Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
Hallo,
In dit topic beschrijf ik hoe je een goede coax kabel herkend en hieraan kun je herleiden of de coax kabel aan vervanging toe is. Hierbij beschrijf ik ook voor de geïnteresseerde waarom een goede coax kabel van groot belang is.
Ik heb geen goede kabel, wat nu?
Vervang deze zo snel mogelijk, mochten er namelijk problemen voorkomen dan ligt dit aan de kabel. Ook is Ziggo het een en ander van plan in de toekomst en vereissen deze veranderingen veel van de kabel, heb je geen goede kabel? Dan krijg je hoogstwaarschijnlijk als nog problemen en moet de kabel alsnog vervangen worden. Nu kun je dat op je gemakje doen, dan moet het per direct!
Wat is het verschil tussen de soorten coax kabels?
Het grote verschil zit hem in de dikte van de kern ( het koper in het midden van de kabel ) en de mantel ( de haartjes die de kern afschermen) De kern zelf moet van een stevige dikte zijn om het signaal van televisie telefoon en internet goed te kunnen vervoeren. De mantel is hierbij van een nog groter belang. Tegenwoordig leven we met allerlei signalen in de lucht, hierbij te denken aan 3G, 4G en radio frequenties. Al deze signalen kunnen instralen op coax kabels en kunnen storingen geven in het signaal. Gevolg hiervan? Blokken in beeld of zelfs helemaal geen beeld! Bij het gebruiken van een goede coax kabel word dit signaal tegengehouden door de haartjes en kan de kern dus ongestoord werken!
Wat is er nog meer van belang voor een goed signaal?
Connectoren spelen een grote factor in het goed doorgeven van signaal. Vroeger gebruikte iedereen plastic connectoren of ijzeren connectoren met een plastic kapje. Bijna iedereen heeft deze nog wel in zijn woning liggen. Deze beschermen de kabel echter niet tegen instralen en dit zorgt dus ook enorm veel voor problemen. Verder kunnen versterkers, splitters en verdelers nog voor problemen zorgen maar dit is een lang verhaal!
Hoe herken ik een goede coax kabel?
Goede coax kabels zijn aan meerdere factoren te herkennen. De meest makkelijke manier hiervan is het Kema kabel keurmerk. Dit staat op de verpakking en of op de kabel gedrukt en hierdoor weet je zeker dat je een goede kabel hebt die gekeurd is. Echter staat dit niet op alle kabels die goedgekeurd worden.
Een van de manieren om te herkennen of een kabel goed is is door de kabel licht te buigen, blijft de kabel deels gebogen dan beschik je waarschijnlijk over een goede kabel. Valt de kabel terug in zijn vorige positie of slingert deze alle richtingen in dan weet je zeker dat hij niet goed is. Vervang deze dan ook zo snel mogelijk.
Dit zijn 2 kabels die goedgekeurd zijn, echter staat dit er niet op.
Wel zie je op de 1e kabel de woorden: COAX TWAALF. Dit is ook een manier om een goede kabel te herkennen. Ziggo hanteert namelijk 2 kwaliteit kabels. C12 en C9 ( De C staat voor Coax) Het cijfer staat voor de dikte van de kabel. zie je dit dus op de kabel staan dan weet je dan ook of hij goed is!
Ik hoop dat ik met dit bericht een hoop mensen kan helpen met de vraag over de coax kabels, de oproep van Ziggo om deze te vervangen is hiermee misschien iets duidelijker geworden.
Mochten er vragen zijn of opmerkingen dan zie ik ze graag!
R. Maas,
Backspace wrote:
Niet alleen de dempingsfactor per 100mtr is belangrijk! Omdat wij als particulier niet met dat soort lengtes te maken hebben is de dempingsfactor dan ook van minder belang.
Nick999 wrote:
Helder stukje.
Wel even één puntje, het cijfer achter de C van C12 en C9 etc, staat niet rechtstreeks voor de dikte, maar voor het verlies in dBmV per 100 meter op de 240 Mhz. Hoe lager het cijfer, des te minder verlies. (uiteraard levert dat wel een dikkere kabel op)
C9 geeft dus 9 dBmV verlies op 100 meter en c12 geeft 12 dBmV.
Al moet je in de praktijk deze waarde al verdubbelen omdat de gebruikte frequenties al ruim boven de 240 Mhz liggen en het verlies toeneemt met de frequentie.
gmpzinken wrote:
Ik zou graag over gaan op glasvezel ,de aansluiting licht er al tot in de meterkast.Wanneer gebeurt dit bij ziggo?
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.