Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

De Mediabox XL gebruiken als Access Point.

Er is een bug in de software van de Horizon box en de Mediabox XL waardoor het thuisnetwerk vaak niet werkt of veel storingen veroorzaakt met replay en apps als Netflix en Videoland.

Het is niet aan te bevelen om de box in een thuisnetwerk te plaatsen.

Om de box uit het thuisnetwerk te halen:
https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/thuisnetwerk-storing-of-werkt-niet-of-niet-te-installeren-op-mediabox-xl-20580

"Het gaat hier expliciet over een bekabelde verbinding tussen de Horizon Box / Mediabox XL en het modem."

Er is wel een mogelijkheid om de box als Acces Point in te stellen via een kabel verbonden met het modem.
Ziggo zal dit niet technisch ondersteunen en geen helpdesk ondersteuning bieden en dit niet als betaalde dienst op zich bestempelen.
Wil je toch een poging willen wagen op eigen risico, dan is de volgende gebruiksaanwijzing een mogelijkheid.

Er is mogelijk om de DHCP uit te zetten in de Mediabox XL en er een Acces Point van maken.

Het werkt alleen met een UTP kabel verbinding tussen modem en Mediabox modem gedeelte.

Ziggo ondersteund dit niet en dit valt niet onder de installatie garantie en als een monteur dit weer ter plekke moet wijzigen als je nog meer instellingen hebt veranderd waardoor er ook geen IP verbinding meer is via de coax, is dit volledig voor eigen kosten van de klant.

Bedenk als eerste dat het Mediabox XL TV gedeelte volledig los staat van het Mediabox modem gedeelte en dat fabrieksinstellingen van de Mediabox TV deel niets wijzigt aan het Mediabox modem deel als hier iets niet goed is ingesteld.

MAAR, als je geen kaas hebt gegeten van netwerken instellen en configureren van routers en DHCP en IP ranches en handmatig een netwerk opstellen, dan adviseer ik dit niet te doen.

Als je modem in je Mediabox XL dan in de Acces Point modus staat, mag het Horizon Box / Mediabox XL TV gedeelte in geen geval via het menu met de afstandsbediening in een thuisnetwerk gezet worden, want dan valt de IP instelling naar Ziggo van je Mediabox TV deel ook weg en heb je niets meer werkend.

Op dat moment heb je geen DHCP van het modem van de Mediabox XL en moet je in je computer/laptop de UTP verbinding met het modem deel volledig handmatig instellen, om nog verbinding te krijgen en alles weer standaard in te kunnen stellen in het modem deel, dus schrijf van te voren de oorspronkelijke instellingen op, en pas hierna kun je de Mediabox XL TV deel weer in fabrieksinstellingen plaatsen en dan kun je pas weer de Mediabox XL in Gateway zetten en heb je weer een IP verbinding om TV te kunnen kijken.
Hierna werkt alles weer als vanouds.
Na allerlei thuisnetwerkvarianten te hebben geprobeerd, wat werkt wel en wat werkt niet en ik in het geheel geen werkende Mediabox XL meer had, ben ik 3 uur bezig geweest om uit te zoeken hoe alles weer in de normale stand te krijgen was.

Deze wijze van opnemen in het thuisnetwerk vergt wel een behoorlijke kennis van computer netwerken en kan, als het niet goed wordt uitgevoerd, allerlei storingen veroorzaken.
Mocht u in de gebruiksaanwijzing woorden en begrippen tegenkomen die u niet begrijpt en niet de juiste betekenis van kent en niet de gevolgen van allerlei instellingen weet, is het een heel groot risico om deze gebruiksaanwijzing uit te voeren en raad ik het af om te gaan proberen.

Workaround om de Horizon Box / Mediabox XL als Acces Point te gebruiken:

Allereerst de box uit het thuisnetwerk halen op het Mediabox XL TV gedeelte:
* De Mediabox XL uit het thuisnetwerk halen:
Ga naar Menu
Ga naar Opties
Ga naar Mijn Thuisnetwerk
Ga naar Instellen Thuisnetwerk
Kies Op de Mediabox
Kies Terug bij Mediabox bibliotheek samenstellen

Controleer daarna bij Thuisnetwerkmodus. Staat deze nu op Gateway Modus? Dan is het gelukt!

En zet hem nooit meer terug in een thuisnetwerk via het Mediabox XL TV menu.

========================================================

"Het gaat hier alleen over een bekabelde verbinding tussen de Horizon Box / Mediabox XL en het modem."

Ga het thuisnetwerk nooit proberen via het menu van de afstandsbediening van de Mediabox XL / Horizon box, dit kan allerlei storingen veroorzaken.

Stappenplan:
Een utp kabel tussen de Horizon / MB XL en je laptop/pc.
Let er op dat er verder geen kabels nog zijn aangesloten.
Met een browser naar 192.168.192.1
Inlogscherm Horizon Box / Mediabox Box XL.

gebruikersnaam: admin
wachtwoord: admin

Klik vooralsnog nergens voor opslaan tot de opdracht in deze gebruiksaanwijzing staat.

Klik bovenin op het tabblad BASIS.

Klik links op Thuisnetwerk en kies: Ik heb geen bestaand netwerk

Klik links op: Local Area Network

Vul onder Netwerkconfiguratie het IP-adres in de range van het modem binnen de eerste vrije adressen, buiten de DHCP pool, b.v. van 192.168.178.2 tot en met 192.168.178.8
op een IP adres wat je nog niet hebt uitgegeven.

Dit is dus ook het adres waar de box en dit menu op te benaderen is.

DNS server beiden op 0.0.0.0

Schakel de DHCP server uit door achter DHCP-server te kiezen voor Uitgeschakeld.

Klik nu pas op: Opslaan.

De Horizon zal nu opnieuw starten.
Het kan zijn dat je een 2020 melding krijgt.
Sluit de UTP kabel van het modem aan op de horizon.
De Horizon fungeert nu als een Access point.
Dat wil zeggen dat UTP verbindingen en Wifi werken en gaan via het modem van Ziggo.

Wil je de SSID veranderen of de Wifi sleutel kun je inloggen met het IP adres wat je eerder hebt opgegeven in deze gebruiksaanwijzing, dus niet meer het originele IP adres van de Horizon Box / Mediabox XL.

Je zult, voor zover ik begrepen heb, alle DLNA apparaten zien in "mijn apparaten" met de afstandsbediening, mits deze goed geconfigureerd staan.

Deze gebruiksaanwijzing wordt op eigen risico uitgevoerd en er is geen enkele technische ondersteuning mogelijk via tekst, het wordt te complex in tekst als er niet voldoende begrip is van alle netwerk technische woorden en consequenties van netwerk instellingen.
47 Reacties 47
RX-Men-8

Level 5
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes
Thanks ik ga het nog eens proberen. Ook interessant te weten of het met de telefonie goed gaat.
RX-Men-8

Level 5
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes
Gedaan! Mediabox nog wel offline maar ik geef het nog een dagje. Wel vraag ik mij af
- de reden van 0.0.0.0 in de DHCP primaire DNS setting (192.168.178.1 was logisch)
- de webinterface geeft dhcp service als inactief
- de TV uitgang geeft de dhcp service als actief
- de local log geeft na boot dhcp daemon started
- bij de actieve leases is er één: MPEG

Dus is die 0.0.0.0 om deze dhcp deamon te saboteren zodat ie niet zelf adressen gaat uitgeven? Ik heb voor de zekerheid de modem DHCP adressen laten uitgeven van 128-254 en de Horizon box van 64-127, zodat er geen dubbele IP adressen kunnen voorkomen mocht de Horizon DHCP service toch actief zijn.
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
"- de reden van 0.0.0.0 in de DHCP primaire DNS setting (192.168.178.1 was logisch)"

0.0.0.0 = obtain an IP address automatically. (Automatisch een IP-adres verkrijgen.)
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
RX-Men-8, wat betreft het offline zijn van de box, helpt het als je de box van de stroom haalt, dan coax kabel eruit, minuutje later coax er weer in en stroom weer op de box zet? 🙂
RX-Men-8

Level 5
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes
Dank je Be rt en Evert 🙂

@Bert OK dat is vanuit DHCP client gedacht, ik dacht dat het de serice/daemon betrof.

@Evert96 gedaan, en in de web interface lijkt nu alles OK, Verbindingsstatus operationeel, Log meldt intenet connected etc. Het TV beeld blijft echter op Een ogenblik geduld aub... staan. Een kwartiertje nu.

Nog even wachten een keer uit en aan dan maar... )
RX-Men-8

Level 5
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes
Helaas...

Net toen ik de Horizon weer wilde uitzetten kwam ie op, maar de IP diensten werkten niet.
Nu een tijd later staat ie weer op offline.
Graag zou ik de routetabellen voor het beestje met de hand in orde maken, maar daar heb je geen toegang toe.
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Als je de box weer in de oude staat wilt hebben, als eerste het modem deel naar fabrieksinstellingen brengen, dit moet door in te loggen op het modem deel, dit lukt niet door de fabrieksinstellingen van het TV deel en UTP kabel los van de Mediabox XL.
Inloggen op het modem deel kan via het netwerk, of een laptop een handmatig IP adres geven in de ranche van de Mediabox XL, inloggen op het ingestelde IP adres en fabrieksinstellingen kiezen.

Hierna het TV deel fabrieksinstellingen en in Gateway zetten, als die daar nog niet in staat.

Hierna zou de Mediabox XL weer normaal moeten werken.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Be rt RX-Men-8, Als er offline op het display staat, kun je beter geen fabrieksinstellingen herstellen op het TV deel (het modem deel kan wel gewoon). Grote kans dat de box daarna namelijk niet door de installatie heen komt en dan kun je helemaal geen tv kijken.

Heb je nog iets aan de bekabeling verandert voordat je offline op het display kreeg?
Zo niet, haal dan beide kanten van de coax kabel(s) eens los. Er moet dan iets toch niet goed zijn/zitten
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Evert96 RX-Men-8 Als de box volledig over der rooie is betreffende verbinding via de coax door ooit verkeerde instellingen betreffende thuisnetwerk, komt deze nooit meer online.

Zie deze tekst in eerste bericht in dit topic:
==========================
"Als je modem in je Mediabox XL dan in de Acces Point modus staat, mag het Horizon Box / Mediabox XL TV gedeelte in geen geval via het menu met de afstandsbediening in een thuisnetwerk gezet worden, want dan valt de IP instelling naar Ziggo van je Mediabox TV deel ook weg en heb je niets meer werkend.

Op dat moment heb je geen DHCP van het modem van de Mediabox XL en moet je in je computer/laptop de UTP verbinding met het modem deel volledig handmatig instellen, om nog verbinding te krijgen en alles weer standaard in te kunnen stellen in het modem deel, dus schrijf van te voren de oorspronkelijke instellingen op, en pas hierna kun je de Mediabox XL TV deel weer in fabrieksinstellingen plaatsen en dan kun je pas weer de Mediabox XL in Gateway zetten en heb je weer een IP verbinding om TV te kunnen kijken.
Hierna werkt alles weer als vanouds.
Na allerlei thuisnetwerkvarianten te hebben geprobeerd, wat werkt wel en wat werkt niet en ik in het geheel geen werkende Mediabox XL meer had, ben ik 3 uur bezig geweest om uit te zoeken hoe alles weer in de normale stand te krijgen was."
===========================

Dan helpt alleen fabrieksinstellingen modem deel en dan fabrieksinstellingen TV deel, hierna kan er weer een IP verbinding tot stand komen tussen de Mediabox XL en de Ziggo servers en zal soms niet in één keer goed gaan, maar dan 30 seconden stroom eraf en weer erop en er is weer verbinding.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Je hebt gelijk, iets te snel gereageerd!:sweat:
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Mensen die veel doen maken veel fouten, mensen die weinig doen maken weinig fouten, ik ken ook mensen die geen fouten maken.
RX-Men-8

Level 5
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes
Bij het TV kijken zien we ook af en toe een popup dat de verbinding met Ziggo er niet is. Offline dus.
Kabelsignaal is volgens de Horizon box 50% sterkte en 100% kwaliteit. TV ziet er top uit.
Dus...
1. inloggen via http op de Horizon box (lukt altijd als je even het ip adres van de box checkt via de tv netwerkstatuspagina). Laatste instelling bij mij is 192.168.172.2, box is in gateway modus.
2. Systeem->Fabrieksinstellingen->Instellingen herstellen (mij viel op dat de netwerkinstellingen soms behouden wordt als je dit doet)
3. Op de TV: Settings->Fabrieksinstellingen en daarna de setup doorlopen op de tv.
4. Dan eens kijken hoe ie ervoor staat?

Ethernet tussen Connect Modem en Horizon nog loskoppelen tussendoor? Maakt in deze situatie denk ik niet uit.

Fingers crossed. Ik meen me te herinneren dat je in de begintijd van de Horizon box via telnet of ssh op de command line de box kon configureren.... Lijkt nu uitgeschakeld.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Be rt wrote:
Mensen die veel doen maken veel fouten, mensen die weinig doen maken weinig fouten, ik ken ook mensen die geen fouten maken.
Die laten anderen fouten maken 😉
RX-Men-8

Level 5
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes
OK geef mij de schuld maar als ik hem ge-bricked heb 😄
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
RX-Men-8 wrote:

Ethernet tussen Connect Modem en Horizon nog loskoppelen tussendoor? Maakt in deze situatie denk ik niet uit.
Ik zou die tussendoor inderdaad loskoppelen. Kan het ook niet storen 😉

RX-Men-8 wrote:
OK geef mij de schuld maar als ik hem ge-bricked heb 😄
Haha, sja, grote kans dat je het zelf veroorzaakt hebt :stuck_out_tongue_winking_eye: , maar zoals Bert zegt, alleen mensen die niks doen maken geen fouten :smile:
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
De kabel tussen de Connect box uithalen haalt de laatste storingen eruit.
Alleen de kabel ertussen kan al storingen veroorzaken.
RX-Men-8

Level 5
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 13Likes
Tot nu toe succes, Horizon box bleef vannacht online na het compleet terugzetten van de fabrieksinstellingen.
De IP diensten blijven wat wisselend qua respons, die instabiliteit - ook in de interface - heb ik nog niet eerder gezien.
Vanmorgen besloot de Horizon box zelf te herstarten, en doet er erg lang over. Toevallige update?
Ik heb hem met rust gelaten, zie vanavond wel of ie erbovenop gekomen is.

Dank voor de hulp! De eerste post in deze thread is nuttig!
gdroos1

Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Na bovenstaande te hebben uitgevoerd, lijken de problemen met live tv niet te zijn opgelost of misschien zelfs verergert. Zou dat kunnen omdat ik de IP-adressen van een wifi-netwerk router heb gebruikt die achter het Ziggo modem zit? Het bereik van mijn Ubee is namelijk slecht zodat ik een andere router als wifi acces point gebruik.
Bert
Topicstarter
Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
gdroos1 Live TV zou geen issue moeten zijn met het thuisnetwerk al dan niet in gebruik.

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de Mediabox XL op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Zwak, Goed of Uitmuntend is.
gdroos1

Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Be rt wrote:
gdroos1 Live TV zou geen issue moeten zijn met het thuisnetwerk al dan niet in gebruik.

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de Mediabox XL op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Zwak, Goed of Uitmuntend is.


Hoi, ik heb uit andere topics begrepen dat thuisnetwerk via mediabox zelf ook bij live tv problemen oplevert met stotterend geluid en beeld en dat was ook bij mij. Dus had ik mijn thuisnetwerk niet aanstaan en ook geen problemen. Nu bovenstaande gedaan en zout mijn mediabox netjes in het netwerk maar gisteren veel storing gehad. Vanochtend de stekker 30sec losgehaald en nog niet veel problemen gehad. Ik houdt het nog even in de gaten.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic