Reinier

Level 1
  • 390Posts
  • 36Oplossingen
  • 8Likes

Investeren in betere Wi-Fi: het loont!

Ik zie op de Ziggo Community regelmatig topics over problemen met trage of instabiele Wi-Fi. Wat mij opvalt is dat veel mensen hun Wi-Fi modem zien als een 'one device fits all'. Dat is ook niet zo gek, je mag toch verwachten dat je een fatsoenlijk apparaat van je provider krijgt? Helemaal mee eens! Maar is het apparaat dan ook per definitie de beste keuze voor jouw huis? Het antwoord is helaas: nee...

Ik help regelmatig mensen in mijn omgeving met Wi-Fi problemen. Vandaag heb ik de Wi-fi bij mijn schoonouders eens flink onder handen genomen. Deze situatie wil ik graag met jullie delen. Het laat namelijk zien dat je een hoop frustraties kunt voorkomen door wat tijd en geld te investeren in je thuis Wi-Fi 🙂

Situatie

- Eengezinswoning met 2 verdiepingen en een tuin
- Totale woonoppervlakte van 137m2
- Ziggo office basis ZZ2 (100Mbit / 10Mbit)
- Ubee EVW321b Wi-Fi modem
- Hoofdaansluiting in de hoek van de woonkamer op de begane grond

Het probleem

Het Wi-Fi signaal bij mijn schoonouders dekt maar een klein gedeelte van het huis. De woonkamer en tuin heeft goed bereik, maar zodra je in de keuken komt ben je al de helft van het bereik en snelheid kwijt. In het kantoor op de eerste verdieping is er nog wel signaal op de 2.4Ghz frequentie, maar met slecht een paar Mbit en het 5Ghz netwerk is helemaal verdwenen. Dit is natuurlijk erg storend tijdens het zakelijk gebruik, maar als mijn schoonmoeder vervolgens ook niet meer in bed kan candy crushen is er echt stront aan de knikker!

Het Wi-Fi modem

Het Wi-Fi modem staat in de hoek van de woonkamer in een houten kastje. Ongeveer 20cm van de grond. Aan beide kanten van het Wi-Fi modem staan twee hogen banken. Vanwege de bouw van het kastje en de lengte van de standaard Ziggo coax-kabel kan het modem niet hoger staan. Daarnaast is mijn schoonmoeder erg gehecht aan het kastje en is ze allergisch voor elektronica wat direct in het zicht staat. Herkenbare situatie? Bij mij thuis in ieder geval wel 🙂

Mogelijke oplossingen

Tja, en nu? Ziggo bellen voor een ander Wi-Fi modem? Stiekem een ander kastje neerzetten en hopen dat mijn schoonmoeder het verschil niet ziet? Ondanks dat optie 2 wel aantrekkelijk aanvoelde kwamen we al snel tot de conclusie dat zo'n wisseltruc eigenlijk alleen werkt met goudvissen. Daarom hebben gekozen voor een oplossing die niet zo snel zal eindigen in een echtscheiding: een losse Wi-Fi router.

Waarom een losse Wi-Fi router?

Het grootste nadeel van de situatie bij mijn schoonouders is dat de Wi-Fi modem weggemoffeld is op een onhandige plek. Het Wi-Fi signaal bereikt hierdoor vooral de tuin, de kruipruimte en de woonkamers van zowel mijn schoonouders als de buren. Verplaatsen van de Wi-Fi modem naar een andere plek is niet mogelijk, het modem moet nu eenmaal op de hoofdaansluiting aangesloten zijn. Een Wi-Fi router kun je echter overal neerzetten. Je kunt testen waar in huis het signaal zoveel mogelijk oppervlakte dekt en bovenal: je kunt onderhandelen met je partner. Nadeel? Je moet een netwerkkabel trekken waarmee je de Wi-Fi router verbindt met de modem.

Een Wi-Fi router kiezen

Keuzestress! Een kijkje in de tweakers.net pricewatch levert al snel meer dan 900 verschillende Wi-Fi routers op. Gelukkig kun je de resultaten als snel beperken door een paar voorkeuren op te geven. In dit geval heb ik gekozen voor:

– De router moet 1Gbps ethernetaansluitingen hebben (nog maar 387 opties)
– De router moet 5Ghz ondersteunen (nog maar 150 opties)
– De router moet de nieuwe Wi-Fi techniek 802.11 AC ondersteunen (nog maar 62 opties)
– De router hoeft geen modem te hebben (nog maar 50 opties)
– De router moet (in de toekomst) IPv6 ondersteunen (nog maar 27 opties)

Met 27 Wi-Fi routers die voldoen aan mijn eisen is het nog steeds lastig kiezen. De beste vervolgstap is om een maximaal aankoopbedrag te kiezen en vervolgens op basis van gebruikers-reviews een keuze te maken. In dit geval heb ik gekozen om alleen de gaan voor routers van het merk Asus. Dit is echt puur een persoonlijke voorkeur, omdat ik dit een fijn merk vind waar ik goede ervaringen mee heb.

Zo, nog maar 4 opties! Ik heb gekozen voor de Asus RT-AC87U. Deze Wi-Fi router is de nieuwste telg in de Asus familie en is voorzien van alle nieuwe snufjes op Wi-Fi gebied. Dit model is geen goedkope oplossing, maar in dit geval was geld niet zo'n probleem.
Overige fabrikanten zoals Netgear, TP-link en Sitecom hebben ook prima apparatuur.

De Wi-Fi router plaatsen: Poging 1

Met een super-de-luxe Wi-Fi router tot mijn beschikking kon ik vervolgens aan de slag. Als eerste wilde ik weten hoe de Asus router zou presteren ten opzicht van de Ubee. Daarom heb ik de Asus eerst op dezelfde plek in huis neergezet. Met de nieuwste Wi-Fi technieken onder de motorkap en 4 externe antennes zou dit geen match mogen zijn, toch...?

Test 1: De 5Ghz frequentie
Verbluffend verschil! Niet alleen het bereik is veel beter, maar ook ook qua snelheid breekt de Asus alle records. Nu is dat natuurlijk ook niet zo gek. De Asus router maakt gebruik nieuwere technieken voor de 5Ghz frequentie die de Ubee niet heeft. Desalniettemin, +1 voor de Asus.

Test 2: De 2.4 Ghz freqentie
Mijn schoonouders hebben verschillende apparaten in huis die alleen de 2.4Ghz ondersteunen zoals mediaspelers, HD ontvangers en een laptop. Goede prestaties op de 2.4Ghz zijn dus wel een vereiste.
Maar wat blijkt? Op de 2.4Ghz doet de Asus het niet heel veel beter dan de Ubee. De slaapkamer wordt nauwelijks bereikt en de snelheden in het kantoortje op de 1e verdieping zijn nog steeds beneden peil.

Conclusie...
Tja, heb ik nou net 200 euro besteed aan een set hele mooie marketing trucjes? Of zou de locatie van de router nog invloed kunnen hebben op de prestaties?

De Wi-Fi router plaatsen: Poging 2

Om een nieuwe teleurstelling te voorkomen ben ik direct op zoek gegaan naar de meest centrale plek in huis. Logischerwijs zou je vanaf een centrale plek het Wi-Fi signaal evenredig kunnen verdelen over het hele huis. In dit geval bleek het kantoor op de 1ste verdieping de beste optie. Nadat mijn schoonmoeder het huis had verlaten zijn we aan de slag gegaan. Na het plaatsen van de Wi-Fi router hebben we een netwerkkabel via het raam op de modem aangesloten. Je begrijpt nu waarschijnlijk ook waarom we hebben gewacht tot mijn schoonmoeder weg was 😉 Tijd voor een nieuwe test!

Test 1: De 5Ghz frequentie
Bam! De prestaties stellen opnieuw niet teleur. Geheel volgens verwachting presteert de router op de 5ghz weer perfect. Zowel de beneden verdieping als de slaapkamer zijn worden voorzien van een goed signaal. Niks op aan te merken.

Test 2: De 2.4 Ghz freqentie
* tromgeroffel *.....Victory! Alle plekken in huis waar we goed 2.4ghz signaal willen worden bereikt! Zelfs op de WC, naast een dik metalen was-en-droog combinatie kan zonder problemen een HD YouTube filmpje gestreamed worden.

Conclusie...
Wat kan ik er nog meer over zeggen? 🙂 Ons doel is bereikt. We hebben de perfecte plek voor de Wi-Fi router gevonden.

En toen?

Tja, en toen hing er op een koude zaterdagmiddag een lelijke grijze kabel door twee open ramen... Uiteraard hebben we die weer even weggehaald. De volgende stap is het doortrekken van de netwerkkabel van de woonkamer naar de 1e verdieping. Gelukkig is mijn schoonvader daar handiger in dan ik 🙂 De komende week wordt het nog even 'doorbikkelen' met de Ubee modem waarna de nieuwe Wi-Fi router echt in gebruik genomen kan worden.

Eindconclusie

De situatie bij mijn schoonouders laat zien hoe belangrijk het is om techniek en gezond verstand te combineren. Er is simpelweg geen standaardoplossing voor goeie Wi-Fi. Betekent dit dat een modem-router combinatie per definitie geen goede oplossing is? Gelukkig niet. Ik kom ook regelmatig situaties tegen waarbij een Wi-Fi modem van Ziggo, KPN of Tele2 een prima oplossing is. Maar die situaties zijn een stuk saaier om over te vertellen 😉

Ik hoop dat mijn ervaring andere mensen kan helpen om een beter beeld te krijgen van wat je kunt verwachten van een Wi-Fi modem. Want laten we eerlijk zijn, Wi-Fi is anno 2014 niet langer meer een luxe; het is potverdorie een levensbehoefte! 😉
20 Reacties 20
cvanaalsburg

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Reinier, heb soortgelijk probleem hier thuis.

Eengezinswoning met 2 verdiepingen en een tuin
- Totale woonoppervlakte van 137m2
- Ziggo extra plus (180Mbit download)
- Ubee EVW321b Wi-Fi modem
- Hoofdaansluiting in de meterkast bij de voordeur op de begane grond

Bereik Ubee modem redelijk op begane grond maar verder slecht.
heb hier nog een Sitecom WLR-6000 modem-router wifi liggen
Op de eerste verdieping ligt al een UTP kabel aangesloten op de Ubee modem

vraag is hoe nu de twee modem laten communiceren (2.4 - 5 GHZ) mbv de instellingen van beide modems
Heb jij hier ervaring mee
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Maak van de Sitecom een access point, geef hem zijn eigen WiFi netwerken, en je bent klaar.
cvanaalsburg

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ceasar, modem staat op AP. heb wel verbinding met modem (lokaal) maar zonder internet.
Er zal nog wat ingesteld moeten worden denk ik.
DHCP aan/uit sitecom? ; Ubee DMZ ?
Wil eigenlijk de Ubee ook als WIFI laten werken, gaat dit wel samen vraag ik me af of moet ik de modem in Bridge situatie laten zetten.
Al met al niet zo makkelijk als bijv. Ziggo beschrijft in hun stappenplan
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Op de Sitecom geen DHCP, de Ubee verzorgt alle DHCP. Je moet de Sitecom zijn eigen WiFi netwerken geven, die kunnen dan naast die van de Ubee bestaan.

Je ,kunt het beste even googelen op. jouw type router en access point
Reinier
Topicstarter
Level 1
  • 390Posts
  • 36Oplossingen
  • 8Likes
Ik heb er in bovenstaande situatie voor gekozen om de Asus als DMZ client in de Ubee in te stellen,maar beide DCHP servers voor nu aan de laten. Daarna heb ik het zendvermogen van de Ubee op 25% gezet en de 'primary networks' uitgezet. Alle apparatuur is met de Asus verbonden en werkt prima. Zo blijft WifiSpots iig nog enabled 🙂

In jouw geval zou je zoals Caesar zegt het beste de DHCP alleen door de Ubee laten regelen, omdat je die nog wil gebruiken.
AlexZ1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1360Posts
  • 235Oplossingen
  • 9Likes
Erg mooi geschreven Reinier, en bedankt voor je bijdrage!

We gaan je topic toevoegen aan "Het grote wifi topic"

Wifi is inderdaad erg afhankelijk van omgevingsfactoren zoals je huis, de omgeving etc.

Groet,
Alex
SebastiaanL

Level 1
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Mooi topic inderdaad, want bij al mijn klanten met 'slechte WiFi' blijf ik zeggen; investeer in hemelsnaam eens goed in WiFi als je het écht goed voor elkaar wilt hebben. En ik spreek uit ervaring



Met een flink aantal meters kabel en 2 Netgear Nighthawk R7000 routers waarvan er 1 als DHCP fungeert, is dit het resultaat op vrijwel elk van mijn devices op 5GHz WiFi. Op 2,4GHz is 60Mbit het 'slechtst' behaalde resultaat. Overigens wijt ik dat aan verouderde tablet, en niet aan gebrekkig WiFi 😉

Een totale investering van zo'n € 350,- maar wel optimaal WiFi bereik, snelheid en stabiliteit!
mouridie

Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Grappig verhaal, zal je helpen het compleet te krijgen.
Om waar voor je geld te krijgen en het stukje hardware ook op zijn volledige volle kracht te laten werken.
Zul je het device met een alternatieve of custom-made firmware in het geheugen moeten flashen.
Dit is allemaal niet zo moeilijk alleen moet je wel opletten met wat je doet, bij het verkeerd flashen door bijvoorbeeld het stoppen of onderbreken tijdens het upgrade van de firmware kan de router gebrickt raken.

De meest bekende alternatieve firmware communities zijn DD-WRT & Tomato.
Deze hebben ieder hun eigen sterke kanten en plus punten, afhankelijk van het soort gebruik.

Waarom is DD-WRT of Tomato zo geweldig? Je kan er wel meer dan 101 nieuwe dingen mee die met stanaard fabrieks firmware nooit mogelijk zou zijn.
Ik ga ze niet allemaal noemen, maar om even op jou problemen in te springen.
Het draadloos bereik: Je kan het zendsignaal maximaal opvoeren, en super nauwkeurig door het getal van de "TX+" waarde te veranderen.
De vervelende lelijke utp-kabel: Met DD-WRT kun je bijvoorbeeld een wireless client bridge opzetten en zo ben je in een klap van die kabel af! (Werkt goed, tijdje terug bij iemand aangesloten)

Heb even gekeken voor je modem of er iets te vinden was, niet voor alle modems bestaad er alternatieve firmware.
Hier kun je de meest actuele beta downloaden van DD-WRT voor de Asus rt-ac87u:
http://download1.dd-wrt.com/dd-wrtv2/downloads/betas/2014/12-03-2014-r25544/asus-rt-ac87u/
Een handleiding voor het correct configureren van de wireless client brigde:
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Client_Bridged
En hier dan nog wat informatie over en omtrent het flashen van dd-wrt firmware
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Installation#.22Flashing.22_Your_Router_with_DD-WRT_Firmware
mouridie

Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
De werkzame snelheid van je wireless data verkeer is afhankelijk van de verbonden netwerk clients in het betreffende netwerk.
En word bepaald aan de hand van welke wifi protocollen de netwerk interface van een client ondersteund.
De client die de minste snelheid kan leveren en vaak ook de minste protocollen ondersteund bepaald werkzame snelheid van je wireless data verkeer.
Dat houd in dat alle netwerk apparaten zich zullen aanpassen en ook op die (lage) snelheid gaan werken.
Let dus goed op, 1 oud netwerk apparaat in je wifi netwerk kan de boel aardig verpesten voor de rest.
Anoniem

Level 1
  • 36Posts
  • 3Oplossingen
  • 2Likes
Bij mij in de flat is het onmogelijk om een stabiele te verbinding te hebben op 2.4 GHz. Ook met mijn Asus RT-N66U kom ik op 5 meter afstand niet boven de 8 Mbit/s. Er zitten dan ook 20+ routers in de buurt die op deze band rondzwerven.

Op 5 GHz ben ik echter de enige, en haal ik via deze router i.c.m. mijn iPad Air de volle snelheid van mijn abonnement (90 Mbit/s).
Flinke verbetering dus! 2.4 GHz zit naar mijn mening te vol tegenwoordig, vooral in drukbevolkte gebieden. Ik hoor veel familie/vrienden klagen over belabberde internetverbindingen, maar die beseffen niet dat de bottleneck vaak in de 2.4 GHZ band zit.

Misschien is het verstandig dat Ziggo de 5 GHz band wat meer promoot? Of misschien ook niet.. Dan zit die binnen de kortste keren ook vol.
mouridie

Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ey Anoniem,

Mag ik je een tip geven? Stel je router bij wireless in op Japan ipv Nederland. Indien mogelijk, anders zul je moeten flashen met alternatieve firmware.
In Japan hebben ze namelijk 14 wifi kanalen, dus dan kun je lekker ongestoord al je wifi verbindingen over het 14e kanaal laten gaan, waar waarschijnlijk jij als enigste gebruik van zal maken dan!

5Ghz heeft een veeel breedere range als 2.4Ghz, dus maak je daar ma geen zorgen over dat deze binnenkort vol zal komen te zitten.

Er zijn trouwens ook nog genoeg alternatieven, zoals bv. wifi over bluetooth, of zigbee dat werk op 1ghz.
CML

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Sluit je de eigen router gelijk op het ingangspunt aan of moet de (bij mij) Ubee modem er nog tussen blijven.
Ik heb ook telefoon en televisie via Ziggo lopen.
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
@mouridie:

Kanaal 14 wordt door lang niet alle apparatuur ondersteund, dus je kunt wellicht je router daar wel op inrichten, maar dan betekent dat nog lang niet dat je WiFi clients daar mee om kunnen gaan. Daarbij komt dat alleen 802.11b op dat kanaal ondersteund wordt, niet het veel snellere 802.11n. Bedenk ook dat die frequentie in Europa voor andere apparatuur voorzien is.
Anoniem

Level 1
  • 36Posts
  • 3Oplossingen
  • 2Likes
@CML
Ik heb zelf het modem (Ubee EVM 320b, zonder router/Wi-Fi) aangesloten in de meterkast. Vervolgens gaat er een lange UTP kabel richting de "computerkamer" waar deze is aangesloten op mijn router (Asus RT-N66U). Gaat allemaal prima! Met een losse router dan.. Indien je een modem/router combinatie hebt van Ziggo moet je deze wel eerst op "bridge modus" laten zetten door de klantenservice.

Het modem zelf moet inderdaad eigenlijk rechtstreeks op de hoofdaansluiting worden aangesloten. Deze moet uiteraard aangesloten blijven, anders heb je geen internet. De coax kabel kan niet op een losse router worden aangesloten 😉
CML

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Precies ja. Ik heb de Ubee EVW 3200. Dit wordt gebruikt als modem/router combi. Ik zal dan de modem bij de hoofdaansluiting plaatsen en de nieuwe router via netwerkkabel va. de Ubee modem op de plek die ik wil. Duidelijk. Zal helemaal lukken.
We zijn nu net bezig met de bekabeling hier in huis. Kunnen we het gelijk goed doen.
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Dat kun je met een extra router doen, of met homeplugs via het lichtnet. Dan kun je op meerdere plaatsen in huis een WiFi zender plaatsen.
CML

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb inderdaad een extender geprobeerd. Zonder goed resultaat.
We hebben dit weekend getest met een Sitecom WLR-8100 AC1750 Wi-Fi Gigabit Dualband Router X8. We hebben hem achter de Ubee router gezet.

Foto 1: Alleen Ubee
Foto 2: Met de sitecom er achter.

Had hier geen "bridge-modus" aangezet in de Ubee.

Ik heb het Ziggo Alles in 1 Extra pakket. Dus de snelheid zal m.i. nog vele malen beter kunnen worden. Zal dat lukken als de Bridge-modus aangezet is?
Anoniem

Level 1
  • 36Posts
  • 3Oplossingen
  • 2Likes
Dat lijkt me sowieso een goed plan. In bridge modus wordt de modem/router combinatie zeg maar alleen een modem. Als dit niet uit staat heb je eigenlijk een router achter een router hangen wat voor diverse issues kan zorgen. Zodra de klantenservice de bridge modus heeft ingeschakeld (oftewel router uitgeschakeld) zal alleen het modem actief zijn in de Ubee en zal ook alleen de eerste UTP poort functioneren.

Je resultaten zijn overigens al vrij netjes voor Wi-Fi gebruik.. 😉
CML

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Top. Gaan we aan werken.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic