RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Hogere upload of meer HD kanalen?

https://www.totaaltv.nl/nieuws/ontluisterend-ziggo-weet-nog-niet-wat-het-met-ruimte-analoge-radio-ga...

 

Dit blijkt uit een bijdrage van VodafoneZiggo-woordvoerder Gerjan van der Laan in het NPO Radio 1-programma Blok&Toine. Op de vraag of de bandbreedte van analoge FM-kabelradio wordt gebruikt voor het verhogen van de uploadsnelheid van internet was het opvallende antwoord van de woordvoerder: "Wij zijn nu intern aan het kijken wat we gaan doen met die beschikbare ruimte."

 

Ik ben geen fan van deze website maar dit is wel weer tenenkrommend iets uitschakelen en nog geen plannen wat de volgende stap is?

 

Kleine poll

Hogere upload of meer HD kanalen?

 

80 Reacties 80
Buurman

Level 14
  • 986Posts
  • 50Oplossingen
  • 897Likes

@Bert  schreef: "Ik denk dat je behoorlijk in de buurt komt met 5:1"  

🤣hahaha, dicht in de buurt?  Dat is het nu totaal niet. 

Mijn Compleet 300/30 is momenteel altijd nog een verhouding  van 10:1 en bij Max 600/40 zelfs 15:1 en het voor mij onbetaalbare Giga 1000/50 met een lachwekkende 20:1 

We wachten maar af wat Ziggo ons gaat brengen ergens in 2022

Mijn meterkast bied mij in elk geval de luxe om daar te kunnen kiezen uit een Oranje of Groen kabel.

Ik heb geen behoefte aan een gigantische download maar wel aan een fatsoenlijke upload.

Ik ben al bijna 2 1/2 jaar tevreden met de Next Mediabox en als daar nu straks wat meer HD en minder SD kanalen uitkomen vind ik het prima.

Ik als Tukker zeg dan maar tot slot "Kiek'n wat wot"...............

VZWatcher

Level 12
  • 627Posts
  • 3Oplossingen
  • 525Likes

Als dit topic iets duidelijk maakt, is dat @Bert echt niet meer als objectief beschouwd kan worden. Echt alles wat Ziggo doet wordt op een of andere manier verdedigd, ook al is het zo krom gebogen als een lepeltje dat Uri Geller onder handen heeft genomen. Het is toch een gotspe dat je aan iets voor klanten ingrijpend begint en je weet van te voren niet wat je met de ruimte gaat doen. Dan kan je wel met argumenten komen dat ze ergens al zes jaar mee bezig zijn en dat daar een toekomstvisie achter zit. Maar een toekomstvisie van iets dat zes maanden geleden is begonnen (uitzetten analoge radio) is er blijkbaar niet. 

Om op de vraag terug te komen. Laat ze die schamele 20 MHz alsjeblieft inzetten voor hogere  upload. Dat kan eigenlijk technisch gezien vanwege de vastliggende frequentie en Docsis 3.1 niet anders. Voor meer HD heb je meer ruimte op een andere plaats op de frequentieband nodig.

RoWi.
Topicstarter
Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@VZWatcher 

Is een slimmere compressie/codec niet genoeg, en de dubbele SD kanalen voor de KabelTV klanten opdoeken

VZWatcher

Level 12
  • 627Posts
  • 3Oplossingen
  • 525Likes

Ik zie Ziggo niet zo snel dubbele verspreiding in SD voor KabelTV stoppen. Dit kost VodafoneZiggo heel veel omzet omdat dan het veel duurdere TV Start met de HD versies van de SD kanalen voor veel abonnees overbodig maakt. Zeker nu het televisiekijken meer naar online gaat wijzigen. Dan is KabelTV met alles in HD dat standaard bij een internetabonnement wordt geleverd meer dan genoeg voor velen..

 

Ik denk dat jij met slimmere compressie doelt op MPEG4 en H.265. MPEG4 gaat zeker gebeuren. H.265 zie ik op afzienbare termijn nog niet gebeuren, al zit daar juist de meeeste winst in bandbreedte in. Als je nu al ziet hoelang Ziggo doet om MPEG2 te onderhouden voor een handjevol klanten gezien op het totale aantal van 3,8 miljoen dan zie ik de overstap naar H.265 niet snel komen. Dan moeten namelijk nog veel meer klanten die eigen apparatuur gebruiken investeren in nieuwe televisies of decoders.

RoWi.
Topicstarter
Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Zo had ik er nog niet naar gekeken. Dat is op te lossen door kabel TV niet ongecodeerd door te geven. 

Buurman

Level 14
  • 986Posts
  • 50Oplossingen
  • 897Likes

Ik kan het mis hebben maar ik denk dat kabelTV (via DVB-C tuner in TV) in de toekomst gewoon EXIT gaat bij Ziggo……allemaal verplicht aan de Next 😉

VZWatcher

Level 12
  • 627Posts
  • 3Oplossingen
  • 525Likes

KabelTV gecodeerd maken, staat eigenlijk gelijk aan KabelTV opdoeken. Want dan kan je beter TV Start je basispakket maken. Het is een keuze en lost direct het vraagstuk dubbele doorgifte op.

 

Maar je geeft wel als Ziggo dan wel een belangrijk USP op, namelijk het zonder smartcard of decoder in alle kamers direct via de televisie kijken naar tv. Het maakt het abonnement met exyta huur smartcards en decoders ook duurder. Ik weet niet of klanten hier wel op zitten te wachten en of Ziggo dit aandurft. Dit kan weleens veel klanten gaan kosten. De vraag is of de extra omzet uit duurdere basispakket en huur smartcards en decoders het omzetverlies van het klantenverlies kan dekken. Want daar gaat het echt alleen maar om. VodafoneZiggo moet in opdracht van de aandeelhouders elk jaar manieren vinden om de omzet te verhogen en bij die hogere omzet het winstpercentage rond de 25 procent te houden.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75170Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@Buurman @VZWatcher Even goed lezen SVP.

 

Ik reageerde op : "laten ze dan de internet pakketten minimaal een down/up verhouding geven van  5:1"

 

Ik reageerde op het laat ze dan geven en dat komt als analoog volledig is afgeschaald: "Ik denk dat je behoorlijk in de buurt komt met 5:1.

Ziggo heeft niet voor niets alles in alle kasten vervangen gedurende de laatste 6 jaar, die investering kan niet zonder reden gedaan zijn, je gooit niet zomaar tig miljoen euro over de balk, daar moet iets mee gebeuren om het terug te kunnen verdienen en gezien de concurrentie zal dat als eerste de upload moeten worden."

 

@VZWatcher schreef: "Als dit topic iets duidelijk maakt, is dat @Bert echt niet meer als objectief beschouwd kan worden. Echt alles wat Ziggo doet wordt op een of andere manier verdedigd, ook al is het zo krom gebogen als een lepeltje dat Uri Geller onder handen heeft genomen. Het is toch een gotspe dat je aan iets voor klanten ingrijpend begint en je weet van te voren niet wat je met de ruimte gaat doen. Dan kan je wel met argumenten komen dat ze ergens al zes jaar mee bezig zijn en dat daar een toekomstvisie achter zit. Maar een toekomstvisie van iets dat zes maanden geleden is begonnen (uitzetten analoge radio) is er blijkbaar niet."

 

Wat Ziggo met de ruimte gaat doen is al jaren duidelijk, anders had Docsis 3.1 niet uitgerold hoeven worden en analoog afgeschaald.

Als je dat niet begrijpt, dan moet je de Docsis 3.1 techniek en mogelijkheden maar eens na gaan lezen.

RoWi.
Topicstarter
Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Neem je alleen KabelTV af bij Ziggo dan staat de prijs niet in verhouding met de kwaliteit. Voor een extra TV zal het wel voldoen, voor het hoofd scherm in mijn beleving niet. Wordt  TV start het nieuwe basispakket ook dan is de prijs niet geheel gerechtvaardigd ten opzichte van het aantal HD kanalen. 

 

Het unieke verkoop argument (usp) het niet nodig hebben van decoders of smartcards valt deels weg zeker ten opzichte van de nummer 2 tv distributeur waar je ook zonder kastjes op een tweede TV of derde kan kijken, toe gegeven mischien iets minder makkelijk dan via coax wel in betere kwaliteit.

De twee euro uitgeven voor een CI module is het ergste niet vermoed ik, maar dan nog de helft van het aantal beschikbare kanalen niet in HD.... 

 

Het is niet ondenkbaar dat die stap klanten kan kosten of een verschuiving in het soort abonnement wat wordt afgenomen, het blijft lastig om dit goed af te wegen. Want hoeveel klanten zullen daadwerkelijk van Max met Next naar Compleet met Next gaan?

Buurman

Level 14
  • 986Posts
  • 50Oplossingen
  • 897Likes

@Bert  Lees dan zelf ook eens goed !!!!     ik schreef  "hahaha, dicht in de buurt?  Dat is het NU totaal niet. " 😉

RoWi.
Topicstarter
Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Buurman  schreef:

@Bert  schreef: "Ik denk dat je behoorlijk in de buurt komt met 5:1"  

🤣hahaha, dicht in de buurt?  Dat is het nu totaal niet. 


Ik hoop dat Bert hiermee bedoelde dat die verhouding acceptabeler is, of dat Ziggo daar naar toe wil werken.

 

75/10 = 7,5/1 met de verhouding 5/1 zou dat 75/15  worden als ik goed reken.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75170Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@Buurman  schreef:

@Bert  Lees dan zelf ook eens goed !!!!     ik schreef  "hahaha, dicht in de buurt?  Dat is het NU totaal niet. " 😉


Daar ben ik het helemaal mee eens, het wordt echt tijd dat ze de upload gaan verhogen.

VZWatcher

Level 12
  • 627Posts
  • 3Oplossingen
  • 525Likes

@Bert @Wellicht moet jij je eens wat meer verdiepen in Docsis 3.1 voordat je anderen dit verwijt gaat maken. Interessant doen met soms verouderde graphics is heel makkelijk. En omdat je overtuigend overkomt en er super expert achter je naam staat,, kom je ermee weg. Ik zeg niet dat je er geen verstand van hebt (want dat heb je duidelijk wel) maar zeker niet alles wat je verkondigt klopt volledig.

 

En dat iedereen bij Ziggo weet wat ze met de ruimte van analoge radio gaan doen? Ik nodig je uit om eens helemaal naar het interview van de officiële woordvoerder van VodafoneZiggo op Radio 1 te luisteren. Dan hoor je iemand die een organisatie van duizenden mensen vertegenwoordigt die het niet weet. En dat is het ergerlijke omdat inderdaad als je Docsis 3.1 begrijpt het antwoord op de vraag een inkoppertje moet zijn.

 

 

RoWi.
Topicstarter
Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Bert  schreef:

 

Wat Ziggo met de ruimte gaat doen is al jaren duidelijk, anders had Docsis 3.1 niet uitgerold hoeven worden en analoog afgeschaald.

Als je dat niet begrijpt, dan moet je de Docsis 3.1 techniek en mogelijkheden maar eens na gaan lezen.


@Bert dan heb je zeker wel een link beschikbaar om die opmerking te onderbouwen en waaruit dit duidelijk naar voren komt, want ik vind nergens een duidelijk artikel op VodafoneZiggo waar dit uit blijkt.

 

Het enige zo lijkt het, is het kunnen verkopen van een Gigabit abonnement nergens maar dan ook nergens heb ik een stuk gevonden wat het werkelijke plan is met de upload. In het radiofragment geeft de woordvoerder geen concreet antwoord op een concrete vraag. Het enige hoop gevende is het laatste stukje waar gezegd word we gaan kijken, hoe Ziggo dit gaat doen.

 

Hier wordt wel de mogelijkheid van wel 10Gb down en 2Gb upload genoemd maar ik vind niks over welke upload Ziggo daadwerkelijk bij het Giga abonnement wil leveren. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75170Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@RoWi. Ziggo: hogere uploadsnelheid komt pas bij docsis 3.1 10Gbit/s - update - IT Pro - Nieuws - Tweakers

 

Jeroen Hoencamp, ceo van VodafoneZiggo, geeft toe dat de huidige uploadsnelheid van maximaal 50Mbit/s aan de magere kant lijkt ten opzichte van de downloadsnelheid van 1Gbit/s. "Veruit de meeste klanten kunnen prima uit de voeten met deze upload, maar we gaan ook daar in de toekomst zeker een schepje bovenop doen. Dat is een kwestie van tijd.

 

VodafoneZiggo heeft een toelichting op zijn eerdere reactie gegeven: "Ondanks dat we niet exact weten wanneer de uploadsnelheid omhoog zal gaan, kunnen we wel zeggen dat het minder lang duurt dan wat in het artikel beweerd wordt. Want het is niet zo dat we de uploadsnelheid pas zullen verhogen ten tijde van een downloadsnelheid van 10Gbit/s/docsis 4. Dit kan al veel eerder het geval zijn bij docsis 3.1. We kunnen alleen nog niet zeggen wanneer. We werken er dagelijks aan om steeds meer bandbreedte vrij te maken om dit binnenkort te realiseren. De meeste consumenten downloaden vooral, vandaar de uitrol van 1Gbit/s en hierbij is de uploadsnelheid van 50Mbit/s snel genoeg."

 

Edit: en toen lag een tijd alles plat vanwege Corona.

RoWi.
Topicstarter
Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Jeroen Hoencamp, ceo van VodafoneZiggo, geeft toe dat de huidige uploadsnelheid van maximaal 50Mbit/s aan de magere kant lijkt ten opzichte van de downloadsnelheid van 1Gbit/s. "Veruit de meeste klanten kunnen prima uit de voeten met deze upload, maar we gaan ook daar in de toekomst zeker een schepje bovenop doen.

 

Een schepje bovenop is nu niet direct een concreet getal dat zou dan 100 up kunnen zijn. Met docsis 3.0 is al tot 200Mb up mogelijk

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Bert  schreef:

...Jeroen Hoencamp, ceo van VodafoneZiggo, geeft toe dat de huidige uploadsnelheid van maximaal 50Mbit/s aan de magere kant lijkt ten opzichte van de downloadsnelheid van 1Gbit/s. "Veruit de meeste klanten kunnen prima uit de voeten met deze upload, maar we gaan ook daar in de toekomst zeker een schepje bovenop doen. Dat is een kwestie van tijd.

 

VodafoneZiggo heeft een toelichting op zijn eerdere reactie gegeven: "Ondanks dat we niet exact weten wanneer de uploadsnelheid omhoog zal gaan, kunnen we wel zeggen dat het minder lang duurt dan wat in het artikel beweerd wordt. Want het is niet zo dat we de uploadsnelheid pas zullen verhogen ten tijde van een downloadsnelheid van 10Gbit/s/docsis 4. Dit kan al veel eerder het geval zijn bij docsis 3.1. We kunnen alleen nog niet zeggen wanneer. We werken er dagelijks aan om steeds meer bandbreedte vrij te maken om dit binnenkort te realiseren. De meeste consumenten downloaden vooral, vandaar de uitrol van 1Gbit/s en hierbij is de uploadsnelheid van 50Mbit/s snel genoeg."

 

Edit: en toen lag een tijd alles plat vanwege Corona.


Een prachtig bla-bla-bla verhaal, maar zoals altijd bij Ziggo, geen harde feiten. Veel geschreeuw en weinig wol. Prima PR, maar weinig inhoud voor de klanten.

Het betreffende artikel is op 12 nov. 2019 geschreven en nu is, bijna 2 jaar later, nog steeds niets bekend. Het kan dus nog wel even duren voordat de upload hoger wordt. Natuurlijk heeft Corona de planning verstoord, maar in de tussentijd hadden ze verder alles kunnen optuigen. Tevens is er natuurlijk altijd een kans/mogelijkheid, dat een hogere upload dan alleen via een extra abo te verkrijgen is, want we hebben het hier tenslotte wel over Ziggo.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Even inhaken op de discussie @Bert  heeft een goed punt, de upload is mager maar voldoende tenzij je een extreme Downloader en Uploader van torrents bent, dan is het je eigen keuze je legt dan vol uit je eigen netwerk plat, Did it, Done it, 

 

Maar het uitfaseren van Analoog TV en Analoog Radio duurt gewoon langer dan gepland, voordat je alles klaar hebt ben je even zoet. Is niet alleen onze jeugd generatie, denk even aan de ouderen (voorbeeld mijn vader van bijna 89) die heeft wel een modem voor telefonie, maar dat is alles, computers, noodmobiel heeft ie van mij maar geen extra's hij weet de Pace box van UPC te bedienen, dan houd het op, als er iets is, dan en ik de persoon die dit regelt, en zo zijn er nog meer ouderen die van de uitfasering de dupe worden en ze moeten wel iets anders gezocht worden en dat is een behoorlijke klus. Dus we zijn 2 jaar verder en ik denk zekers tot einde jaar dat we dit nog wel behouden.

 

ik begrijp wel dat het wel langer duurt en met de Covid heeft het nog roet in de planning gegooit.

 

(Tip) Neem TotaalTV niet 100% Serieus - Het betreft VodafoneZiggo waar het gebeurt en geen TotaalTV.

sebas14

Level 11
  • 590Posts
  • 16Oplossingen
  • 306Likes

Ik ga voor meer HD en ietsjes meer upload. 😊

En even over beter inrichten van je netwerk.

Even een vergelijking:

 

Waarom kan UPC in Zwitserland die ook onder Liberty Global valt, net als Ziggo zijn netwerk beter inrichten. Zij hebben met Digitale TV 45 Transportstreams en Ziggo er maar 35.

UPC bied ook Docsis 3.1 met downloadsnelheid 1 Gbps (net als Ziggo) en uploadsnelheid van 100Mbps (Ziggo 50Mbps).

En daar zit analoge radio er zelf nog op. Die mag er nog niet af daar.

Verklaar nader....

RoWi.
Topicstarter
Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Dave! Het gaat mij niet direct om het artikel op totaal TV die site moet je inderdaad niet te serieus nemen. Echter de bron de radio uitzending is terug te luisteren en een VodafoneZiggo woordvoerder zouden we toch wel serieus mogen nemen?

 

Wat betreft de upload voor klanten die thuiswerken neem architecten of anderzins beroepen die grotere bestanden moeten verzenden of opslag naar een cloud is iets meer upload zeker nuttig of zelfs noodzakelijk en meerdere Zoom of team of andere video gesprekken daar is ook upload van belang. Dat heeft niks met het grijze gebied van torrents te maken. De upload zal voor diverse klanten momenteel minstens zo belangrijk zijn als de download.

 

Verder gaat het er niet om dat de uitvoering langer duurt, het gaat om de uitspraak in die uitzending we kijken nog wat we gaan doen. Juist de uitstel periode zou gebruikt moeten zijn voor een roadmap, Ziggo zou nu al moeten kunnen aankondigen het Giga abonnement krijgt uiteindelijk xxx Mb upload, en we gaan meer TV kanalen opwaarderen naar HD.

Geef de klant iets concreets om naar uit te kijken, kweek meer begrip voor de huidige gang van zaken. Dat is wat er nu mist, betere uitleg van het uiteindelijke doel. Wat gaan wij als klanten er concreet van merken. Stabiliteit van het netwerk is leuk maar dat is een kern taak. Snellere abonnementen kunnen verkopen is prima, maar wat hebben klanten die dit niet nodig hebben daar aan. Kortom wat krijgen de klanten concreet terug voor wat er nu definitief afgaat. Het verlies van de FM komen we wel weer overheen, daar lezen we volgend jaar vermoedelijk niks meer over. 

 

Waar het nu om gaat wat gaan we er in 2022 van merken dat zou toch bekend moeten zijn ondertussen?

Op de website die ik als bron hanteer https://www.vodafoneziggo.nl/ is er niet veel zinnigs te lezen enkel oppervlakkige zaken.

 

@sebas14 intressant dat doet mij vermoeden hoewel ik hoop dat ik het mis heb dat we hier ook niet meer dan 100 up kunnen verwachten. Of dat voor de klanten genoeg zal zijn om deze tevreden te houden vraag ik me af.

 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic