Eenhorn20

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Is Ziggo's dataverzamelen uit te schakelen?

Ziggo dwingt ons een nieuw systeem te accepteren. (Met o.a. 400 uur opslag in de cloud: 400 uur!! Welke Ziggo-klant zal óóit zoveel programma's willen opslaan?). Om dit systeem te kunnen installeren moet de klant akkoord gaan met Ziggo's verzamelen van allerlei data, zoals de meeste websites die ons tegenwoordig ook dwingen akkoord te gaan met het plaatsen van cookies. Cookies waarvan ik me afvraag welk voordeel de klant daarvan heeft.

Verzamelde data wordt verkocht aan iedere commerciële partij die bereid is ervoor te betalen. Maar uiteindelijk komt al die data ergens terecht op een centrale plek. Alle data over ons vormen tezamen een beeld van ons en over ons. Daar maak ik mij ernstig zorgen over. Ik ervaar het als bedreigend, omdat manipulatie op de loer ligt.  Deze data kan in verkeerde handen vallen, net als onze emailadressen die door criminelen worden verhandeld. 

Ik wil dat Ziggo de klant de keuze biedt om dit data verzamelen uit te zetten.

 

 

10 Reacties 10
anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

helaas is dat niet uit te schakelen 

 

wel kun je persoonlijke aanbevelingen uitschakelen 

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Kan niet, kan niet. Hoezo?  Dit is een policy van een bedrijf. Ik ben het er hartgrondig mee eens dat data-verzameling een opt- in hoort te zijn. Dat moet Ziggo respecteren, ook al hebben ze zoals alles tegenwoordig data honger.

Steefb

Level 20
  • 15867Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Cookies worden niet alleen gebruikt voor het verzamelen van allerlei data, ook voorkomen ze dat je elke keer moet inloggen, het is een hulpmiddel om illegaal gebruik tegen te gaan en er zijn nog veel meer volstrekt legitieme redenen om cookies te gebruiken .

 

Kijk hier voor meer info.

Cookies | Ziggo

 

Privacy | Ziggo

Eenhorn20
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hi Steef

Is het middel (tegen onze luiheid om zelf te noteren wat het noteren waard is)  dan niet erger dan de kwaal? De data die Ziggo en al die bedrijven op deze manier over ons verzamelen is voor hen onnoemlijk veel interessanter dan de 'service' aan ons om ons 'leven te vergemakkelijken'. Het gevaar voor ons is niet zozeer het commerciële aspect, maar wie garandeert ons dat deze data niet in handen van kwaadwillenden valt? Zie mijn opmerking over onze email adressen.

Eenhorn20
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Nou.. dit onderwerp lijkt niet erg te leven onder Ziggo klanten. Dat verbaast me. Ik snap dat commerciële  bedrijven data over hun klanten verzamelen en dit als bijverdiensten verkopen aan andere commerciële bedrijven. Die op basis daarvan ons kunnen bestoken met gerichte advertenties. Irritant, maar ongevaarlijk.

Maar ooit komen al die dataverzamelingen érgens samen. En dan ontstaat een griezelig correct profiel van ons, waarmee we kunnen worden beïnvloed en gemanipuleerd. Wie beschikt straks over alle data en met welke intenties gaan zij daarmee aan de slag?

Ben ik nu echt de enige Ziggo klant die dit bedreigend vindt?

Edwin010

Level 6
  • 133Posts
  • 2Oplossingen
  • 33Likes

"ik heb niets te verbergen" hoor je 99% van de keren. Een dooddoener.

 

Klopt, je hebt misschien niets te verbergen, maar wel genoeg te beschermen. Ik vind ook dat je betaald voor een dienst, en dan hoef je niet al je data ook nog eens af te staan. Sommige dingen hou je niet tegen, maar ik probeer het wel door middel van alle mogelijke manieren als een Pi-hole en addons op browsers, geen Facebook en andere apps op telefoon enz. en laat bijna nergens mijn telefoonnummer 'verplicht' achter, de laatste 4 cijfers zijn dan altijd nullen. Zou ook schelen als Ziggo niet in zee zou gaan met die louche belbedrijfjes, dan schakel je dit helemaal uit. Heb net een maand een nieuw abbo en werd vanochtend alweer gebeld. Nee, ik wil je aanbieding niet horen, *KLIK*.

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9761Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

data verzamelen is alleen wat je op de mediabox kijkt zo kunnen ze jou aanbevelingen doen over programma’s of films series die je mogelijk ook leuk vind

 

bij de mediabox xl en next staan de opnames in de cloud in dat geval moeten ze wel een opname aan jou klantnummer koppelen als je een opname instelt vanuit de gids of een serie opname maakt

efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes

Ik kreeg van de week een Ziggo-enquête over het verzamelen van data, en onder welke voorwaarden je daar eventueel mee akkoord zou gaan (bv korting op de diensten) . Men wil er duidelijk nog meer mee, had ik sterk de indruk. Ik was niet voor…..

Eenhorn20
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Met alle respect, Expert, maar dat klinkt als een Ziggo reclamefolder.. Het gaat mij juist om de beruchte 'kleine lettertjes'. Weet u nog de invoering van trajectcontrole op de A1? Bij hoog en laag werd ons verzekerd dat het uitsluitend gebruikt zou worden om snelheid te controleren: inmiddels wordt IEDERE weggebruiker gefotografeerd en ook (vóóral) om redenen die totaal niets met snelheid te maken hebben. Dus: wat staat er in Ziggo's kleine lettertjes die gaan over dit data verzamelen?

Eenhorn20
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

(Ik bedoelde Expert Anoniemforum''.)

Uitgelicht topic