Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

De Mediabox XL gebruiken als Access Point.

Er is een bug in de software van de Horizon box en de Mediabox XL waardoor het thuisnetwerk vaak niet werkt of veel storingen veroorzaakt met replay en apps als Netflix en Videoland.

Het is niet aan te bevelen om de box in een thuisnetwerk te plaatsen.

Om de box uit het thuisnetwerk te halen:
https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/thuisnetwerk-storing-of-werkt-niet-of-niet-te-installeren-op-mediabox-xl-20580

"Het gaat hier expliciet over een bekabelde verbinding tussen de Horizon Box / Mediabox XL en het modem."

Er is wel een mogelijkheid om de box als Acces Point in te stellen via een kabel verbonden met het modem.
Ziggo zal dit niet technisch ondersteunen en geen helpdesk ondersteuning bieden en dit niet als betaalde dienst op zich bestempelen.
Wil je toch een poging willen wagen op eigen risico, dan is de volgende gebruiksaanwijzing een mogelijkheid.

Er is mogelijk om de DHCP uit te zetten in de Mediabox XL en er een Acces Point van maken.

Het werkt alleen met een UTP kabel verbinding tussen modem en Mediabox modem gedeelte.

Ziggo ondersteund dit niet en dit valt niet onder de installatie garantie en als een monteur dit weer ter plekke moet wijzigen als je nog meer instellingen hebt veranderd waardoor er ook geen IP verbinding meer is via de coax, is dit volledig voor eigen kosten van de klant.

Bedenk als eerste dat het Mediabox XL TV gedeelte volledig los staat van het Mediabox modem gedeelte en dat fabrieksinstellingen van de Mediabox TV deel niets wijzigt aan het Mediabox modem deel als hier iets niet goed is ingesteld.

MAAR, als je geen kaas hebt gegeten van netwerken instellen en configureren van routers en DHCP en IP ranches en handmatig een netwerk opstellen, dan adviseer ik dit niet te doen.

Als je modem in je Mediabox XL dan in de Acces Point modus staat, mag het Horizon Box / Mediabox XL TV gedeelte in geen geval via het menu met de afstandsbediening in een thuisnetwerk gezet worden, want dan valt de IP instelling naar Ziggo van je Mediabox TV deel ook weg en heb je niets meer werkend.

Op dat moment heb je geen DHCP van het modem van de Mediabox XL en moet je in je computer/laptop de UTP verbinding met het modem deel volledig handmatig instellen, om nog verbinding te krijgen en alles weer standaard in te kunnen stellen in het modem deel, dus schrijf van te voren de oorspronkelijke instellingen op, en pas hierna kun je de Mediabox XL TV deel weer in fabrieksinstellingen plaatsen en dan kun je pas weer de Mediabox XL in Gateway zetten en heb je weer een IP verbinding om TV te kunnen kijken.
Hierna werkt alles weer als vanouds.
Na allerlei thuisnetwerkvarianten te hebben geprobeerd, wat werkt wel en wat werkt niet en ik in het geheel geen werkende Mediabox XL meer had, ben ik 3 uur bezig geweest om uit te zoeken hoe alles weer in de normale stand te krijgen was.

Deze wijze van opnemen in het thuisnetwerk vergt wel een behoorlijke kennis van computer netwerken en kan, als het niet goed wordt uitgevoerd, allerlei storingen veroorzaken.
Mocht u in de gebruiksaanwijzing woorden en begrippen tegenkomen die u niet begrijpt en niet de juiste betekenis van kent en niet de gevolgen van allerlei instellingen weet, is het een heel groot risico om deze gebruiksaanwijzing uit te voeren en raad ik het af om te gaan proberen.

Workaround om de Horizon Box / Mediabox XL als Acces Point te gebruiken:

Allereerst de box uit het thuisnetwerk halen op het Mediabox XL TV gedeelte:
* De Mediabox XL uit het thuisnetwerk halen:
Ga naar Menu
Ga naar Opties
Ga naar Mijn Thuisnetwerk
Ga naar Instellen Thuisnetwerk
Kies Op de Mediabox
Kies Terug bij Mediabox bibliotheek samenstellen

Controleer daarna bij Thuisnetwerkmodus. Staat deze nu op Gateway Modus? Dan is het gelukt!

En zet hem nooit meer terug in een thuisnetwerk via het Mediabox XL TV menu.

========================================================

"Het gaat hier alleen over een bekabelde verbinding tussen de Horizon Box / Mediabox XL en het modem."

Ga het thuisnetwerk nooit proberen via het menu van de afstandsbediening van de Mediabox XL / Horizon box, dit kan allerlei storingen veroorzaken.

Stappenplan:
Een utp kabel tussen de Horizon / MB XL en je laptop/pc.
Let er op dat er verder geen kabels nog zijn aangesloten.
Met een browser naar 192.168.192.1
Inlogscherm Horizon Box / Mediabox Box XL.

gebruikersnaam: admin
wachtwoord: admin

Klik vooralsnog nergens voor opslaan tot de opdracht in deze gebruiksaanwijzing staat.

Klik bovenin op het tabblad BASIS.

Klik links op Thuisnetwerk en kies: Ik heb geen bestaand netwerk

Klik links op: Local Area Network

Vul onder Netwerkconfiguratie het IP-adres in de range van het modem binnen de eerste vrije adressen, buiten de DHCP pool, b.v. van 192.168.178.2 tot en met 192.168.178.8
op een IP adres wat je nog niet hebt uitgegeven.

Dit is dus ook het adres waar de box en dit menu op te benaderen is.

DNS server beiden op 0.0.0.0

Schakel de DHCP server uit door achter DHCP-server te kiezen voor Uitgeschakeld.

Klik nu pas op: Opslaan.

De Horizon zal nu opnieuw starten.
Het kan zijn dat je een 2020 melding krijgt.
Sluit de UTP kabel van het modem aan op de horizon.
De Horizon fungeert nu als een Access point.
Dat wil zeggen dat UTP verbindingen en Wifi werken en gaan via het modem van Ziggo.

Wil je de SSID veranderen of de Wifi sleutel kun je inloggen met het IP adres wat je eerder hebt opgegeven in deze gebruiksaanwijzing, dus niet meer het originele IP adres van de Horizon Box / Mediabox XL.

Je zult, voor zover ik begrepen heb, alle DLNA apparaten zien in "mijn apparaten" met de afstandsbediening, mits deze goed geconfigureerd staan.

Deze gebruiksaanwijzing wordt op eigen risico uitgevoerd en er is geen enkele technische ondersteuning mogelijk via tekst, het wordt te complex in tekst als er niet voldoende begrip is van alle netwerk technische woorden en consequenties van netwerk instellingen.
47 Reacties 47
gdroos1

Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Nog een aanvulling op mijn vorige post: Ook vandaag hapert mijn live tv (voornamelijk heel kort geen geluid) soms echter wanneer ik de netwerkkabel uit de mediabox haal, stoppen de haperingen.

Zou dit dus kunnen komen omdat ik de IP-adressen van mijn router die achter het modem zit heb gebruikt ipv de IP adressen van mijn modem te gebruiken.
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
gdroos1 "Zou dit dus kunnen komen omdat ik de IP-adressen van mijn router die achter het modem zit heb gebruikt ipv de IP adressen van mijn modem te gebruiken."

Dat is moeilijk te zeggen, dan zou je hier de volledige topologie van je netwerk moeten omschrijven met alle IP ranges en exact IP gebruik.

Alleen de kabel tussen het modem en de Mediabox XL kan al allerlei storingen veroorzaken:
Om de box uit het thuisnetwerk te halen lees eerste bericht in dit topic:
https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/de-horizon-box-mediabox-xl-gebruiken-als-acces-point-21251/index1.html
gdroos1

Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ik heb eigenlijk maar 1 reden om mijn mediabox aan het netwerk te hangen en dat is dat ik hem wil aansturen met mijn domotica systeem. Het uit het thuisnetwerk halen is mijn laatste stap. Ik heb de stappen uit je eerste post opnieuw uitgevoerd maar dan gekoppeld aan mijn modem ipv de router die daar weer achter zit. Ik zal mijn bevinding weer melden.

In ieder geval bedankt voor je hulp
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Succes gewenst, hoop dat het werkt voor je. gdroos1
CeesvG

Level 5
  • 67Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes
Be rt wrote:
Er is een bug in de software van de Horizon box en de Mediabox XL waardoor het thuisnetwerk vaak niet werkt of veel storingen veroorzaakt met replay en apps als Netflix en Videoland.

Het is niet aan te bevelen om de box in een thuisnetwerk te plaatsen.

Om de box uit het thuisnetwerk te halen:
https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/thuisnetwerk-storing-of-werkt-niet-of-niet-te-installeren-op-mediabox-xl-20580

"Het gaat hier expliciet over een bekabelde verbinding tussen de Horizon Box / Mediabox XL en het modem."

Er is wel een mogelijkheid om de box als Acces Point in te stellen via een kabel verbonden met het modem.
Ziggo zal dit niet technisch ondersteunen en geen helpdesk ondersteuning bieden en dit niet als betaalde dienst op zich bestempelen.
Wil je toch een poging willen wagen op eigen risico, dan is de volgende gebruiksaanwijzing een mogelijkheid.

Er is mogelijk om de DHCP uit te zetten in de Mediabox XL en er een Acces Point van maken.

Het werkt alleen met een UTP kabel verbinding tussen modem en Mediabox modem gedeelte.

Ziggo ondersteund dit niet en dit valt niet onder de installatie garantie en als een monteur dit weer ter plekke moet wijzigen als je nog meer instellingen hebt veranderd waardoor er ook geen IP verbinding meer is via de coax, is dit volledig voor eigen kosten van de klant.

Bedenk als eerste dat het Mediabox XL TV gedeelte volledig los staat van het Mediabox modem gedeelte en dat fabrieksinstellingen van de Mediabox TV deel niets wijzigt aan het Mediabox modem deel als hier iets niet goed is ingesteld.

MAAR, als je geen kaas hebt gegeten van netwerken instellen en configureren van routers en DHCP en IP ranches en handmatig een netwerk opstellen, dan adviseer ik dit niet te doen.

Als je modem in je Mediabox XL dan in de Acces Point modus staat, mag het Horizon Box / Mediabox XL TV gedeelte in geen geval via het menu met de afstandsbediening in een thuisnetwerk gezet worden, want dan valt de IP instelling naar Ziggo van je Mediabox TV deel ook weg en heb je niets meer werkend.

Op dat moment heb je geen DHCP van het modem van de Mediabox XL en moet je in je computer/laptop de UTP verbinding met het modem deel volledig handmatig instellen, om nog verbinding te krijgen en alles weer standaard in te kunnen stellen in het modem deel, dus schrijf van te voren de oorspronkelijke instellingen op, en pas hierna kun je de Mediabox XL TV deel weer in fabrieksinstellingen plaatsen en dan kun je pas weer de Mediabox XL in Gateway zetten en heb je weer een IP verbinding om TV te kunnen kijken.
Hierna werkt alles weer als vanouds.
Na allerlei thuisnetwerkvarianten te hebben geprobeerd, wat werkt wel en wat werkt niet en ik in het geheel geen werkende Mediabox XL meer had, ben ik 3 uur bezig geweest om uit te zoeken hoe alles weer in de normale stand te krijgen was.

Deze wijze van opnemen in het thuisnetwerk vergt wel een behoorlijke kennis van computer netwerken en kan, als het niet goed wordt uitgevoerd, allerlei storingen veroorzaken.
Mocht u in de gebruiksaanwijzing woorden en begrippen tegenkomen die u niet begrijpt en niet de juiste betekenis van kent en niet de gevolgen van allerlei instellingen weet, is het een heel groot risico om deze gebruiksaanwijzing uit te voeren en raad ik het af om te gaan proberen.

Workaround om de Horizon Box / Mediabox XL als Acces Point te gebruiken:

Allereerst de box uit het thuisnetwerk halen op het Mediabox XL TV gedeelte:
* De Mediabox XL uit het thuisnetwerk halen:
Ga naar Menu
Ga naar Opties
Ga naar Mijn Thuisnetwerk
Ga naar Instellen Thuisnetwerk
Kies Op de Mediabox
Kies Terug bij Mediabox bibliotheek samenstellen

Controleer daarna bij Thuisnetwerkmodus. Staat deze nu op Gateway Modus? Dan is het gelukt!

En zet hem nooit meer terug in een thuisnetwerk via het Mediabox XL TV menu.

========================================================

"Het gaat hier alleen over een bekabelde verbinding tussen de Horizon Box / Mediabox XL en het modem."

Ga het thuisnetwerk nooit proberen via het menu van de afstandsbediening van de Mediabox XL / Horizon box, dit kan allerlei storingen veroorzaken.

Stappenplan:
Een utp kabel tussen de Horizon / MB XL en je laptop/pc.
Let er op dat er verder geen kabels nog zijn aangesloten.
Met een browser naar 192.168.192.1
Inlogscherm Horizon Box / Mediabox Box XL.

gebruikersnaam: admin
wachtwoord: admin

Klik vooralsnog nergens voor opslaan tot de opdracht in deze gebruiksaanwijzing staat.

Klik bovenin op het tabblad BASIS.

Klik links op Thuisnetwerk en kies: Ik heb geen bestaand netwerk

Klik links op: Local Area Network

Vul onder Netwerkconfiguratie het IP-adres in de range van het modem binnen de eerste vrije adressen, buiten de DHCP pool, b.v. van 192.168.178.2 tot en met 192.168.178.8
op een IP adres wat je nog niet hebt uitgegeven.

Dit is dus ook het adres waar de box en dit menu op te benaderen is.

DNS server beiden op 0.0.0.0

Schakel de DHCP server uit door achter DHCP-server te kiezen voor Uitgeschakeld.

Klik nu pas op: Opslaan.

De Horizon zal nu opnieuw starten.
Het kan zijn dat je een 2020 melding krijgt.
Sluit de UTP kabel van het modem aan op de horizon.
De Horizon fungeert nu als een Access point.
Dat wil zeggen dat UTP verbindingen en Wifi werken en gaan via het modem van Ziggo.

Wil je de SSID veranderen of de Wifi sleutel kun je inloggen met het IP adres wat je eerder hebt opgegeven in deze gebruiksaanwijzing, dus niet meer het originele IP adres van de Horizon Box / Mediabox XL.

Je zult, voor zover ik begrepen heb, alle DLNA apparaten zien in "mijn apparaten" met de afstandsbediening, mits deze goed geconfigureerd staan.

Deze gebruiksaanwijzing wordt op eigen risico uitgevoerd en er is geen enkele technische ondersteuning mogelijk via tekst, het wordt te complex in tekst als er niet voldoende begrip is van alle netwerk technische woorden en consequenties van netwerk instellingen.

Top verhaal Be rt !! ga ik zeker doen
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo CeesvG welkom in dit topic. Je gaat het experiment aan begrijp ik! Bij de eerste problemen met internet stabiliteit en gekke verschijnselen op de Mediabox XL is het eerste advies om deze niet op te nemen in je thuisnetwerk. In alle gevallen is een losse accesspoint (bijvoorbeeld een Ziggo Wifibooster) het betere advies 🙂
CeesvG

Level 5
  • 67Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes
Anne H Ziggo wrote:
Hallo CeesvG welkom in dit topic. Je gaat het experiment aan begrijp ik! Bij de eerste problemen met internet stabiliteit en gekke verschijnselen op de Mediabox XL is het eerste advies om deze niet op te nemen in je thuisnetwerk. In alle gevallen is een losse accesspoint (bijvoorbeeld een Ziggo Wifibooster) het betere advies 🙂

Anne H Ziggo Dank je Anne, ik heb inmiddels zoveel "afraders" gehad dat ik het maar opgeef 🙂
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Dat begrijp ik CeesvG waarschijnlijk had je alleen maar stabiliteit issues gehad met de Mediabox XL als accesspoint truc.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic