Gerwie

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Energieverspilling door Mediabox

Alle Mediaboxen staan standaard op energieverbruik hoog. Weinigen realiseren zich dat dit 54 watt per uur kost ofwel 473 kw per jaar dat is bijna een tientje per maand en zo'n 10% van het extra verbruik van een gemiddeld huishouden. Redelijk bizar. Maar helemaal als je dat vermenigvuldigd met het aantal mediaboxen in Nederland.

Een paar honderdduizend huishoudens verbruiken minder elektra. Als dit niet anders kon alla, maar er zijn legio setup boxen die een fractie van dit stroomverbruik hebben. Toch blijft Ziggo met verouderde apparatuur werken.

Wanneer gaat Ziggo overwegen een bijdrage te leveren aan de toekomst van onze planeet? 

@energieverbruik 

@millieu

@energie verspilling

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Het is lastig om in een korte tijd 1,5 miljoen mediaboxen om te wisselen, maar er is al een begin met de Next die steeds verder uitgerold zal gaan worden.

Energieverbruik en stand-by | Klantenservice | Ziggo

Bekijk in context

Paul B.

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Er is toch ook een Eco-modus (Instellingen, Systeem, Opstarttijd --> Eco-modus).

Bekijk in context

6 Reacties 6
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Het is lastig om in een korte tijd 1,5 miljoen mediaboxen om te wisselen, maar er is al een begin met de Next die steeds verder uitgerold zal gaan worden.

Energieverbruik en stand-by | Klantenservice | Ziggo

Paul B.

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Er is toch ook een Eco-modus (Instellingen, Systeem, Opstarttijd --> Eco-modus).

Gerwie
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

wel eens geprobeerd? Niet echt een serieuze optie. Tenzij je heel erg zen bent.

Het punt is vooral dat een bedrijf als Ziggo aan zinloze energie verspilling doet. Waar alle grote bedrijven proberen daar iets aan te doen blijft Ziggo zijn klanten opzadelen met energie vretende apparaten. Alsof je huizen met enkel glas bouwt.

Paul B.

Level 2
  • 6Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ja dat heb ik geprobeerd, sterker nog, ik heb hem gewoon in die stand staan. Vind het niet erg dat ie wat trager opstart. Weet alleen niet hoeveel energie in die modus verbruikt wordt.

M10 M10

Level 3
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Mijn idee hierover is dat er een mixed mode zou moeten zijn. Van bijvoorbeeld 01:00 tot 17:00 staat hij dan in ECO mode en daarna in FAST mode. Dan heb je het beste van twee werelden lijkt me. En lijkt me een fluitje van een cent om te programmeren.

RemGGo

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Het is inderdaad bizar dat het energieverbruik zo hoog is. Helemaal omdat de verspilling doorgaat terwijl je het apparaat niet gebruikt. Van één van mijn PC's weet ik dat het energieverbruik 2,6 Watt is als deze uit staat met een Wake On LAN optie aan, waardoor de PC op afstand ingeschakeld kan worden en ook weer uit. 
Dat zou met een MediaBox ook moeten kunnen. Het in en uitschakelen op afstand zou dan gebruikt kunnen worden voor software updates e.d. Vergeleken met de zuinigere standen op de MediaBox XL kun je op een zuinigere telefoon/tablet/computer sneller via ZiggoGo tv kijken dan via de Mediabox XL die alleen voor dat doel gemaakt is. Met een android dongle kun je met minder energieverbruik TV kijken, via Chromecast kun je met minder energieverbruik kijken. En naar mijn idee zou je met een beetje programmeren van een Raspberry Pi een Mediabox kunnen maken. 
Dat mijn Mediabox XL meer stroom verbruikt dan al mijn LED verlichting is bizar. Van de energiekosten van de Mediabox XL kan ik jaarlijks een dikke maand extra Ziggo betalen.

Uitgelicht topic