Knoppelateur

Level 7
  • 169Posts
  • 7Oplossingen
  • 31Likes

De Mediabox NEXT is goed, maar kan nog handiger (10 firmware voorstellen)

Als rasechte Knoppelateur stel ik hierna 10 veranderingen voor om aan te brengen in de firmware (de voor iedereen gelijke software in of voor de NEXT). Ik begreep dat voorstellen nog welkom zijn, ook al zijn er in de afgelopen jaren al meer ideeën naar voren gebracht. De ideeën komen uit vele jaren gebruik van vergelijkbare apparaten. Voor sommige zult u de schouders ophalen. Waar steun is komt het er misschien door.

In het volgende een zeer korte opsomming van de punten. In aparte Topic's - waar nodig - een toelichting.

 

  1. Knop keuze om terug te komen naar NU. (kan nu al door NU te roepen)
    (kleurknoppen toevoegen zou nog mooier zijn)
  2. Na wissen van opname via prullenbak gaat cursor terug naar begin van de volgende regel.
    (nu blijft cursor op volgende regel op prullenbak staan. Te snel OK is jammer dan)
  3. Bladwijzers in opname kunnen zetten en weer verwijderen.
    (zo kun je goede passages/muzieknummers snel terugvinden of
    met meerdere personen in etappes kijken)
  4. Voorwaarts en terug ("spoelen" nu +30s,-10s is goed, maar +60s,-15s werkt vlotter.
    niet 16 maar 8 keer drukken om door reclameblok te komen; eerst er voorbij dan voldoende terug.)
  5. Bekijken van EPG: Rechts met 2 uur stappen. Links met programmastappen)
  6. Apps makkelijker installeren (Bijvoorbeeld NLZiet toevoegen gaat nu lastig)
  7. Auto stand-by korter (nu bij instellingen keuze tussen 4 en 24 uur; als je rechtstreeks gaat kijken kan de NEXT uit; spaart stroom)
  8. Kunnen zien in welke kwaliteitsmode een herhaling of gereserveerde opname wordt weergegeven?
    (op TV zie je bij "i" bijvoorbeeld 1050p staan, waarmee de resolutie wordt aangegeven. Bij NEXT op 4k en wazig beeld wil je dat toch even kunnen checken)
  9. Tijdsduur mededelingen kunnen instellen. (vooral voor oudere mensen staan mededelingen te kort in beeld. Instelbaar zoals bij Windows is maar een eenmalige extra instelling; helemaal mooi zou zijn als ondertiteling langer vastgehouden kon worden)
  10. ZIGGO gebruiksaanwijzingen hebben mooie opmaak. Maar voor mensen die slechtziend zijn en flink contrast nodig hebben is het een drama. Maak op zijn minst goed zwart/witte pdf's toegangkelijk. Voor digibeten is zw/wi drukwerk toegankelijker. Winkels moeten wettelijk rolstoelers toegang bieden.  Voor slechtzienden is er nog te weinig aandacht.

Tot zover de 10 voorstellen. Waar nodig vul ik met aparte topics aan.

27 Reacties 27
Hatolex

Level 16
  • 1376Posts
  • 47Oplossingen
  • 888Likes

@Knoppelateur , je zult misschien denken, wat wordt er weinig gereageerd. Dat komt omdat dit het zoveelste topic is met dit als onderwerp. Als een ziggo medewerker dit topic onder ogen komt, is de standaard reactie “ wij zullen het doorzetten naar de afdeling die er overgaat” . En vervolgens hoor je meestal niets meer. Dus vandaar.😌

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Knoppelateur 

Deze begrijp ik niet: Knop keuze om terug te komen naar NU. (kan nu al door NU te roepen)
(kleurknoppen toevoegen zou nog mooier zijn).

Wat bedoelt u met NU?  Bedoelt u van uitgesteld kijken naar live-TV?

puppie

Level 17
  • 2636Posts
  • 66Oplossingen
  • 1062Likes

@Knoppelateur mooi lijstje, nu afwachten of dit logge lichaam er iets mee kan doen.

Knoppelateur
Topicstarter
Level 7
  • 169Posts
  • 7Oplossingen
  • 31Likes

Ik zit pas een maand bij de Community. Heb voorstellen over de NEXT z.g.e.z.k.a.h.k. wel teruggelezen.
Ik hanteerde het MOTTO: "Een gek kan meer vragen dan 10 wijzen beantwoorden".
en "Niet geschoten is altijd mis".

puppie

Level 17
  • 2636Posts
  • 66Oplossingen
  • 1062Likes

@Knoppelateur  verschillende topics aan maken voor het zelfde onder werp daar zal @Wim C. niet blij mee zijn.

Ik kreeg net ook een tik over de vingers voor het dubbel vragen over hetzelfde.

Pas maar op je staat zo op de blacklist.

 

Knoppelateur
Topicstarter
Level 7
  • 169Posts
  • 7Oplossingen
  • 31Likes

Beste Wim,
Nee, het gaat niet om schakelen tussen uitgesteld kijken en live TV
De gevraagde uitleg staan in algemene bewoordingen achter mijn Topic.
Overigens gisteravond de opname van Amstel Live gemist door storing in de NEXT.
Was commerciële zenders kwijt. Achteraf ook niet in de cloud opgenomen.
Na reset lijkt alles weer OK. Kom hier in Topic ter zake MONTEUR KEURT AF op terug.

Knoppelateur
Topicstarter
Level 7
  • 169Posts
  • 7Oplossingen
  • 31Likes

Als ik nog een verbeterpunt kan toelichten doe ik dat graag.

Totaal

Level 10
  • 471Posts
  • 6Oplossingen
  • 80Likes

Ik zeg altijd "Sla 8 minuten over" als ik de reclames wil overslaan. 

Veel makkelijker dan 16 keer drukken. 

Knoppelateur
Topicstarter
Level 7
  • 169Posts
  • 7Oplossingen
  • 31Likes

Hoi Totaal,
Dat vind ik een goede tip. Spraakherkenning zou zelflerend moeten zijn. Een overzicht van wat voorzien is als spraak-commando's ben ik niet tegengekomen. Jij wel?
Helaas gaat de spraakherkenning bij mij nog al eens mis. Ben niet meer zo piep. Heb de geboorte van het modem nog meegemaakt. Een doos met twee gaten voor de telefoonhoorn.

Knoppelateur
Topicstarter
Level 7
  • 169Posts
  • 7Oplossingen
  • 31Likes

Ik ben mij van geen kwaad bewust. De lijst van 10 kortgenoemde onderwerpen zou ik o.b.v. VRAGEN aanvullen.
He ik nu bij 1 vraag gedaan.
Wordt kennelijk niet door iedereen gewaardeerd.
Toch zal ik ook op volgende VRAGEN gewoon reageren.
Als Wim C klachten heeft kan hij best voor zichzelf opkomen.

 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@puppie  schreef:

Ik kreeg net ook een tik over de vingers voor het dubbel vragen over hetzelfde.

Pas maar op je staat zo op de blacklist.


Als ik uit nieuwsgierigheid een vraag stel waarom om een topic wordt gestart over precies hetzelfde  onderwerp als een ander topic al gezien wordt als een tik op de vingers, dan gaat er in de communicatie wel het een en ander mis. Ik ben gelukkig niet in de positie om tikken uit te delen en ik wil ook niet in die positie gemanoeuvreerd worden.  Succes verder!

anoniemforum

Level 18
T.E.A.M.
  • 9760Posts
  • 581Oplossingen
  • 2656Likes

de apps hoef je niet zelf te installeren op de next (mini) staan al voor geïnstalleerd,

verders is NLZiet (nog) niet beschikbaar voor de next (mini)

Knoppelateur
Topicstarter
Level 7
  • 169Posts
  • 7Oplossingen
  • 31Likes

Hoi ForumAnoniem,

Op mijn Humaxen kan ik willekeure en willekeurig veel APP's installeren. Ook NLZiet.
Het nadeel van ongeprogrammeerd terugkijken is dat je niet over de reclames kan hoppen.
Gisteren wilde ik iets laten zien aan mijn echtgenote. Dat stond helemaal aan het einde van een uitzending op 7. Met de NEXT kan ik in stapjes van 30s naar het reclameblok. "8 minuten verder" roepen helpt niet. Je MOET de hele 8 min reclame uitzitten. Tot het einde 3 blokjes. Pfffffffft.
Via NLZiet kan ik - wel is waar - met kleine stapjes - ook reclame op geduldige wijze skippen.
Geen NLZiet op NEXT maar wel op ZIGGO-kabel zit niet in beschikbaarheid, maar in een programmeerbeperking van de NEXT.

Van mijn 10 punten is er maar 1  "gezocht". Dat betreft 2 uur vooruit in de EPG.

Bijvoorbeeld zit ik vaak met koptelefoon naar iets te luisteren via de NEXT. Mijn echtgenote zit te lezen. Roep ik dan ineens in de stilte "8 minuten verder" of druk ik liever 8 keer op hetzelfde knopje.
Daarstraks wilde ik een zinsnede van FC Helmond nog even terugzien.
Dus riep ik "2 minuten terug". JAMMER DAN. Gewoon terg KNOPPEN.
De zinsnede was "Winnaars geven niet op, en opgevers winnen nooit".
Mooi hè.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@anoniemforum  schreef:

 

…verders is NLZiet (nog) niet beschikbaar voor de next (mini)


Ik vraag mij ook af of de app van NLZiet ook iets extra’s zal toevoegen op de Next of Mini.

Knoppelateur
Topicstarter
Level 7
  • 169Posts
  • 7Oplossingen
  • 31Likes

Hoi @Wim C. 

Bij het doorlezen van voorgaande tekst zag ik dat ik veel letters onvoldoende goed raak tik, waardoor ze wegvallen. Dat komt door een bejaard toetsenbord. En omdat mijn ogen nog maar 5% netvlies over hebben kijk ik alleen naar het toetsenbord. Excuses als soms door wegvallende letters tekst een beetje vreemd lijkt.

 

Mijn voorstel betrof het eenvoudig kunnen toevoegen van APPS. NLZiet is een voorbeeld.
Wel het voorbeeld waarbij ik tot deze wens kwam.
Bij NLZiet kun je op een willekeurig tijdstip een SERIE uit het (meer dan een week) verleden bekijken. Bij de NEXT  moet je vooraf je interesse bepalen en de serie voor het eerste deel programmeren. Soms zie ik toevallig een fragment uit een later deel van een serie en wordt DAN pas mijn interesse gewekt. Is dat voldoende reden om NLZiet er bij te nemen. Voor de meesten niet. Bij mij was de volgorde andersom. Als de energiekosten de pan uit blijven vliegen zal ik opzeggen ernstig overwegen. Voorlopig alleen graadje omlaag.

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Knoppelateur er zal voor elke app van van welke streamingdienst dan ook wel iemand te vinden zijn die een bepaalde app interessant zal vinden. Maar voor een enkeling zal Ziggo waarschijnlijk geen heel circus op poten zetten om zo’n app op een mediabox te krijgen.
Als u per se zelf wilt bepalen welke streamingdiensten u wèl en niet wilt installeren dan lijkt me een eigen mediabox de beste oplossing. 

Knoppelateur
Topicstarter
Level 7
  • 169Posts
  • 7Oplossingen
  • 31Likes

"Maar voor een enkeling zal Ziggo waarschijnlijk geen heel circus op poten zetten om zo’n app op een mediabox te krijgen."

Op elke TV en elke HUMAX PVR in mijn huis kan ik APP's  installeren door naar de internet-app te gaan en de App te laden en te installeren. Als de NEXT maar een beetje vrij geheugen heeft is dat appeltje-eitje.

Ik heb genoeg omwegen ter beschikking om tot elke App die ik wil te komen. Maar Ziggo propageert het gebruik van de NEXT of NEXT Mini in plaats van een CI+ module. Die klanten zouden er wel bij gebaat zijn.
Ze kunnen dan bijvoorbeeld: Deezer, Facebook, Games ..., ,Google Play Movies, NLZiet,
Plex, Pathe thuis,, RTL XL, Rakuten TV, Skype laden en installeren.

Als knoppelateur heb ik natuurlijk geen moeite met knoppen. Ik zou het niet in mijn hoofd halen voorstellen te doen die alleen voor mij zijn. Beetje verder kijken dan NETFLIX kan echt geen kwaad.

 

Wim C.

Level 18
T.E.A.M.
  • 6244Posts
  • 234Oplossingen
  • 4821Likes

@Knoppelateur  schreef:

Als de NEXT maar een beetje vrij geheugen heeft is dat appeltje-eitje.


Dat het een appeltje-eitje-verhaal is lijkt me niet helemaal waar. Voordat er een app geïnstalleerd kan worden op een Mediabox Next en Mini gaat er nogal wat aan vooraf en dat begint bij het bouwen van een app die geschikt is voor een Ziggo-mediabox en daarna een redelijk langdurige periode van testen. Dat testen wordt gedaan door gebruikers en klanten van Ziggo.
Een app geïnstalleerd op een Next of Mini moet vervolgens óók ondersteund worden door Ziggo en daar zit tegelijkertijd ook de crux; als iedereen zelf apps zou kunnen installeren op een van de mediaboxen, dan moeten behalve deze apps ondersteund worden, maar ook de mediaboxen moeten niet nadelig beïnvloed worden door deze apps.


@Knoppelateur  schreef:

 

 

Beetje verder kijken dan NETFLIX kan echt geen kwaad.


Kijk even bij de apps op de Next en Mini en zie dat er heel wat meer streamingdiensten op de Next en Mini staan dan Netflix.

Knoppelateur
Topicstarter
Level 7
  • 169Posts
  • 7Oplossingen
  • 31Likes

Nu ik er op gewezen ben dat Ziggo verdergaand verantwoordelijk zou zijn voor een extra App realiseer ik mij dat je gelijk hebt en dus krijgt zonder morren.

Ik dacht terug aan de App van NPO Extra of Plus (moet ik nakijken) die maar niet goed wilde functioneren op mijn Samsung QLED Smart TV. Als LG fan moest ik overstappen naar QLED omdat de helderheid en contrast van LG niet meer genoeg waren voor mijn zeer beperkt zicht. NPO vertelde toen inderdaad dat zij de App niet goed kregen, waarna ik naar NLZiet overstapte. Ook al ging het maar om 4 Euri per maand. Reken maar niet dat NPO terugbetaalden. Grom.

Wat Netflix betreft:
Ik heb het niet. Ik heb daar geen tijd voor over. Actualiteit, wetenschap, en computerhobby zijn belangrijker. Ik noemde Netflix om mensen te typeren met een heel smal kijkgedrag. Heb daar niets op tegen. Volg dat echter niet. Het was mij duidelijk dat ik ook uit andere Apps kon kiezen.

Uitgelicht topic