz. Terugrekenend van de bovengrens van 1218 MHz voor de verplichte DOCSIS 3.1 frequentieband worden de twee OFDM downstream kanalen dan optimaal geplaatst van 834 - 1026 MHz en 1026 - 1218 MHz. In plaats van het eerste OFDM downstream kanaal op 1026 MHz te plaatsen met een bandbreedte van 192 MHz en in de toekomst langzaam terug te werken naar lagere frequenties heeft men nu het eerste OFDM downstream kanaal op 879 MHz geplaatst met een bandbreedte van 130 MHz. Gevolg, weer verspilling op de frequentieband. Daaruit valt goed af te leiden dat Ziggo nog lang niet klaar is met het aanpassen van alle coax infrastructuur componenten in coaxsegmenten om de volledige infrastructuur DOCSIS 3.1 geschikt te maken.
efok wrote:
Of doet de Arris CMTS het in de basis minder goed?
Op basis van het grillige ranging response gedrag van de EuroDOCSIS 3.0 modems met deze Cadant CMTS in vergelijking met de voorgaande Cisco CMTS kan gesteld worden dat de stabiliteit voor de EuroDOCSIS 3.0 modems is afgenomen met deze nieuwe CMTS.
@ArChie.DVB schreef: “Overigens gebruikt Ziggo DOCSIS 3.1 als drogreden om analoge TV uit te schakelen. Zoals je in de schermprints van de Giga Connectboxen kan zien wordt er overal vooralsnog namelijk maar één DOCSIS 3.1 downstream kanaal geconfigureerd dat op de frequentieband het gebied van 879 tot 1009 MHz in beslag neemt. In dat frequentiegebied geen Ziggo helemaal geen analoge TV kanalen door.”
Analoge TV en radio zit nu toch in het upstream gebied wat nodig is voor de uitbreiding van de upload met Docsis 3.1 ?
Be rt wrote:
Analoge TV en radio zit nu toch in het upstream gebied wat nodig is voor de uitbreiding van de upload met Docsis 3.1 ?
Ik gaf aan “analoge TV” aangezien dat momenteel hetgeen is waarvan Ziggo officieel heeft aangekondigd dat ze de analoge TV kanalen gaan verwijderen en ook daadwerkelijk mee bezig zijn om te verwijderen. Voor DOCSIS 3.1 heb je daar vooralsnog weinig aan zolang Ziggo ook niet met een officiële aankondiging richting de klanten komt dat ze analoge radio gaan verwijderen en daar ook daadwerkelijk mee aan de gang gaan zoals nu met het uitschakelen van analoge TV. Verder heb je daar dan nog steeds niets aan omdat eerst alle versterkers in het coaxsegment vervangen moeten worden door versterkers die geschikt zijn voor de frequentie indeling die nodig is voor DOCSIS 3.1. Het deel van de frequentieband dat gebruikt kan worden voor upstream kanalen gaat immers veranderen van 5 - 65 MHz naar 5 - 204 MHz. Verder werden die analoge TV kanalen niet alleen doorgegeven in het gebied van 108 - 204 MHz, maar ook in het gebied van 204 - 862 MHz.
Afgezien daarvan begrijp ik niet waarom Ziggo nu opeens wel haast zou hebben met het uitbreiden van de upstream capaciteit. Ziggo heeft immers tot dusver altijd bij hoog en laag beweerd dat klanten helemaal geen behoefte hebben aan hogere upload snelheden. Dus is er helemaal geen noodzaak om frequentie ruimte vrij te maken voor de uitbreiding van de upstream capaciteit.
De glasvezel concurrentie die opkomt met symmetrische up en down, lijkt mij een stevige reden om haast te maken met een uploadverhoging. Dat klanten daar geen behoefte aan hebben lijkt me met het opkomen van allerlei clouddiensten een achterhaald standpunt. Dat weten ze zelf ook denk ik.
Overigens valt het me op dat er verschillende mensen hier met een “giga” connectbox klagen over achterblijvende snelheden.
efok wrote:
Overigens valt het me op dat er verschillende mensen hier met een “giga” connectbox klagen over achterblijvende snelheden.
Inderdaad bijzonder opvallend. De spaarzame klanten met een Giga Connectbox en een DOCSIS 3.1 downstream kanaal in hun coaxsegment zouden immers geen last moeten ondervinden van de overige klanten in het coaxsegment met EuroDOCSIS 3.0 modems die alleen gebruik kunnen maken van de EuroDOCSIS 3.0 downstream kanalen. Een eerste aanwijzing dat dit DOCSIS 3.1 modem ook weer zo'n probleem geval gaat worden net als de overige door Ziggo uitgebrachte Connectboxen?
ArChie.DVB wrote:
Pasi wrote:
Echter, dit verslag heeft één groot mankement, namelijk de titel en de ( blijkbaar ) aversie tegen downloaden.
Helaas vergeet @ArChie.DVB dat de klant betaald voor een abonnement met een bepaalde ‘inhoud’ en dus die ‘inhoud’ ‘vrijelijk mag gebruiken. Het maakt verder niet uit, hoe de klant die inhoud gebruikt, waarom, wanneer, tot welke niveau, ….
Het gros van de klanten hebben een te hoge abonnementssnelheid gezien hun daadwerkelijke gebruik en betalen dus iedere maand onnodig te veel.
Hoi Archie dank voor je uitleg.
Maar denk je dat je geen verkeerde inschatting maakt als je stelt dat klanten teveel betalen?
Kijk bijv maar eens naar de abo structuren van ZIggo ze hebben een 50 Mb internet abo maar ze gaan daarna naar 250Mb.
Waarom geen 100 MB en wanneer nu eindelijk eens hogere upload snelheden.
Maar goed kan je begrijpen dat mensen die 250 MB nemen omdat ze denken_zeker mbt de druk op de capaciteit zoals jij het beschrijft_ dat die 50Mb niet volstaat?
Zeker als je een multi huishouden hebt en je wilt wat tv( IPTV) of netflix(uhd) gebruikt en daarbij wat wilt downloaden kan ik me voorstellen dat mensen al vlug voor het fors duurdere abo gaan..
Graag zou ik van jou ook wat uitleg willen of althans jouw visie mbt glasvezel(FTTH).
Laat ik zeggen dat mijn ouders onlangs een glasvezel abo hebben genomen van 100/100MB.
Ik heb de lijn uitvoerig getest en moet zeggen dat ik er behoorlijk enthousiast over ben. De snelheid is nog hoger dan beloofd en via Wifi haal je ook zeer goede snelheden.
Mijn ouders hebben dus geen PON abo maar een FTTH verbinding.
Hoe zie jij eigenlijk de verschillen mbt de kabel en zie jij daar wel voordelen tov van FTTH en internet via de coax?
Ik zou zelf in mijn woning( woon niet ver van mijn ouders) ook graag glasvezel willen afnemen zeker nu in bij mijn ouders gezien heb hoe fijn deze verbinding is.
Helaas gaat dat voor mij en velen met mij niet want wij hebben voor snel internet enkel de optie voor Ziggo.
Vindt het ook best wel prijzig want internet only gaat voor Ziggo niet.
Dus een abo van 100/100 gaat zeer zeker ook niet het maximale over de telefoon lijn is 12Mb.
Lees mijn bericht hierboven ook even aub maar dan zul je denk ik wel begrijpen waarom mensen naar de 250Mb gaan. Dat komt volgens mij mbt wat je zelf al beschrijft dat mensen dan gaan twijfelen of zij met deze verbinding toch niet af en toe net tegen de grens zitten.
Je hebt bijv een IPTV lijn lopen maar bijv ook Netflix UHD dat je wilt kijken en daarbij ga je nog wat downloaden.. Helaas heb je bij Ziggo dan meteen de veel te grote stap van 50 naar 250.
Stel nu in zit net in de groep waar je een paar groot downloaders hebt met een snelle 500Mb verbinding..de vraag is dan wat dit voor invloed heeft op je 50Mb lijn.
Mij lijkt dat je eerder problemen gaat ondervinden juist met deze 50 Mb lijn als dat je meer marge hebt met 250.
Tsja dan kan ik wel anders willen maar de enige optie is bij ons zogezegd Ziggo en velen met mij zitten in deze situatie.( iets wat Ziggo ook weet en op inspeelt).
@Adsl gebruiker “Stel nu in zit net in de groep waar je een paar groot downloaders hebt met een snelle 500Mb verbinding..de vraag is dan wat dit voor invloed heeft op je 50Mb lijn.”
Als er een capaciteitsprobleem is vanwege grootverbruikers, dan zakt bij iedereen de downloadsnelheid in verhouding, wat ook gezien kan worden netwerkcentrum of naar voren komt bij klachten over de snelheid, dan wordt gekeken of er voldaan wordt aan de fair use policy en zo ja, komt er een node splitsing om iedereen weer aan zijn abonnementssnelheid te laten komen.
@ArChie.DVB Misschien is onderstaande wel interessant. Zojuist een korte onderbreking gehad in het CAI-signaal van 1:30 tot 1:45 wegens gepland onderhoud Ziggo. Toen modem eenmaal weer online was meteen ingelogd in het modem om status te bekijken. Modem heeft nu nieuwe downstream-kanalen gekoppeld:
Opvallend hierbij is dat ons modem in fZiggo nu zelfde set kanalen heeft gekoppeld als modem van familie in fUPC. Beide modems zijn CH7465LG-ZG.
efok wrote:
De glasvezel concurrentie die opkomt met symmetrische up en down, lijkt mij een stevige reden om haast te maken met een uploadverhoging. Dat klanten daar geen behoefte aan hebben lijkt me met het opkomen van allerlei clouddiensten een achterhaald standpunt. Dat weten ze zelf ook denk ik.
Opkomt met symetrisch? Dat was omstreeks 2015 de reden om FttH (Fiber to the Home) af te nemen een bescheiden 50/50 abonnement, Glasvezel was bij de meeste providers voor die tijd al synchroon. Mogelijk bedoel je het hernieuwde aanbod van KPN die sinds oktober 2019 weer synchroon glasvezel aanbied? De exacte achtergronden zijn me niet geheel bekend maar omstreeks 2016 was het meer een versimpeling van het systeem. Je bestelt snelheid x,y of z en wij(de providers) leveren via de beste verbinding zo is het nu nog met dit verschil het weer synchrone aanbod voor glasvezel.
Veel glasvezel klanten haalden via glasvezel hoe dan ook minstens 30Mbps up, al was het product 50/5. Ik had doorgaans een hogere up (60+Mbps) dan down(48+/-Mbps) Nu weer terug bij Ziggo doorgaans toch 50/5 met weinig fluctuaties. Zelfs een UHD Disney+ stream en tegelijk een mmo game geeft niet veel vermindering in een speedtest. Nu zie ik wel aan de accespunten dat er weinig directe buren van Ziggo gebruik maken.
Een en ander te hebben gelezen veranderd mijn kijk op kabel internet. In het verleden toen in mijn geval Casema met internet begon was de snelheid veel minder zeker dan nu, in die tijd was dsl beter, anno nu krijgen dsl klanten met minder dan 15Mb verbindingen nog wel eens het advies neem dan Kabel, als ik het nu goed lees en interpreteer is dat mogelijk niet eens altijd een goed advies.
Off topic
Je zou bijna gaan denken als ik lees wat erbij komt kijken waarom zijn de kabel providers ooit aan Internet begonnen, houd het bij TV en Radio, die gedachte heb ik ook wel eens bij de huidige dsl en glasvezel providers waarom nu eigenlijk TV erbij. Uiteraard de strijd om de klant ik zou toch graag de fusie kpn en ziggo hebben zien gebeuren. Ziggo enkel hun kant TV en Radio KPN de communicatie kant Internet en telefonie.
Uiteraard niet wenselijk een echte monopolist, zeker niet zoals het nu is de commerciele instellingen die het zijn geworden.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.