Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes

De Mediabox XL gebruiken als Access Point.

Er is een bug in de software van de Horizon box en de Mediabox XL waardoor het thuisnetwerk vaak niet werkt of veel storingen veroorzaakt met replay en apps als Netflix en Videoland.

Het is niet aan te bevelen om de box in een thuisnetwerk te plaatsen.

Om de box uit het thuisnetwerk te halen:
https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/thuisnetwerk-storing-of-werkt-niet-of-niet-te-installeren-op-mediabox-xl-20580

"Het gaat hier expliciet over een bekabelde verbinding tussen de Horizon Box / Mediabox XL en het modem."

Er is wel een mogelijkheid om de box als Acces Point in te stellen via een kabel verbonden met het modem.
Ziggo zal dit niet technisch ondersteunen en geen helpdesk ondersteuning bieden en dit niet als betaalde dienst op zich bestempelen.
Wil je toch een poging willen wagen op eigen risico, dan is de volgende gebruiksaanwijzing een mogelijkheid.

Er is mogelijk om de DHCP uit te zetten in de Mediabox XL en er een Acces Point van maken.

Het werkt alleen met een UTP kabel verbinding tussen modem en Mediabox modem gedeelte.

Ziggo ondersteund dit niet en dit valt niet onder de installatie garantie en als een monteur dit weer ter plekke moet wijzigen als je nog meer instellingen hebt veranderd waardoor er ook geen IP verbinding meer is via de coax, is dit volledig voor eigen kosten van de klant.

Bedenk als eerste dat het Mediabox XL TV gedeelte volledig los staat van het Mediabox modem gedeelte en dat fabrieksinstellingen van de Mediabox TV deel niets wijzigt aan het Mediabox modem deel als hier iets niet goed is ingesteld.

MAAR, als je geen kaas hebt gegeten van netwerken instellen en configureren van routers en DHCP en IP ranches en handmatig een netwerk opstellen, dan adviseer ik dit niet te doen.

Als je modem in je Mediabox XL dan in de Acces Point modus staat, mag het Horizon Box / Mediabox XL TV gedeelte in geen geval via het menu met de afstandsbediening in een thuisnetwerk gezet worden, want dan valt de IP instelling naar Ziggo van je Mediabox TV deel ook weg en heb je niets meer werkend.

Op dat moment heb je geen DHCP van het modem van de Mediabox XL en moet je in je computer/laptop de UTP verbinding met het modem deel volledig handmatig instellen, om nog verbinding te krijgen en alles weer standaard in te kunnen stellen in het modem deel, dus schrijf van te voren de oorspronkelijke instellingen op, en pas hierna kun je de Mediabox XL TV deel weer in fabrieksinstellingen plaatsen en dan kun je pas weer de Mediabox XL in Gateway zetten en heb je weer een IP verbinding om TV te kunnen kijken.
Hierna werkt alles weer als vanouds.
Na allerlei thuisnetwerkvarianten te hebben geprobeerd, wat werkt wel en wat werkt niet en ik in het geheel geen werkende Mediabox XL meer had, ben ik 3 uur bezig geweest om uit te zoeken hoe alles weer in de normale stand te krijgen was.

Deze wijze van opnemen in het thuisnetwerk vergt wel een behoorlijke kennis van computer netwerken en kan, als het niet goed wordt uitgevoerd, allerlei storingen veroorzaken.
Mocht u in de gebruiksaanwijzing woorden en begrippen tegenkomen die u niet begrijpt en niet de juiste betekenis van kent en niet de gevolgen van allerlei instellingen weet, is het een heel groot risico om deze gebruiksaanwijzing uit te voeren en raad ik het af om te gaan proberen.

Workaround om de Horizon Box / Mediabox XL als Acces Point te gebruiken:

Allereerst de box uit het thuisnetwerk halen op het Mediabox XL TV gedeelte:
* De Mediabox XL uit het thuisnetwerk halen:
Ga naar Menu
Ga naar Opties
Ga naar Mijn Thuisnetwerk
Ga naar Instellen Thuisnetwerk
Kies Op de Mediabox
Kies Terug bij Mediabox bibliotheek samenstellen

Controleer daarna bij Thuisnetwerkmodus. Staat deze nu op Gateway Modus? Dan is het gelukt!

En zet hem nooit meer terug in een thuisnetwerk via het Mediabox XL TV menu.

========================================================

"Het gaat hier alleen over een bekabelde verbinding tussen de Horizon Box / Mediabox XL en het modem."

Ga het thuisnetwerk nooit proberen via het menu van de afstandsbediening van de Mediabox XL / Horizon box, dit kan allerlei storingen veroorzaken.

Stappenplan:
Een utp kabel tussen de Horizon / MB XL en je laptop/pc.
Let er op dat er verder geen kabels nog zijn aangesloten.
Met een browser naar 192.168.192.1
Inlogscherm Horizon Box / Mediabox Box XL.

gebruikersnaam: admin
wachtwoord: admin

Klik vooralsnog nergens voor opslaan tot de opdracht in deze gebruiksaanwijzing staat.

Klik bovenin op het tabblad BASIS.

Klik links op Thuisnetwerk en kies: Ik heb geen bestaand netwerk

Klik links op: Local Area Network

Vul onder Netwerkconfiguratie het IP-adres in de range van het modem binnen de eerste vrije adressen, buiten de DHCP pool, b.v. van 192.168.178.2 tot en met 192.168.178.8
op een IP adres wat je nog niet hebt uitgegeven.

Dit is dus ook het adres waar de box en dit menu op te benaderen is.

DNS server beiden op 0.0.0.0

Schakel de DHCP server uit door achter DHCP-server te kiezen voor Uitgeschakeld.

Klik nu pas op: Opslaan.

De Horizon zal nu opnieuw starten.
Het kan zijn dat je een 2020 melding krijgt.
Sluit de UTP kabel van het modem aan op de horizon.
De Horizon fungeert nu als een Access point.
Dat wil zeggen dat UTP verbindingen en Wifi werken en gaan via het modem van Ziggo.

Wil je de SSID veranderen of de Wifi sleutel kun je inloggen met het IP adres wat je eerder hebt opgegeven in deze gebruiksaanwijzing, dus niet meer het originele IP adres van de Horizon Box / Mediabox XL.

Je zult, voor zover ik begrepen heb, alle DLNA apparaten zien in "mijn apparaten" met de afstandsbediening, mits deze goed geconfigureerd staan.

Deze gebruiksaanwijzing wordt op eigen risico uitgevoerd en er is geen enkele technische ondersteuning mogelijk via tekst, het wordt te complex in tekst als er niet voldoende begrip is van alle netwerk technische woorden en consequenties van netwerk instellingen.
47 Reacties 47
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes
Heb je vragen hierover, stel ze gerust.
MarcovdD

Level 1
  • 62Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes
Goooede middag is het probleem net de netwerk aansluiting en koppelen aan je thuis net werk nu opgelost met de firmware update 3.42?
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes
MarcovdD

Voor zover ik het kan overzien nog niet.

Maar daar kan een Ziggo moderator zich eens over buigen als hij hier weer langs komt.
MarcovdD

Level 1
  • 62Posts
  • 1Oplossingen
  • 7Likes
Zou wel leuk zijn want dit zoude ze ook oplossen. Aangezien de ziggo box ook gecertificeerd is zijn ze volgens mijn wel verplicht om dit op te lossen anders mogen ze dat logo niet gebruiken.
(DLNA, Digital Living Network Alliance)
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6903Posts
  • 788Oplossingen
  • 1996Likes
Be rt MarcovdD,

Ik moest even zoeken, maar een moderator heeft hier het volgende antwoord op gegeven:
"... Wat betreft het gebruik van het thuisnetwerk dan raden we dat vooralsnog ook af met de nieuwe software."

Hier de link naar de reactie.

Dus helaas... :sweat: :sweat:
Rene F

Level 10
  • 491Posts
  • 34Oplossingen
  • 131Likes
Hallo Bert , of moet ik Be rt zeggen ?

Alle stappen doorlopen, het stappenplan werkt prima ! Mijn reden om het stappenplan uit te voeren is dat is makkelijk bij de webapp voor instellingen kan, en om via DLNA eventueel media af te spelen.

Stap 1 werkt, echter al mijn DLNA shizzle zit downstream in een ander IP netwerk, dus ik moet even de UTP kabel omsteken naar mijn echte thuisnetwerk, ik gebruik de connectbox alleen als gateway naar Ziggo, al mijn eigen spullen en wifi APs zitten achter een andere router met een ander class C netwerk.

Als je het stappenplan succesvol uitvoert in het niet-TV deel, zijn er dan nog steeds problemen te verwachten in het TV deel ? Of is het juist DLNA , niet-TV content dat door het TV deel weergegeven gaat worden, waar de problemen gaan ontstaan ?
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes
De problemen zijn natuurlijk: 2 DHCP servers, als de DHCP server niet is uitgezet in de Mediabox XL
en het opnemen in het thuisnetwerk via de afstandsbediening, dan koppelt op de één of andere manier enigszins het TV deel en het modem/routerdeel met haperingen in replay en apps.
Het TV deel heeft een eigen IP verbinding via de coax, maar gaat haperen.

Je kunt de Mediabox XL natuurlijk in de IP ranche zetten van de andere router, het is niets meer met de DHCP server uit als een switch/acces point die bereikbaar is via een zelfgegeven IP adres aangesloten op je router.

Verder heb ik nog geen problemen hier gelezen.
Rene F

Level 10
  • 491Posts
  • 34Oplossingen
  • 131Likes
Prima, bedankt Be rt ! Wellicht ten overvloede, in het menu mijn thuisnetwerk, status thuisnetwerk lan, kun je terugvinden welk IP adres je aan je access point in de mediabox hebt gegeven.
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes
jaapRFaap Dank voor je aanvulling, de simpelste dingen vergeet je vaak in een complexer denkproces.:relaxed:
RX-Men-8

Level 5
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes
Het ging bij mij mis, toen ik een werkende 2 jaar oude situatie heb veranderd door een kabel tussen de Horizon en de Modem/Router te trekken, en de Horizon box met het thuisnetwerk te verbinden via die kabel. Voorheen werkte de verbinding met het thuisnetwerk via WiFi. Thuisnetwerk wordt nu niet gevonden, Kabel of Wifi, maar qua settings wel geconfigureerd. Alle netwerkverkeer stopt hierna.

De oude situatie herstellen gaat dus niet meer. De Horizon kan ik als hierboven instellen als standalone access point met ip 192.168.178.2 , DHCP uit, alle WiFi uit, met gateway en DNS ingesteld op de modem/router op 192.168.178.1. Deze router draait DHCP met een pool vanaf 128, dus theoretisch geen conflict mogelijk met de (toch al inactieve) DHCP range van de Horizon.

Echter, zodra de kabel tussen modem en Horizon verbonden is, stuurt de Horizon het netwerk in de war. Alle netwerkverkeer komt na een tijdje tot stilstand door IP conflicten.
Ook blijft de Horizon "offline" - het rode offline brandt in de display. Dientengevolge werken de IP apps en IP services als Replay niet meer. Kabel naar de Horizon eruit en alle netwerkverkeer werkt weer, met uitzondering van de Horizon die dan geen internet heeft.

Ik kan de kabel dus nu niet aansluiten, en krijg de oude werkende situatie niet terug. Blijkbaar was de Horizon software vroeger anders in de autoconfiguratie.

Ik ga het morgen proberen om te draaien, met de Horizon als primaire gateway voor internet en telefonie.

Groetjes, Gerhard
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes
RX-Men-8 Hier komt waarschijnlijk de bug in de software om de hoek kijken van het TV deel die ook een netwerk verbinding ziet in het modem deel van de Mediabox XL en gaat daar zoeken of verbinden.

Of, als je iets veranderd hebt in de configuratie van het netwerk beide apparaten van de stroom, eerst modem/router volledig opstarten en dan de Mediabox XL.

Heb je de Mediabox XL via de afstandsbediening in het thuisnetwerk geplaatst?
Zo ja, probeer eens de Mediabox XL op Gateway te zetten:
Allereerst de box uit het thuisnetwerk halen op het Mediabox XL TV gedeelte:
* De Mediabox XL uit het thuisnetwerk halen:
Ga naar Menu
Ga naar Opties
Ga naar Mijn Thuisnetwerk
Ga naar Instellen Thuisnetwerk
Kies Op de Mediabox
Kies Terug bij Mediabox bibliotheek samenstellen

Controleer daarna bij Thuisnetwerkmodus. Staat deze nu op Gateway Modus? Dan is het gelukt!
RX-Men-8

Level 5
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes
Hi Be rt,

Dank voor je reactie, inderdaad het gaat hier blijkbaar om een foutje in hoe de configuratie wordt gebouwd, het kan goed werken (oude situatie) maar kan je het niet goed configureren. Jammer dat de optie "geavanceerd" is uitgeschakeld.

Ik heb de Horizon box nu in gateway mode, maar dat is dan wel op 192.168.192.x netwerk. Nu kan de kabel ertussen als ik dhcp (en wifi) van de Horizon uitschakel, dan gaat het niet fout met het 192.168.178.x netwerk van de modem. Maar de Horizon box blijft offline, kan geen apps/replay en ook niet bij bijv de nas, want het zijn andere IP ranges.

Situatie bij mij is Connect Box in de kelder met NAS, Printer en Sonos Boost, en Horizon box bij de TV met de gameconsoles via UTP verbonden. Nu er een kabel (Voorheen Wifi) tussen de Connect box en de Horizon zit ben ik aan het modderen met de config, omdat de Horizon niet doet wat ie zegt dat ie doet.
RX-Men-8

Level 5
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes
Ok vanuit deze gateway modus in 192.168.192.x de procedure gevolgd:
Op de Afstandsbediening
- menu
-Opties
- Mijn Thusnetwerk
- Instellen Thuisnetwerk
- Op de Modem (want met Op de Mediabox had ik de vorige keer al gedaan)
- Terug (niet de knop op de AB maar de schermoptie 😉 ) bij Bibliotheek samenstellen
Klaar.

Nog geen conflicten.

Status Thuisnetwerk is nu: Verbonden 🙂

Helaas brandt het rode offline nog in de display, maar hopelijk verdwijnt dat straks en gaat het niet weer plat.
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes
RX-Men-8

Is de offline weer uitgegaan?
RX-Men-8

Level 5
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes
Helaas dat is het enige dat nog niet OK is. De Horizon box blijft zijn eigen internetverbinding proberen lijkt het. Terwijl ie via de modem gateway gewoon online kan. De rest werkt nu goed samen, ook kan de Horizon nu afspelen van de NAS, en de gameconsoles zitten mooi snel op internet via de verbindingskabel ipv wifi. Als ik de log bekijk zie ik ook dit:
Jan 15 07:38:30 Internet is disconnected 178.85.148.
Jan 15 07:32:01 Internet is connected 178.85.148.
Jan 15 07:31:21 Internet is disconnected 178.85.148.
Jan 15 03:05:36 Internet is connected 178.85.148.
Jan 15 03:04:54 Internet is disconnected 178.85.148.
Jan 15 01:55:59 Internet is connected 178.85.148.
RX-Men-8

Level 5
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes
Nog even een recapitulatie hoe ik uit de configuratieproblemen kwam:
1. Herstellen van de fabrieksinstellingen
2. Instellen in gateway modus (ofwel geen bestaand thuisnetwerk - netwerk wordt 192.168.192.x)
3. Uitschakelen van DHCP en beide wifi 2,4 en 5GHz
4. Kabel aangesloten (geen conflicten in dit stadium)
5. Verbinding maken met thuisnetwerk via ethernet - netwerk wordt 192.168.178.x

Misschien moet je niet van de ene thuisnetwerk config naar de andere gaan - in mijn geval van wifi naar ethernet - en moet je eerst via gateway modus?
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes
Voor zover ik het snap, moet de box altijd in Gateway modes staan en geef je je box een vast IP adres zoals in het eerste bericht van dit topic stap voor stap is beschreven.

Bij allerlei andere instellingen ging de box bij mij storingen geven of bleef offline.
RX-Men-8

Level 5
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes
Ja ik begrijp die gedachtengang. Dan zou je in de gateway modus het ip van de Horizon van 192.168.192.1 naar bijv 192.168.178.2 veranderen. Wat niet lijkt te kunnen in de "Basis" LAN setup is het aanpassen van de default gateway naar bijv. 192.168.178.1.

Hoe vertel ik de Horizon box dat internet via een andere gateway loopt dan de Horizon zelf?
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 74988Posts
  • 5137Oplossingen
  • 21836Likes
Dat hoef je volgens mij niet te vertellen, als je een IP adres hebt in de modem ranche met DNS op 0.0.0.0 en DHCP uit, werkt het modemdeel als Acces Point van je modem.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.