Knoppelateur

Level 7
  • 169Posts
  • 7Oplossingen
  • 31Likes

De Mediabox NEXT is goed, maar kan nog handiger (10 firmware voorstellen)

Als rasechte Knoppelateur stel ik hierna 10 veranderingen voor om aan te brengen in de firmware (de voor iedereen gelijke software in of voor de NEXT). Ik begreep dat voorstellen nog welkom zijn, ook al zijn er in de afgelopen jaren al meer ideeën naar voren gebracht. De ideeën komen uit vele jaren gebruik van vergelijkbare apparaten. Voor sommige zult u de schouders ophalen. Waar steun is komt het er misschien door.

In het volgende een zeer korte opsomming van de punten. In aparte Topic's - waar nodig - een toelichting.

 

  1. Knop keuze om terug te komen naar NU. (kan nu al door NU te roepen)
    (kleurknoppen toevoegen zou nog mooier zijn)
  2. Na wissen van opname via prullenbak gaat cursor terug naar begin van de volgende regel.
    (nu blijft cursor op volgende regel op prullenbak staan. Te snel OK is jammer dan)
  3. Bladwijzers in opname kunnen zetten en weer verwijderen.
    (zo kun je goede passages/muzieknummers snel terugvinden of
    met meerdere personen in etappes kijken)
  4. Voorwaarts en terug ("spoelen" nu +30s,-10s is goed, maar +60s,-15s werkt vlotter.
    niet 16 maar 8 keer drukken om door reclameblok te komen; eerst er voorbij dan voldoende terug.)
  5. Bekijken van EPG: Rechts met 2 uur stappen. Links met programmastappen)
  6. Apps makkelijker installeren (Bijvoorbeeld NLZiet toevoegen gaat nu lastig)
  7. Auto stand-by korter (nu bij instellingen keuze tussen 4 en 24 uur; als je rechtstreeks gaat kijken kan de NEXT uit; spaart stroom)
  8. Kunnen zien in welke kwaliteitsmode een herhaling of gereserveerde opname wordt weergegeven?
    (op TV zie je bij "i" bijvoorbeeld 1050p staan, waarmee de resolutie wordt aangegeven. Bij NEXT op 4k en wazig beeld wil je dat toch even kunnen checken)
  9. Tijdsduur mededelingen kunnen instellen. (vooral voor oudere mensen staan mededelingen te kort in beeld. Instelbaar zoals bij Windows is maar een eenmalige extra instelling; helemaal mooi zou zijn als ondertiteling langer vastgehouden kon worden)
  10. ZIGGO gebruiksaanwijzingen hebben mooie opmaak. Maar voor mensen die slechtziend zijn en flink contrast nodig hebben is het een drama. Maak op zijn minst goed zwart/witte pdf's toegangkelijk. Voor digibeten is zw/wi drukwerk toegankelijker. Winkels moeten wettelijk rolstoelers toegang bieden.  Voor slechtzienden is er nog te weinig aandacht.

Tot zover de 10 voorstellen. Waar nodig vul ik met aparte topics aan.

27 Reacties 27
Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Knoppelateur  schreef:

 

Ik noemde Netflix om mensen te typeren met een heel smal kijkgedrag.


Ik vind dat u Netflix-kijkers niet kán en ook niet mág typeren als mensen met een heel smal kijkgedrag. Wat u in uw eigen huiskamer allemaal vindt mag u zelf weten, maar hier op het forum houden we het netjes. 

Hatolex

Level 16
  • 1376Posts
  • 47Oplossingen
  • 889Likes

@Wim C. , perfect. Niets aan toe te voegen.👍

bd69

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik snap dat je op veel commerciële zenders de reclame niet kan skippen. Maar waar ik bijzonder ongelukkig van word, is als je bijvoorbeeld een lange film hebt die je al zo'n 2 uur hebt bekeken (dus bijna een uur aan reclame), en je dan per ongeluk om wat voor reden dan ook (bijvoorbeeld grijpgrage peuterhanden) de zender verandert of de TV uit zet oid. Al die reclames die je al geforceerd hebt gekeken moet je dan weer helemaal opnieuw kijken om weer bij dat laatste stukje film te komen. Het is bijna frustrerend genoeg om iemand de piraterij in te drijven. Het zou mooi zijn als de Next onthoudt welke reclameblokken je al hebt uitgezeten.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@bd69

Wat u kun doen als u naar een film wilt kijken en de kans bestaat dat u deze niet gaat uitzitten: druk tijdens het kijken via de afstandsbediening op de :ab_opnemen: opnameknop. De film wordt dan in z’n geheel opgenomen. Als u de film verder wilt afkijken heeft u de mogelijkheid om vanaf het begin te kijken of verder te kijken waar u bent gestopt. Bovendien kunt u over alle reclameblokken :ab_vooruitspoelen: heen spoelen. Over reclames heen spoelen kunt u trouwens ook als u :ab_play_pauze: pauzeert en ondertussen de afwas doet. Bent u klaar dan spoelt u over de reclames heen en kunt u ongestoord verder kijken.

bd69

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

@Wim C. 
Oei, bedankt voor de tip maar ik vrees dat opnemen niet kan met mijn "Start" abonnement. Ik ben nog niet geïrriteerd genoeg om een duurder abonnement te nemen, haha.

Knoppelateur
Topicstarter
Level 7
  • 169Posts
  • 7Oplossingen
  • 31Likes

De teleurstellende respons maakt dat ik erken te optimistisch te zijn geweest. Logge lichamen willen geen verbeteringen.
Vroeger had je de Firato om eens per twee jaar de nieuwigheden op gebied van radio en TV te laten zien in de RAI, later de Jaarbeurs. Idealist als ik toen was organiseerde id steeds bij die tentoonstelling de op jeugd gerichte Het Elektron. Er werd aandacht gevraagd voor het kiezen van technische studierichtingen. Er was toen een tekort van 30.000 technici. Toen de Sony's, KPN's, Fokkers, Storks, Philipsen, en nog tientallen grote bedrijven de werving bij W&O wilden neerleggen ontstond als slap aftreksel "meisje kies exact" op radio en TV. Nu schreewt ieder om techneuten. Het tekort is 80.000 fte.

Hatolex

Level 16
  • 1376Posts
  • 47Oplossingen
  • 889Likes

@Knoppelateur , met de eerste zin kan ik wel in mee gaan. De rest van de tekst is overbodig en voegt niet toe aan je punt. 😌

Knoppelateur
Topicstarter
Level 7
  • 169Posts
  • 7Oplossingen
  • 31Likes

Ik kon het niet helpen dat de ene teleurstelling de herinnering aan de andere opriep.
Wekelijks klaagt Doekle Terpstra over het gebrek aan sturing op arbeidstekorten in NL.
Prachtig vind ik het initiatief van ASML om in de omgeving automatisering te onderwijzen aan jonge scholieren, op de leeftijd dat ze nog beïnvloedbaar zijn en de keuze nog moeten maken.
Ik vraag aan Ziggo medewerkers altijd wat hun achtergrond is. Ik kan het niet laten. Het gros heeft geen technische achtergrond. Het lijkt wel dat een marketingopleiding het meest wordt gewaardeerd.

Uitgelicht topic