bart13

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Feature request: E-mail whitelist

Goedemiddag,

Er was ooit een whitelist-optie in de e-mail-settings, maar deze is helaas niet meer beschikbaar. Heel graag zou ik willen verzoeken deze weer toe te voegen.

 

De spamfilter filtert inmiddels zo sterk dat ik 10-20% van mijn dagelijkse mail niet meer ontvang. Het zelflerend vermogen van de filter door mails als gewenst te markeren of naar de inbox te slepen, werkt niet (letterlijk honderden keren gedaan), een filterregel aanmaken werkt ook niet (inmiddels ook bevestigd door de Ziggo abuse-afdeling).
Enige optie is om telkens abuse@ziggo.nl te mailen waarna de mails (tijdelijk?) weer op de goede plek terechtkomen.

Graag zou ik als Ziggo-klant zelf willen bepalen welke mails ik wél wil ontvangen. Een whitelist-optie vind ik daarvoor een goede, en heel nodige toevoeging.

Hartelijk dank.

12 Reacties 12
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

Je kan in Webmail van Ziggo wel je eigen regels aanmaken bij instellingen > E-mail > Filter Regels

Zelf een eigen block list aanmaken.

 

En vertrouwde mails die in de spam komen kan je verplaatsen naar je postvak in zodat ze uiteindelijk zelf je postvak in terecht komen.

 

Misschien kan een Ziggo Medewerker nog iets meer kwijt over waarom de Whitelist is verdwenen en dit eventueel doorzetten. Medewerkers komen vaak om de paar dagen de topic's in.

Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 418Likes

Hallo @bart13


Ik kan mij goed voorstellen dat je zelf graag de regie hebt over je inbox! Dat is ook goed mogelijk, zoals @Dave! aangeeft kun je de mails vanuit de Spam folder verplaatsen naar de inbox. Hier zit een 'slim' spam filter achter wat onthoudt welke mails jij naar de Inbox verplaatst (en vice versa) 
 

amvih

Level 10
  • 385Posts
  • 12Oplossingen
  • 190Likes

De TS geeft toch al aan dat hij dat verplaatsen naar de inbox al doet en dat dit zonder resultaat is.

Dat zelflerend vermogen van het spamfilter laat echt wel te wensen over. Ik verstuur ook weleens mail vanuit mijn live.nl account door naar mijn Ziggo mailadres, dit komt ook maar voor ongeveer 50% in de inbox terecht, de rest verdwijnt in de spambox. Ook ik heb heel vaak mijn mail verplaatst in de webmail naar de inbox of de mail als gewenst gemarkeerd, maar helaas zonder resultaat, het lerend vermogen is ronduit slecht.

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

@Madelon  schreef:

Hier zit een 'slim' spam filter achter wat onthoudt welke mails jij naar de Inbox verplaatst (en vice versa) 
 


Niet slim genoeg.

Dat heb ik nu al tot 2x toe gedaan. Sterker nog, via webmail ingelogd en aangegeven "dit is geen spam mail" en toch werd zondag alweer een mail van Global Bridge entertainment in de spambak gezet.

Dat werkt dus zwaar onvoldoende.

Recent waren er ook al mails van Jan Linders in terecht gekomen. Die zitten er vooralsnog niet in.

 

Richard G.

Level 16
  • 1688Posts
  • 84Oplossingen
  • 857Likes

Nog even los van het feit dat sommige idioten niet weten wat spam is.

Zo kreeg ik als hoster al klachten omtrent spam vanwege:

- Automatische verjaardagswensen van forums waar mensen zich zelf op aangemeld hadden en dan de moeite niet nemen om zich af te melden op het forum of op het forum die berichten uit te schakelen.

- Berichten met bevestigingslink van een website, die je gewoon kunt negeren of verwijderen als je jezelf niet aangemeld hebt (misbruik komt wel eens voor). Als dit vaak gebeurt oke, maar 1x???

 

Hoe dan ook, beide bovenstaande voorbeelden zijn -geen- spam. Maar dit soort automatische filters reageert er wel vaak op omdat mensen dit als spam markeren.

Zijn er dus figuren die (ik noem maar iets) zich eens aanmelden op de Lidl nieuwsbrief en hem vervolgens een tijdje later niet meer willen, en dan niet de afmeld link gebruiken maar het gewoon als spam gaan melden omdat ze het niet meer hebben willen. Met als resultaat dat die opeens in de spam komt en dan mensen die dat wel willen hebben die opeens niet meer zien, of alleen in de spambak.

 

Op dat soort meldingen zou best wel wat meer controle mogen zijn.

Hetzelfde soort situaties door dit soort mensen doet zich ook bij hotmail/outlook/live voor trouwens. Bij Gmail is dat gelukkig minder erg.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7507Likes

@bart13 

Je kan ook de instellingen in een gewone Mail programma zetten van Ziggo en dan de map Ongewenst/Spam de mail slepen naar inbox

dan zou die het uit eindelijk ook als gewone mail moeten zien.

 

Kijk dan even naar je huidige instellingen en zet deze in de gewone mail programma. IMAP is beste aanbevolen, dan kan je op elke PC/Laptop/Telefoon/Tabblet je mail openen en blijft het er ook staan.

 

Schermafbeelding 2020-10-18 om 11.30.35.pngSchermafbeelding 2020-10-13 om 14.36.55.png

bart13
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik blijf het toch altijd vreemd vinden dat op community websites als deze, zelfs wanneer ik mijn uiterste best doe om de openingspost totaal duidelijk en compleet te typen, elk vakje van mogelijke antwoorden op dit probleem meteen al afgevinkt te hebben in mijn tekst, dat dan vervolgens nóg alle hulpvaardig bedoelde antwoorden op mijn topic rechtstreeks de prullenbak in kunnen, omdat het blijkbaar minder moeite kost om een reply te typen dan daadwerkelijk te lezen wat er in de openingspost staat.

 

Zoals @amvih al aangeeft: Slepen werkt niet. Niet. Daar kan geen IMAP-instelling in mijn gewone mailprogramma iets aan helpen.

 

Het zelflerend vermogen van de spamfilter is van een bedroevend laag niveau. Nogmaals, letterlijk honderden mails al de goede map ingesleept, maar het filter snapt daar niks van. Dus de drie reacties met de mededeling dat ik ze de goede map in kan slepen en dat ik dan de regie over mijn eigen inbox heb, die zijn totaal nutteloos.

 

Ik zal ook nogmaals zeggen dat de filterregels ook geen uitkomst bieden, voor daar weer iemand mee komt.

 

De oplossing is heel makkelijk. Dat is namelijk dat ik zelf in een lijst kan aangeven dat ik een afzender ok vind, en dat vervolgens de mails van die afzender in mijn inbox komen, en niet in de spam folder. Een whitelist dus.

Dáár had ik graag een reactie op. Waar is die whitelist, waarom is hij weggehaald, en kan iemand 'm weer terughalen. Want de Ziggo mail is op deze manier behoorlijk slecht werkbaar geworden.

Dank.

bart13
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Hierbij een link naar een artikeltje van Ziggo zelf, uit de goede oude tijd, waarin verwezen wordt naar de Whitelist-optie, die destijds wel beschikbaar was:
https://mail.ziggo.nl/appsuite/help/l10n/nl_NL/ox.appsuite.user.sect.security.whitelist.html

bart13
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik wil deze graag even omhoog bumpen. Want het bedroevende niveau van de spamfilter is inmiddels om te janken. Spam komt erdoor, goeie mail blijft er letterlijk tientallen keren per dag in hangen.
Is het te veel gevraagd om ons gewoon goed werkende e-mail te geven, of op zijn minst (als dat jullie niet lukt) met wat settings die mij de baas maken over mijn eigen mail, met een whitelist waarmee ik kan aangeven welke mail ik altijd wél wil ontvangen? Waar zit het probleem? Deze optie was in het verleden wel beschikbaar.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemorgen @bart13 

 

Wat jammer dat er de afgelopen dagen niemand is langsgeweest in het topic. Zo te zien ben jij net nieuw hier op de Community, en blijft een warm welkom uit.

Bij deze: WELKOM 🙂

 

Het probleem met phishing is dat ze steeds minder goed herkenbaar zijn als phishing omdat de afzenders steeds slimmer worden waardoor het niet altijd wordt herkend. Geloof me, ik heb zelf Hotmail en ook daar is het drama.

Uiteraard proberen we wel zelf altijd scherp te zijn en de filter sterker te krijgen, maar lukt dit niet altijd. Je kan het beste alle 'spammers' als afzender blokkeren en direct uit je inbox verwijderen.

bart13
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor je reactie Jamyla.

Het probleem is niet dat ik spam krijg, het probleem is dat ik de goede mail NIET krijg. Dat spam steeds lastiger als spam te herkennen is, wil ik wel geloven, maar dit is heel gemakkelijk op te lossen door mij gewoon de optie te geven een whitelist aan te maken, met mailadressen die geen spam zijn, en die het filter dus altijd moet doorlaten.

Die optie was er vroeger en is weggehaald, met deze problemen tot gevolg.

Vandaar ook dus duidelijke feature request - Maak de whitelist weer beschikbaar, dan zijn veel mensen van hun problemen af.

Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14027Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes

Ik zal de wens nogmaals intern doorgeven, @bart13 . Zelf merk ik overigens helemaal niet dat er mails niet doorkomen die ik wel zou moeten ontvangen. Heb je hier specifieke voorbeelden van? 

Uitgelicht topic