Reinier

Level 1
  • 390Posts
  • 36Oplossingen
  • 8Likes

Investeren in betere Wi-Fi: het loont!

Ik zie op de Ziggo Community regelmatig topics over problemen met trage of instabiele Wi-Fi. Wat mij opvalt is dat veel mensen hun Wi-Fi modem zien als een 'one device fits all'. Dat is ook niet zo gek, je mag toch verwachten dat je een fatsoenlijk apparaat van je provider krijgt? Helemaal mee eens! Maar is het apparaat dan ook per definitie de beste keuze voor jouw huis? Het antwoord is helaas: nee...

Ik help regelmatig mensen in mijn omgeving met Wi-Fi problemen. Vandaag heb ik de Wi-fi bij mijn schoonouders eens flink onder handen genomen. Deze situatie wil ik graag met jullie delen. Het laat namelijk zien dat je een hoop frustraties kunt voorkomen door wat tijd en geld te investeren in je thuis Wi-Fi 🙂

Situatie

- Eengezinswoning met 2 verdiepingen en een tuin
- Totale woonoppervlakte van 137m2
- Ziggo office basis ZZ2 (100Mbit / 10Mbit)
- Ubee EVW321b Wi-Fi modem
- Hoofdaansluiting in de hoek van de woonkamer op de begane grond

Het probleem

Het Wi-Fi signaal bij mijn schoonouders dekt maar een klein gedeelte van het huis. De woonkamer en tuin heeft goed bereik, maar zodra je in de keuken komt ben je al de helft van het bereik en snelheid kwijt. In het kantoor op de eerste verdieping is er nog wel signaal op de 2.4Ghz frequentie, maar met slecht een paar Mbit en het 5Ghz netwerk is helemaal verdwenen. Dit is natuurlijk erg storend tijdens het zakelijk gebruik, maar als mijn schoonmoeder vervolgens ook niet meer in bed kan candy crushen is er echt stront aan de knikker!

Het Wi-Fi modem

Het Wi-Fi modem staat in de hoek van de woonkamer in een houten kastje. Ongeveer 20cm van de grond. Aan beide kanten van het Wi-Fi modem staan twee hogen banken. Vanwege de bouw van het kastje en de lengte van de standaard Ziggo coax-kabel kan het modem niet hoger staan. Daarnaast is mijn schoonmoeder erg gehecht aan het kastje en is ze allergisch voor elektronica wat direct in het zicht staat. Herkenbare situatie? Bij mij thuis in ieder geval wel 🙂

Mogelijke oplossingen

Tja, en nu? Ziggo bellen voor een ander Wi-Fi modem? Stiekem een ander kastje neerzetten en hopen dat mijn schoonmoeder het verschil niet ziet? Ondanks dat optie 2 wel aantrekkelijk aanvoelde kwamen we al snel tot de conclusie dat zo'n wisseltruc eigenlijk alleen werkt met goudvissen. Daarom hebben gekozen voor een oplossing die niet zo snel zal eindigen in een echtscheiding: een losse Wi-Fi router.

Waarom een losse Wi-Fi router?

Het grootste nadeel van de situatie bij mijn schoonouders is dat de Wi-Fi modem weggemoffeld is op een onhandige plek. Het Wi-Fi signaal bereikt hierdoor vooral de tuin, de kruipruimte en de woonkamers van zowel mijn schoonouders als de buren. Verplaatsen van de Wi-Fi modem naar een andere plek is niet mogelijk, het modem moet nu eenmaal op de hoofdaansluiting aangesloten zijn. Een Wi-Fi router kun je echter overal neerzetten. Je kunt testen waar in huis het signaal zoveel mogelijk oppervlakte dekt en bovenal: je kunt onderhandelen met je partner. Nadeel? Je moet een netwerkkabel trekken waarmee je de Wi-Fi router verbindt met de modem.

Een Wi-Fi router kiezen

Keuzestress! Een kijkje in de tweakers.net pricewatch levert al snel meer dan 900 verschillende Wi-Fi routers op. Gelukkig kun je de resultaten als snel beperken door een paar voorkeuren op te geven. In dit geval heb ik gekozen voor:

– De router moet 1Gbps ethernetaansluitingen hebben (nog maar 387 opties)
– De router moet 5Ghz ondersteunen (nog maar 150 opties)
– De router moet de nieuwe Wi-Fi techniek 802.11 AC ondersteunen (nog maar 62 opties)
– De router hoeft geen modem te hebben (nog maar 50 opties)
– De router moet (in de toekomst) IPv6 ondersteunen (nog maar 27 opties)

Met 27 Wi-Fi routers die voldoen aan mijn eisen is het nog steeds lastig kiezen. De beste vervolgstap is om een maximaal aankoopbedrag te kiezen en vervolgens op basis van gebruikers-reviews een keuze te maken. In dit geval heb ik gekozen om alleen de gaan voor routers van het merk Asus. Dit is echt puur een persoonlijke voorkeur, omdat ik dit een fijn merk vind waar ik goede ervaringen mee heb.

Zo, nog maar 4 opties! Ik heb gekozen voor de Asus RT-AC87U. Deze Wi-Fi router is de nieuwste telg in de Asus familie en is voorzien van alle nieuwe snufjes op Wi-Fi gebied. Dit model is geen goedkope oplossing, maar in dit geval was geld niet zo'n probleem.
Overige fabrikanten zoals Netgear, TP-link en Sitecom hebben ook prima apparatuur.

De Wi-Fi router plaatsen: Poging 1

Met een super-de-luxe Wi-Fi router tot mijn beschikking kon ik vervolgens aan de slag. Als eerste wilde ik weten hoe de Asus router zou presteren ten opzicht van de Ubee. Daarom heb ik de Asus eerst op dezelfde plek in huis neergezet. Met de nieuwste Wi-Fi technieken onder de motorkap en 4 externe antennes zou dit geen match mogen zijn, toch...?

Test 1: De 5Ghz frequentie
Verbluffend verschil! Niet alleen het bereik is veel beter, maar ook ook qua snelheid breekt de Asus alle records. Nu is dat natuurlijk ook niet zo gek. De Asus router maakt gebruik nieuwere technieken voor de 5Ghz frequentie die de Ubee niet heeft. Desalniettemin, +1 voor de Asus.

Test 2: De 2.4 Ghz freqentie
Mijn schoonouders hebben verschillende apparaten in huis die alleen de 2.4Ghz ondersteunen zoals mediaspelers, HD ontvangers en een laptop. Goede prestaties op de 2.4Ghz zijn dus wel een vereiste.
Maar wat blijkt? Op de 2.4Ghz doet de Asus het niet heel veel beter dan de Ubee. De slaapkamer wordt nauwelijks bereikt en de snelheden in het kantoortje op de 1e verdieping zijn nog steeds beneden peil.

Conclusie...
Tja, heb ik nou net 200 euro besteed aan een set hele mooie marketing trucjes? Of zou de locatie van de router nog invloed kunnen hebben op de prestaties?

De Wi-Fi router plaatsen: Poging 2

Om een nieuwe teleurstelling te voorkomen ben ik direct op zoek gegaan naar de meest centrale plek in huis. Logischerwijs zou je vanaf een centrale plek het Wi-Fi signaal evenredig kunnen verdelen over het hele huis. In dit geval bleek het kantoor op de 1ste verdieping de beste optie. Nadat mijn schoonmoeder het huis had verlaten zijn we aan de slag gegaan. Na het plaatsen van de Wi-Fi router hebben we een netwerkkabel via het raam op de modem aangesloten. Je begrijpt nu waarschijnlijk ook waarom we hebben gewacht tot mijn schoonmoeder weg was 😉 Tijd voor een nieuwe test!

Test 1: De 5Ghz frequentie
Bam! De prestaties stellen opnieuw niet teleur. Geheel volgens verwachting presteert de router op de 5ghz weer perfect. Zowel de beneden verdieping als de slaapkamer zijn worden voorzien van een goed signaal. Niks op aan te merken.

Test 2: De 2.4 Ghz freqentie
* tromgeroffel *.....Victory! Alle plekken in huis waar we goed 2.4ghz signaal willen worden bereikt! Zelfs op de WC, naast een dik metalen was-en-droog combinatie kan zonder problemen een HD YouTube filmpje gestreamed worden.

Conclusie...
Wat kan ik er nog meer over zeggen? 🙂 Ons doel is bereikt. We hebben de perfecte plek voor de Wi-Fi router gevonden.

En toen?

Tja, en toen hing er op een koude zaterdagmiddag een lelijke grijze kabel door twee open ramen... Uiteraard hebben we die weer even weggehaald. De volgende stap is het doortrekken van de netwerkkabel van de woonkamer naar de 1e verdieping. Gelukkig is mijn schoonvader daar handiger in dan ik 🙂 De komende week wordt het nog even 'doorbikkelen' met de Ubee modem waarna de nieuwe Wi-Fi router echt in gebruik genomen kan worden.

Eindconclusie

De situatie bij mijn schoonouders laat zien hoe belangrijk het is om techniek en gezond verstand te combineren. Er is simpelweg geen standaardoplossing voor goeie Wi-Fi. Betekent dit dat een modem-router combinatie per definitie geen goede oplossing is? Gelukkig niet. Ik kom ook regelmatig situaties tegen waarbij een Wi-Fi modem van Ziggo, KPN of Tele2 een prima oplossing is. Maar die situaties zijn een stuk saaier om over te vertellen 😉

Ik hoop dat mijn ervaring andere mensen kan helpen om een beter beeld te krijgen van wat je kunt verwachten van een Wi-Fi modem. Want laten we eerlijk zijn, Wi-Fi is anno 2014 niet langer meer een luxe; het is potverdorie een levensbehoefte! 😉
20 Reacties 20
Meldingen
Aan Uit
CML

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Afgelopen weekend is dan eindelijk de nieuwe router gekocht. We zijn voor de ASUS RT-AC87U gegaan. En wat een verschil. Nu al.
Ik moet nog wat gaan spelen met de instellingen en plaats. Maar ik haal nu tenminste snelheden. :8