R. Maas

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes

Hoe jij een goede coax kabel herkend

Hallo,

In dit topic beschrijf ik hoe je een goede coax kabel herkend en hieraan kun je herleiden of de coax kabel aan vervanging toe is. Hierbij beschrijf ik ook voor de geïnteresseerde waarom een goede coax kabel van groot belang is.

 

Ik heb geen goede kabel, wat nu?
Vervang deze zo snel mogelijk, mochten er namelijk problemen voorkomen dan ligt dit aan de kabel. Ook is Ziggo het een en ander van plan in de toekomst en vereissen deze veranderingen veel van de kabel, heb je geen goede kabel? Dan krijg je hoogstwaarschijnlijk als nog problemen en moet de kabel alsnog vervangen worden. Nu kun je dat op je gemakje doen, dan moet het per direct!

 

< Webshop van Ziggo >



Wat is het verschil tussen de soorten coax kabels?
Het grote verschil zit hem in de dikte van de kern ( het koper in het midden van de kabel ) en de mantel ( de haartjes die de kern afschermen) De kern zelf moet van een stevige dikte zijn om het signaal van televisie telefoon en internet goed te kunnen vervoeren. De mantel is hierbij van een nog groter belang. Tegenwoordig leven we met allerlei signalen in de lucht, hierbij te denken aan 3G, 4G en radio frequenties. Al deze signalen kunnen instralen op coax kabels en kunnen storingen geven in het signaal. Gevolg hiervan? Blokken in beeld of zelfs helemaal geen beeld! Bij het gebruiken van een goede coax kabel word dit signaal tegengehouden door de haartjes en kan de kern dus ongestoord werken!

Wat is er nog meer van belang voor een goed signaal?
Connectoren spelen een grote factor in het goed doorgeven van signaal. Vroeger gebruikte iedereen plastic connectoren of ijzeren connectoren met een plastic kapje. Bijna iedereen heeft deze nog wel in zijn woning liggen. Deze beschermen de kabel echter niet tegen instralen en dit zorgt dus ook enorm veel voor problemen. Verder kunnen versterkers, splitters en verdelers nog voor problemen zorgen maar dit is een lang verhaal!

Hoe herken ik een goede coax kabel?
Goede coax kabels zijn aan meerdere factoren te herkennen. De meest makkelijke manier hiervan is het Kema kabel keurmerk. Dit staat op de verpakking en of op de kabel gedrukt en hierdoor weet je zeker dat je een goede kabel hebt die gekeurd is. Echter staat dit niet op alle kabels die goedgekeurd worden.
Een van de manieren om te herkennen of een kabel goed is is door de kabel licht te buigen, blijft de kabel deels gebogen dan beschik je waarschijnlijk over een goede kabel. Valt de kabel terug in zijn vorige positie of slingert deze alle richtingen in dan weet je zeker dat hij niet goed is. Vervang deze dan ook zo snel mogelijk.

f45ca70d-b864-4c7a-88f9-977a7f4037a1.png

 

f017e424-bc11-47e4-96e5-87542f48f431.jpg

Dit zijn 2 kabels die goedgekeurd zijn, echter staat dit er niet op.
Wel zie je op de 1e kabel de woorden: COAX TWAALF. Dit is ook een manier om een goede kabel te herkennen. Ziggo hanteert namelijk 2 kwaliteit kabels. C12 en C9 ( De C staat voor Coax) Het cijfer staat voor de dikte van de kabel. zie je dit dus op de kabel staan dan weet je dan ook of hij goed is!
 


Ik hoop dat ik met dit bericht een hoop mensen kan helpen met de vraag over de coax kabels, de oproep van Ziggo om deze te vervangen is hiermee misschien iets duidelijker geworden.

Mochten er vragen zijn of opmerkingen dan zie ik ze graag!

R. Maas, 

 

13 Reacties 13
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes
Top verhaal, duidelijk, dank je.:clap_tone2: :thumbsup_tone2:
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Helder stukje.

Wel even één puntje, het cijfer achter de C van C12 en C9 etc, staat niet rechtstreeks voor de dikte, maar voor het verlies in dBmV per 100 meter op de 240 Mhz. Hoe lager het cijfer, des te minder verlies. (uiteraard levert dat wel een dikkere kabel op)

C9 geeft dus 9 dBmV verlies op 100 meter en c12 geeft 12 dBmV.

Al moet je in de praktijk deze waarde al verdubbelen omdat de gebruikte frequenties al ruim boven de 240 Mhz liggen en het verlies toeneemt met de frequentie.
R. Maas
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes
Nick999

Klopt helemaal!

Het cijfer staat inderdaad voor het verlies op 100 meter op de lagere frequenties en op de hogere frequenties is dit maal 2, echter om het voor de mensen die er wat minder verstand van hebben makkelijker te vertalen naar de dikte van de kabel. Uiteindelijk komt dit op hetzelfde neer, wel mooi om te zien dat er mensen zijn op dit forum die hier veel verstand van hebben!:)

Het opzetten van dit forum was ook om mensen die er minder verstand van hebben meer verstand te geven over de coax kabels aangezien hier vaak commentaar op gegeven word!:)
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Ik heb het ook vermeld om te voorkomen dat mensen een hoger getal als "dikker" en dus beter zouden gaan zien en straks met c20 van de Gamma terugkomen.

In dit geval geldt : hoe lager hoe beter, al zou ik mensen ook weer niet adviseren om c3 of c6 in huis aan te leggen. :smile:
Backspace

Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Niet alleen de dempingsfactor per 100mtr is belangrijk! Omdat wij als particulier niet met dat soort lengtes te maken hebben is de dempingsfactor dan ook van minder belang. Gezien wij nu veel meer allerlei straling om ons heen hebben (dan in mijn 'coax, Pope H100' tijd zoals gsm, wifi, magJAtron) is het penetreren van de kabel toch meer een issue geworden dan de dempingsfactor!
Edit:
Tabelletje http://www.bcar.us/cablespec.htm
Kwaliteit zit um vooral in het gebruikte diëlektricum (Pope H100 was daar het best in eind '70 jaren)) en de afscherming natuurlijk. In dat opzicht zegt dikte wel degelijk wat! De Pope H100 die ik bijna 55 jaar geleden gebruikte was bijna 1cm dik.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Ik zie het als particuliere klant heel simpel: een geschikte coaxkabel is voor mij goed als er KabelKeur of Ziggo-geschikt op staat. Als het er niet op staat voldoet de kabel niet aan de eisen die Ziggo er aan stelt.
Simpel toch?
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Backspace wrote:
Niet alleen de dempingsfactor per 100mtr is belangrijk! Omdat wij als particulier niet met dat soort lengtes te maken hebben is de dempingsfactor dan ook van minder belang.


Maar je zit als particulier wel vaak met lengtes van 10-20 meter en dan is het toch wel handig als je weet hoe groot je verlies is.

Want het gebeurt regelmatig dat mensen op een kabel van 20 meter gelijk een versterker hangen die 18-25 dBmV versterkt terwijl je in het geval van C12 nog geen 5 dB verliest op die afstand (c9 nog minder) en het signaal dus ruim 20 dB sterker aan het eind van de kabel komt dan het er voor de versterker in ging. En dat wil je niet. Zeker omdat het gemiddelde signaal wat op de AOP komt al vaak 62-68 dB is.
Backspace

Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Het punt wat ik wilde maken is dat er wel een verschil is gekomen in criteria van welke kabel neem ik nou het best. Heden ten dage is er wel het e.e.a. bijgenkomen waar wel degelijk rekening mee gehouden moet worden zoals de topic starter al aangaf '3G, 4G (5G komt er aan)' en vele andere storingsbronnen. Ziggo zelf geeft aan 3G/4G bestendige kabel aan te schaffen dan zit je meestal wel goed (aanschafbaar via Ziggo winkels). Dat zij zo expliciet 3/4G noemen zal blijkbaar uit (storing) ervaring komen?
Die H100 kabel waar ik over schreef, kwam uit een tijd dat jij je alleen druk maakte over de dempingsfactor (andere storingsbronnen waren er eigenlijk niet, buiten je eigen harmonische 'als die er al waren'). En daar was de H100 top of the bill van/in. De middenkern zweefde grotendeels in de lucht en maakte bijna géén contact met de afschermkern (diëlektricum) dat had een duidelijke impact op de dempingsfactor.
Nu heb ik de mazzel dat de (Ziggo) kabel in de woonkamer binnen komt. Ondanks de relatief korte lengte hier let ik wel degelijk op de dempingsfactor (als die in de technische details gegeven wordt) dus sla Gamma en de anderen maar over.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
3G heb je geen last van op de kabel omdat de frequentie van 3G boven de 2 Ghz ligt en dus ver boven de gebruikte band op de kabel tv.

4G is inderdaad het probleem omdat die op dezelfde frequenties werkt als DTV (rond de 800 Mhz) en eventuele instraling daardoor ook niet gefilterd kan worden. Maar waar men vaak geen rekening mee houdt is dat een systeem zo sterk is als het zwakste punt. En dat is bij 4G redelijk vaak niet de gebruikte coax maar een slechte kwaliteit connectoren en verbindingen in (soms goedkope) tv's. Ik heb tv's gezien van binnen die een RF connector aan de achterkant hadden en voor de verbinding van de connector naar de print iets gebruikt werd wat nog slechter was dan Gamma kabel. Als je dan ook nog eens CI+ gebruikt en dus de tv via HF is aangesloten, dan kun je redelijk wat storingen krijgen op bepaalde kanalen die door monteurs bijna niet te vinden zijn.
gmpzinken

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Nick999 wrote:
Helder stukje.

Wel even één puntje, het cijfer achter de C van C12 en C9 etc, staat niet rechtstreeks voor de dikte, maar voor het verlies in dBmV per 100 meter op de 240 Mhz. Hoe lager het cijfer, des te minder verlies. (uiteraard levert dat wel een dikkere kabel op)

C9 geeft dus 9 dBmV verlies op 100 meter en c12 geeft 12 dBmV.

Al moet je in de praktijk deze waarde al verdubbelen omdat de gebruikte frequenties al ruim boven de 240 Mhz liggen en het verlies toeneemt met de frequentie.
gmpzinken

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik zou graag over gaan op glasvezel ,de aansluiting licht er al tot in de meterkast.Wanneer gebeurt dit bij ziggo?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes
Van welke provider is deze glasvezelkabel? gmpzinken
Verwijderd account
Niet van toepassing
gmpzinken wrote:
Ik zou graag over gaan op glasvezel ,de aansluiting licht er al tot in de meterkast.Wanneer gebeurt dit bij ziggo?

Ziggo is een kabelboer en geen glasvezelboer, dus glasvezel aan huis zal er nooit komen.
Het netwerk van Ziggo is wel grotendeels verglaasd tot aan de wijkcentrales, vanaf de wijkcentrales naar de straatkasten en vanaf de straatkasten naar de huisaansluitingen is en bijft coax.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.